이커머스가 등장하기 후에, 온라인 쇼핑은 인기가 많은 소비자 행동을 되었다. 그러나, 온라인 쇼핑을 할 때, 오감을 다 자극할 수 없으니까, 소비자 경험에 항상 불만족이다. 그러니까, 연구자들은 오프라인을 홀시할 수 없다고 제시하며 회사들은 다시 오프라인 채널을 중시한다. 감각마케팅의 시각에서 소비자의 감각이 브래드 인지에 중요한 역할을 당한다. 소비자가 지각된 감각이 브랜드 경험과 브랜드 충성도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 것이라 가정하고 그 효과를 실증적으로 규명하는데 그 목적이 있다. 게다가, 브랜드 관리의 차원에서는 자아 일치성은 항상 ...
이커머스가 등장하기 후에, 온라인 쇼핑은 인기가 많은 소비자 행동을 되었다. 그러나, 온라인 쇼핑을 할 때, 오감을 다 자극할 수 없으니까, 소비자 경험에 항상 불만족이다. 그러니까, 연구자들은 오프라인을 홀시할 수 없다고 제시하며 회사들은 다시 오프라인 채널을 중시한다. 감각마케팅의 시각에서 소비자의 감각이 브래드 인지에 중요한 역할을 당한다. 소비자가 지각된 감각이 브랜드 경험과 브랜드 충성도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 것이라 가정하고 그 효과를 실증적으로 규명하는데 그 목적이 있다. 게다가, 브랜드 관리의 차원에서는 자아 일치성은 항상 조절 효과가 있다. 본 연구에서도 자아 일치성은 어떤 조절 효과가 가지고 있는지를 살펴 본다. 연구 결과, 오감은 모두 다 브랜드 경험에 긍정적인 영향을 미치는데 차이가 있다. 특히, 시각, 후각과 촉각의 영향력이 상대적으로 크다. 그리고, 브랜드 경험은 브랜드 충성도에 미치는 영향이 유의하고 자아 일치성은 이 사이의 관계를 조절한다. 즉, 자아일치성이 높을 수록 브랜드 경험이 브랜드 충성도에 미치는 영향력도 높아질 것이다. 일반적으로, 이 결과는 빠르게 발전하는 소매업 브랜드들의 미래 방향을 나타나고 있으며, 감각 마케팅 전략을 잘 창출하고 사용하기 위한 이론적 기반을 제공한다.
이커머스가 등장하기 후에, 온라인 쇼핑은 인기가 많은 소비자 행동을 되었다. 그러나, 온라인 쇼핑을 할 때, 오감을 다 자극할 수 없으니까, 소비자 경험에 항상 불만족이다. 그러니까, 연구자들은 오프라인을 홀시할 수 없다고 제시하며 회사들은 다시 오프라인 채널을 중시한다. 감각마케팅의 시각에서 소비자의 감각이 브래드 인지에 중요한 역할을 당한다. 소비자가 지각된 감각이 브랜드 경험과 브랜드 충성도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 것이라 가정하고 그 효과를 실증적으로 규명하는데 그 목적이 있다. 게다가, 브랜드 관리의 차원에서는 자아 일치성은 항상 조절 효과가 있다. 본 연구에서도 자아 일치성은 어떤 조절 효과가 가지고 있는지를 살펴 본다. 연구 결과, 오감은 모두 다 브랜드 경험에 긍정적인 영향을 미치는데 차이가 있다. 특히, 시각, 후각과 촉각의 영향력이 상대적으로 크다. 그리고, 브랜드 경험은 브랜드 충성도에 미치는 영향이 유의하고 자아 일치성은 이 사이의 관계를 조절한다. 즉, 자아일치성이 높을 수록 브랜드 경험이 브랜드 충성도에 미치는 영향력도 높아질 것이다. 일반적으로, 이 결과는 빠르게 발전하는 소매업 브랜드들의 미래 방향을 나타나고 있으며, 감각 마케팅 전략을 잘 창출하고 사용하기 위한 이론적 기반을 제공한다.
Since e-commerce came out, online shopping had became a popular consumer behavior. Yet, consumers’ experience could be dissatisfied because five senses cannot be stimulated when you shop online. Hence, researchers argued that offline shouldn’t be ignored and companies pay attention to offline ch...
Since e-commerce came out, online shopping had became a popular consumer behavior. Yet, consumers’ experience could be dissatisfied because five senses cannot be stimulated when you shop online. Hence, researchers argued that offline shouldn’t be ignored and companies pay attention to offline channel again. From sensory marketing’s perspective, consumers’ perceived sensation is really important to brand recognition. The purpose of this research is that presuming sensation have positive effect on brand experience and brand loyalty and then prove it. Besides, in brand management area, self-congruity always has moderating effect. This research also observed what kind of moderating effect does selfcongruity have.
As a result, five senses all effect brand experience positively but also have difference. Especially, the impact of vision, olfactory, haptics are relatively strong. The effect of brand experience on brand loyalty is significant and self-congruity moderate this causality, which is that the higher the self-congruity is, the effect of brand experience on brand loyalty will be stronger. Basically, the results point out the future direction of retailing industry that has been developed fast. Meanwhile, it also can provide the theoretical basis for creating a better sensory marketing strategy and using it in a proper way.
Since e-commerce came out, online shopping had became a popular consumer behavior. Yet, consumers’ experience could be dissatisfied because five senses cannot be stimulated when you shop online. Hence, researchers argued that offline shouldn’t be ignored and companies pay attention to offline channel again. From sensory marketing’s perspective, consumers’ perceived sensation is really important to brand recognition. The purpose of this research is that presuming sensation have positive effect on brand experience and brand loyalty and then prove it. Besides, in brand management area, self-congruity always has moderating effect. This research also observed what kind of moderating effect does selfcongruity have.
As a result, five senses all effect brand experience positively but also have difference. Especially, the impact of vision, olfactory, haptics are relatively strong. The effect of brand experience on brand loyalty is significant and self-congruity moderate this causality, which is that the higher the self-congruity is, the effect of brand experience on brand loyalty will be stronger. Basically, the results point out the future direction of retailing industry that has been developed fast. Meanwhile, it also can provide the theoretical basis for creating a better sensory marketing strategy and using it in a proper way.
주제어
#감각 마케팅, 브랜드 경험, 브랜드 충성도, 자아 일치성, Sensory marketing, Brand experience, Brand loyalty, Self-congruity
학위논문 정보
저자
YIN YUQING
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과
지도교수
문병준
발행연도
2019
총페이지
vi, 77 p.
키워드
감각 마케팅, 브랜드 경험, 브랜드 충성도, 자아 일치성, Sensory marketing, Brand experience, Brand loyalty, Self-congruity
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