도시의 환경개선과 공공공간을 활용하기 위해 80년대부터 공개공지의 필요성에 대한 연구가 계속되었고 1991년 건축법 개정을 통해 공개공지 설치 제도가 실행되었다. 공개공지 설치 제도는 일정 면적의 건축물에 공개공지 의무화와 그에 따른 건폐율, 용적률 인센티브를 부여하는 등 계속된 법적 개선을 통하여 서울시 공개공지의 수와 면적이 급격하게 증가 되었다. 하지만, 이러한 공개공지 시설이 주차장으로 활용되거나 법적으로 위배 되지 않을 만큼의 자투리 공간으로 설계되어 활용도가 낮거나 관리가 제대로 이루어지지 않는 등 도시환경의 휴식처 같은 역할을 위해 조성되어야 하는 공개공지가 미흡한 실정이다. 공익(公益)과 사익(私益)을 모두 만족시켜야하는 만큼 여러 가지 공개공지에 대한 문제점 개선과 공간 활용에 대한 이해가 필요하다고 판단하였다.
최근 사람들은 복합 상업 시설에서 여가, 쇼핑, 문화, 휴식 등을 한 번에 해결하는 경우가 많다. 도심 내에서 최소한의 시간으로 최대한의 활동을 원하는 추세다. 복합 상업 건축물에서는 이미 여가시설과 쇼핑시설, 문화시설 이 설치되어 복합적인 활동이 가능하다. 이러한 시설들에 의해 활성화된 내부와는 달리 외부에서는 시민들이 이용할 수 있는 소통 및 편의시설이 부족한 현실이다. 과거에는 복합 상업 건축물의 외부공간은 투자 효율성을 위하여 건설되었지만 최근에는 집객 활성화를 위한 방향으로 변화되고 있다. 이에 따라 복합 상업 건축물의 공개공지 중요도 또한 높아졌다.
이에 따라, 연구의 방법으로 첫째, 공개공지와 복합 상업 건축물에 대한 정의를 고찰하고 복합 상업 건축물 외부공간에 대한 중요성을 파악하였다. 둘째, 복합 상업 건축물 외부공간의 중요성과 공간계획을 고찰하고 이를 공개공지에 대입하여 현 공개공지의 복합 상업 건축물에서의 역할을 도출하여 분석의 틀을 마련하였다. 셋째, 91년 건축법 개정을 통해 공개공지의 양적인 문제 해결에서 질적인 문제 해결로 화두가 바뀌게 된 과도기 기간인 2000년대 이후의 완공 된 복합 상업 건축물의 공개공지의 현황에 대해 조사하고 개선 방법을 정리하였다.
사례 분석 결과 도출된 복합 상업 건축물 공개공지의 공간 활용 방향 제시는 다음과 같다.
첫째, 기본유지관리 및 환경개선에 대한 역할은 아이파크몰을 가장 대표적인 예로 들 수 있다. 황량했던 광장형 공개공지에서 켄틸레버형 공개공지로 개선하여 상부 부분은 전망대로 활용하는 등 시민 및 방문객들의 커뮤니티 공간으로 탈바꿈하고, 광장주변의 조경을 재배치하는 등의 개선방법을 확인할 수 있다. 이에 따라 이미 현재 설계를 마친 공개공지와 복합 상업 건축물도 충분한 유지보수 관리를 통하여 발전될 수 있음을 알 수 있다.
둘째, 조경환경의 구성방식에 따라 시민들이 휴식을 하는 공간 또는 시야의 ...
