중국 액티브시니어의 관광동기와 관광의도간 관계에서 해외 관광위험지각에 의해 조절된 관광지 선택속성의 매개효과 The mediating effect of overseas tourism risk perception moderating destination selection attributes in the relationship between active senior tourism motivation and tourism intention in China원문보기
경제발전으로 국민 소득수준 향상과 생활환경 개선에 더해, 건강 의식의 제고와 현대 의학 기술의 발달로 평균수명이 연장되고 있다. 세계적인 인구 대국 중국의 경우 2022년에 고령사회에 진입해, 소득수준이 높아짐에 따라 여가생활의 욕구도 커지면서, 여행을 삶의 질을 높여주는 중요한 수단이 되었다. 중국은 전 세계 최대의 해외여행 소비국의 지위를 차지해, 관광객 중에 시니어 관광객 수가 20% 이상을 차지하고 있으며, 젊은 층보다 현저히 높은 소비력을 보이다. 시니어 계층은 가정 및 사회의 역할축소로 젊은 층보다 충분한 여유를 갖게 되고, 경제적으로 안정된 소비 여력이 갖추고 있고, well-aging을 추구하고 있으니, 시니어 계층이 주도한 새로운 시장을 파악하기 위한 노력이 필요한다. 특히 기존의 단체여행에서 점차 개별 자유여행으로 변화되고 있어, 국가 간 이동을 바탕으로 한 해외여행에 많은 위험요인의 영향을 받고 있다. 이에 본 연구는 관광동기, 관광위험지각, 관광지 ...
경제발전으로 국민 소득수준 향상과 생활환경 개선에 더해, 건강 의식의 제고와 현대 의학 기술의 발달로 평균수명이 연장되고 있다. 세계적인 인구 대국 중국의 경우 2022년에 고령사회에 진입해, 소득수준이 높아짐에 따라 여가생활의 욕구도 커지면서, 여행을 삶의 질을 높여주는 중요한 수단이 되었다. 중국은 전 세계 최대의 해외여행 소비국의 지위를 차지해, 관광객 중에 시니어 관광객 수가 20% 이상을 차지하고 있으며, 젊은 층보다 현저히 높은 소비력을 보이다. 시니어 계층은 가정 및 사회의 역할축소로 젊은 층보다 충분한 여유를 갖게 되고, 경제적으로 안정된 소비 여력이 갖추고 있고, well-aging을 추구하고 있으니, 시니어 계층이 주도한 새로운 시장을 파악하기 위한 노력이 필요한다. 특히 기존의 단체여행에서 점차 개별 자유여행으로 변화되고 있어, 국가 간 이동을 바탕으로 한 해외여행에 많은 위험요인의 영향을 받고 있다. 이에 본 연구는 관광동기, 관광위험지각, 관광지 선택속성 및 관광의도 간의 영향 관계를 살펴봄으로써 중국 정부 및 중국 내 아웃바운드 여행사뿐만 아니라 중국 액티브시니어 계층 관광객의 타겟으로 다른 나라의 인바운드 여행사의 관광정책 홍보 마케팅관리 방안, 그리고 중국 액티브시니어 계층 관광객을 위한 관광상품 개발과 지속가능한 관광지 경영관리 마케팅 전략 수립에 유용한 기초자료 및 필요한 시사점을 제공하고자 하였다. 이에 문헌고찰과 실증연구 방법을 병행하여, 중국 액티브시니어를 대상으로 설문 조사를 통하여 수집된 자료를 분석하였다. 