영화사가 시작된 이래 컬러 필름이 등장하기 전까지 모든 영화는 흑백이었지만 기술이 발달하면서 유성영화에 이어 두 번째로 개척된 영화 화면의 색채화는 영상의 새로운 기술로 영화가 색채로서 새로운 표현의 가능성을 가지게 하였다. 무성영화시대부터 시작하여 사람들은 오랜 시간동안 흑백으로 영상을 감상할 수밖에 없었다. 1960년 후반이 되어서야 비로소 영화의 색채는 하나의 표현 수단으로서 받아들여졌다. 영화에서 색채는 희망과 사랑, 절망과 이별, 삶과 죽음 등에 관한 다양한 이야기를 표현해 내고 색채를 통해 내용 표현이 더 한층 심화될 수 있었다. 뿐만 아니라 색채를 통해서 영화의 캐릭터들의 특징과 심리가 시각화되어 표현되기 시작했고 특히 색채의 상징성은 영화의 적절한 장면에 신중하게 도입되면서 심리상태와 줄거리의 전개를 암시하며 영화 주제를 반영함과 동시에 캐릭터의 성격을 부각하는데 중요한 영항을 미치게 되었다. 이는 영화 예술의 발전을 추진하였을 뿐만 아니라 영화의 표현 형식을 풍부하게 하는데 중요한 역할을 하고 있다. 장르영화가 하나의 영화 분석 방법으로 자리 잡기 시작하면서부터 많은 영화들이 자신만의 장르적 특점을 갖게 된다. 감독의 상상 속에 존재하던 의미들이 배우가 말하는 대사가 아닌 ...
영화사가 시작된 이래 컬러 필름이 등장하기 전까지 모든 영화는 흑백이었지만 기술이 발달하면서 유성영화에 이어 두 번째로 개척된 영화 화면의 색채화는 영상의 새로운 기술로 영화가 색채로서 새로운 표현의 가능성을 가지게 하였다. 무성영화시대부터 시작하여 사람들은 오랜 시간동안 흑백으로 영상을 감상할 수밖에 없었다. 1960년 후반이 되어서야 비로소 영화의 색채는 하나의 표현 수단으로서 받아들여졌다. 영화에서 색채는 희망과 사랑, 절망과 이별, 삶과 죽음 등에 관한 다양한 이야기를 표현해 내고 색채를 통해 내용 표현이 더 한층 심화될 수 있었다. 뿐만 아니라 색채를 통해서 영화의 캐릭터들의 특징과 심리가 시각화되어 표현되기 시작했고 특히 색채의 상징성은 영화의 적절한 장면에 신중하게 도입되면서 심리상태와 줄거리의 전개를 암시하며 영화 주제를 반영함과 동시에 캐릭터의 성격을 부각하는데 중요한 영항을 미치게 되었다. 이는 영화 예술의 발전을 추진하였을 뿐만 아니라 영화의 표현 형식을 풍부하게 하는데 중요한 역할을 하고 있다. 장르영화가 하나의 영화 분석 방법으로 자리 잡기 시작하면서부터 많은 영화들이 자신만의 장르적 특점을 갖게 된다. 감독의 상상 속에 존재하던 의미들이 배우가 말하는 대사가 아닌 미장센이란 표현적 도구를 통해 스크린 위에 형상화 되고 미장센 요소들이 창의적으로 결합되어 대사에 담겨있던 의미들을 시청각적으로 변환시켜 영화의 등장인물의 캐릭터 특성과 감정 상태를 보여주고 영화의 주제를 표현하는데 효과적으로 사용되었다. 즉 미장센의 각종 요소를 통해 감독의 상상이 시각적인 결과물로 변환되고 이런 구성 요소들이 영화의 서사의 이해에 도움을 주며 미장센의 구성 요소 중의 색채를 중심으로 더 한층 깊은 영화 해석이 가능해 진다. 이런 영화 해석을 통해 관객은 감독이 전하는 메시지에 의해 감독의 의도에도만 집중하는 것이 아니라 능동적으로 영화를 해석하는 실천을 하게 되었다. 본 논문은 우선 장르영화와 미장센의 개념과 의미를 살펴보고 미장센의 구성 요소 중의 하나인 색채가 어떤 방식으로 시나리오에 영화적 형식을 부여하는지 탐구해 보고 이런 형식이 영화의 서사를 어떻게 효과적으로 실현하는지를 분석하여 색채의 본질적 의미를 탐구하였다. 동시에 미장센의 구성요소 중에서 중요한 역할을 담당하는 색채를 중점으로 한국 영화 <곡성>을 중심으로 스릴러 영화에 나타난 색채를 분석하고 이런 색채가 어떤 상징적 의미를 가지고 있는지 영화의 내러티브와 서사에 어떤 역할을 하는지를 연구 분석 하고 더 나아가 스릴러 영화의 색채의 연출 방법과 색채를 활용한 영화기획의 방향을 알아내고자 한다.
