3D 프린팅 기술은 4차 산업혁명의 떠오르는 기술 중 하나로서, 생산 시간 단축, 디자인 과정의 용이성, 재고, 입고, 포장, 운송 관련 비용 절감 등 많은 장점을 가지고 있다. 최근에는 저렴하고 상업적으로 이용 가능한 데스크톱 3D 프린터가 소비자를 위한 차세대 기술 혁신 주자로 전망되고 있다. 이 연구는 의류, 신발, 액세서리/쥬얼리 등 개인 맞춤 3D 프린팅 패션 아이템의 사용과 채택에 대한 소비자의 인식, 태도, 의도를 분석하기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구에는 전 세계적으로 가장 큰 3D 프린팅 시장인 미국에 거주하는 18세 이상의 3D 프린팅 기술에 대해 알고 있는 잠재적 소비자 336명이 참여하였다. ...
3D 프린팅 기술은 4차 산업혁명의 떠오르는 기술 중 하나로서, 생산 시간 단축, 디자인 과정의 용이성, 재고, 입고, 포장, 운송 관련 비용 절감 등 많은 장점을 가지고 있다. 최근에는 저렴하고 상업적으로 이용 가능한 데스크톱 3D 프린터가 소비자를 위한 차세대 기술 혁신 주자로 전망되고 있다. 이 연구는 의류, 신발, 액세서리/쥬얼리 등 개인 맞춤 3D 프린팅 패션 아이템의 사용과 채택에 대한 소비자의 인식, 태도, 의도를 분석하기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구에는 전 세계적으로 가장 큰 3D 프린팅 시장인 미국에 거주하는 18세 이상의 3D 프린팅 기술에 대해 알고 있는 잠재적 소비자 336명이 참여하였다. 기술 수용 모델 (TAM)을 적용하고, 3D 프린팅 시스템을 채택하는데 있어서 패션 혁신성과 기술 혁신성에 따른 그룹별 차이를 분석하였다. 수집된 데이터는SPSS를 이용하여 기술적 분석, 독립표본t-test, Welch’s 일원배치 분산분석 (ANOVA), Scheffe 사후 검증, 선형 단순 회귀분석, Cronbach’s alpha 신뢰도 분석을 실시하였다. 주요 결과로는 첫째, 설문 참여자의 연령, 성별과 같은 인구 통계학적 배경에 따라 개인 3D 프린팅 기술의 수용과 채택에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 소비자들이 젊을수록 가정용 3D 프린팅 시스템을 채택할 가능성이 더 높다는 것을 보여주었다. 둘째, 패션 혁신성은 TAM의 사용 용이성과 유용성에 양적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 패션 혁신성이 높을수록 3D 프린터의 사용 용이성과 유용성이 높다고 인식하였다. 셋째, 기술 혁신성 또한 TAM의 사용 용이성과 유용성에 유의한 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 기술 혁신성이 높은 소비자일수록 3D 프린터가 더 사용하기 쉽고 유용하다고 인식하였다. 넷째, 3D 프린팅에 긍정적인 태도를 보일수록 소비자들은 3D 프린터로 개인 맞춤 패션 제품을 만들려는 의도가 더 높다는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 3D 프린터를 사용하려는 의도가 높을수록 개인 3D 프린터를 더 구매하고자 하였다. 여섯째, 조사 항목 당 참여자 선호도에서는 SLS 3D 프린팅 방식과 부드러운 소재를 사용하고 싶어했으며, 제작된 제품들은 파티와 같이 특별한 이벤트용이 아닌 일상생활에서 입을 수 있는 제품을 선호했다. 따라서 섬유와 같은 유연한 재료의 개발과 일반 사용자도 쉽게 사용할 수 있는 인터페이스 등을 개발하여 제작의 용이성을 향상시키고, 패션 제품을 제작하는데 더 유용하게 만든다면, 3D 프린팅으로 개인맞춤 패션 제품 제작 가능성이 향상될 것으로 기대된다. 일곱째, 3D 프린팅 된 패션 아이템 선호도에서는 대부분의 참여자들이 3D 프린팅 된 제품을 입고 싶어하는 것으로 나타났으며, 가장 입고 싶은 것은 신발 그 다음으로 액세서리/쥬얼리인 것으로 나타났다. 또한, 3D 프린팅으로 직접 개인 맞춤 패션 제품을 만들고 싶어하는 것으로 나타났으며, 특히 액세서리/쥬얼리와 의류를 만들고 싶어했다. 여덟째, 패션 혁신성과 기술 혁신성으로 나누어 본 3D 프린팅 패션 아이템 제작과 착용 선호도에 대해서 패션 및 기술 혁신성이 높은 참여자들이 3D 프린팅 패션 아이템 제작과 착용을 선호하였다. 마지막으로 설문 참여자들은 3D 프린팅 기술의 장점으로 재료의 색상, 종류, 인터페이스 조작 방식을 만족했으며, 단점으로는 재료와 프린터의 가격, 프린트 가능한 사이즈를 꼽았다. 가까운 시일 내에 개인 맞춤 3D 프린팅의 보편화를 위해서는 이러한 문제들을 해결해야 할 것으로 사료된다. 본 연구는 3D 프린팅 기술을 활용한 개인 맞춤 패션 디자인의 대중화 가능성을 분석하였고, 소비자의 개인 맞춤 패션 디자인 수용과 사용 의지를 탐색하였다. 소비자의 3D 프린팅에 대한 인식과 개인 맞춤 패션 디자인에 대한 활용 가능성을 연구함으로써, 3D 프린팅 업체의 마케팅 전략과 프린팅 기술 개발연구에 활용할 수 있는 자료를 구축하는데 도움이 되고자 하였다.
3D 프린팅 기술은 4차 산업혁명의 떠오르는 기술 중 하나로서, 생산 시간 단축, 디자인 과정의 용이성, 재고, 입고, 포장, 운송 관련 비용 절감 등 많은 장점을 가지고 있다. 최근에는 저렴하고 상업적으로 이용 가능한 데스크톱 3D 프린터가 소비자를 위한 차세대 기술 혁신 주자로 전망되고 있다. 이 연구는 의류, 신발, 액세서리/쥬얼리 등 개인 맞춤 3D 프린팅 패션 아이템의 사용과 채택에 대한 소비자의 인식, 태도, 의도를 분석하기 위해 설문조사를 실시하였다. 본 연구에는 전 세계적으로 가장 큰 3D 프린팅 시장인 미국에 거주하는 18세 이상의 3D 프린팅 기술에 대해 알고 있는 잠재적 소비자 336명이 참여하였다. 기술 수용 모델 (TAM)을 적용하고, 3D 프린팅 시스템을 채택하는데 있어서 패션 혁신성과 기술 혁신성에 따른 그룹별 차이를 분석하였다. 수집된 데이터는SPSS를 이용하여 기술적 분석, 독립표본t-test, Welch’s 일원배치 분산분석 (ANOVA), Scheffe 사후 검증, 선형 단순 회귀분석, Cronbach’s alpha 신뢰도 분석을 실시하였다. 