셀프 뷰티족 여성의 가치의식에 따른 개인용 뷰티디바이스 구매행동 및 만족도, 재구매 의도에 관한 연구 Personal Esthetic Device Purchase Orientation & Satisfaction and Repurchase Intention by Self-esthetic-care Women’s Value Consciousness원문보기
본 연구에서는 셀프 뷰티족 여성의 가치의식에 따른 개인용 뷰티 디바이스 구매성향 및 만족도, 재구매 의도 분석을 통해 개인용 뷰티 디바이스의 인식을 파악하고자 한다. 따라서 소비자들의 일반적 사항, 셀프 홈케어 실태, 뷰티 디바이스 구매 시 가치의식과 구매성향, 뷰티 디바이스에 대한 만족도와 재구매 의도의 상관관계를 통해 분석하였다. 연구방법은 셀프 홈케어를 즐기는 셀프 뷰티족 20대에서 50대이상 342명의 여성을 대상으로 빈도분석, 통계 분석, ...
본 연구에서는 셀프 뷰티족 여성의 가치의식에 따른 개인용 뷰티 디바이스 구매성향 및 만족도, 재구매 의도 분석을 통해 개인용 뷰티 디바이스의 인식을 파악하고자 한다. 따라서 소비자들의 일반적 사항, 셀프 홈케어 실태, 뷰티 디바이스 구매 시 가치의식과 구매성향, 뷰티 디바이스에 대한 만족도와 재구매 의도의 상관관계를 통해 분석하였다. 연구방법은 셀프 홈케어를 즐기는 셀프 뷰티족 20대에서 50대이상 342명의 여성을 대상으로 빈도분석, 통계 분석, 주성분 분석, 다중회귀 분석, 상관관계 분석을 실시하였으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 셀프 홈케어로 피부타입은 복합성, 홈케어에 대한 정보와 개인용 뷰티 디바이스의 정보, 개인용 뷰티 디바이스 구매경로 모두 인터넷을 통해 얻어지는 것으로 보였다. 실질적으로 여성들이 SNS를 많이 이용함으로써 뷰티에 관련된 정보에 영향을 미친다고 볼 수 있다. 홈케어 투자시간은 10분이내, 구입하고 싶은 뷰티디바이스는 LED마스크이며, 지출가능금액은 10만원 이상 20만원 미만이 가장 많은 결과를 보였다. 개인용 뷰티 디바이스의 아쉬운 부분으로는 사용시 번거로움, 부담스러운 유지비용 순으로 나타났다. 둘째, 뷰티디바이스 구매성향은 경제성이 4.11로 요소 중 가장 높았으며, 신뢰성, 심미성, 효과성,동조성의 순으로 영향을 미치는 것으로 보였다. 가치의식은 물질주의적이 3.93으로 요인 중 가장 높았으며, 자아존중적, 심미추구적의 순으로 나타났다. 셋째, 뷰티 디바이스의 만족도는 효과성만족도가 3.68로 가장 높게 나타났으며, 심미성만족도, 동조성만족도, 신뢰성만족도, 경제성만족도의 순으로 나타났다. 재구매 의도는 3.73의 결과가 나타났으며 전체적으로 뷰티 디바이스를 사용 후 신뢰가 생겨 주변 지인에게 추천할 의향이 있고, 다음에도 구매할 것이라는 의견이었다. 넷째, 셀프 홈케어에 따른 뷰티 디바이스 구매성향은 심미성을 제외하고 동조성, 경제성, 효과성, 신뢰성 모두 유의하게 나타났으며, 가치의식은 자아존중적 요인이 가장 높게 나타났다. 만족도는 모든 결과가 유의하였으며, 재구매 의도는 셀프 홈케어 실태에 따라 다른 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 도출된 결과를 바탕으로 주 소비층이 전문가에서 일반인으로 대중화 되고 있는 개인용 뷰티 디바이스를 제조 및 판매하는 기업에서 뷰티 디바이스의 품질과 고객만족도를 높이기 위한 노력이 필요하며, 한번 사용 후 소진되는 일회용품이 아니기에 구매에 앞서 신중하게 선택하는 소비자들을 위해 귀기울여 줄 것을 기대한다. 홈케어를 즐기는 셀프 뷰티족 소비자들의 니즈를 파악하여 구매행동에 대한 이해가 필요하며, 각각의 기업들은 경쟁이 심한 환경에서 고객만족에 대해 고려하여 신뢰감과 재구매율을 상승시킴으로써 수익을 증대시키는데 도움이 될 것으로 판단되며, 이는 뷰티 디바이스 산업에 대한 활발한 성장과 발달에 객관적인 정보제공 및 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 사료된다.
