매력적인 외모가 경쟁력을 높이는 요소가 된다는 사회적 인식이 높아지고 현대에 들어 여성의 사회적 범위가 확대되고 다양한 분야에서 여성들의 사회 진출이 늘어나면서, 건강하고 아름다운 외모를 위해 여성들은 적극적이고 전문적인 뷰티관리 행동을 하고 있다. 뷰티관리는 젊음을 유지하고 자신의 이미지를 극대화하여 심리적으로도 자아존중감과 행복감을 주어 건강한 삶을 유도할 수 있다. 이러한 점에서 본 연구는 여성들의 뷰티관심정도에 따라 자신의 외모관심도와 뷰티관리행동에는 어떤 영향을 미치는지를 파악하고자 경기, 서울 지역에 거주하는 20세〜50세 성인여성 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
국문초록
뷰티관심정도에 따른 뷰티관리행동
매력적인 외모가 경쟁력을 높이는 요소가 된다는 사회적 인식이 높아지고 현대에 들어 여성의 사회적 범위가 확대되고 다양한 분야에서 여성들의 사회 진출이 늘어나면서, 건강하고 아름다운 외모를 위해 여성들은 적극적이고 전문적인 뷰티관리 행동을 하고 있다. 뷰티관리는 젊음을 유지하고 자신의 이미지를 극대화하여 심리적으로도 자아존중감과 행복감을 주어 건강한 삶을 유도할 수 있다. 이러한 점에서 본 연구는 여성들의 뷰티관심정도에 따라 자신의 외모관심도와 뷰티관리행동에는 어떤 영향을 미치는지를 파악하고자 경기, 서울 지역에 거주하는 20세〜50세 성인여성 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 for Win. 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 여성들의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도분석을, 뷰티관심정도에 따른 그룹의 비교분석을 위해 K-평균 군집분석을, 뷰티관심정도에 따른 뷰티관리행동 분석을 위해 χ2 분석을 시행하였다. 또한 뷰티관심정도의 영향요인 분석을 위해 다중회귀분석을, 뷰티관심정도와 외모관심도 및 뷰티관리행동, 외모관심도와 뷰티관리행동의 상관성을 파악하기 위해 상관분석을, 뷰티관심정도의 영향요인이 외모관심도와 뷰티관리행동에 미치는 영향을 분석하기 위해 일원배치분산분석을 시행하였다. 뷰티관심정도에 대한 응답 유사성 정도에 따라 ‘그렇다’ 수준(고), ‘보통이다’ 수준(중) 그리고 ‘그렇지 않다’ 수준(저)의 각각 3개의 군집으로 분류하여(p<.001) 뷰티관심정도에 따른 뷰티관리행동을 분석한 결과, 연령이 낮을수록(p<.001)과 최종학력이 높을수록(p<.01) 뷰티관심정도가 높았으며, 수준이 높을수록 월평균 뷰티관리 비용에 더 많은 투자하였다(p<.01). 또한 수준이 높을수록 눈 화장에, 낮을수록 입술화장에 더 관심을 두었으며(p<.05), 수준이 높을수록 네일아트와 컬러에, 낮을수록 네일케어와 손발마사지에 더 관심을 두었다(p<.001). 한편 뷰티관심정도가 높을수록 외모관심도와(p<.001) 뷰티관리행동이(p<.001) 높아지는 상관성을 보였다. 특히 최종학력이 높을수록 헤어관리 관심과 관리행동(p<.05), 피부관리 행동(p<.001), 메이크업 관리 관심(p<.05)과 관리행동(p<.01), 네일관리 행동(p<.05), 미용성형 관심(p<.05)과 관리행동(p<.01)에서 각각 높게 나타났으나, 연령에 따라서는 20대에서 대부분 관리에 관한 높은 관심을 보인 반면 관리행동이 낮고, 50대는 낮은 관심에 비해 관리행동은 높은 것으로 나타났다. 이로써 뷰티관리 관심의 영향요인은 연령이, 뷰티관리행동의 영향요인은 최종학력이 각각 더 많은 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 외모관심정도와 뷰티관리행동 상관성과 뷰티관심정도의 영향요인이 외모관심도와 뷰티관리행동에 미치는 영향을 검증한 점에서 의의를 지니며, 향후 뷰티산업의 활성화에 기여하고, 나아가 뷰티관련 산업의 마케팅 전략을 제시하는 자료로 활용되기를 기대한다.
