[학위논문]헤어 아티스트가 지각하는 근무환경이 감정노동, 직무스트레스, 직무만족도와 고객지향성에 미치는 영향 The Effect of Emotional Labor and Job Stress on the Job Satisfaction and Customer-Oriented in the Work Environment of the Hair Artist원문보기
본 연구는 헤어살롱의 근무환경으로 인해 아티스트들의 감정노동 · 직무스트레스의 상관관계에서 직무만족도와 고객지향성에 대한 영향을 알아보고자 하는 목적이 있다. 이를 위해 서울지역의 헤어살롱에 근무하는 헤어 아티스트들 200명을 대상으로 모바일 설문지를 사용 하였다. 조사방법은 설문지에 의한 빈도분석, 기술통계 분석, ...
본 연구는 헤어살롱의 근무환경으로 인해 아티스트들의 감정노동 · 직무스트레스의 상관관계에서 직무만족도와 고객지향성에 대한 영향을 알아보고자 하는 목적이 있다. 이를 위해 서울지역의 헤어살롱에 근무하는 헤어 아티스트들 200명을 대상으로 모바일 설문지를 사용 하였다. 조사방법은 설문지에 의한 빈도분석, 기술통계 분석, 요인분석, 신뢰도분석, 주성분분석, 상관관계분석, 희귀분석을 실시하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 근무환경이 감정노동, 직무스트레스, 직무만족도, 고객지향성에 미치는 영향을 보았을 때, 각각을 독립변수를 두었을 때, 또한 각각을 종속변수로 두었을 때 모두 큰 상관관계를 가지는 것을 볼 수 있었다. 본 연구에서 설정한 근무환경의 4가지 변수는 나머지 다른 주제어들과는 무조건적으로 상관관계가 설립되지 않았다. 모든 종속변수는 고객의 기대에 대한 스트레스와는 사실상 상관이 없었다. 또한 직무만족도에 있어서도 복지환경은 크게 작용 하지 않았다. 여기서 알 수 있듯이 복리후생 자체만으로 직무만족도와는 크게 연관 지을 수 없다고 판단되며, 모든 독립변수와 고객지향성 또한 큰 상관관계가 설립되지 않음을 알 수 있다. 개인적 감정과 내면행동이 크게 작용되고 있는 사회임에도 불구하고 본 연구에서는 겉으로 드러나는 표면행동이 직무스트레스에 가장 큰 영향을 미치는 변수의 결과가 나왔다. 또한 직무스트레스 변수 중 고객의 기대에 대한 스트레스에도 표면행동이 미치는 영향이 제일 크게 나타났다. 다만, 언어폭력에 대한 스트레스는 어느 것도 영향을 미치지 않았다. 직무만족도와 고객지향성에 있어서는 통계상으로 오차범위가 적은 것으로 보아 두 변수 사이에는 큰 영향력이 있다고 판단되어진다. 이로 하여금 헤어 아티스트들의 직무만족도와 고객지향성을 같이 높이기 위해서는 겉으로 드러나는 표면행동에 있어 종사자들의 마음을 더 잘 알고, 그에 따른 보상이 있는 환경자체가 마련되어 지는 것이 중요하다 할 수 있다.
본 연구는 헤어살롱의 근무환경으로 인해 아티스트들의 감정노동 · 직무스트레스의 상관관계에서 직무만족도와 고객지향성에 대한 영향을 알아보고자 하는 목적이 있다. 이를 위해 서울지역의 헤어살롱에 근무하는 헤어 아티스트들 200명을 대상으로 모바일 설문지를 사용 하였다. 조사방법은 설문지에 의한 빈도분석, 기술통계 분석, 요인분석, 신뢰도분석, 주성분분석, 상관관계분석, 희귀분석을 실시하였으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 근무환경이 감정노동, 직무스트레스, 직무만족도, 고객지향성에 미치는 영향을 보았을 때, 각각을 독립변수를 두었을 때, 또한 각각을 종속변수로 두었을 때 모두 큰 상관관계를 가지는 것을 볼 수 있었다. 본 연구에서 설정한 근무환경의 4가지 변수는 나머지 다른 주제어들과는 무조건적으로 상관관계가 설립되지 않았다. 모든 종속변수는 고객의 기대에 대한 스트레스와는 사실상 상관이 없었다. 또한 직무만족도에 있어서도 복지환경은 크게 작용 하지 않았다. 여기서 알 수 있듯이 복리후생 자체만으로 직무만족도와는 크게 연관 지을 수 없다고 판단되며, 모든 독립변수와 고객지향성 또한 큰 상관관계가 설립되지 않음을 알 수 있다. 개인적 감정과 내면행동이 크게 작용되고 있는 사회임에도 불구하고 본 연구에서는 겉으로 드러나는 표면행동이 직무스트레스에 가장 큰 영향을 미치는 변수의 결과가 나왔다. 또한 직무스트레스 변수 중 고객의 기대에 대한 스트레스에도 표면행동이 미치는 영향이 제일 크게 나타났다. 다만, 언어폭력에 대한 스트레스는 어느 것도 영향을 미치지 않았다. 직무만족도와 고객지향성에 있어서는 통계상으로 오차범위가 적은 것으로 보아 두 변수 사이에는 큰 영향력이 있다고 판단되어진다. 이로 하여금 헤어 아티스트들의 직무만족도와 고객지향성을 같이 높이기 위해서는 겉으로 드러나는 표면행동에 있어 종사자들의 마음을 더 잘 알고, 그에 따른 보상이 있는 환경자체가 마련되어 지는 것이 중요하다 할 수 있다.