본 연구에서는 셀프 뷰티족 여성의 가치의식에 따른 개인용 뷰티 디바이스 구매성향 및 만족도, 재구매 의도 분석을 통해 개인용 뷰티 디바이스의 인식을 파악하고자 한다. 따라서 소비자들의 일반적 사항, 셀프 홈케어 실태, 뷰티 디바이스 구매 시 가치의식과 구매성향, 뷰티 디바이스에 대한 만족도와 재구매 의도의 상관관계를 통해 분석하였다. 연구방법은 셀프 홈케어를 즐기는 셀프 뷰티족 20대에서 50대이상 342명의 여성을 대상으로 빈도분석, 통계 분석, 주성분 분석, 다중회귀 분석, 상관관계 분석을 실시하였으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따라 셀프 홈케어로 피부타입은 복합성, 홈케어에 대한 정보와 개인용 뷰티 디바이스의 정보, 개인용 뷰티 디바이스 구매경로 모두 인터넷을 통해 얻어지는 것으로 보였다. 실질적으로 여성들이 SNS를 많이 이용함으로써 뷰티에 관련된 정보에 영향을 미친다고 볼 수 있다. 홈케어 투자시간은 10분이내, 구입하고 싶은 뷰티디바이스는 LED마스크이며, 지출가능금액은 10만원 이상 20만원 미만이 가장 많은 결과를 보였다. 개인용 뷰티 디바이스의 아쉬운 부분으로는 사용시 번거로움, 부담스러운 유지비용 순으로 나타났다. 둘째, 뷰티디바이스 구매성향은 경제성이 4.11로 요소 중 가장 높았으며, 신뢰성, 심미성, 효과성,동조성의 순으로 영향을 미치는 것으로 보였다. 가치의식은 물질주의적이 3.93으로 요인 중 가장 높았으며, 자아존중적, 심미추구적의 순으로 나타났다. 셋째, 뷰티 디바이스의 만족도는 효과성만족도가 3.68로 가장 높게 나타났으며, 심미성만족도, 동조성만족도, 신뢰성만족도, 경제성만족도의 순으로 나타났다. 재구매 의도는 3.73의 결과가 나타났으며 전체적으로 뷰티 디바이스를 사용 후 신뢰가 생겨 주변 지인에게 추천할 의향이 있고, 다음에도 구매할 것이라는 의견이었다. 넷째, 셀프 홈케어에 따른 뷰티 디바이스 구매성향은 심미성을 제외하고 동조성, 경제성, 효과성, 신뢰성 모두 유의하게 나타났으며, 가치의식은 자아존중적 요인이 가장 높게 나타났다. 만족도는 모든 결과가 유의하였으며, 재구매 의도는 셀프 홈케어 실태에 따라 다른 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 도출된 결과를 바탕으로 주 소비층이 전문가에서 일반인으로 대중화 되고 있는 개인용 뷰티 디바이스를 제조 및 판매하는 기업에서 뷰티 디바이스의 품질과 고객만족도를 높이기 위한 노력이 필요하며, 한번 사용 후 소진되는 일회용품이 아니기에 구매에 앞서 신중하게 선택하는 소비자들을 위해 귀기울여 줄 것을 기대한다. 홈케어를 즐기는 셀프 뷰티족 소비자들의 니즈를 파악하여 구매행동에 대한 이해가 필요하며, 각각의 기업들은 경쟁이 심한 환경에서 고객만족에 대해 고려하여 신뢰감과 재구매율을 상승시킴으로써 수익을 증대시키는데 도움이 될 것으로 판단되며, 이는 뷰티 디바이스 산업에 대한 활발한 성장과 발달에 객관적인 정보제공 및 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 사료된다.
This study attempted to investigate the perception of personal esthetic devices after analyzing personal esthetic device purchase orientation & satisfaction and repurchase intention by self-esthetic-care women’s value consciousness. For this, correlations among consumers’ general characteristics, se...