주요 결과로는 첫째, 설문 참여자의 연령, 성별과 같은 인구 통계학적 배경에 따라 개인 3D 프린팅 기술의 수용과 채택에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 소비자들이 젊을수록 가정용 3D 프린팅 시스템을 채택할 가능성이 더 높다는 것을 보여주었다. 둘째, 패션 혁신성은 TAM의 사용 용이성과 유용성에 양적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 패션 혁신성이 높을수록 3D 프린터의 사용 용이성과 유용성이 높다고 인식하였다. 셋째, 기술 혁신성 또한 TAM의 사용 용이성과 유용성에 유의한 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 기술 혁신성이 높은 소비자일수록 3D 프린터가 더 사용하기 쉽고 유용하다고 인식하였다. 넷째, 3D 프린팅에 긍정적인 태도를 보일수록 소비자들은 3D 프린터로 개인 맞춤 패션 제품을 만들려는 의도가 더 높다는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 3D 프린터를 사용하려는 의도가 높을수록 개인 3D 프린터를 더 구매하고자 하였다. 여섯째, 조사 항목 당 참여자 선호도에서는 SLS 3D 프린팅 방식과 부드러운 소재를 사용하고 싶어했으며, 제작된 제품들은 파티와 같이 특별한 이벤트용이 아닌 일상생활에서 입을 수 있는 제품을 선호했다. 따라서 섬유와 같은 유연한 재료의 개발과 일반 사용자도 쉽게 사용할 수 있는 인터페이스 등을 개발하여 제작의 용이성을 향상시키고, 패션 제품을 제작하는데 더 유용하게 만든다면, 3D 프린팅으로 개인맞춤 패션 제품 제작 가능성이 향상될 것으로 기대된다. 일곱째, 3D 프린팅 된 패션 아이템 선호도에서는 대부분의 참여자들이 3D 프린팅 된 제품을 입고 싶어하는 것으로 나타났으며, 가장 입고 싶은 것은 신발 그 다음으로 액세서리/쥬얼리인 것으로 나타났다. 또한, 3D 프린팅으로 직접 개인 맞춤 패션 제품을 만들고 싶어하는 것으로 나타났으며, 특히 액세서리/쥬얼리와 의류를 만들고 싶어했다. 여덟째, 패션 혁신성과 기술 혁신성으로 나누어 본 3D 프린팅 패션 아이템 제작과 착용 선호도에 대해서 패션 및 기술 혁신성이 높은 참여자들이 3D 프린팅 패션 아이템 제작과 착용을 선호하였다. 마지막으로 설문 참여자들은 3D 프린팅 기술의 장점으로 재료의 색상, 종류, 인터페이스 조작 방식을 만족했으며, 단점으로는 재료와 프린터의 가격, 프린트 가능한 사이즈를 꼽았다. 가까운 시일 내에 개인 맞춤 3D 프린팅의 보편화를 위해서는 이러한 문제들을 해결해야 할 것으로 사료된다. 본 연구는 3D 프린팅 기술을 활용한 개인 맞춤 패션 디자인의 대중화 가능성을 분석하였고, 소비자의 개인 맞춤 패션 디자인 수용과 사용 의지를 탐색하였다. 소비자의 3D 프린팅에 대한 인식과 개인 맞춤 패션 디자인에 대한 활용 가능성을 연구함으로써, 3D 프린팅 업체의 마케팅 전략과 프린팅 기술 개발연구에 활용할 수 있는 자료를 구축하는데 도움이 되고자 하였다.
3D printing technology is one of the emerging technologies of the 4th industrial revolution and it has many advantages in comparison with traditional manufacturing processes, including shorter production time, an easier design process, and lower costs related to inventory, warehousing, packaging, an...
3D printing technology is one of the emerging technologies of the 4th industrial revolution and it has many advantages in comparison with traditional manufacturing processes, including shorter production time, an easier design process, and lower costs related to inventory, warehousing, packaging, and transportation. Recently, Low-cost and commercially available desktop 3D printers are predicted to be the next innovation in technology for consumers. The study explored the possibility of fashion design in personalized 3D printing. The survey was conducted to analyze consumers' perceptions, attitudes and intentions regarding the use and adoption of personalized 3D printed fashion items such as clothing, shoes, accessories and jewelry. The survey was conducted on 336 potential consumers who knew about 3D printing technology aged 18 and older in the U.S. In applying the Technology Acceptance Model (TAM) and adopting a 3D printing system, we analyzed the differences between groups according to fashion innovation and technological innovation. The collected data were performed using SPSS for technical analysis, independent samples t-test, Welch's one-way ANOVA, Sheff’s post hoc test, linear simple regression, and Cronbach's alpha reliability analysis. The main results showed that first, there were significant differences on consumers' acceptance and