도시의 환경개선과 공공공간을 활용하기 위해 80년대부터 공개공지의 필요성에 대한 연구가 계속되었고 1991년 건축법 개정을 통해 공개공지 설치 제도가 실행되었다. 공개공지 설치 제도는 일정 면적의 건축물에 공개공지 의무화와 그에 따른 건폐율, 용적률 인센티브를 부여하는 등 계속된 법적 개선을 통하여 서울시 공개공지의 수와 면적이 급격하게 증가 되었다. 하지만, 이러한 공개공지 시설이 주차장으로 활용되거나 법적으로 위배 되지 않을 만큼의 자투리 공간으로 설계되어 활용도가 낮거나 관리가 제대로 이루어지지 않는 등 도시환경의 휴식처 같은 역할을 위해 조성되어야 하는 공개공지가 미흡한 실정이다. 공익(公益)과 사익(私益)을 모두 만족시켜야하는 만큼 여러 가지 공개공지에 대한 문제점 개선과 공간 활용에 대한 이해가 필요하다고 판단하였다.
최근 사람들은 복합 상업 시설에서 여가, 쇼핑, 문화, 휴식 등을 한 번에 해결하는 경우가 많다. 도심 내에서 최소한의 시간으로 최대한의 활동을 원하는 추세다. 복합 상업 건축물에서는 이미 여가시설과 쇼핑시설, 문화시설 이 설치되어 복합적인 활동이 가능하다. 이러한 시설들에 의해 활성화된 내부와는 달리 외부에서는 시민들이 이용할 수 있는 소통 및 편의시설이 부족한 현실이다. 과거에는 복합 상업 건축물의 외부공간은 투자 효율성을 위하여 건설되었지만 최근에는 집객 활성화를 위한 방향으로 변화되고 있다. 이에 따라 복합 상업 건축물의 공개공지 중요도 또한 높아졌다.
이에 따라, 연구의 방법으로 첫째, 공개공지와 복합 상업 건축물에 대한 정의를 고찰하고 복합 상업 건축물 외부공간에 대한 중요성을 파악하였다. 둘째, 복합 상업 건축물 외부공간의 중요성과 공간계획을 고찰하고 이를 공개공지에 대입하여 현 공개공지의 복합 상업 건축물에서의 역할을 도출하여 분석의 틀을 마련하였다. 셋째, 91년 건축법 개정을 통해 공개공지의 양적인 문제 해결에서 질적인 문제 해결로 화두가 바뀌게 된 과도기 기간인 2000년대 이후의 완공 된 복합 상업 건축물의 공개공지의 현황에 대해 조사하고 개선 방법을 정리하였다.
사례 분석 결과 도출된 복합 상업 건축물 공개공지의 공간 활용 방향 제시는 다음과 같다.
첫째, 기본유지관리 및 환경개선에 대한 역할은 아이파크몰을 가장 대표적인 예로 들 수 있다. 황량했던 광장형 공개공지에서 켄틸레버형 공개공지로 개선하여 상부 부분은 전망대로 활용하는 등 시민 및 방문객들의 커뮤니티 공간으로 탈바꿈하고, 광장주변의 조경을 재배치하는 등의 개선방법을 확인할 수 있다. 이에 따라 이미 현재 설계를 마친 공개공지와 복합 상업 건축물도 충분한 유지보수 관리를 통하여 발전될 수 있음을 알 수 있다.
둘째, 조경환경의 구성방식에 따라 시민들이 휴식을 하는 공간 또는 시야의 차폐로 인하여 범법의 공간으로 변질되기도 한다. 지하철 환기구나 쓰레기통에 대한 차폐로 조경을 활용하는 점은 기능적인 부분에서 통합되어 활용할 수 있는 공간이 되지만, 조경이 벤치를 둘러싼 형태를 하고 있어 사람들의 시야를 막는다면 공개공지 민원에서 두 번째로 높은 비중을 차지한 흡연자들의 흡연구역으로 낙인 된다. 이에 따라 공개공지 조경에 대한 계획 조경의 높낮이, 배치, 분포면적에 대한 이해가 필요하다.