This study attempted to investigate the perception of personal esthetic devices after analyzing personal esthetic device purchase orientation & satisfaction and repurchase intention by self-esthetic-care women’s value consciousness. For this, correlations among consumers’ general characteristics, self-esthetic-care reality, value consciousness and purchase tendency at purchase of an esthetic device and satisfaction with such esthetic device and repurchase intention were analyzed. In terms of a research method, frequency analysis, statistical analysis, ingredient analysis, multiple regression analysis and correlation analysis were performed against a total of 342 women in their 20-50s who enjoy self-esthetic care at home, and the results found the followings: First, in terms of self-esthetic care at home by demographic characteristics, all required information such as skin type, information on esthetic care at home, information on personal esthetic devices and personal esthetic device purchase channels were obtained through the Internet. In fact, it appears that social media has an influence on aesthetic information. In terms of the length of time spent for esthetic care at home, ‘10 minutes or less’ was the highest. When asked what device they want to buy, ‘LED mask’ was most responded. When asked how much they are willing to pay, ‘KRW 100,000-less than KRW 200,000’ was the highest. When asked what should be improved in a personal esthetic device, ‘not easy to use’ was most responded, followed by ‘high maintenance costs’. Second, in terms of esthetic device purchase tendency, ‘economic efficiency’ was most influential with 4.11 scores, followed by ‘reliability’, ‘esthetics’, ‘effectiveness’ and ‘synchronization’. In terms of value consciousness, ‘materialistic’ was the highest with 3.93, followed by ‘self-esteem’ and ‘esthetic’. Third, regarding satisfaction with an esthetic device, ‘effectiveness’ was the highest with 3.68, followed by ‘aesthetics’, ‘synchronization’, ‘reliability’ and ‘economic efficiency’. In terms of repurchase intention, 3.73 scores were obtained. In overall, the respondents became more confident with the esthetic device after use and were willing to recommend it to their acquaintances. They also intended to buy it next time. Fourth, in terms of esthetic device purchase orientation by self-esthetic care, a statistical significance was found in synchronization, economic efficiency, effectiveness and reliability except for esthetics. In terms of value consciousness, ‘self-esteem’ was the highest. In satisfaction, all results were significant. However, repurchase intention differed depending on self-esthetic-care reality. Based on the results of this study, therefore, personal esthetic device makers need to work hard to increase the quality of the device and enhance customer satisfaction when the primary user of the device is shifting from experts to general users. Since it is not a disposable product, they need to pay attention to consumers’ voices. In other words, it is necessary to understand purchase behavior by investigating self-esthetic-care consumers’ needs. Then, in the face of fierce market competition, businesses would be able to increase revenue by enhancing reliability and repurchase rates in consideration of customer satisfaction. It is anticipated that the study results would provide objective data and be available as basic data for the growth and development of esthetic device industry.
This study attempted to investigate the perception of personal esthetic devices after analyzing personal esthetic device purchase orientation & satisfaction and repurchase intention by self-esthetic-care women’s value consciousness. For this, correlations among consumers’ general characteristics, self-esthetic-care reality, value consciousness and purchase tendency at purchase of an esthetic device and satisfaction with such esthetic device and repurchase intention were analyzed. In terms of a research method, frequency analysis, statistical analysis, ingredient analysis, multiple regression analysis and correlation analysis were performed against a total of 342 women in their 20-50s who enjoy self-esthetic care at home, and the results found the followings: First, in terms of self-esthetic care at home by demographic characteristics, all required information such as skin type, information on esthetic care at home, information on personal esthetic devices and personal esthetic device purchase channels were obtained through the Internet. In fact, it appears that social media has an influence on aesthetic information. In terms of the length of time spent for esthetic care at home, ‘10 minutes or less’ was the highest. When asked what device they want to buy, ‘LED mask’ was most responded. When asked how much they are willing to pay, ‘KRW 100,000-less than KRW 200,000’ was the highest. When asked what should be improved in a personal esthetic device, ‘not easy to use’ was most responded, followed by ‘high maintenance costs’. Second, in terms of esthetic device purchase tendency, ‘economic efficiency’ was most influential with 4.11 scores, followed by ‘reliability’, ‘esthetics’, ‘effectiveness’ and ‘synchronization’. In terms of value consciousness, ‘materialistic’ was the highest with 3.93, followed by ‘self-esteem’ and ‘esthetic’. Third, regarding satisfaction with an esthetic device, ‘effectiveness’ was the highest with 3.68, followed by ‘aesthetics’, ‘synchronization’, ‘reliability’ and ‘economic efficiency’. In terms of repurchase intention, 3.73 scores were obtained. In overall, the respondents became more confident with the esthetic device after use and were willing to recommend it to their acquaintances. They also intended to buy it next time. Fourth, in terms of esthetic device purchase orientation by self-esthetic care, a statistical significance was found in synchronization, economic efficiency, effectiveness and reliability except for esthetics. In terms of value consciousness, ‘self-esteem’ was the highest. In satisfaction, all results were significant. However, repurchase intention differed depending on self-esthetic-care reality. Based on the results of this study, therefore, personal esthetic device makers need to work hard to increase the quality of the device and enhance customer satisfaction when the primary user of the device is shifting from experts to general users. Since it is not a disposable product, they need to pay attention to consumers’ voices. In other words, it is necessary to understand purchase behavior by investigating self-esthetic-care consumers’ needs. Then, in the face of fierce market competition, businesses would be able to increase revenue by enhancing reliability and repurchase rates in consideration of customer satisfaction. It is anticipated that the study results would provide objective data and be available as basic data for the growth and development of esthetic device industry.
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