국문초록
뷰티관심정도에 따른 뷰티관리행동
매력적인 외모가 경쟁력을 높이는 요소가 된다는 사회적 인식이 높아지고 현대에 들어 여성의 사회적 범위가 확대되고 다양한 분야에서 여성들의 사회 진출이 늘어나면서, 건강하고 아름다운 외모를 위해 여성들은 적극적이고 전문적인 뷰티관리 행동을 하고 있다. 뷰티관리는 젊음을 유지하고 자신의 이미지를 극대화하여 심리적으로도 자아존중감과 행복감을 주어 건강한 삶을 유도할 수 있다. 이러한 점에서 본 연구는 여성들의 뷰티관심정도에 따라 자신의 외모관심도와 뷰티관리행동에는 어떤 영향을 미치는지를 파악하고자 경기, 서울 지역에 거주하는 20세〜50세 성인여성 300명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 for Win. 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 여성들의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도분석을, 뷰티관심정도에 따른 그룹의 비교분석을 위해 K-평균 군집분석을, 뷰티관심정도에 따른 뷰티관리행동 분석을 위해 χ2 분석을 시행하였다. 또한 뷰티관심정도의 영향요인 분석을 위해 다중회귀분석을, 뷰티관심정도와 외모관심도 및 뷰티관리행동, 외모관심도와 뷰티관리행동의 상관성을 파악하기 위해 상관분석을, 뷰티관심정도의 영향요인이 외모관심도와 뷰티관리행동에 미치는 영향을 분석하기 위해 일원배치분산분석을 시행하였다. 뷰티관심정도에 대한 응답 유사성 정도에 따라 ‘그렇다’ 수준(고), ‘보통이다’ 수준(중) 그리고 ‘그렇지 않다’ 수준(저)의 각각 3개의 군집으로 분류하여(p<.001) 뷰티관심정도에 따른 뷰티관리행동을 분석한 결과, 연령이 낮을수록(p<.001)과 최종학력이 높을수록(p<.01) 뷰티관심정도가 높았으며, 수준이 높을수록 월평균 뷰티관리 비용에 더 많은 투자하였다(p<.01). 또한 수준이 높을수록 눈 화장에, 낮을수록 입술화장에 더 관심을 두었으며(p<.05), 수준이 높을수록 네일아트와 컬러에, 낮을수록 네일케어와 손발마사지에 더 관심을 두었다(p<.001). 한편 뷰티관심정도가 높을수록 외모관심도와(p<.001) 뷰티관리행동이(p<.001) 높아지는 상관성을 보였다. 특히 최종학력이 높을수록 헤어관리 관심과 관리행동(p<.05), 피부관리 행동(p<.001), 메이크업 관리 관심(p<.05)과 관리행동(p<.01), 네일관리 행동(p<.05), 미용성형 관심(p<.05)과 관리행동(p<.01)에서 각각 높게 나타났으나, 연령에 따라서는 20대에서 대부분 관리에 관한 높은 관심을 보인 반면 관리행동이 낮고, 50대는 낮은 관심에 비해 관리행동은 높은 것으로 나타났다. 이로써 뷰티관리 관심의 영향요인은 연령이, 뷰티관리행동의 영향요인은 최종학력이 각각 더 많은 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 외모관심정도와 뷰티관리행동 상관성과 뷰티관심정도의 영향요인이 외모관심도와 뷰티관리행동에 미치는 영향을 검증한 점에서 의의를 지니며, 향후 뷰티산업의 활성화에 기여하고, 나아가 뷰티관련 산업의 마케팅 전략을 제시하는 자료로 활용되기를 기대한다.
The behaviors of beauty managing According to Interest in Beauty
Kim, Min joo Department of Image Industry Graduate School of Engineering Konkuk University
As women have expanded their participation in various social fields in these modern times, ...
