최근 많은 기업들이 커스텀오피스의 형식으로 코워킹오피스를 선택하는 경우가 많아지고 있는데 그 이유는 현대의 기업들은 IT기술을 활용하는 일이 능숙하고 온·오프라인 경계가 없는 생활을 하며 ‘소유’보다는 ‘경험’과 ‘공유’의 가치를 중요하게 여기는 젊은 세대의 구성원이 역량을 발휘하고 업무성과를 낼 수 있도록 업무환경을 개선시키는데 많은 고민과 노력을 기울이기 때문이다. 이러한 기업들의 변화하는 경영 인식과 업무환경 개선을 위한 노력은 업무환경이 직원들 간의 원활한 커뮤니케이션을 유도하고 업무효율 및 생산성 향상에 영향을 미치는 밀접한 연관이 있기 때문이다. 하지만 현재까지 코워킹오피스의 업무환경 특성에 따른 근무자의 업무효율성과 직무만족도에 미치는 영향을 분석한 연구는 이루어지지 않았으며, 일반 오피스와 비교하여 차이가 있는지에 대해서도 검증된 바가 없다. 따라서 업무환경 특성에 따라 근무자의 업무효율성과 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 파악할 필요가 있으며, 계속해서 늘어나고 있는 코워킹오피스의 업무 환경적 효용성을 확립하기 위하여 일반 오피스와의 차이를 비교하여 파악해 보는 것이 필요하다. 따라서 본 연구는 오피스 업무환경 특성이 근무자의 업무효율성에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고, 근무자의 업무효율성은 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 파악하였다. 또한, 업무환경 특성과 업무효율성과 직무만족도간의 관련성을 나타내는 연구모형을 제시하고 실증분석을 통하여 일반 오피스와 코워킹오피스 간의 어떠한 차이가 있는지를 파악하였다. 이를 위하여 본 연구는 오피스 업무환경특성을 도출한 뒤 일반오피스와 코워킹오피스의 근무자를 대상으로 한 설문조사와 각 오피스 유형이 업무효율성과 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오피스 유형에 따라 업무환경 특성에 대한 인식의 차이를 살펴보면, 업무환경 전체에 대한 인식은 코워킹오피스에서 근무하는 사람들이 일반오피스에서 근무하는 사람들보다 높게 나타났다. 코워킹오피스는 근무자에게 자율근무와 집중근무를 통해 삶의 질적 향상을 도모하는 업무환경을 제공하고 있다는 의미로 해석할 수 있다. 둘째, 오피스 업무환경 특성이 업무효율성에 미치는 영향을 살펴보면, 업무환경 특성인 직무자율성, 공유성, ...
최근 많은 기업들이 커스텀오피스의 형식으로 코워킹오피스를 선택하는 경우가 많아지고 있는데 그 이유는 현대의 기업들은 IT기술을 활용하는 일이 능숙하고 온·오프라인 경계가 없는 생활을 하며 ‘소유’보다는 ‘경험’과 ‘공유’의 가치를 중요하게 여기는 젊은 세대의 구성원이 역량을 발휘하고 업무성과를 낼 수 있도록 업무환경을 개선시키는데 많은 고민과 노력을 기울이기 때문이다. 이러한 기업들의 변화하는 경영 인식과 업무환경 개선을 위한 노력은 업무환경이 직원들 간의 원활한 커뮤니케이션을 유도하고 업무효율 및 생산성 향상에 영향을 미치는 밀접한 연관이 있기 때문이다. 하지만 현재까지 코워킹오피스의 업무환경 특성에 따른 근무자의 업무효율성과 직무만족도에 미치는 영향을 분석한 연구는 이루어지지 않았으며, 일반 오피스와 비교하여 차이가 있는지에 대해서도 검증된 바가 없다. 따라서 업무환경 특성에 따라 근무자의 업무효율성과 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 파악할 필요가 있으며, 계속해서 늘어나고 있는 코워킹오피스의 업무 환경적 효용성을 확립하기 위하여 일반 오피스와의 차이를 비교하여 파악해 보는 것이 필요하다. 따라서 본 연구는 오피스 업무환경 특성이 근무자의 업무효율성에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고, 근무자의 업무효율성은 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 파악하였다. 또한, 업무환경 특성과 업무효율성과 직무만족도간의 관련성을 나타내는 연구모형을 제시하고 실증분석을 통하여 일반 오피스와 코워킹오피스 간의 어떠한 차이가 있는지를 파악하였다. 이를 위하여 본 연구는 오피스 업무환경특성을 도출한 뒤 일반오피스와 코워킹오피스의 근무자를 대상으로 한 설문조사와 각 오피스 유형이 업무효율성과 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오피스 유형에 따라 업무환경 특성에 대한 인식의 차이를 살펴보면, 업무환경 전체에 대한 인식은 코워킹오피스에서 근무하는 사람들이 일반오피스에서 근무하는 사람들보다 높게 나타났다. 코워킹오피스는 근무자에게 자율근무와 집중근무를 통해 삶의 질적 향상을 도모하는 업무환경을 제공하고 있다는 의미로 해석할 수 있다. 둘째, 오피스 업무환경 특성이 업무효율성에 미치는 영향을 살펴보면, 업무환경 특성인 직무자율성, 공유성, 개방성은 업무효율성에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 업무효율성을 높이기 위해서는 업무환경에 있어 자율적인 업무방식 체계와 업무 자료 및 정보의 효율적인 공유, 원활한 의사소통과 개방형 네트워크 형성 등의 보장으로 사용자 중심의 효율적 환경을 구성하는데 인식을 높여야 함을 의미한다. 셋째, 오피스 업무환경 특성이 직무만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 업무환경 특성인 직무자율성, 공유성, 개방성은 직무만족도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직 구성원의 직무만족도를 높이려면 업무환경과의 부합성을 지각하고 오피스 업무환경을 개선하는데 인식을 높여야 함을 의미한다. 넷째, 업무효율성이 직무만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 업무효율성은 직무만족도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 결국 자율적이고 유동적이며 개방적인 업무환경으로의 개선과 계획이 업무효율성을 높이고, 그에 따라 직무만족도를 높일 수 있는 방법임을 주목할 필요가 있음을 의미한다. 마지막으로, 오피스 업무환경 특성이 직무만족도에 정(+)적인 영향을 미칠 때 업무효율성은 매개적 효과를 나타냈다. 이와 같은 결과는 직무자율성, 공유성, 개방성이라는 업무 환경특성이 직무만족도에 영향을 미치는데 업무효율성이라고 복합적으로 지칭하는 즉, 능률성, 효과성, 집중력, 생산성 및 목표달성 가능성 등이 메커니즘으로 작용하여 매개작용을 하는 것을 보여주는 것이다.