본 연구의 가설검증 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 관광동기가 관광지 선택속성의 물리적속성, 접근성, 레저활동인 3가지 요인에 모두 정(+)의 방향으로 영향을 미쳤다; 둘째, 관광동기가 관광의도에 정(+)의 방향으로 영향을 미쳤다; 셋째, 관광지 선택속성의 물리적속성, 접근성, 레저활동인 3가지 요인이 모두 관광의도에 정(+)의 방향으로 영향을 미쳤다; 넷째, 관광지 선택속성의 물리적속성, 접근성, 레저활동인 3가지 요인이 모두 관광동기와 관광의도간의 관계에 부분매개를 나타났다; 다섯째, 관광위험지각의 금전적, 신체적, 사회적, 기능적 4가지 요인이 모두 관광동기와 관광의도간의 관계를 조절한 것으로 나타났다; 여섯째, 관광동기와 관광의도 간의 관광지 선택속성의 매개효과는 금전적, 신체적, 기능적 관광위험지각에 의해 조절될 것으로 나타났고, 반면에 사회적 관광위험지각은 관광지 선택속성의 매개효과를 조절하지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 이론적, 실무적 시사점을 도출하였다. 먼저 본 연구에서는 관광기업 마케팅에서 주목받고 있는 액티브시니어 관광동기와 해외 관광위험지각이 관광지 선택속성 및 관광의도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고, 여가시간이 충분하고 경제적으로 안정된 소비 여력이 갖추고 있는 중국 액티브시니어 계층에 대한 연구를 진행한 점에서 학문적 의의가 있다고 할 수 있다. 실무적 시사점으로는 첫째, 관광기업에서 중국 액티브시니어들의 내재적으로 반복되는 일상생활에서 벗어나 마음과 삶의 여유를 갖고자 하는 욕구를 자극해야 하며, 해외관광을 통해 여가를 즐기고 가족 또는 사회적 상호작용 속에서 구성원들과의 화합, 결속력 및 유대감 형성을 해주는 데에 고민해야 한다. 특히, 타국에서 새로운 경험 및 역사 문화를 통한 지식 추구, 새로움에 대한 탐구의 욕구를 충족하는데, 특히, 해외관광에서 사회적 지위에 맞는 생활 추구를 위해 해외관광 계획을 하거나, 높은 관심으로 해외관광을 하고자 노력할 의도를 유발한다는 것은 과시 동기도 포함되어 있다는 것으로 알 수 있으며, 이에 해외관광에 관광객의 사회적 지위와 품위를 타인에게 과시할 때, 구전해줄 만한 관광상품 개발에 대한 고민도 필요한다는 것으로 사료된다. 둘째, 중국 액티브시니어들은 관광의사를 내릴 때, 해외관광에서 다양한 레저활동뿐만 아니라 아름다운 경관 및 관광자원을 고려하며, 관광지 주변에 잘 이룬 환경과 조화, 쾌적하고 청결한 환경과 시설을 추구한다는 것으로 알 수 있다. 이에 관광지 관리개발에 고민해야 한다. 또한, 관광종사원의 전문성을 제고해 그 들의 충분한 관광안내정보 및 친절한 서비스 교육을 통해 인적서비스 품질을 확보하는데 중점을 두어야 시사하고 있다. 특히, 관광지에서 최대한 불편 없고, 편리한 교통수단 및 잘 되어 있는 도로 시설을 잘 이루어져야 하며, 더구나 이동 중에 시니어 관광객이 필요한 화장실, 주차시설이나 식당 같은 완비한 인프라 시설을 구축해야 궁극적으로 관광의도를 제고될 수 있을 것으로 사료된다. 셋째, 관광기업에서 관광위험지각을 최대한 낮출 노력을 기울여야 할 것으로 사료된다. 해외관광에 있어 타국의 고물가 및 예상치 못한 경비 지출이나 바가지요금의 발생의 대한 걱정을 소멸하기 위해 체계적인 관리방안을 찾아야 하며, 정부의 측면에서도 관광시장을 활성화하기 위해 인바운드 관광시장의 체질 개선 및 관광 중 바가지요금을 억제하거나 관광시장을 감독해 주는 역할을 주도해 지역 경쟁력 제고 및 관광시장 이윤 창출한 긍적적인 결과를 추진할 것으로 사료된다. 