셋째, 복합 상업 건축물의 공개공지는 사례에 나타나듯 차별화 된 켄틸레버형을 제외하면 광장형, 보행자 데크, 침상형(썬큰), 쌈지공원 순으로 구성되어있다. 광장형 공개공지는 판촉행사, 만남의 광장, 문화의 장등에 대한 활동을 수용할 수 있는 장소가 된다. 광장을 활성화시키기 위해서는 다양한 커뮤니티 활동에 대한 개선 및 이벤트 적 요소를 구성하는 등의 노력이 필요하다.
위에 제시한 복합 상업 건축물 공개공지 공간 활용 방안의 방향으로 계획한다면, 공개공지의 공적인 기능 향상으로 방문객들과 시민들의 왕래가 증가하게 되어 외부공간의 활동이 복합 상업 건축물 저층부까지 연결될 것 이다. 복합 상업 건축물의 저층부에는 일반적으로 판매시설이 위치해 있고 건물 전체의 활성화를 도모한다면 대지 내의 공개공지가 상업적 기능도 수행할 수 있다. 또한, 필요에 의해 해당시설만 방문했던 방문객들은 공개공지에서 활성화 된 커뮤니티 활동으로 인하여 물건만 사고 돌아가는 것이 아닌 외부 활동을 즐기고 그 지역에서 다양한 활동을 하고 돌아가는 발전까지 기대할 수 있을 것이다.
본 연구에서는 현재 서울시 공개공지의 양적인 문제 해결에서 질적인 문제 해결로 화두가 바뀌게 된 과도기 기간의 문헌고찰과 사례조사를 바탕으로 서울 도심내의 복합 상업 건축물 공개공지의 특징을 분석해보았다. 국내 복합 상업 건축물이 발전됨에 따라 외부공간과 공개공지의 활용도가 높아지고 있지만 시설의 유지관리 미흡, 커뮤니티 시설과 문화 활동의 부족 등으로 인해 공개공지 보수 및 유지관리, 공개공지내의 조경 배치에 대한 이해, 다양한 커뮤니티 활동에 대한 더욱 구체적인 연구가 필요하다.
도시의 환경개선과 공공공간을 활용하기 위해 80년대부터 공개공지의 필요성에 대한 연구가 계속되었고 1991년 건축법 개정을 통해 공개공지 설치 제도가 실행되었다. 공개공지 설치 제도는 일정 면적의 건축물에 공개공지 의무화와 그에 따른 건폐율, 용적률 인센티브를 부여하는 등 계속된 법적 개선을 통하여 서울시 공개공지의 수와 면적이 급격하게 증가 되었다. 하지만, 이러한 공개공지 시설이 주차장으로 활용되거나 법적으로 위배 되지 않을 만큼의 자투리 공간으로 설계되어 활용도가 낮거나 관리가 제대로 이루어지지 않는 등 도시환경의 휴식처 같은 역할을 위해 조성되어야 하는 공개공지가 미흡한 실정이다. 공익(公益)과 사익(私益)을 모두 만족시켜야하는 만큼 여러 가지 공개공지에 대한 문제점 개선과 공간 활용에 대한 이해가 필요하다고 판단하였다.
최근 사람들은 복합 상업 시설에서 여가, 쇼핑, 문화, 휴식 등을 한 번에 해결하는 경우가 많다. 도심 내에서 최소한의 시간으로 최대한의 활동을 원하는 추세다. 복합 상업 건축물에서는 이미 여가시설과 쇼핑시설, 문화시설 이 설치되어 복합적인 활동이 가능하다. 이러한 시설들에 의해 활성화된 내부와는 달리 외부에서는 시민들이 이용할 수 있는 소통 및 편의시설이 부족한 현실이다. 과거에는 복합 상업 건축물의 외부공간은 투자 효율성을 위하여 건설되었지만 최근에는 집객 활성화를 위한 방향으로 변화되고 있다. 이에 따라 복합 상업 건축물의 공개공지 중요도 또한 높아졌다.
