본 연구는 중·고등학생들을 대상으로 ‘물질의 구성입자’ 개념에 대하여 최근 3년 이내로 개발된 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용하여 스마트교육에서의 애플리케이션 활용 수업을 진행하여 효과를 분석한 것이다. 이를 위하여 ‘물질의 구성입자’ 개념의 내용요소와 애플리케이션에서 주어진 정보를 비교하여 내용요소별로 실제 수업에 활용할 수 있는 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 선별하여 교수·학습지도안을 개발하였다...
본 연구는 중·고등학생들을 대상으로 ‘물질의 구성입자’ 개념에 대하여 최근 3년 이내로 개발된 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용하여 스마트교육에서의 애플리케이션 활용 수업을 진행하여 효과를 분석한 것이다. 이를 위하여 ‘물질의 구성입자’ 개념의 내용요소와 애플리케이션에서 주어진 정보를 비교하여 내용요소별로 실제 수업에 활용할 수 있는 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 선별하여 교수·학습지도안을 개발하였다. 중·고등학생 83명을 대상으로 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용하지 않은 수업을 받은 비교집단과 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용한 수업을 받은 실험집단으로 두었다. 수업을 진행한 후에 스마트교육 애플리케이션 활용 수업에 대한 인식, 학습만족도, 이해도를 검사하였으며, 이해도조사는 추가적으로 반구조화 된 질문지를 사용한 FGI(Focus Group Interview)를 통하여 학생들의 생각을 심층적으로 조사하였다. 이를 통해 ‘물질의 구성입자’ 개념에서의 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션의 활용효과를 알아보았다. 연구결과 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용한 실험집단의 스마트교육 애플리케이션 활용 수업에 대한 인식은 긍정적이었으며, 비교집단보다 학습만족도와 이해도가 더 높은 수준으로 나타났다. 그러므로 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션 활용 수업은 교육 현장에서 ‘물질의 구성입자’ 개념을 이해하는데 있어서 능동적인 조작방식과 시각적 흥미효과를 통한 긍정적인 효과를 보인다고 볼 수 있다.
본 연구는 중·고등학생들을 대상으로 ‘물질의 구성입자’ 개념에 대하여 최근 3년 이내로 개발된 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용하여 스마트교육에서의 애플리케이션 활용 수업을 진행하여 효과를 분석한 것이다. 이를 위하여 ‘물질의 구성입자’ 개념의 내용요소와 애플리케이션에서 주어진 정보를 비교하여 내용요소별로 실제 수업에 활용할 수 있는 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 선별하여 교수·학습지도안을 개발하였다. 중·고등학생 83명을 대상으로 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용하지 않은 수업을 받은 비교집단과 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용한 수업을 받은 실험집단으로 두었다. 수업을 진행한 후에 스마트교육 애플리케이션 활용 수업에 대한 인식, 학습만족도, 이해도를 검사하였으며, 이해도조사는 추가적으로 반구조화 된 질문지를 사용한 FGI(Focus Group Interview)를 통하여 학생들의 생각을 심층적으로 조사하였다. 이를 통해 ‘물질의 구성입자’ 개념에서의 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션의 활용효과를 알아보았다. 연구결과 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션을 활용한 실험집단의 스마트교육 애플리케이션 활용 수업에 대한 인식은 긍정적이었으며, 비교집단보다 학습만족도와 이해도가 더 높은 수준으로 나타났다. 그러므로 증강현실(AR), 가상현실(VR) 애플리케이션 활용 수업은 교육 현장에서 ‘물질의 구성입자’ 개념을 이해하는데 있어서 능동적인 조작방식과 시각적 흥미효과를 통한 긍정적인 효과를 보인다고 볼 수 있다.
This study analyzed the effect application use lesson in smart education by conducting it for middle and high school students with Augmented Reality (AR) and Virtual reality (VR) application developed within the last three years on the concept of ‘constituent particles of matter’. To do this, we...
This study analyzed the effect application use lesson in smart education by conducting it for middle and high school students with Augmented Reality (AR) and Virtual reality (VR) application developed within the last three years on the concept of ‘constituent particles of matter’. To do this, we have developed a teaching and learning plan by selecting AR and VR applications that can be used for actual lesson by content elements after comparing the content elements of the concept of ‘constituent particles of matter’ and information given in the application. We made comparative group which had a lesson not using AR and VR application and experimental group which had a lesson using AR and VR application with 83 middle and high school students. We examined the awareness of application use lesson of smart education, learning satisfaction and their understandings, and investigated the thoughts of students in depth through FGI (Focus Groups Interview) using semi-structured questionnaires for identifying understandings. Through this, we investigated the effect of AR and VR applications on the concept of ‘constituent particles of matter’. The result showed that experimental group’s awareness of the application use lesson of smart education which used AR and VR application was positive, and the level of learning satisfaction and understanding was higher than that of the comparative group. In conclusion, AR and VR application use lesson can have a positive effect on understanding the concept of ‘constituent particles of matter’ in the field of education through the active manipulation method and visual interest effect.
This study analyzed the effect application use lesson in smart education by conducting it for middle and high school students with Augmented Reality (AR) and Virtual reality (VR) application developed within the last three years on the concept of ‘constituent particles of matter’. To do this, we have developed a teaching and learning plan by selecting AR and VR applications that can be used for actual lesson by content elements after comparing the content elements of the concept of ‘constituent particles of matter’ and information given in the application. We made comparative group which had a lesson not using AR and VR application and experimental group which had a lesson using AR and VR application with 83 middle and high school students. We examined the awareness of application use lesson of smart education, learning satisfaction and their understandings, and investigated the thoughts of students in depth through FGI (Focus Groups Interview) using semi-structured questionnaires for identifying understandings. Through this, we investigated the effect of AR and VR applications on the concept of ‘constituent particles of matter’. The result showed that experimental group’s awareness of the application use lesson of smart education which used AR and VR application was positive, and the level of learning satisfaction and understanding was higher than that of the comparative group. In conclusion, AR and VR application use lesson can have a positive effect on understanding the concept of ‘constituent particles of matter’ in the field of education through the active manipulation method and visual interest effect.
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