또한, 시니어관광객의 특성상 불편한 교통수단하고 무리한 관광 일정으로 인해 타 계층 관광객보다 쉽게 피곤을 느끼며, 신체적인 노화로 인한 타국의 물, 음식, 기후 등에 맞지 않을 수 있으며, 완비한 해외관광 보험 체계 및 관광하고 의료기관이나 의료시설의 구축을 개선함에 극복할 수 있으며, 더 나아가 해외에서 교통사고, 풍토병, 전염병, 강도, 소매치기 등을 발생하지 않도록 시니어 관광객을 맞추기 위해서는 이러한 고민을 해야 한다. 그리고 해외관광에 있어 타국의 언어장벽 문제로 인한 타국에서 길을 잃을 위험의 불안을 해소하기 위해서 중국어판 관광안내정보 책자나 디지털 기술을 활용한 스마트 관광의 개발 필요성도 시사한다. 화폐 환전의 어려움과 대량 현금의 지참하고 보관하는 위험성으로 유니온페이(중국 은련 카드)의 사용 범위를 확대함으로 더해서 알리페이, 위챗페이와 같은 중국 온라인 결제 수단을 활용할 수 있게끔 결제 편의를 충분히 제공해야 관광에 있어 장애를 최대하게 극복할 수 있고, 더불어 세금 면제 및 다양한 결제 이벤트를 통해 소비를 자극하는 데 마련이다. 관광하는데 발생하는 사고나 일정 변경 등으로 인해 액티브시니어 관광객이 만족스럽지 않을 경우, 관광객에 대한 금전적 보상이 명확하게 제시되어야 할 것이며, 적절한 시간 안배로 관광객의 시간 투자에 대한 확신을 주어야 할 것으로 사료된다. 또한, 액티브시니어가 개별 여행을 선호하고 이 비율이 높아지고 있으므로 관광기업은 액티브시니어 관광객의 정보 격차를 해소할 수 있도록 시니어 스마트관광 기술을 활성화하여 동기를 부여하고, 고령 친화 관광상품을 기획하는 것이 필요하다. 마지막으로 끊임없는 관광시장과 소비자 욕구의 변화함을 응대하고 충족하기 위해서 관광기업은 보다 과학적인 관광시장 세분화 전략을 세울 필요가 있을 것이며, 시니어관광객의 관광위험지각에 대안과 예상치 못한 변화에 해결책을 통해 관광 의사결정에 부정적인 요소를 억제해 효과적인 성과를 얻을 수 있는데 한 단계 도약할 수 있을 것으로 기대되며, 이에 해외관광 마케팅 전략 수립에 있어 실질적인 방향성을 제시함으로써 차별화할 수 있는 세부 지침이 될 것이다.
경제발전으로 국민 소득수준 향상과 생활환경 개선에 더해, 건강 의식의 제고와 현대 의학 기술의 발달로 평균수명이 연장되고 있다. 세계적인 인구 대국 중국의 경우 2022년에 고령사회에 진입해, 소득수준이 높아짐에 따라 여가생활의 욕구도 커지면서, 여행을 삶의 질을 높여주는 중요한 수단이 되었다. 중국은 전 세계 최대의 해외여행 소비국의 지위를 차지해, 관광객 중에 시니어 관광객 수가 20% 이상을 차지하고 있으며, 젊은 층보다 현저히 높은 소비력을 보이다. 시니어 계층은 가정 및 사회의 역할축소로 젊은 층보다 충분한 여유를 갖게 되고, 경제적으로 안정된 소비 여력이 갖추고 있고, well-aging을 추구하고 있으니, 시니어 계층이 주도한 새로운 시장을 파악하기 위한 노력이 필요한다. 특히 기존의 단체여행에서 점차 개별 자유여행으로 변화되고 있어, 국가 간 이동을 바탕으로 한 해외여행에 많은 위험요인의 영향을 받고 있다. 이에 본 연구는 관광동기, 관광위험지각, 관광지 선택속성 및 관광의도 간의 영향 관계를 살펴봄으로써 중국 정부 및 중국 내 아웃바운드 여행사뿐만 아니라 중국 액티브시니어 계층 관광객의 타겟으로 다른 나라의 인바운드 여행사의 관광정책 홍보 마케팅관리 방안, 그리고 중국 액티브시니어 계층 관광객을 위한 관광상품 개발과 지속가능한 관광지 경영관리 마케팅 전략 수립에 유용한 기초자료 및 필요한 시사점을 제공하고자 하였다. 