본 연구의 목적은 한국어 회화 교재의 고맥락 문화 분석을 통해 그 양상을 살펴보고, 효과적인 한국어의 고맥락 문화 교육을 위해 블렌디드 러닝을 활용한 교육 방안을 제시하는 데에 있다. 빠르게 변화하고 있는 정보화 시대 속에서 인터넷이 발달함에 따라 K-pop과 K-drama, 최근에는 한국어교육으로까지 그 관심이 이어지고 있다. 한국 문화에 대한 관심으로 한국어를 배우고자 하는 국외 한국어 학습자가 계속해서 늘고 있으므로 한국어교육에서의...
본 연구의 목적은 한국어 회화 교재의 고맥락 문화 분석을 통해 그 양상을 살펴보고, 효과적인 한국어의 고맥락 문화 교육을 위해 블렌디드 러닝을 활용한 교육 방안을 제시하는 데에 있다. 빠르게 변화하고 있는 정보화 시대 속에서 인터넷이 발달함에 따라 K-pop과 K-drama, 최근에는 한국어교육으로까지 그 관심이 이어지고 있다. 한국 문화에 대한 관심으로 한국어를 배우고자 하는 국외 한국어 학습자가 계속해서 늘고 있으므로 한국어교육에서의 문화 교육은 더욱 중요할 수밖에 없다. 뿐만 아니라 교육 방식에도 변화가 찾아왔다. 온라인을 활용한 학습이 발달하게 된 것이다. 단순히 온라인 학습이 진행된다는 것이 아니라 그 방식과 매체가 계속해서 다양해지고 있으며, 온라인 학습과 오프라인 학습을 연계한 방식인 블렌디드 러닝에 대한 연구도 시도되고 있다. 본고는 학습자가 대화의 맥락을 파악함으로써 문화 간 의사소통 능력이 향상될 수 있다는 생각에서 출발하였으며 한국어에서의 고맥락 문화 교육과 온라인-오프라인 수업을 연계하여 진행하는 블렌디드 러닝에 초점을 맞추어 살펴보았다. 1장에서는 본 연구의 목적과 필요성에 대해 서술하였다. 또한 한국어 문화 교육, 블렌디드 러닝을 활용한 한국어교육에 대한 선행 연구들을 통해 기존의 연구 동향을 살펴보았다. 2장에서는 블렌디드 러닝의 개념과 효과에 대해 정리하였고, 문화 간 의사소통은 문화 간 의사소통 능력과 고맥락 문화와 저맥락 문화로 나누어 그 개념을 정리하였다. 3장에서는 2장에서 정리한 고맥락 문화의 내용을 토대로 분석 기준을 마련하였다. 크게 간접 표현, 생략 표현으로 나누었고, 간접 표현은 추측하기와 돌려 말하기 표현으로, 생략 표현은 주어가 생략된 문장과 목적어가 생략된 문장으로 나누어서 총 네 가지의 항목으로 분석하였다. 분석 결과 생략 표현의 빈도가 가장 많게 나타났음을 확인하였다. 그러나 대상 교재가 회화 교재였음에도 불구하고 예상과 다르게 교재에 고맥락 문화가 많이 나타나지 않았다. 이를 통해 교재에 한국어의 상황과 맥락을 다 담을 수 없다는 한계점을 발견했고, 이를 보완할 수 있는 해결책이 필요함을 알 수 있었다. 4장에서는 교재를 활용한 고맥락 문화 교육의 한계점을 해결하기 위한 방법으로 블렌디드 러닝을 활용하였다. 교육 방안을 제시하기 위해 먼저 교수-학습 원리와 절차에 대해 논하고, 수업 모형을 제시하였다. 수업 모형은 오프라인 교실 수업에 수업 전, 후 학습으로 온라인 수업을 연계할 수 있도록 약한 블렌디드 러닝을 모형을 활용하였다. 수업 과정은 수업 전 학습, 본시 학습, 수업 후 학습의 순서로 구성하였으며, 수업 전 학습과 수업 후 학습은 온라인 학습으로, 본시 학습은 오프라인 수업(교실 수업)으로 구성하였다. 뿐만 아니라 설계한 교육 방안으로 모의수업을 실시하여 학습자들의 블렌디드 러닝에 대한 의견을 알아보았다. 본 연구는 고맥락 문화를 분석한 선행 연구들이 분석에만 그쳤다는 한계점을 해결하고자 했다. 또한 교재만으로 학습하기에 한계가 있는 고맥락 문화 교육을 블렌디드 러닝과의 연계를 시도하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 한국어 회화 교재의 고맥락 문화 분석을 통해 그 양상을 살펴보고, 효과적인 한국어의 고맥락 문화 교육을 위해 블렌디드 러닝을 활용한 교육 방안을 제시하는 데에 있다. 