최근 많은 기업들이 커스텀오피스의 형식으로 코워킹오피스를 선택하는 경우가 많아지고 있는데 그 이유는 현대의 기업들은 IT기술을 활용하는 일이 능숙하고 온·오프라인 경계가 없는 생활을 하며 ‘소유’보다는 ‘경험’과 ‘공유’의 가치를 중요하게 여기는 젊은 세대의 구성원이 역량을 발휘하고 업무성과를 낼 수 있도록 업무환경을 개선시키는데 많은 고민과 노력을 기울이기 때문이다. 이러한 기업들의 변화하는 경영 인식과 업무환경 개선을 위한 노력은 업무환경이 직원들 간의 원활한 커뮤니케이션을 유도하고 업무효율 및 생산성 향상에 영향을 미치는 밀접한 연관이 있기 때문이다. 하지만 현재까지 코워킹오피스의 업무환경 특성에 따른 근무자의 업무효율성과 직무만족도에 미치는 영향을 분석한 연구는 이루어지지 않았으며, 일반 오피스와 비교하여 차이가 있는지에 대해서도 검증된 바가 없다. 따라서 업무환경 특성에 따라 근무자의 업무효율성과 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 파악할 필요가 있으며, 계속해서 늘어나고 있는 코워킹오피스의 업무 환경적 효용성을 확립하기 위하여 일반 오피스와의 차이를 비교하여 파악해 보는 것이 필요하다. 따라서 본 연구는 오피스 업무환경 특성이 근무자의 업무효율성에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고, 근무자의 업무효율성은 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 파악하였다. 또한, 업무환경 특성과 업무효율성과 직무만족도간의 관련성을 나타내는 연구모형을 제시하고 실증분석을 통하여 일반 오피스와 코워킹오피스 간의 어떠한 차이가 있는지를 파악하였다. 이를 위하여 본 연구는 오피스 업무환경특성을 도출한 뒤 일반오피스와 코워킹오피스의 근무자를 대상으로 한 설문조사와 각 오피스 유형이 업무효율성과 직무만족도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오피스 유형에 따라 업무환경 특성에 대한 인식의 차이를 살펴보면, 업무환경 전체에 대한 인식은 코워킹오피스에서 근무하는 사람들이 일반오피스에서 근무하는 사람들보다 높게 나타났다. 코워킹오피스는 근무자에게 자율근무와 집중근무를 통해 삶의 질적 향상을 도모하는 업무환경을 제공하고 있다는 의미로 해석할 수 있다. 둘째, 오피스 업무환경 특성이 업무효율성에 미치는 영향을 살펴보면, 업무환경 특성인 직무자율성, 공유성, 개방성은 업무효율성에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 업무효율성을 높이기 위해서는 업무환경에 있어 자율적인 업무방식 체계와 업무 자료 및 정보의 효율적인 공유, 원활한 의사소통과 개방형 네트워크 형성 등의 보장으로 사용자 중심의 효율적 환경을 구성하는데 인식을 높여야 함을 의미한다. 셋째, 오피스 업무환경 특성이 직무만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 업무환경 특성인 직무자율성, 공유성, 개방성은 직무만족도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직 구성원의 직무만족도를 높이려면 업무환경과의 부합성을 지각하고 오피스 업무환경을 개선하는데 인식을 높여야 함을 의미한다. 넷째, 업무효율성이 직무만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 업무효율성은 직무만족도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 결국 자율적이고 유동적이며 개방적인 업무환경으로의 개선과 계획이 업무효율성을 높이고, 그에 따라 직무만족도를 높일 수 있는 방법임을 주목할 필요가 있음을 의미한다. 마지막으로, 오피스 업무환경 특성이 직무만족도에 정(+)적인 영향을 미칠 때 업무효율성은 매개적 효과를 나타냈다. 이와 같은 결과는 직무자율성, 공유성, 개방성이라는 업무 환경특성이 직무만족도에 영향을 미치는데 업무효율성이라고 복합적으로 지칭하는 즉, 능률성, 효과성, 집중력, 생산성 및 목표달성 가능성 등이 메커니즘으로 작용하여 매개작용을 하는 것을 보여주는 것이다.
There were frequent occasions when recently a lot of company chose the co-working office as custom-office type. The reason why modern enterprises worry a lot and exert their efforts to work environment in order that the members of the young generation, who are proficient in utilizing IT technology, ...
There were frequent occasions when recently a lot of company chose the co-working office as custom-office type. The reason why modern enterprises worry a lot and exert their efforts to work environment in order that the members of the young generation, who are proficient in utilizing IT technology, live their lives without on- and off-line boundary, and have identified as important values of 'experience' and 'sharing' rather than 'possession', can show their competence and produce their work performance. The efforts to improve the changing business awareness and work environment by such enterprises are closely connected to the fact that the work environment could induce the smooth communication among the personnel and staff and affect the work efficiency and productivity increase. However, there was no study to analyze the effect on the workers' work efficiency and job satisfaction according to the work environmental characteristics of co-working office to date, and there was no verification whether there was difference in comparing with the general office. Accordingly, it needs to clarify how it affected the workers' work efficiency and job satisfaction according to the work environmental