adoption of personal 3D printing technology among different age groups and between men and women. The younger consumers were, the more likely they were to adopt a home 3D printing system. Second, it has been shown that fashion innovation has a positive effect on PEU and PU of the TAM. Third, we have confirmed that technological innovation, like fashion innovation, has a significant impact on the PEU and PU. Fourth, the more positive the 3D printing was, the more likely consumers were to create personalised 3D printed fashion items. Fifth, the higher the intention of using a 3D printer, the more positive the intention of purchasing a personal 3D printer. Sixth, participants preferred to use SLS 3D printing method and soft materials. Also, participants preferred 3D printed products that could be worn in daily life rather than for special events, such as parties. Therefore, the increased ease of developing and producing flexible materials such as textiles is expected to increase the likelihood of wearing fashion products by 3D printing and personalizing them. Seventh, 3D printed fashion item preferences showed that most participants wanted to wear a 3D printed product, first shoes followed with accessories/jewelry. Participants also wanted to make personal fashion products with 3D printing themselves, and wanted to create accessories/jewelry and clothing. Eighth, participants with high fashion and technological innovations preferred to create and wear 3D printed fashion items divided by fashion innovation and technology innovation. Finally, participants were satisfied with the color, type and interface manipulation of the material due to the advantages of 3D printing technology, and cited the price of the material, printer and printable size as the disadvantages. In the near future, we could see that the technical and economic shortcomings of 3D printers are a matter that needs to be addressed in advance for the universalization of personalized 3D printing. This study analyzed the potential for the popularization of personalized fashion designs using 3D printing technology, and explored consumers' willingness to embrace and use personal fashion designs. By studying consumers' perception of 3D printing and the potential for personal use in fashion design, the study wanted to help build data that could be used for marketing strategies and research on printing technology development.
3D printing technology is one of the emerging technologies of the 4th industrial revolution and it has many advantages in comparison with traditional manufacturing processes, including shorter production time, an easier design process, and lower costs related to inventory, warehousing, packaging, and transportation. Recently, Low-cost and commercially available desktop 3D printers are predicted to be the next innovation in technology for consumers. The study explored the possibility of fashion design in personalized 3D printing. The survey was conducted to analyze consumers' perceptions, attitudes and intentions regarding the use and adoption of personalized 3D printed fashion items such as