빠르게 변화하고 있는 정보화 시대 속에서 인터넷이 발달함에 따라 K-pop과 K-drama, 최근에는 한국어교육으로까지 그 관심이 이어지고 있다. 한국 문화에 대한 관심으로 한국어를 배우고자 하는 국외 한국어 학습자가 계속해서 늘고 있으므로 한국어교육에서의 문화 교육은 더욱 중요할 수밖에 없다. 뿐만 아니라 교육 방식에도 변화가 찾아왔다. 온라인을 활용한 학습이 발달하게 된 것이다. 단순히 온라인 학습이 진행된다는 것이 아니라 그 방식과 매체가 계속해서 다양해지고 있으며, 온라인 학습과 오프라인 학습을 연계한 방식인 블렌디드 러닝에 대한 연구도 시도되고 있다. 본고는 학습자가 대화의 맥락을 파악함으로써 문화 간 의사소통 능력이 향상될 수 있다는 생각에서 출발하였으며 한국어에서의 고맥락 문화 교육과 온라인-오프라인 수업을 연계하여 진행하는 블렌디드 러닝에 초점을 맞추어 살펴보았다. 1장에서는 본 연구의 목적과 필요성에 대해 서술하였다. 또한 한국어 문화 교육, 블렌디드 러닝을 활용한 한국어교육에 대한 선행 연구들을 통해 기존의 연구 동향을 살펴보았다. 2장에서는 블렌디드 러닝의 개념과 효과에 대해 정리하였고, 문화 간 의사소통은 문화 간 의사소통 능력과 고맥락 문화와 저맥락 문화로 나누어 그 개념을 정리하였다. 3장에서는 2장에서 정리한 고맥락 문화의 내용을 토대로 분석 기준을 마련하였다. 크게 간접 표현, 생략 표현으로 나누었고, 간접 표현은 추측하기와 돌려 말하기 표현으로, 생략 표현은 주어가 생략된 문장과 목적어가 생략된 문장으로 나누어서 총 네 가지의 항목으로 분석하였다. 분석 결과 생략 표현의 빈도가 가장 많게 나타났음을 확인하였다. 그러나 대상 교재가 회화 교재였음에도 불구하고 예상과 다르게 교재에 고맥락 문화가 많이 나타나지 않았다. 이를 통해 교재에 한국어의 상황과 맥락을 다 담을 수 없다는 한계점을 발견했고, 이를 보완할 수 있는 해결책이 필요함을 알 수 있었다. 4장에서는 교재를 활용한 고맥락 문화 교육의 한계점을 해결하기 위한 방법으로 블렌디드 러닝을 활용하였다. 교육 방안을 제시하기 위해 먼저 교수-학습 원리와 절차에 대해 논하고, 수업 모형을 제시하였다. 수업 모형은 오프라인 교실 수업에 수업 전, 후 학습으로 온라인 수업을 연계할 수 있도록 약한 블렌디드 러닝을 모형을 활용하였다. 수업 과정은 수업 전 학습, 본시 학습, 수업 후 학습의 순서로 구성하였으며, 수업 전 학습과 수업 후 학습은 온라인 학습으로, 본시 학습은 오프라인 수업(교실 수업)으로 구성하였다. 뿐만 아니라 설계한 교육 방안으로 모의수업을 실시하여 학습자들의 블렌디드 러닝에 대한 의견을 알아보았다. 본 연구는 고맥락 문화를 분석한 선행 연구들이 분석에만 그쳤다는 한계점을 해결하고자 했다. 또한 교재만으로 학습하기에 한계가 있는 고맥락 문화 교육을 블렌디드 러닝과의 연계를 시도하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine the aspect of high-context culture in Korean conversation textbooks and to suggest educational methods using blended learning for effective high-context culture education in Korean. As the Internet develops in the modern information age, interest in Korean...
