본 연구는 비건 화장품에 대한 인식과 사용실태에 관한 연구를 하고자 서울과 수도권에 거주하는 비건 화장품을 알고 있는 일반인, 화장품업계종사자, 동물애호가, 채식주의자 등 20대에서 50대까지의 255명의 성인을 대상으로 설문을 실시하였고 비건 화장품을 사용한 101명(40%)과 사용해보지 않은 154명(60%)이 조사에 응하였다. 일반적 특성 및 비건 화장품의 사용실태 조사, 비건 화장품의 인식 요인을 성분과 효능, 윤리적 요인 및 환경적 요인 3가지 하위요인으로 나누어, 각 일반적 특성, 비건 화장품의 사용실태와 인식이 만족도, 필요성 및 ...
비건 화장품에 대한 인식과 사용실태에 관한 연구
본 연구는 비건 화장품에 대한 인식과 사용실태에 관한 연구를 하고자 서울과 수도권에 거주하는 비건 화장품을 알고 있는 일반인, 화장품업계종사자, 동물애호가, 채식주의자 등 20대에서 50대까지의 255명의 성인을 대상으로 설문을 실시하였고 비건 화장품을 사용한 101명(40%)과 사용해보지 않은 154명(60%)이 조사에 응하였다. 일반적 특성 및 비건 화장품의 사용실태 조사, 비건 화장품의 인식 요인을 성분과 효능, 윤리적 요인 및 환경적 요인 3가지 하위요인으로 나누어, 각 일반적 특성, 비건 화장품의 사용실태와 인식이 만족도, 필요성 및 구매의도에 미치는 상관관계를 연구하였다. 전체 응답자 중 비건 화장품 사용의 소비행태를 47%가 환경 친화적 소비로 인식했으며 비건 화장품을 선호하는 가장 큰 이유는 화장품 성분 47.%으로 나타났다. 비건 화장품의 인식에서는 환경보호 차원에서 화장품도 플라스틱 사용을 줄여야 한다가 가장 높았으며 필요성은 동물 보호가 높았다. 비건 화장품 필요성 및 구매의도는 화장품 사용 유무에 따라 차이가 있었으며. 만족도에서는 비건 화장품의 환경인식이 가장 큰 영향을 미치는 변수로 구매동기에 따라 차이가 있었다. 또한 필요성 및 구매의도가 높은 사람일수록 만족도가 높게 나타나 비건 화장품 인식, 필요성 및 구매의도, 만족도 사이에는 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 비건 화장품은 소비자의 사회문제에 대한 관심 특히 친환경을 지향하는 윤리적 소비의 관심과 가치관을 반영하는 것이라고 할 수 있으며, 식물 유래 화장품 성분의 선호와 함께 환경 친화적인 라이프스타일의 한 축으로 자리매김 할 것을 기대해 본다.
비건 화장품에 대한 인식과 사용실태에 관한 연구
본 연구는 비건 화장품에 대한 인식과 사용실태에 관한 연구를 하고자 서울과 수도권에 거주하는 비건 화장품을 알고 있는 일반인, 화장품업계종사자, 동물애호가, 채식주의자 등 20대에서 50대까지의 255명의 성인을 대상으로 설문을 실시하였고 비건 화장품을 사용한 101명(40%)과 사용해보지 않은 154명(60%)이 조사에 응하였다. 일반적 특성 및 비건 화장품의 사용실태 조사, 비건 화장품의 인식 요인을 성분과 효능, 윤리적 요인 및 환경적 요인 3가지 하위요인으로 나누어, 각 일반적 특성, 비건 화장품의 사용실태와 인식이 만족도, 필요성 및 구매의도에 미치는 상관관계를 연구하였다. 전체 응답자 중 비건 화장품 사용의 소비행태를 47%가 환경 친화적 소비로 인식했으며 비건 화장품을 선호하는 가장 큰 이유는 화장품 성분 47.%으로 나타났다. 비건 화장품의 인식에서는 환경보호 차원에서 화장품도 플라스틱 사용을 줄여야 한다가 가장 높았으며 필요성은 동물 보호가 높았다. 비건 화장품 필요성 및 구매의도는 화장품 사용 유무에 따라 차이가 있었으며. 만족도에서는 비건 화장품의 환경인식이 가장 큰 영향을 미치는 변수로 구매동기에 따라 차이가 있었다. 또한 필요성 및 구매의도가 높은 사람일수록 만족도가 높게 나타나 비건 화장품 인식, 필요성 및 구매의도, 만족도 사이에는 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 비건 화장품은 소비자의 사회문제에 대한 관심 특히 친환경을 지향하는 윤리적 소비의 관심과 가치관을 반영하는 것이라고 할 수 있으며, 식물 유래 화장품 성분의 선호와 함께 환경 친화적인 라이프스타일의 한 축으로 자리매김 할 것을 기대해 본다.
