기존의 수동적인 시니어 소비자와는 달리 건강과 경제력을 갖추고 능동적이고 적극적인 삶을 추구하는 액티브시니어는 우리 사회의 새로운 소비계층으로 부상하고 있다. 관광업계 역시 액티브시니어들의 여행수요가 증가하면서 호황을 누리고 있다. 또한 액티브시니어는 컴퓨터와 모바일을 통한 인터넷 활용에 익숙할 뿐만 아니라 젊은 층의 전유물이라 여겼던 소셜미디어에도 그 영향력을 넓혔다. 그럼에도 불구하고 관광분야에서 시니어 계층의 소셜미디어 활용에 관한 선행연구가 미비한 실정이고, 이에 연구의 필요성을 제기하게 되었다. 관광산업에서 시니어 소비자가 그 수요규모와 질의 측면에서 매우 중요한 시장이기 때문에 시니어 소비자의 소셜미디어 활용 및 행동변화의 영향요인을 연구하는 것은 의미가 있을 것으로 판단되었다. 액티브시니어의 소셜미디어를 활용한 ...
기존의 수동적인 시니어 소비자와는 달리 건강과 경제력을 갖추고 능동적이고 적극적인 삶을 추구하는 액티브시니어는 우리 사회의 새로운 소비계층으로 부상하고 있다. 관광업계 역시 액티브시니어들의 여행수요가 증가하면서 호황을 누리고 있다. 또한 액티브시니어는 컴퓨터와 모바일을 통한 인터넷 활용에 익숙할 뿐만 아니라 젊은 층의 전유물이라 여겼던 소셜미디어에도 그 영향력을 넓혔다. 그럼에도 불구하고 관광분야에서 시니어 계층의 소셜미디어 활용에 관한 선행연구가 미비한 실정이고, 이에 연구의 필요성을 제기하게 되었다. 관광산업에서 시니어 소비자가 그 수요규모와 질의 측면에서 매우 중요한 시장이기 때문에 시니어 소비자의 소셜미디어 활용 및 행동변화의 영향요인을 연구하는 것은 의미가 있을 것으로 판단되었다. 액티브시니어의 소셜미디어를 활용한 정보 탐색 행동에 있어 그들이 추구하는 관광정보의 가치와 소셜미디어 사용동기와의 관계를 규명하고, 일련의 과정에 따른 행동변화를 확인하기 위해서 지속적인 사용의도를 밝히고자 하였다. 선행연구와 이론을 바탕으로 액티브시니어의 소셜미디어 관광정보 탐색행동과 지속적 사용에 영향을 주는 요인들을 파악하고, 요인들 간의 영향관계를 밝히기 위하여 연구모형을 제시하고 검증하였다. 연구결과 소셜미디어 관광정보 가치는 액티브시니어의 소셜미디어 사용동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 각각의 관광정보 가치 별로 사용동기에 영향을 미치는 부분이 상이한 것으로 확인되었다. 쾌락적 가치와 혁신적 가치 및 상징적 가치는 정보추구 동기에 유의한 영향을 미친다. 또한 쾌락적 가치 및 혁신적 가치는 오락적 동기에도 유의한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 다만 관계유지 동기는 기능적 가치로부터만 유의한 영향을 받았고, 심미적 가치는 정보추구 동기나 오락적 동기, 관계유지 동기에 유의한 영향을 미친다고 볼 수 없었다. 지역자치단체, 여행사, 관광지 마케터들은 시니어 계층에 있는 관광소비자의 지속적인 소셜미디어 이용을 활용해 시니어 소비자와의 새로운 관계형성 및 활발한 소통을 전개할 수 있을 것이다. 소셜미디어를 활용한 관광산업에서 시니어 소비자는 중요한 시장이다. 앞으로 시니어 계층을 대상으로 한 관광정보 및 관광 컨텐츠의 생산과 전달에 있어 기존의 채널에서 벗어나 그들의 새로운 상황을 이해하는 것이 중요할 것으로 보인다.
기존의 수동적인 시니어 소비자와는 달리 건강과 경제력을 갖추고 능동적이고 적극적인 삶을 추구하는 액티브시니어는 우리 사회의 새로운 소비계층으로 부상하고 있다. 관광업계 역시 액티브시니어들의 여행수요가 증가하면서 호황을 누리고 있다. 또한 액티브시니어는 컴퓨터와 모바일을 통한 인터넷 활용에 익숙할 뿐만 아니라 젊은 층의 전유물이라 여겼던 소셜미디어에도 그 영향력을 넓혔다. 그럼에도 불구하고 관광분야에서 시니어 계층의 소셜미디어 활용에 관한 선행연구가 미비한 실정이고, 이에 연구의 필요성을 제기하게 되었다. 관광산업에서 시니어 소비자가 그 수요규모와 질의 측면에서 매우 중요한 시장이기 때문에 시니어 소비자의 소셜미디어 활용 및 행동변화의 영향요인을 연구하는 것은 의미가 있을 것으로 판단되었다. 액티브시니어의 소셜미디어를 활용한 정보 탐색 행동에 있어 그들이 추구하는 관광정보의 가치와 소셜미디어 사용동기와의 관계를 규명하고, 일련의 과정에 따른 행동변화를 확인하기 위해서 지속적인 사용의도를 밝히고자 하였다. 선행연구와 이론을 바탕으로 액티브시니어의 소셜미디어 관광정보 탐색행동과 지속적 사용에 영향을 주는 요인들을 파악하고, 요인들 간의 영향관계를 밝히기 위하여 연구모형을 제시하고 검증하였다. 연구결과 소셜미디어 관광정보 가치는 액티브시니어의 소셜미디어 사용동기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 각각의 관광정보 가치 별로 사용동기에 영향을 미치는 부분이 상이한 것으로 확인되었다. 쾌락적 가치와 혁신적 가치 및 상징적 가치는 정보추구 동기에 유의한 영향을 미친다. 또한 쾌락적 가치 및 혁신적 가치는 오락적 동기에도 유의한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 다만 관계유지 동기는 기능적 가치로부터만 유의한 영향을 받았고, 심미적 가치는 정보추구 동기나 오락적 동기, 관계유지 동기에 유의한 영향을 미친다고 볼 수 없었다. 지역자치단체, 여행사, 관광지 마케터들은 시니어 계층에 있는 관광소비자의 지속적인 소셜미디어 이용을 활용해 시니어 소비자와의 새로운 관계형성 및 활발한 소통을 전개할 수 있을 것이다. 소셜미디어를 활용한 관광산업에서 시니어 소비자는 중요한 시장이다. 앞으로 시니어 계층을 대상으로 한 관광정보 및 관광 컨텐츠의 생산과 전달에 있어 기존의 채널에서 벗어나 그들의 새로운 상황을 이해하는 것이 중요할 것으로 보인다.