ABSTRACT
The behaviors of beauty managing According to Interest in Beauty
Kim, Min joo Department of Image Industry Graduate School of Engineering Konkuk University
As women have expanded their participation in various social fields in these modern times, women have been showing active and professional beauty managing behaviors for a healthy and beautiful appearance. The behaviors of beauty managing can help in maintaining youthfulness and maximizing one’s self image, which can lead to a healthy life through high self-esteem and happiness. In this respect, this study investigated the effect of interest in beauty on the level of interest in one’s appearance and beauty managing behaviors by conducting a survey targeting 300 women aged 20–50s and living in the Gyeonggi-do and Seoul. The data collected were analyzed by using SPSS 24.0 program, and frequency analysis, K-means clustering analysis and χ2-test were conducted. Further, multiple regression analysis and correlation analysis, one-way ANOVA were conducted. In accordance with the similarity among responses on the level of interests in beauty, the responses were classified into three groups of “Yes”: high level; “Average”: average level, and “No”: low level (p<.001). As a result of beauty managing behaviors based on the level of interest in beauty, the higher level of interest in beauty was shown among the younger(p<.001) and the more educated(p<.01) group; the higher the level, the more costs were invested into beauty care per month(p<.01). Furthermore, the higher the level, the more interest there was in eye makeup, whereas the lower the level, the more interested in lip makeup (p<.05); and the higher the level, the more interested in nail art and nail care. However, the lower the level, the more interest there was in nail care and hand- and foot-massage (p<.001). Meanwhile, it was found that there was a correlation betweena higher level of interest in beauty and a higher level of interest in appearance (p<.001) and beauty managing behaviors (p<.001). Inthe more highly educated group, particularly, the greater interests in hair care and care behaviors (p<.05); skin care behaviors (p<.001); makeup care (p<.05) and care behaviors (p<.01); nail care behaviors (p<.05); and cosmetic surgery (p<0.05) and care behaviors (p<.01). According to the ages, relatively higher interests were shown in general among respondents in 20s women when the level of beauty managing behaviors was low. In contrast, a relatively high level of beauty managing behaviors was shown among respondents in 50s women, considering their low level of interest in beauty. Therefore, the main influencing factor of interest in beauty care is age, whereas that of beauty care behavior is the level of education. This study aimed to examine the correlation between the level of interest in appearance and beauty managing behaviors, as well as the effects of influencing factors of the level of interest in beauty on the level of interest in appearance and beauty managing behaviors. This study is expected to contribute to boosting the beauty industry, as well as to be used as a resource for the marketing strategy of the industry in the future.
ABSTRACT
The behaviors of beauty managing According to Interest in Beauty
Kim, Min joo Department of Image Industry Graduate School of Engineering Konkuk University
As women have expanded their participation in various social fields in these modern times, women have been showing active and professional beauty managing behaviors for a healthy and beautiful appearance. The behaviors of beauty managing can help in maintaining youthfulness and maximizing one’s self image, which can lead to a healthy life through high self-esteem and happiness. In this respect, this study investigated the effect of interest in beauty on the level of interest in one’s appearance and beauty managing behaviors by conducting a survey targeting 300 women aged 20–50s and living in the Gyeonggi-do and Seoul. The data collected were analyzed by using SPSS 24.0 program, and frequency analysis, K-means clustering analysis and χ2-test were conducted. Further, multiple regression analysis and correlation analysis, one-way ANOVA were conducted. In accordance with the similarity among responses on the level of interests in beauty, the responses were classified into three groups of “Yes”: high level; “Average”: average level, and “No”: low level (p<.001). As a result of beauty managing behaviors based on the level of interest in beauty, the higher level of interest in beauty was shown among the younger(p<.001) and the more educated(p<.01) group; the higher the level, the more costs were invested into beauty care per month(p<.01). Furthermore, the higher the level, the more interest there was in eye makeup, whereas the lower the level, the more interested in lip makeup (p<.05); and the higher the level, the more interested in nail art and nail care. However, the lower the level, the more interest there was in nail care and hand- and foot-massage (p<.001). Meanwhile, it was found that there was a correlation betweena higher level of interest in beauty and a higher level of interest in appearance (p<.001) and beauty managing behaviors (p<.001). Inthe more highly educated group, particularly, the greater interests in hair care and care behaviors (p<.05); skin care behaviors (p<.001); makeup care (p<.05) and care behaviors (p<.01); nail care behaviors (p<.05); and cosmetic surgery (p<0.05) and care behaviors (p<.01). According to the ages, relatively higher interests were shown in general among respondents in 20s women when the level of beauty managing behaviors was low. In contrast, a relatively high level of beauty managing behaviors was shown among respondents in 50s women, considering their low level of interest in beauty. Therefore, the main influencing factor of interest in beauty care is age, whereas that of beauty care behavior is the level of education. This study aimed to examine the correlation between the level of interest in appearance and beauty managing behaviors, as well as the effects of influencing factors of the level of interest in beauty on the level of interest in appearance and beauty managing behaviors. This study is expected to contribute to boosting the beauty industry, as well as to be used as a resource for the marketing strategy of the industry in the future.
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