This study was conducted to survey 255 adults from 20s to 50s including the public, cosmetics industry people, animal lovers and vegetarians who are aware of vegan cosmetics residing in Seoul and the metropolitan area in order to study the pe...
A Study on Awareness and Use of Vegan Cosmetics
This study was conducted to survey 255 adults from 20s to 50s including the public, cosmetics industry people, animal lovers and vegetarians who are aware of vegan cosmetics residing in Seoul and the metropolitan area in order to study the perception and use of vegan cosmetics. 101 (40%) who used vegan cosmetics and 154 (60%) who did not use them responded to the survey. The purpose was to study the general characteristics, the usage status of the vegan cosmetics and the recognition of the vegan cosmetics with three sub-factors: ingredient & efficacy, ethical factor and environmental factor. And further, how the above affects the satisfaction, necessity and purchase intention of vegan cosmetics. Among all respondents, 47% of the respondents perceived the consumption behavior of using the vegan cosmetics as environmentally friendly consumption, and the main reason for preference for vegan cosmetics was the cosmetic ingredient(47.5%). In recognition of vegan cosmetics, in terms of protecting the environment, ‘cosmetics should use less plastics’ was the highest and the need for vegan cosmetics was high in animal protection. The necessity and purchasing intention of the vegan cosmetics were different according to the use of the vegan cosmetics. In the satisfaction level, environmental awareness of the vegan cosmetics was the most influential variable and there were differences according to purchase motive. And also, the higher the necessity and purchasing intention were, the higher the satisfaction was. Therefore, there was a significant correlation between the recognition, necessity, purchasing intention and satisfaction of vegan cosmetics. In conclusion, it can be said that the vegan cosmetics reflects the interests and values of ethical consumption, towards the social issues especially environment and can be expected that it is positioned as an axis of environment-friendly lifestyle with the consumer’s preference of plant-derived cosmetic ingredients.
A Study on Awareness and Use of Vegan Cosmetics
This study was conducted to survey 255 adults from 20s to 50s including the public, cosmetics industry people, animal lovers and vegetarians who are aware of vegan cosmetics residing in Seoul and the metropolitan area in order to study the perception and use of vegan cosmetics. 101 (40%) who used vegan cosmetics and 154 (60%) who did not use them responded to the survey. The purpose was to study the general characteristics, the usage status of the vegan cosmetics and the recognition of the vegan cosmetics with three sub-factors: ingredient & efficacy, ethical factor and environmental factor. And further, how the above affects the satisfaction, necessity and purchase intention of vegan cosmetics. Among all respondents, 47% of the respondents perceived the consumption behavior of using the vegan cosmetics as environmentally friendly consumption, and the main reason for preference for vegan cosmetics was the cosmetic ingredient(47.5%). In recognition of vegan cosmetics, in terms of protecting the environment, ‘cosmetics should use less plastics’ was the highest and the need for vegan cosmetics was high in animal protection. The necessity and purchasing intention of the vegan cosmetics were different according to the use of the vegan cosmetics. In the satisfaction level, environmental awareness of the vegan cosmetics was the most influential variable and there were differences according to purchase motive. And also, the higher the necessity and purchasing intention were, the higher the satisfaction was. Therefore, there was a significant correlation between the recognition, necessity, purchasing intention and satisfaction of vegan cosmetics. In conclusion, it can be said that the vegan cosmetics reflects the interests and values of ethical consumption, towards the social issues especially environment and can be expected that it is positioned as an axis of environment-friendly lifestyle with the consumer’s preference of plant-derived cosmetic ingredients.
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