The purpose of this study is to examine the aspect of high-context culture in Korean conversation textbooks and to suggest educational methods using blended learning for effective high-context culture education in Korean. As the Internet develops in the modern information age, interest in Korean education, as well as K-pop and K-drama, has been growing recently. The number of overseas Korean learners who are interested in Korean culture is increasing. Therefore, cultural education must be more important in Korean language education. With the development of the Internet online language education has also developed leading to numerous educational changes. As mentioned above nowadays online learning playes a huge role in teaching a language and teaching media continues to vary. One of the online language learning methods is Blended Learning which is a method that links online learning to offline learning, is being tried. This study started with the idea that inter-cultural communication skills could be improved when learners can grasp the context of the conversation. This study focused on Blended Learning, which connects high-context culture education in Korean to online-offline classes. Chapter 1 described the purpose and necessity of this study. In order to understand the study trends, it also reviews previous studies that have already been published, summarized about Korean culture education and using Blended Learning in Korean language education. Chapter 2 summarized the concepts and effects of Blended Learning. Inter-cultural communication was divided into inter-cultural communication skills and high-context culture and low-context culture. In Chapter 3 designed standard of analysis based on the contents of the high-context culture is summarized in Chapter 2. First, it was separated to indirect expressions and omitted expressions. Second, to be more specific, indirect expressions are again separated into guessing expressions and backhanded expressions. Third, omitted expressions are again separated into a sentence without a subject and a sentence without an object. Therefore, there are total four categories are analyzed. The analysis found that the expressions of omission was dominative. Despite the fact that the analyzed textbook was a conversation textbook, there were fewer aspects of high-context culture in the textbook. Through this thesis, it was found the limitation that the context and actual situation of Korean cannot be contained in the textbook and it was realized that there is a need for a solution that could complement this. In Chapter 4, Blended Learning is used to solve the limitations of high-context culture education using textbook. To present the teaching method, the teaching-learning principle and procedure were first discussed, then the teaching model was presented. The teaching model was designed a weak blended learning to connect pre-class and post-class online classes for offline classes. Classes are in the order of pre-class, original class, and post-class. At this time, pre-class and post-class are conducted as online, and the original class is conducted as offline. In addition, the study conducted a simulation class as an educational plan designed to find out the opinions of learners about blended learning. This study tried to solve the limitation that the preceding studies have analyzed the high-context culture only did the analysis. It also should be noted that this analyzes attempted to connect high-context culture education, which is limited to learning through textbooks alone, with Blended Learning.
The purpose of this study is to examine the aspect of high-context culture in Korean conversation textbooks and to suggest educational methods using blended learning for effective high-context culture education in Korean. As the Internet develops in the modern information age, interest in Korean education, as well as K-pop and K-drama, has been growing recently. The number of overseas Korean learners who are interested in Korean culture is increasing. Therefore, cultural education must be more important in Korean language education. With the development of the Internet online language education has also developed leading to numerous educational changes. As mentioned above nowadays online learning playes a huge role in teaching a language and teaching media continues to vary. One of the online language learning methods is Blended Learning which is a method that links online learning to offline learning, is being tried. This study started with the idea that inter-cultural communication skills could be improved when learners can grasp the context of the conversation. This study focused on Blended Learning, which connects high-context culture education in Korean to online-offline classes. Chapter 1 described the purpose and necessity of this study. In order to understand the study trends, it also reviews previous studies that have already been published, summarized about Korean culture education and using Blended Learning in Korean language education. Chapter 2 summarized the concepts and effects of Blended Learning. Inter-cultural communication was divided into inter-cultural communication skills and high-context culture and low-context culture. In Chapter 3 designed standard of analysis based on the contents of the high-context culture is summarized in Chapter 2. First, it was separated to indirect expressions and omitted expressions. Second, to be more specific, indirect expressions are again separated into guessing expressions and backhanded expressions. Third, omitted expressions are again separated into a sentence without a subject and a sentence without an object. Therefore, there are total four categories are analyzed. The analysis found that the expressions of omission was dominative. Despite the fact that the analyzed textbook was a conversation textbook, there were fewer aspects of high-context culture in the textbook. Through this thesis, it was found the limitation that the context and actual situation of Korean cannot be contained in the textbook and it was realized that there is a need for a solution that could complement this. In Chapter 4, Blended Learning is used to solve the limitations of high-context culture education using textbook. To present the teaching method, the teaching-learning principle and procedure were first discussed, then the teaching model was presented. The teaching model was designed a weak blended learning to connect pre-class and post-class online classes for offline classes. Classes are in the order of pre-class, original class, and post-class. At this time, pre-class and post-class are conducted as online, and the original class is conducted as offline. In addition, the study conducted a simulation class as an educational plan designed to find out the opinions of learners about blended learning. This study tried to solve the limitation that the preceding studies have analyzed the high-context culture only did the analysis. It also should be noted that this analyzes attempted to connect high-context culture education, which is limited to learning through textbooks alone, with Blended Learning.
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