clothing, shoes, accessories and jewelry. The survey was conducted on 336 potential consumers who knew about 3D printing technology aged 18 and older in the U.S. In applying the Technology Acceptance Model (TAM) and adopting a 3D printing system, we analyzed the differences between groups according to fashion innovation and technological innovation. The collected data were performed using SPSS for technical analysis, independent samples t-test, Welch's one-way ANOVA, Sheff’s post hoc test, linear simple regression, and Cronbach's alpha reliability analysis. The main results showed that first, there were significant differences on consumers' acceptance and adoption of personal 3D printing technology among different age groups and between men and women. The younger consumers were, the more likely they were to adopt a home 3D printing system. Second, it has been shown that fashion innovation has a positive effect on PEU and PU of the TAM. Third, we have confirmed that technological innovation, like fashion innovation, has a significant impact on the PEU and PU. Fourth, the more positive the 3D printing was, the more likely consumers were to create personalised 3D printed fashion items. Fifth, the higher the intention of using a 3D printer, the more positive the intention of purchasing a personal 3D printer. Sixth, participants preferred to use SLS 3D printing method and soft materials. Also, participants preferred 3D printed products that could be worn in daily life rather than for special events, such as parties. Therefore, the increased ease of developing and producing flexible materials such as textiles is expected to increase the likelihood of wearing fashion products by 3D printing and personalizing them. Seventh, 3D printed fashion item preferences showed that most participants wanted to wear a 3D printed product, first shoes followed with accessories/jewelry. Participants also wanted to make personal fashion products with 3D printing themselves, and wanted to create accessories/jewelry and clothing. Eighth, participants with high fashion and technological innovations preferred to create and wear 3D printed fashion items divided by fashion innovation and technology innovation. Finally, participants were satisfied with the color, type and interface manipulation of the material due to the advantages of 3D printing technology, and cited the price of the material, printer and printable size as the disadvantages. In the near future, we could see that the technical and economic shortcomings of 3D printers are a matter that needs to be addressed in advance for the universalization of personalized 3D printing. This study analyzed the potential for the popularization of personalized fashion designs using 3D printing technology, and explored consumers' willingness to embrace and use personal fashion designs. By studying consumers' perception of 3D printing and the potential for personal use in fashion design, the study wanted to help build data that could be used for marketing strategies and research on printing technology development.
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