The Effect of Emotional Labor and Job Stress on the Job Satisfaction and Customer-Oriented in the Work Environment of the Hair Artist
Bae, Hyun A Department of Cosmetology Graduate School of Engineering, Konkuk University
The purpose of this study is to find out the ef...
The Effect of Emotional Labor and Job Stress on the Job Satisfaction and Customer-Oriented in the Work Environment of the Hair Artist
Bae, Hyun A Department of Cosmetology Graduate School of Engineering, Konkuk University
The purpose of this study is to find out the effect on job satisfaction and customer orientation on the correlation of emotional labor and task stress among artists due to the working environment of hair salons. To that end, 200 hair artists working at hair salons in Seoul used mobile questionnaires. The survey methods were frequency analysis, technical statistical analysis, factor analysis, reliability analysis, principal component analysis, correlation analysis, and recursive analysis by questionnaire, and the results are summarized as follows. When we looked at the effects of working conditions on emotional labor, task stress, task satisfaction and customer orientation, we could see that each had an independent variable, and that each had a great correlation when it was placed as a dependent variable. The four variables in the working environment established in this study were not unconditionally correlated with the rest of the topic. All of the dependent variables were virtually unrelated to the stress of the customer's expectations. Also, the welfare environment did not work much when it came to job satisfaction. As you can see here, benefits alone do not have much to do with job satisfaction, and all independent variables and customer orientation do not have much correlation. Despite the fact that personal feelings and internal behavior are at large, this study found the results of variables whose apparent surface behavior has the greatest impact on task stress. In addition, the effects of surface behavior on the stress of customers' expectations were greatest among job stress variables. However, the stress of verbal abuse did not affect anything. In terms of task satisfaction and customer orientation, the statistical margin of error is considered to have a significant influence between the two variables. In order to enhance the job satisfaction level and customer orientation of hair artist, it is important for them to be more aware of the feelings of the workers in the apparent surface behavior and to be prepared for the environment with compensation accordingly.
The Effect of Emotional Labor and Job Stress on the Job Satisfaction and Customer-Oriented in the Work Environment of the Hair Artist
Bae, Hyun A Department of Cosmetology Graduate School of Engineering, Konkuk University
The purpose of this study is to find out the effect on job satisfaction and customer orientation on the correlation of emotional labor and task stress among artists due to the working environment of hair salons. To that end, 200 hair artists working at hair salons in Seoul used mobile questionnaires. The survey methods were frequency analysis, technical statistical analysis, factor analysis, reliability analysis, principal component analysis, correlation analysis, and recursive analysis by questionnaire, and the results are summarized as follows. When we looked at the effects of working conditions on emotional labor, task stress, task satisfaction and customer orientation, we could see that each had an independent variable, and that each had a great correlation when it was placed as a dependent variable. The four variables in the working environment established in this study were not unconditionally correlated with the rest of the topic. All of the dependent variables were virtually unrelated to the stress of the customer's expectations. Also, the welfare environment did not work much when it came to job satisfaction. As you can see here, benefits alone do not have much to do with job satisfaction, and all independent variables and customer orientation do not have much correlation. Despite the fact that personal feelings and internal behavior are at large, this study found the results of variables whose apparent surface behavior has the greatest impact on task stress. In addition, the effects of surface behavior on the stress of customers' expectations were greatest among job stress variables. However, the stress of verbal abuse did not affect anything. In terms of task satisfaction and customer orientation, the statistical margin of error is considered to have a significant influence between the two variables. In order to enhance the job satisfaction level and customer orientation of hair artist, it is important for them to be more aware of the feelings of the workers in the apparent surface behavior and to be prepared for the environment with compensation accordingly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.