characteristics. Furthermore, it needs to investigate it by comparing with the difference in the general office in order to establish the work environmental usefulness of co-working office which is continuously growing rapidly. For this reason, this study was to grasp the effect of work environmental characteristics of office on the workers' work efficiency as well as the effect of workers' work efficiency on the job satisfaction. In addition, this study was to suggest the research model which represented the relatedness among the work environmental characteristics, work efficiency and job satisfaction, and to investigate what difference might have between the general office and co-working office through empirical analysis. To achieve this, this study was to analyze how the questionnaire survey and each office type affected the work efficiency and job satisfaction after the work environmental characteristics of office was deduced, as an object of the workers of general office and co-working office. From the result of this research above, it may be summed up as follows. First, taking a look at the difference in the recognition about the work environmental characteristics by office type, this study has found out that the recognition of the whole work environment was higher for the people who worked in the co-working office than that for people who worked in the general office. The co-working office can be interpreted as meaning of providing the work environment for the workers who sought the improvement in quality of life through the flexible work and core-time work. Second, as a result of the effect of work environmental characteristics of office on the work efficiency, this study has shown that the job autonomy, sharing and openness as work environmental characteristics had positive effect on the work efficiency. This means that it needs to raise its recognition to construct user-oriented efficient environment by ensuring the autonomous working method, business data, effective sharing of information, smooth communication, and formation of open network, etc. for work environment in order to increase its work efficiency. Third, taking a look the effect of work environmental characteristics of office on the job satisfaction, this study has found out that the job autonomy, sharing and openness as work environmental characteristics had positive effect on the job satisfaction. This means that it needs to raise its recognition to perceive the compatibility with the work environment in order to increase the organizational members' job satisfaction and to improve the work environment of office. Fourth, as a result of the effect of work efficiency on the job satisfaction, this study has shown that the work efficiency had positive effect on the job satisfaction. This means that it needs to pay attention that the improvement and plan to the autonomous, flexible and open work environment can increase its work efficiency and raise its job satisfaction accordingly. Lastly, the work efficiency showed its mediating effect when the work environmental characteristics of office had positive effect on the job satisfaction. To conclude, the work environmental characteristics like job autonomy, sharing and openness affect the job satisfaction, but multiply designated work efficiency, that is efficiency, effectiveness, concentration, productivity, and possibility of goal achievement, etc. act as mechanism as well as show its mediation.