영화사가 시작된 이래 컬러 필름이 등장하기 전까지 모든 영화는 흑백이었지만 기술이 발달하면서 유성영화에 이어 두 번째로 개척된 영화 화면의 색채화는 영상의 새로운 기술로 영화가 색채로서 새로운 표현의 가능성을 가지게 하였다. 무성영화시대부터 시작하여 사람들은 오랜 시간동안 흑백으로 영상을 감상할 수밖에 없었다. 1960년 후반이 되어서야 비로소 영화의 색채는 하나의 표현 수단으로서 받아들여졌다. 영화에서 색채는 희망과 사랑, 절망과 이별, 삶과 죽음 등에 관한 다양한 이야기를 표현해 내고 색채를 통해 내용 표현이 더 한층 심화될 수 있었다. 뿐만 아니라 색채를 통해서 영화의 캐릭터들의 특징과 심리가 시각화되어 표현되기 시작했고 특히 색채의 상징성은 영화의 적절한 장면에 신중하게 도입되면서 심리상태와 줄거리의 전개를 암시하며 영화 주제를 반영함과 동시에 캐릭터의 성격을 부각하는데 중요한 영항을 미치게 되었다. 이는 영화 예술의 발전을 추진하였을 뿐만 아니라 영화의 표현 형식을 풍부하게 하는데 중요한 역할을 하고 있다. 장르영화가 하나의 영화 분석 방법으로 자리 잡기 시작하면서부터 많은 영화들이 자신만의 장르적 특점을 갖게 된다. 감독의 상상 속에 존재하던 의미들이 배우가 말하는 대사가 아닌 미장센이란 표현적 도구를 통해 스크린 위에 형상화 되고 미장센 요소들이 창의적으로 결합되어 대사에 담겨있던 의미들을 시청각적으로 변환시켜 영화의 등장인물의 캐릭터 특성과 감정 상태를 보여주고 영화의 주제를 표현하는데 효과적으로 사용되었다. 즉 미장센의 각종 요소를 통해 감독의 상상이 시각적인 결과물로 변환되고 이런 구성 요소들이 영화의 서사의 이해에 도움을 주며 미장센의 구성 요소 중의 색채를 중심으로 더 한층 깊은 영화 해석이 가능해 진다. 이런 영화 해석을 통해 관객은 감독이 전하는 메시지에 의해 감독의 의도에도만 집중하는 것이 아니라 능동적으로 영화를 해석하는 실천을 하게 되었다. 본 논문은 우선 장르영화와 미장센의 개념과 의미를 살펴보고 미장센의 구성 요소 중의 하나인 색채가 어떤 방식으로 시나리오에 영화적 형식을 부여하는지 탐구해 보고 이런 형식이 영화의 서사를 어떻게 효과적으로 실현하는지를 분석하여 색채의 본질적 의미를 탐구하였다. 동시에 미장센의 구성요소 중에서 중요한 역할을 담당하는 색채를 중점으로 한국 영화 <곡성>을 중심으로 스릴러 영화에 나타난 색채를 분석하고 이런 색채가 어떤 상징적 의미를 가지고 있는지 영화의 내러티브와 서사에 어떤 역할을 하는지를 연구 분석 하고 더 나아가 스릴러 영화의 색채의 연출 방법과 색채를 활용한 영화기획의 방향을 알아내고자 한다.