Unlike the passive senior customers, active seniors, who fulfill his or her health and wealth and pursuit conative and active life, are emerging as a new consumer group. Tourism Industries are also thriving along with the increase of active seniors’ demands for travelling. Furthermore, active senior...
Unlike the passive senior customers, active seniors, who fulfill his or her health and wealth and pursuit conative and active life, are emerging as a new consumer group. Tourism Industries are also thriving along with the increase of active seniors’ demands for travelling. Furthermore, active seniors’ influences on the social media were expanded by their abilities of using the internet with a computer and mobile which was thought to be young’s exclusive property. Nevertheless, the need of a research was rose up because advanced researches regarding the use of the social media for senior group in tourism industries are insufficient. Because the tourism industries are bothered the scale of demand and the quality, it is important to research the use of the social media and the effects of behavior change on active seniors. With this study, the relationship between the value of the travel information and the intention for using social media is established. To verify the behavior changes, the continuous use intention is to be determined. Based on the advanced researches and theories, factors that affect active seniors’ search behavior and continuous use of social media are determined. The hypothesis is adduced to determine the effect relationship between the factors. As a result of the study, the value of the social media travel information effects positively on the social media use intention. It was confirmed that each values for travel information effects differently on the use intention. Hedonic, innovative, symbolic values effects positively on the motivation for the information seeking. Also, it was found that hedonic and innovative values effects on the entertaining motivation positively. However, the motivation for the relationship maintenance was only influenced by the functional values. And the aesthetic values were not influence by anything. Marketers from the government, travel agencies, and attractions are able to form a new relationship and communicate with active seniors using social media. Within the tourism industries where uses the social media, active seniors are important market. Hereafter, understanding active senior’s new environment is important in creating and sharing travel information and contents deviating from the existing ways.
Unlike the passive senior customers, active seniors, who fulfill his or her health and wealth and pursuit conative and active life, are emerging as a new consumer group. Tourism Industries are also thriving along with the increase of active seniors’ demands for travelling. Furthermore, active seniors’ influences on the social media were expanded by their abilities of using the internet with a computer and mobile which was thought to be young’s exclusive property. Nevertheless, the need of a research was rose up because advanced researches regarding the use of the social media for senior group in tourism industries are insufficient. Because the tourism industries are bothered the scale of demand and the quality, it is important to research the use of the social media and the effects of behavior change on active seniors. With this study, the relationship between the value of the travel information and the intention for using social media is established. To verify the behavior changes, the continuous use intention is to be determined. Based on the advanced researches and theories, factors that affect active seniors’ search behavior and continuous use of social media are determined. The hypothesis is adduced to determine the effect relationship between the factors. As a result of the study, the value of the social media travel information effects positively on the social media use intention. It was confirmed that each values for travel information effects differently on the use intention. Hedonic, innovative, symbolic values effects positively on the motivation for the information seeking. Also, it was found that hedonic and innovative values effects on the entertaining motivation positively. However, the motivation for the relationship maintenance was only influenced by the functional values. And the aesthetic values were not influence by anything. Marketers from the government, travel agencies, and attractions are able to form a new relationship and communicate with active seniors using social media. Within the tourism industries where uses the social media, active seniors are important market. Hereafter, understanding active senior’s new environment is important in creating and sharing travel information and contents deviating from the existing ways.
주제어
#액티브시니어, 이용과 충족 이론, 소셜미디어, 관광정보 가치, 소셜미디어 사용동기, 지속적 사용의도, Active Seniors, Uses and Gratifications, Social Media, Travel Information Value, Motivation for Using Social Media, Continuous Use Intention
학위논문 정보
저자
박정민
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
관광학과
지도교수
이계희
발행연도
2019
총페이지
ⅴ, 82 p.
키워드
액티브시니어, 이용과 충족 이론, 소셜미디어, 관광정보 가치, 소셜미디어 사용동기, 지속적 사용의도, Active Seniors, Uses and Gratifications, Social Media, Travel Information Value, Motivation for Using Social Media, Continuous Use Intention
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