이에 문헌고찰과 실증연구 방법을 병행하여, 중국 액티브시니어를 대상으로 설문 조사를 통하여 수집된 자료를 분석하였다. 본 연구의 가설검증 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 관광동기가 관광지 선택속성의 물리적속성, 접근성, 레저활동인 3가지 요인에 모두 정(+)의 방향으로 영향을 미쳤다; 둘째, 관광동기가 관광의도에 정(+)의 방향으로 영향을 미쳤다; 셋째, 관광지 선택속성의 물리적속성, 접근성, 레저활동인 3가지 요인이 모두 관광의도에 정(+)의 방향으로 영향을 미쳤다; 넷째, 관광지 선택속성의 물리적속성, 접근성, 레저활동인 3가지 요인이 모두 관광동기와 관광의도간의 관계에 부분매개를 나타났다; 다섯째, 관광위험지각의 금전적, 신체적, 사회적, 기능적 4가지 요인이 모두 관광동기와 관광의도간의 관계를 조절한 것으로 나타났다; 여섯째, 관광동기와 관광의도 간의 관광지 선택속성의 매개효과는 금전적, 신체적, 기능적 관광위험지각에 의해 조절될 것으로 나타났고, 반면에 사회적 관광위험지각은 관광지 선택속성의 매개효과를 조절하지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 이론적, 실무적 시사점을 도출하였다. 먼저 본 연구에서는 관광기업 마케팅에서 주목받고 있는 액티브시니어 관광동기와 해외 관광위험지각이 관광지 선택속성 및 관광의도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고, 여가시간이 충분하고 경제적으로 안정된 소비 여력이 갖추고 있는 중국 액티브시니어 계층에 대한 연구를 진행한 점에서 학문적 의의가 있다고 할 수 있다. 실무적 시사점으로는 첫째, 관광기업에서 중국 액티브시니어들의 내재적으로 반복되는 일상생활에서 벗어나 마음과 삶의 여유를 갖고자 하는 욕구를 자극해야 하며, 해외관광을 통해 여가를 즐기고 가족 또는 사회적 상호작용 속에서 구성원들과의 화합, 결속력 및 유대감 형성을 해주는 데에 고민해야 한다. 특히, 타국에서 새로운 경험 및 역사 문화를 통한 지식 추구, 새로움에 대한 탐구의 욕구를 충족하는데, 특히, 해외관광에서 사회적 지위에 맞는 생활 추구를 위해 해외관광 계획을 하거나, 높은 관심으로 해외관광을 하고자 노력할 의도를 유발한다는 것은 과시 동기도 포함되어 있다는 것으로 알 수 있으며, 이에 해외관광에 관광객의 사회적 지위와 품위를 타인에게 과시할 때, 구전해줄 만한 관광상품 개발에 대한 고민도 필요한다는 것으로 사료된다. 둘째, 중국 액티브시니어들은 관광의사를 내릴 때, 해외관광에서 다양한 레저활동뿐만 아니라 아름다운 경관 및 관광자원을 고려하며, 관광지 주변에 잘 이룬 환경과 조화, 쾌적하고 청결한 환경과 시설을 추구한다는 것으로 알 수 있다. 이에 관광지 관리개발에 고민해야 한다. 또한, 관광종사원의 전문성을 제고해 그 들의 충분한 관광안내정보 및 친절한 서비스 교육을 통해 인적서비스 품질을 확보하는데 중점을 두어야 시사하고 있다. 특히, 관광지에서 최대한 불편 없고, 편리한 교통수단 및 잘 되어 있는 도로 시설을 잘 이루어져야 하며, 더구나 이동 중에 시니어 관광객이 필요한 화장실, 주차시설이나 식당 같은 완비한 인프라 시설을 구축해야 궁극적으로 관광의도를 제고될 수 있을 것으로 사료된다. 