All movies were black and white until the color film was introduced since the start of the film company. However, as the technology developed, the colorization of the movie screen, which was pioneered second time after the meteor movie,For a long time since the first silent film era, people were for...
All movies were black and white until the color film was introduced since the start of the film company. However, as the technology developed, the colorization of the movie screen, which was pioneered second time after the meteor movie,For a long time since the first silent film era, people were forced to appreciate moving images in black and white.It was not until the late 1960s that the color of the film was accepted as a means of expression. With the introduction of color in the film, various stories about love and separation, hope and despair, and life and death could be further deepened through the colors in the movie. In addition, the characteristics and the psychology of the characters of the film began to be visualized through the colors. Especially, the symbolism of the color was carefully introduced into the appropriate scene of the film, suggesting the development of the psychological state and plot, It is important to emphasize the nature of. This is an important part of not only promoting the development of film art but also enriching the expression form of the film. Since genre films have become a way of analyzing movies, many movies have their own genre characteristics. The meanings that existed in the director's imagination are visualized on the screen through the expressive tool of mise-en-scene, not the dialogue by the actor, and the mise-en-scene elements are combined creatively to transform the meanings contained in the dialogue into audiovisual characters, And emotional state, and was used effectively to express the theme of the movie. In other words, through Mise-en-Scene, the narrative imagination of the director based on the scenario is transformed into the visual reality, which helps to understand the narrative of the film, and the interpretation of the film becomes possible through the analysis of Mise-en-scene. Through this interpretation of the film, the audience did not concentrate only on the intention of the director by the message that the director had conveyed, but acted actively to interpret the film. This paper first examines the concepts and meanings of genre films and mise en scene, explores how color, one of the components of mise en scene, gives cinematic forms to scenarios, and analyzes how these forms can effectively realize film narratives And explored the essential meaning of color mise-en-scene. At the same time, Analyze the color in the thriller film focusing on the Korean film with an emphasis on the color that plays an important role in the components of Mise-en-scene, and what symbolic meaning this color has in the narrative and narrative of the film We want to analyze the research, and to find out the direction of the film planning using the color and the way of color of the thriller movie.
All movies were black and white until the color film was introduced since the start of the film company. However, as the technology developed, the colorization of the movie screen, which was pioneered second time after the meteor movie,For a long time since the first silent film era, people were forced to appreciate moving images in black and white.It was not until the late 1960s that the color of the film was accepted as a means of expression. With the introduction of color in the film, various stories about love and separation, hope and despair, and life and death could be further deepened through the colors in the movie. In addition, the characteristics and the psychology of the characters of the film began to be visualized through the colors. Especially, the symbolism of the color was carefully introduced into the appropriate scene of the film, suggesting the development of the psychological state and plot, It is important to emphasize the nature of. This is an important part of not only promoting the development of film art but also enriching the expression form of the film. Since genre films have become a way of analyzing movies, many movies have their own genre characteristics. The meanings that existed in the director's imagination are visualized on the screen through the expressive tool of mise-en-scene, not the dialogue by the actor, and the mise-en-scene elements are combined creatively to transform the meanings contained in the dialogue into audiovisual characters, And emotional state, and was used effectively to express the theme of the movie. In other words, through Mise-en-Scene, the narrative imagination of the director based on the scenario is transformed into the visual reality, which helps to understand the narrative of the film, and the interpretation of the film becomes possible through the analysis of Mise-en-scene. Through this interpretation of the film, the audience did not concentrate only on the intention of the director by the message that the director had conveyed, but acted actively to interpret the film. This paper first examines the concepts and meanings of genre films and mise en scene, explores how color, one of the components of mise en scene, gives cinematic forms to scenarios, and analyzes how these forms can effectively realize film narratives And explored the essential meaning of color mise-en-scene. At the same time, Analyze the color in the thriller film focusing on the Korean film with an emphasis on the color that plays an important role in the components of Mise-en-scene, and what symbolic meaning this color has in the narrative and narrative of the film We want to analyze the research, and to find out the direction of the film planning using the color and the way of color of the thriller movie.
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