한중 유료지식콘텐츠의 특성 비교 : 한중 플랫폼 서비스 방식을 중심으로 A Comparative Research on Characteristics of Paid Knowledge Contents in Korea and China : Focusing on How Each Platform Delivers its Service원문보기
불과 몇 년 전만 해도 중국은 불법 콘텐츠 유통으로 악명 높은 나라였다. 금전적 지불(支拂) 없이 원하는 콘텐츠를 공유해도 된다는 인식이 만연했다. 하지만, 최근 콘텐츠에 대한 인식 개선과 모바일 플랫폼 환경의 확산으로 콘텐츠를 사고파는 유료 콘텐츠 산업이 폭발적인 성장세를 보이며 유료 콘텐츠 산업 중에서도 특히 지식 콘텐츠의 발전이 두드러지게 나타나고 있다...
불과 몇 년 전만 해도 중국은 불법 콘텐츠 유통으로 악명 높은 나라였다. 금전적 지불(支拂) 없이 원하는 콘텐츠를 공유해도 된다는 인식이 만연했다. 하지만, 최근 콘텐츠에 대한 인식 개선과 모바일 플랫폼 환경의 확산으로 콘텐츠를 사고파는 유료 콘텐츠 산업이 폭발적인 성장세를 보이며 유료 콘텐츠 산업 중에서도 특히 지식 콘텐츠의 발전이 두드러지게 나타나고 있다. 이와 마찬가지로 한국 내 유료지식콘텐츠라는 새로운 산업이 나타나고 눈에 띄는 발전을 하고 있다. 이와 관련하여 한국과 중국에는 유료지식콘텐츠 플랫폼이 대거 출현하고 있으며 각 플랫폼이 운용하는 서비스 방식에는 다소 차이가 있다. 이러한 현상에 주목하여, 본 연구는 지식 콘텐츠라는 분야가 1) 한국 및 중국에서 어떠한 양상으로 발전되어 왔는지 2) 발전의 배경에는 어떠한 기술적, 문화적 환경이 뒷받침되었는지 3) 현재 해당 산업에서의 어떠한 형태의 플랫폼이 발전하고 있는지에 대해 서비스방식을 비교 및 연구할 것이다. 이렇게 급속도로 발전하고 있는 유료지식콘텐츠 산업에서 다양한 플랫폼이 어떠한 식으로 소비자를 끌어들이고 있는지도 짚어볼 것이다.
불과 몇 년 전만 해도 중국은 불법 콘텐츠 유통으로 악명 높은 나라였다. 금전적 지불(支拂) 없이 원하는 콘텐츠를 공유해도 된다는 인식이 만연했다. 하지만, 최근 콘텐츠에 대한 인식 개선과 모바일 플랫폼 환경의 확산으로 콘텐츠를 사고파는 유료 콘텐츠 산업이 폭발적인 성장세를 보이며 유료 콘텐츠 산업 중에서도 특히 지식 콘텐츠의 발전이 두드러지게 나타나고 있다. 이와 마찬가지로 한국 내 유료지식콘텐츠라는 새로운 산업이 나타나고 눈에 띄는 발전을 하고 있다. 이와 관련하여 한국과 중국에는 유료지식콘텐츠 플랫폼이 대거 출현하고 있으며 각 플랫폼이 운용하는 서비스 방식에는 다소 차이가 있다. 이러한 현상에 주목하여, 본 연구는 지식 콘텐츠라는 분야가 1) 한국 및 중국에서 어떠한 양상으로 발전되어 왔는지 2) 발전의 배경에는 어떠한 기술적, 문화적 환경이 뒷받침되었는지 3) 현재 해당 산업에서의 어떠한 형태의 플랫폼이 발전하고 있는지에 대해 서비스방식을 비교 및 연구할 것이다. 이렇게 급속도로 발전하고 있는 유료지식콘텐츠 산업에서 다양한 플랫폼이 어떠한 식으로 소비자를 끌어들이고 있는지도 짚어볼 것이다.
Just a few years ago, China was notorious for illegal content distribution. There was a widespread perception that you could share your desired content without paying the money. However, recently, the paid content industry that buys and sells content has been showing explosive growth due to the impr...