셋째, 관광기업에서 관광위험지각을 최대한 낮출 노력을 기울여야 할 것으로 사료된다. 해외관광에 있어 타국의 고물가 및 예상치 못한 경비 지출이나 바가지요금의 발생의 대한 걱정을 소멸하기 위해 체계적인 관리방안을 찾아야 하며, 정부의 측면에서도 관광시장을 활성화하기 위해 인바운드 관광시장의 체질 개선 및 관광 중 바가지요금을 억제하거나 관광시장을 감독해 주는 역할을 주도해 지역 경쟁력 제고 및 관광시장 이윤 창출한 긍적적인 결과를 추진할 것으로 사료된다. 또한, 시니어관광객의 특성상 불편한 교통수단하고 무리한 관광 일정으로 인해 타 계층 관광객보다 쉽게 피곤을 느끼며, 신체적인 노화로 인한 타국의 물, 음식, 기후 등에 맞지 않을 수 있으며, 완비한 해외관광 보험 체계 및 관광하고 의료기관이나 의료시설의 구축을 개선함에 극복할 수 있으며, 더 나아가 해외에서 교통사고, 풍토병, 전염병, 강도, 소매치기 등을 발생하지 않도록 시니어 관광객을 맞추기 위해서는 이러한 고민을 해야 한다. 그리고 해외관광에 있어 타국의 언어장벽 문제로 인한 타국에서 길을 잃을 위험의 불안을 해소하기 위해서 중국어판 관광안내정보 책자나 디지털 기술을 활용한 스마트 관광의 개발 필요성도 시사한다. 화폐 환전의 어려움과 대량 현금의 지참하고 보관하는 위험성으로 유니온페이(중국 은련 카드)의 사용 범위를 확대함으로 더해서 알리페이, 위챗페이와 같은 중국 온라인 결제 수단을 활용할 수 있게끔 결제 편의를 충분히 제공해야 관광에 있어 장애를 최대하게 극복할 수 있고, 더불어 세금 면제 및 다양한 결제 이벤트를 통해 소비를 자극하는 데 마련이다. 관광하는데 발생하는 사고나 일정 변경 등으로 인해 액티브시니어 관광객이 만족스럽지 않을 경우, 관광객에 대한 금전적 보상이 명확하게 제시되어야 할 것이며, 적절한 시간 안배로 관광객의 시간 투자에 대한 확신을 주어야 할 것으로 사료된다. 또한, 액티브시니어가 개별 여행을 선호하고 이 비율이 높아지고 있으므로 관광기업은 액티브시니어 관광객의 정보 격차를 해소할 수 있도록 시니어 스마트관광 기술을 활성화하여 동기를 부여하고, 고령 친화 관광상품을 기획하는 것이 필요하다. 마지막으로 끊임없는 관광시장과 소비자 욕구의 변화함을 응대하고 충족하기 위해서 관광기업은 보다 과학적인 관광시장 세분화 전략을 세울 필요가 있을 것이며, 시니어관광객의 관광위험지각에 대안과 예상치 못한 변화에 해결책을 통해 관광 의사결정에 부정적인 요소를 억제해 효과적인 성과를 얻을 수 있는데 한 단계 도약할 수 있을 것으로 기대되며, 이에 해외관광 마케팅 전략 수립에 있어 실질적인 방향성을 제시함으로써 차별화할 수 있는 세부 지침이 될 것이다.
With the development of the economy, the improvement of the national income level, the progress of the living environment, the improvement of health awareness, and the development of modern medical technology, the average life expectancy is being extended. Take China, a country with the large popula...