이에 따라, 연구의 방법으로 첫째, 공개공지와 복합 상업 건축물에 대한 정의를 고찰하고 복합 상업 건축물 외부공간에 대한 중요성을 파악하였다. 둘째, 복합 상업 건축물 외부공간의 중요성과 공간계획을 고찰하고 이를 공개공지에 대입하여 현 공개공지의 복합 상업 건축물에서의 역할을 도출하여 분석의 틀을 마련하였다. 셋째, 91년 건축법 개정을 통해 공개공지의 양적인 문제 해결에서 질적인 문제 해결로 화두가 바뀌게 된 과도기 기간인 2000년대 이후의 완공 된 복합 상업 건축물의 공개공지의 현황에 대해 조사하고 개선 방법을 정리하였다.
사례 분석 결과 도출된 복합 상업 건축물 공개공지의 공간 활용 방향 제시는 다음과 같다.
첫째, 기본유지관리 및 환경개선에 대한 역할은 아이파크몰을 가장 대표적인 예로 들 수 있다. 황량했던 광장형 공개공지에서 켄틸레버형 공개공지로 개선하여 상부 부분은 전망대로 활용하는 등 시민 및 방문객들의 커뮤니티 공간으로 탈바꿈하고, 광장주변의 조경을 재배치하는 등의 개선방법을 확인할 수 있다. 이에 따라 이미 현재 설계를 마친 공개공지와 복합 상업 건축물도 충분한 유지보수 관리를 통하여 발전될 수 있음을 알 수 있다.
둘째, 조경환경의 구성방식에 따라 시민들이 휴식을 하는 공간 또는 시야의 차폐로 인하여 범법의 공간으로 변질되기도 한다. 지하철 환기구나 쓰레기통에 대한 차폐로 조경을 활용하는 점은 기능적인 부분에서 통합되어 활용할 수 있는 공간이 되지만, 조경이 벤치를 둘러싼 형태를 하고 있어 사람들의 시야를 막는다면 공개공지 민원에서 두 번째로 높은 비중을 차지한 흡연자들의 흡연구역으로 낙인 된다. 이에 따라 공개공지 조경에 대한 계획 조경의 높낮이, 배치, 분포면적에 대한 이해가 필요하다.
셋째, 복합 상업 건축물의 공개공지는 사례에 나타나듯 차별화 된 켄틸레버형을 제외하면 광장형, 보행자 데크, 침상형(썬큰), 쌈지공원 순으로 구성되어있다. 광장형 공개공지는 판촉행사, 만남의 광장, 문화의 장등에 대한 활동을 수용할 수 있는 장소가 된다. 광장을 활성화시키기 위해서는 다양한 커뮤니티 활동에 대한 개선 및 이벤트 적 요소를 구성하는 등의 노력이 필요하다.
위에 제시한 복합 상업 건축물 공개공지 공간 활용 방안의 방향으로 계획한다면, 공개공지의 공적인 기능 향상으로 방문객들과 시민들의 왕래가 증가하게 되어 외부공간의 활동이 복합 상업 건축물 저층부까지 연결될 것 이다. 복합 상업 건축물의 저층부에는 일반적으로 판매시설이 위치해 있고 건물 전체의 활성화를 도모한다면 대지 내의 공개공지가 상업적 기능도 수행할 수 있다. 또한, 필요에 의해 해당시설만 방문했던 방문객들은 공개공지에서 활성화 된 커뮤니티 활동으로 인하여 물건만 사고 돌아가는 것이 아닌 외부 활동을 즐기고 그 지역에서 다양한 활동을 하고 돌아가는 발전까지 기대할 수 있을 것이다.
본 연구에서는 현재 서울시 공개공지의 양적인 문제 해결에서 질적인 문제 해결로 화두가 바뀌게 된 과도기 기간의 문헌고찰과 사례조사를 바탕으로 서울 도심내의 복합 상업 건축물 공개공지의 특징을 분석해보았다. 국내 복합 상업 건축물이 발전됨에 따라 외부공간과 공개공지의 활용도가 높아지고 있지만 시설의 유지관리 미흡, 커뮤니티 시설과 문화 활동의 부족 등으로 인해 공개공지 보수 및 유지관리, 공개공지내의 조경 배치에 대한 이해, 다양한 커뮤니티 활동에 대한 더욱 구체적인 연구가 필요하다.