Just a few years ago, China was notorious for illegal content distribution. There was a widespread perception that you could share your desired content without paying the money. However, recently, the paid content industry that buys and sells content has been showing explosive growth due to the improvement of awareness of content and the spread of mobile platform environment, and especially in the paid content industry, the development of knowledge content is becoming more prominent. Likewise, a new industry called paid knowledge content in Korea is emerging and making remarkable progress. In this regard, there are a lot of paid knowledge content platforms in Korea and China, and there is a slight difference in the service method operated by each platform. In this study, it is aimed to investigate what kind of knowledge content has been developed in Korea and China 2) what kind of technical and cultural environment is supported in the background of development, 3) I will study whether the platform is evolving. We will also examine how various platforms are attracting consumers in the rapidly-growing paid knowledge content industry.中國在直至幾年前都因不法內容流通而聲名狼藉。不付費就可以隨意共享自己想看的內容,這種認識在中國蔓延。但是,近來隨著中國的認知改善以及移動平臺環境的擴散,付費內容產業呈現爆炸式增長,知識內容的有償化在產業方面顯示出重要的發展方向,但隨著最近對文化資訊的認識發生變化和移動平臺環境的擴散,買賣文化資訊的收費文化資訊產業呈現出迅猛的增長勢頭,在收費文化資訊產業中,尤其是知識內容的發展尤為突出其中知識內容的發展尤其突出。但隨著付錢購買這些知識內容的消費者增加,“新電子商務企業”備受關注。就在幾年前,中國還是一個因非法文化資訊流通而臭名遠揚的國家。於此類似,在韓國也新生出付費知識內容這個新型產業,並取得了顯著的發展。在这方面,韩国和中国正在出现大量付费知识内容平台,每个平台的服务方法似乎有所不同。 在此背景下,本論文對知識內容的以下方面進行了研究。1)在韓國和中國呈現怎麽樣的發展狀況2)在發展的背景下,有怎樣的技術上和文化上的環境支持 3)在當前產業下,有怎樣形態的平臺在發展。同時將會深入探究如此付費知識內容產業在高速發展下,多樣化的平臺是怎樣吸引消費者的。
Just a few years ago, China was notorious for illegal content distribution. There was a widespread perception that you could share your desired content without paying the money. However, recently, the paid content industry that buys and sells content has been showing explosive growth due to the improvement of awareness of content and the spread of mobile platform environment, and especially in the paid content industry, the development of knowledge content is becoming more prominent. Likewise, a new industry called paid knowledge content in Korea is emerging and making remarkable progress. In this regard, there are a lot of paid knowledge content platforms in Korea and China, and there is a slight difference in the service method operated by each platform. In this study, it is aimed to investigate what kind of knowledge content has been developed in Korea and China 2) what kind of technical and cultural environment is supported in the background of development, 3) I will study whether the platform is evolving. We will also examine how various platforms are attracting consumers in the rapidly-growing paid knowledge content industry.中國在直至幾年前都因不法內容流通而聲名狼藉。不付費就可以隨意共享自己想看的內容,這種認識在中國蔓延。但是,近來隨著中國的認知改善以及移動平臺環境的擴散,付費內容產業呈現爆炸式增長,知識內容的有償化在產業方面顯示出重要的發展方向,但隨著最近對文化資訊的認識發生變化和移動平臺環境的擴散,買賣文化資訊的收費文化資訊產業呈現出迅猛的增長勢頭,在收費文化資訊產業中,尤其是知識內容的發展尤為突出其中知識內容的發展尤其突出。但隨著付錢購買這些知識內容的消費者增加,“新電子商務企業”備受關注。就在幾年前,中國還是一個因非法文化資訊流通而臭名遠揚的國家。於此類似,在韓國也新生出付費知識內容這個新型產業,並取得了顯著的發展。在这方面,韩国和中国正在出现大量付费知识内容平台,每个平台的服务方法似乎有所不同。 在此背景下,本論文對知識內容的以下方面進行了研究。1)在韓國和中國呈現怎麽樣的發展狀況2)在發展的背景下,有怎樣的技術上和文化上的環境支持 3)在當前產業下,有怎樣形態的平臺在發展。同時將會深入探究如此付費知識內容產業在高速發展下,多樣化的平臺是怎樣吸引消費者的。
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