With the development of the economy, the improvement of the national income level, the progress of the living environment, the improvement of health awareness, and the development of modern medical technology, the average life expectancy is being extended. Take China, a country with the large population in the World population, for example, as it enters the aging society in 2022, with the increase in income level, the demand for leisure life is also growing, and tourism has become an essential means to improve the quality of life. China is the world's largest overseas tourism consumer, with over 20% of tourists being elderly, and its consumption power is significantly higher than that of young people. Due to the shrinking family and Role, the elderly have more leisure time than the young, have a stable consumption surplus, and are pursuing well aging. Therefore, efforts should be made to grasp the new market dominated by the elderly. Especially with the gradual shift from group travel to individual free travel, overseas travel based on inter-country behavior is influenced by many risk factors. In this regard, this study examines the impact relationship between tourism motivation, tourism risk perception, tourist attraction selection attributes, and tourism intention. It not only targets the Chinese government and outbound travel agencies within China but also proposes tourism policy promotion and marketing management plans for other countries' outbound travel agencies for active elderly tourists in China; It also tries to provide useful basic information and necessary enlightenment for China's active elderly tourists to develop tourism products and formulate Marketing strategy for Sustainable tourism management. In this regard, a literature review and empirical research methods were used to analyze the collected data through a questionnaire survey, targeting active elderly people in China. The hypothesis validation results of this study are summarized as follows. Firstly, tourism motivation has a positive (+) directional impact on the physical attributes, proximity, and leisure activities of tourism destination selection attributes; Secondly, tourism motivation has a positive (+) impact on tourism intention; Thirdly, the physical attributes, proximity, and leisure activities of scenic area selection have a positive (+) directional impact on tourism intention; Fourthly, the physical attributes, proximity, and leisure activities of tourist destination selection all partially mediate the relationship between tourism motivation and tourism intention; Fifthly, the four factors of financial, physical, social, and functional factors in tourism risk perception all regulate the relationship between tourism motivation and tourism intention; Sixthly, the media effect of tourism destination selection attributes between tourism motivation and tourism intention will be regulated by money, physical and functional Sex tourism risk perception, while social Sex tourism risk perception does not regulate the media effect of tourism destination selection attributes. Based on these research results, theoretical and practical insights have been drawn. Firstly, this study investigated how active elderly tourism motivation and overseas tourism risk perception, which are highly regarded in tourism enterprise marketing, affect the selection attributes and tourism intentions of tourist destinations; The study on the active elderly population in China with sufficient leisure time and stable economic consumption surplus can be said to have academic significance. Practical implications: Firstly, in tourism enterprises, it is necessary to stimulate the desire of Chinese elderly people to break free from repetitive daily life and enjoy leisure in their hearts and lives. Through overseas tourism, they can enjoy leisure and live in harmony with their members in the family or social interactions; Consider forming cohesion and a sense of connection. Especially in other countries, the pursuit of knowledge through new experiences and historical and cultural pursuits meets the demand for new explorations, especially when planning overseas tourism to pursue a life that aligns with social status. It is reported that the intention to promote overseas tourism in a highly focused manner also includes showing off motivation. Therefore, when showcasing the social status and taste of tourists to others in overseas tourism, it is also necessary to consider developing tourism products worth showing off. Secondly, it can be seen that when Chinese elderly people express their tourism intentions, they not only consider various leisure activities in overseas tourism but also consider beautiful landscapes and tourism resources, pursuing a harmonious, comfortable, and clean environment and facilities with the surrounding scenic areas. Regarding this, it is necessary to consider the management and development of scenic spots. In addition, improving the professionalism of tourism practitioners by providing them with sufficient tour guide information and friendly service training, with a focus on ensuring the quality of personnel services, is also an inspiration. It is worth mentioning that scenic spots need to maximize inconvenient and convenient transportation and complete road facilities, not to mention the need for complete infrastructure such as bathrooms, parking facilities, or restaurants for elderly tourists during travel, in order to ultimately enhance tourism intentions. Thirdly, tourism enterprises should make every effort to reduce their perception of tourism risks. In terms of overseas tourism, in order to eliminate concerns about high prices and unexpected expenditures or large expenses in other countries, it is necessary to find systematic management solutions. From the perspective of the government, in order to