Research on the need for open disclosure has continued since the 80s to take advantage of environmental improvements and public spaces in Korean cities. In 1991, the privately owned public open spaces installation system was implemented through the revision of the Building Act. The system of setting...
Research on the need for open disclosure has continued since the 80s to take advantage of environmental improvements and public spaces in Korean cities. In 1991, the privately owned public open spaces installation system was implemented through the revision of the Building Act. The system of setting up the privately owned public open spaces was continuously improved, with the mandatory the privately owned public open spaces system for Building Coverage Ratio mitigation, Floor Area Ratio mitigation incentives. Therefore, the number and area of the privately owned public open spaces in Seoul City increased dramatically. However, such the privately owned public open spaces were either poorly utilized or poorly managed as they were designed to be a parking lot or not legally violated. The privately owned public open spaces that must be created for the role of resting place in the urban environment are insufficient. As both public and private interests must be satisfied, research on ways to improve and utilize various The privately owned public open spaces are needed.
Recently, people often solve their leisure, shopping, culture, and relaxation at complex commercial facilities all at once. The trend is that we want the most activity with the least amount of time. In complex commercial buildings, activities such as leisure, shopping and cultural facilities are already available. Unlike internally activated by these necessary activities, there is a lack of outside communication and amenities. In the past, the outer space of complex commercial buildings was built for investment efficiency, but has recently changed to bring people together .As a result, the importance of The privately owned public open spaces has been proved as well.
Accordingly, as a method of research, firstly, the definition of The privately owned public open spaces and complex commercial buildings was reviewed and the importance of the outer space of complex commercial buildings was identified. Second, the analysis framework was prepared by examining the importance and spatial plan of the outer space of the complex commercial buildings and drawing out the roles and problems of the current complex commercial buildings of the open space by substituting them for The privately owned public open spaces. Third, through the revision of the Building Act in 1991, the topic changed from the quantitative problem solving of The privately owned public open spaces to the qualitative problem solving. The current status of The privately owned public open spaces of complex commercial buildings completed after 2000s, its transitional period, was investigated and the methods of improvement were laid out.
The following is a presentation on the direction of spatial use of The privately owned public open spaces of the complex commercial buildings derived from the case analysis
First, the role of maintenance and environmental improvement is exemplified by the IPark Mall. The space above has been changed to a community space for citizens by improving from a square-type public space to a cantilever-type public space. As a result, it can be seen that The privately owned public open spaces and complex commercial buildings that have already been designed can be developed through sufficient maintenance and form changes.
Second, depending on the composition of the landscape environment, it can become a place for citizens to relax or a place of law because of blindness. The use of landscaping as a shield for subway vents and trash cans is an integrated and usable space in the functional areas. However, the landscape is surrounded by benches, and if people block their view, it becomes a smoking area for smokers. This requires an understanding of the height, layout and distribution area of the planned landscape for landscaping.
Third, as shown in the case, The privately owned public open spaces of the complex commercial buildings consists of square type, pedestrian deck, bedside type (Sunken), and park, excluding the differentiated cantilever type. Square type open space is a place where activities such as promotion events, meeting squares, and cultural events are acceptable. In order to activate these squares, efforts such as improving many community activities and adding eventful elements.
If planned in the direction of the above-mentioned measures for the use of The privately owned public open spaces in the complex commercial buildings, the activities of the outer space will be linked to the lower floors of the complex commercial buildings as the public improvement of public spaces will increase the number of visitors and citizens. Such lower floors activations will bring about a whole building activation.