There were frequent occasions when recently a lot of company chose the co-working office as custom-office type. The reason why modern enterprises worry a lot and exert their efforts to work environment in order that the members of the young generation, who are proficient in utilizing IT technology, live their lives without on- and off-line boundary, and have identified as important values of 'experience' and 'sharing' rather than 'possession', can show their competence and produce their work performance. The efforts to improve the changing business awareness and work environment by such enterprises are closely connected to the fact that the work environment could induce the smooth communication among the personnel and staff and affect the work efficiency and productivity increase. However, there was no study to analyze the effect on the workers' work efficiency and job satisfaction according to the work environmental characteristics of co-working office to date, and there was no verification whether there was difference in comparing with the general office. Accordingly, it needs to clarify how it affected the workers' work efficiency and job satisfaction according to the work environmental characteristics. Furthermore, it needs to investigate it by comparing with the difference in the general office in order to establish the work environmental usefulness of co-working office which is continuously growing rapidly. For this reason, this study was to grasp the effect of work environmental characteristics of office on the workers' work efficiency as well as the effect of workers' work efficiency on the job satisfaction. In addition, this study was to suggest the research model which represented the relatedness among the work environmental characteristics, work efficiency and job satisfaction, and to investigate what difference might have between the general office and co-working office through empirical analysis. To achieve this, this study was to analyze how the questionnaire survey and each office type affected the work efficiency and job satisfaction after the work environmental characteristics of office was deduced, as an object of the workers of general office and co-working office. From the result of this research above, it may be summed up as follows. First, taking a look at the difference in the recognition about the work environmental characteristics by office type, this study has found out that the recognition of the whole work environment was higher for the people who worked in the co-working office than that for people who worked in the general office. The co-working office can be interpreted as meaning of providing the work environment for the workers who sought the improvement in quality of life through the flexible work and core-time work. Second, as a result of the effect of work environmental characteristics of office on the work efficiency, this study has shown that the job autonomy, sharing and openness as work environmental characteristics had positive effect on the work efficiency. This means that it needs to raise its recognition to construct user-oriented efficient environment by ensuring the autonomous working method, business data, effective sharing of information, smooth communication, and formation of open network, etc. for work environment in order to increase its work efficiency. Third, taking a look the effect of work environmental characteristics of office on the job satisfaction, this study has found out that the job autonomy, sharing and openness as work environmental characteristics had positive effect on the job satisfaction. This means that it needs to raise its recognition to perceive the compatibility with the work environment in order to increase the organizational members' job satisfaction and to improve the work environment of office. Fourth, as a result of the effect of work efficiency on the job satisfaction, this study has shown that the work efficiency had positive effect on the job satisfaction. This means that it needs to pay attention that the improvement and plan to the autonomous, flexible and open work environment can increase its work efficiency and raise its job satisfaction accordingly. Lastly, the work efficiency showed its mediating effect when the work environmental characteristics of office had positive effect on the job satisfaction. To conclude, the work environmental characteristics like job autonomy, sharing and openness affect the job satisfaction, but multiply designated work efficiency, that is efficiency, effectiveness, concentration, productivity, and possibility of goal achievement, etc. act as mechanism as well as show its mediation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.