revitalize the tourism market, will lead to the improvement of the system of the inbound tourism market, as well as the role of suppressing windfall profits or supervising the tourism market in tourism, improving regional competitiveness, and creating positive results in the tourism market profit. In addition, due to the characteristics of elderly tourists, inconvenient transportation, and unreasonable travel schedule, they are more likely to feel tired than tourists of other classes, and may not conform to the water, food, climate, etc. of other countries due to aging, which can overcome the perfect overseas Travel insurance system and tourism, and improve the construction of medical institutions or medical facilities. In order to prevent traffic accidents, soil diseases, infectious diseases, robberies, pickpockets, etc. from happening overseas, and to cater to elderly tourists, these issues need to be considered. Moreover, in terms of overseas tourism, in order to eliminate the danger of getting lost in other countries due to language barriers, it has also hinted at the necessity of developing intelligent tourism that utilizes the Chinese version of travel guide information manuals or digital technology. Due to the difficulty of currency exchange and the danger of carrying and keeping a large amount of cash, the scope of use of UnionPay (China UnionPay Card) has been expanded. In addition to the use of China's online payment means such as Alipay and WeChat payment, only by fully providing payment convenience can the obstacles in tourism be overcome to the greatest extent. In addition, consumption will be stimulated through tax exemptions and various settlement activities. It is understood that if elderly tourists are dissatisfied with the event due to accidents or schedule changes during tourism, they should propose monetary compensation for the tourists and give them confidence in investing time through appropriate time arrangements. In addition, as active elderly people prefer personal tourism, and this proportion is increasing, it is necessary for tourism companies to activate elderly intelligent tourism technology, give motivation, and plan elderly-friendly tourism products to eliminate the information gap among active elderly tourists. Finally, to respond to and meet the constantly changing tourism market and consumer needs, tourism companies will need to develop more scientific tourism market segmentation strategies. By addressing the perception of tourism risks among elderly tourists and providing solutions to unexpected changes, we aim to suppress negative factors in tourism decision-making and achieve effective results, with the potential to take it to the next level. In this regard, the substantive orientation has been put forward in the formulation of overseas tourism Marketing strategy, which will become a specific guide for different treatments.
With the development of the economy, the improvement of the national income level, the progress of the living environment, the improvement of health awareness, and the development of modern medical technology, the average life expectancy is being extended. Take China, a country with the large population in the World population, for example, as it enters the aging society in 2022, with the increase in income level, the demand for leisure life is also growing, and tourism has become an essential means to improve the quality of life. China is the world's largest overseas tourism consumer, with over 20% of tourists being elderly, and its consumption power is significantly higher than that of young people. Due to the shrinking family and Role, the elderly have more leisure time than the young, have a stable consumption surplus, and are pursuing well aging. Therefore, efforts should be made to grasp the new market dominated by the elderly. Especially with the gradual shift from group travel to individual free travel, overseas travel based on inter-country behavior is influenced by many risk factors. In this regard, this study examines the impact relationship between tourism motivation, tourism risk perception, tourist attraction selection attributes, and tourism intention. It not only targets the Chinese government and outbound travel agencies within China but also proposes tourism policy promotion and marketing management plans for other countries' outbound travel agencies for active elderly tourists in China; It also tries to provide useful basic information and necessary enlightenment for China's active elderly tourists to develop tourism products and formulate Marketing strategy for Sustainable tourism management. In this regard, a literature review and empirical research methods were used to analyze the collected data through a questionnaire survey, targeting active elderly people in China. The hypothesis validation results of this study are summarized as follows. Firstly, tourism motivation has a positive (+) directional impact on the physical attributes, proximity, and leisure activities of tourism destination selection attributes; Secondly, tourism motivation has a positive (+) impact on tourism intention; Thirdly, the physical attributes, proximity, and leisure activities of scenic area selection have a positive (+) directional impact on tourism intention; Fourthly, the physical attributes, proximity, and leisure activities of tourist destination selection all partially mediate the relationship between tourism motivation and tourism intention; Fifthly, the four factors of financial, physical, social, and functional factors in tourism risk perception all regulate the relationship between tourism motivation and tourism intention; Sixthly, the media effect of tourism destination selection attributes between tourism motivation and tourism intention will be regulated by money, physical and functional Sex tourism