Based on a literature review and a case study, this study analyzed the method of using The privately owned public open spaces site of a complex commercial building in downtown Seoul. With the development of complex commercial buildings in Korea, the use of outer space and open space is increasing. However, due to insufficient maintenance of facilities and a lack of community facilities and cultural activities, more specific foundations and improvements are needed.
Research on the need for open disclosure has continued since the 80s to take advantage of environmental improvements and public spaces in Korean cities. In 1991, the privately owned public open spaces installation system was implemented through the revision of the Building Act. The system of setting up the privately owned public open spaces was continuously improved, with the mandatory the privately owned public open spaces system for Building Coverage Ratio mitigation, Floor Area Ratio mitigation incentives. Therefore, the number and area of the privately owned public open spaces in Seoul City increased dramatically. However, such the privately owned public open spaces were either poorly utilized or poorly managed as they were designed to be a parking lot or not legally violated. The privately owned public open spaces that must be created for the role of resting place in the urban environment are insufficient. As both public and private interests must be satisfied, research on ways to improve and utilize various The privately owned public open spaces are needed.
Recently, people often solve their leisure, shopping, culture, and relaxation at complex commercial facilities all at once. The trend is that we want the most activity with the least amount of time. In complex commercial buildings, activities such as leisure, shopping and cultural facilities are already available. Unlike internally activated by these necessary activities, there is a lack of outside communication and amenities. In the past, the outer space of complex commercial buildings was built for investment efficiency, but has recently changed to bring people together .As a result, the importance of The privately owned public open spaces has been proved as well.
Accordingly, as a method of research, firstly, the definition of The privately owned public open spaces and complex commercial buildings was reviewed and the importance of the outer space of complex commercial buildings was identified. Second, the analysis framework was prepared by examining the importance and spatial plan of the outer space of the complex commercial buildings and drawing out the roles and problems of the current complex commercial buildings of the open space by substituting them for The privately owned public open spaces. Third, through the revision of the Building Act in 1991, the topic changed from the quantitative problem solving of The privately owned public open spaces to the qualitative problem solving. The current status of The privately owned public open spaces of complex commercial buildings completed after 2000s, its transitional period, was investigated and the methods of improvement were laid out.
The following is a presentation on the direction of spatial use of The privately owned public open spaces of the complex commercial buildings derived from the case analysis
First, the role of maintenance and environmental improvement is exemplified by the IPark Mall. The space above has been changed to a community space for citizens by improving from a square-type public space to a cantilever-type public space. As a result, it can be seen that The privately owned public open spaces and complex commercial buildings that have already been designed can be developed through sufficient maintenance and form changes.
Second, depending on the composition of the landscape environment, it can become a place for citizens to relax or a place of law because of blindness. The use of landscaping as a shield for subway vents and trash cans is an integrated and usable space in the functional areas. However, the landscape is surrounded by benches, and if people block their view, it becomes a smoking area for smokers. This requires an understanding of the height, layout and distribution area of the planned landscape for landscaping.
Third, as shown in the case, The privately owned public open spaces of the complex commercial buildings consists of square type, pedestrian deck, bedside type (Sunken), and park, excluding the differentiated cantilever type. Square type open space is a place where activities such as promotion events, meeting squares, and cultural events are acceptable. In order to activate these squares, efforts such as improving many community activities and adding eventful elements.
If planned in the direction of the above-mentioned measures for the use of The privately owned public open spaces in the complex commercial buildings, the activities of the outer space will be linked to the lower floors of the complex commercial buildings as the public improvement of public spaces will increase the number of visitors and citizens. Such lower floors activations will bring about a whole building activation.
Based on a literature review and a case study, this study analyzed the method of using The privately owned public open spaces site of a complex commercial building in downtown Seoul. With the development of complex commercial buildings in Korea, the use of outer space and open space is increasing. However, due to insufficient maintenance of facilities and a lack of community facilities and cultural activities, more specific foundations and improvements are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.