risk perception, while social Sex tourism risk perception does not regulate the media effect of tourism destination selection attributes. Based on these research results, theoretical and practical insights have been drawn. Firstly, this study investigated how active elderly tourism motivation and overseas tourism risk perception, which are highly regarded in tourism enterprise marketing, affect the selection attributes and tourism intentions of tourist destinations; The study on the active elderly population in China with sufficient leisure time and stable economic consumption surplus can be said to have academic significance. Practical implications: Firstly, in tourism enterprises, it is necessary to stimulate the desire of Chinese elderly people to break free from repetitive daily life and enjoy leisure in their hearts and lives. Through overseas tourism, they can enjoy leisure and live in harmony with their members in the family or social interactions; Consider forming cohesion and a sense of connection. Especially in other countries, the pursuit of knowledge through new experiences and historical and cultural pursuits meets the demand for new explorations, especially when planning overseas tourism to pursue a life that aligns with social status. It is reported that the intention to promote overseas tourism in a highly focused manner also includes showing off motivation. Therefore, when showcasing the social status and taste of tourists to others in overseas tourism, it is also necessary to consider developing tourism products worth showing off. Secondly, it can be seen that when Chinese elderly people express their tourism intentions, they not only consider various leisure activities in overseas tourism but also consider beautiful landscapes and tourism resources, pursuing a harmonious, comfortable, and clean environment and facilities with the surrounding scenic areas. Regarding this, it is necessary to consider the management and development of scenic spots. In addition, improving the professionalism of tourism practitioners by providing them with sufficient tour guide information and friendly service training, with a focus on ensuring the quality of personnel services, is also an inspiration. It is worth mentioning that scenic spots need to maximize inconvenient and convenient transportation and complete road facilities, not to mention the need for complete infrastructure such as bathrooms, parking facilities, or restaurants for elderly tourists during travel, in order to ultimately enhance tourism intentions. Thirdly, tourism enterprises should make every effort to reduce their perception of tourism risks. In terms of overseas tourism, in order to eliminate concerns about high prices and unexpected expenditures or large expenses in other countries, it is necessary to find systematic management solutions. From the perspective of the government, in order to revitalize the tourism market, will lead to the improvement of the system of the inbound tourism market, as well as the role of suppressing windfall profits or supervising the tourism market in tourism, improving regional competitiveness, and creating positive results in the tourism market profit. In addition, due to the characteristics of elderly tourists, inconvenient transportation, and unreasonable travel schedule, they are more likely to feel tired than tourists of other classes, and may not conform to the water, food, climate, etc. of other countries due to aging, which can overcome the perfect overseas Travel insurance system and tourism, and improve the construction of medical institutions or medical facilities. In order to prevent traffic accidents, soil diseases, infectious diseases, robberies, pickpockets, etc. from happening overseas, and to cater to elderly tourists, these issues need to be considered. Moreover, in terms of overseas tourism, in order to eliminate the danger of getting lost in other countries due to language barriers, it has also hinted at the necessity of developing intelligent tourism that utilizes the Chinese version of travel guide information manuals or digital technology. Due to the difficulty of currency exchange and the danger of carrying and keeping a large amount of cash, the scope of use of UnionPay (China UnionPay Card) has been expanded. In addition to the use of China's online payment means such as Alipay and WeChat payment, only by fully providing payment convenience can the obstacles in tourism be overcome to the greatest extent. In addition, consumption will be stimulated through tax exemptions and various settlement activities. It is understood that if elderly tourists are dissatisfied with the event due to accidents or schedule changes during tourism, they should propose monetary compensation for the tourists and give them confidence in investing time through appropriate time arrangements. In addition, as active elderly people prefer personal tourism, and this proportion is increasing, it is necessary for tourism companies to activate elderly intelligent tourism technology, give motivation, and plan elderly-friendly tourism products to eliminate the information gap among active elderly tourists. Finally, to respond to and meet the constantly changing tourism market and consumer needs, tourism companies will need to develop more scientific tourism market segmentation strategies. By addressing the perception of tourism risks among elderly tourists and providing solutions to unexpected changes, we aim to suppress negative factors in tourism decision-making and achieve effective results, with the potential to take it to the next level. In this regard, the substantive orientation has been put forward in the formulation of overseas tourism Marketing strategy, which will become a specific guide for different treatments.
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