학교 현장 내 학교폭력, 교사의 권위 상실 등과 같은 도덕성 문제는 안정적인 학교 문화를 조성하는데 악영향을 미친다. 이에 따라 인성교육진흥법이 제정되어 학교에서 의무적으로 인성교육이 진행되고 있지만, 인성교육의 방법에 대한 충분한 연구가 뒷받침 되지 않는다면 이는 설명식의 훈화말씀 또는 학교 폭력예방 중심 교육이 되어 실질적인 인성발달을 기대하기 어려울 것이다. 위 문제점을 해결하기 위한 방법 중의 하나로, 본 연구에서는 즉흥연주를 통해 인성요소를 함양하는 수업을 계획하였다. 이처럼 음악교과 수업에 인성교육을 연계한다면, 정기적인 음악 수업에서 인성교육의 지속성이 보장될 수 있는 장점이 있다. 또한 음악은 역사적으로 ...
학교 현장 내 학교폭력, 교사의 권위 상실 등과 같은 도덕성 문제는 안정적인 학교 문화를 조성하는데 악영향을 미친다. 이에 따라 인성교육진흥법이 제정되어 학교에서 의무적으로 인성교육이 진행되고 있지만, 인성교육의 방법에 대한 충분한 연구가 뒷받침 되지 않는다면 이는 설명식의 훈화말씀 또는 학교 폭력예방 중심 교육이 되어 실질적인 인성발달을 기대하기 어려울 것이다. 위 문제점을 해결하기 위한 방법 중의 하나로, 본 연구에서는 즉흥연주를 통해 인성요소를 함양하는 수업을 계획하였다. 이처럼 음악교과 수업에 인성교육을 연계한다면, 정기적인 음악 수업에서 인성교육의 지속성이 보장될 수 있는 장점이 있다. 또한 음악은 역사적으로 고운 심성을 기르기 위해 활용되어왔기에 인성교육과 관련성이 깊다. 그 중 즉흥연주는 음악 요소를 자발적으로 변형하여 연주하기 때문에 자신의 성격이 충분히 반영될 수 있고 조화로운 리듬과 음정을 창작함으로써 심성의 균형을 이루는데 도움을 줄 수 있다. 본 연구를 위하여 곡성군 소재의 A학교 5학년의 한 학급(20명)을 대상으로 인성요소 함양에 중점을 둔 즉흥연주 수업을 약 두 달간 실시하였다. 심미성, 성실, 존중의 인성요소 내면화를 목표하였고 즉흥연주 수업에서 이 인성요소들을 기를 수 있는 구체적 활동을 계획하였다. 예술교과의 특성상 아름다움에 몰입하는 가치인 심미성을 기본 가치로 정하였다. 습관적인 도덕적 행동을 위해 노력하는 성실, 타인과의 관계를 중시하는 존중이라는 각 가치의 특성에 근거하여 세 가지 인성요소를 정하였다. 수업 후 선택형 설문, 질문지 작성, 면담을 통해 인성요소의 함양 정도를 평가하여 수업의 효과성을 검증하였다. 학생은 즉흥연주로 함양한 인성요소를 활용하여 생활의 도덕문제를 해결한다. 즉흥연주로 캠페인을 실시하여 욕설을 방지하는 음악을 만들고 올바른 언어사용으로 이어졌는지 확인한다. 이를 통해, 즉흥연주의 인성요소가 도덕적 행동으로 실천되었는지를 평가한다. 수업의 검증결과, 수업 전에 비해 수업 후 3가지 인성요소(심미성, 성실, 존중)의 함양 정도가 학급 평균 2~6% 증가하였다. 하지만 약 30%의 학생은 즉흥연주 수업이 인성요소 함양에 영향을 미치지 못했다고 응답했다. 즉흥연주-캠페인 실천결과 약 45%의 학생이 즉흥연주가 욕설 사용을 개선하는데 도움이 되었다고 응답하였다. 학생은 즉흥연주를 아름답게 완성한 성취감에서 심미성을, 개성을 표현하려는 노력에서 성실을, 다양한 표현방법이 용인되는 분위기에서 존중을 함양하였다. 반면, 즉흥연주의 어려움, 제한적 악기구성, 학습 자료에 대한 매력성 부족, 활동의 지속성 부족이 인성요소 학습을 저해하였다. 즉흥연주-캠페인 활동에서 욕을 하지 말아야 한다는 메시지가 음악으로 쉽게 상기되었지만 욕설 방지 음악 만들기가 실천으로 이어지지 않았다는 의견이 동시에 존재했다. ‘인성요소 중심 즉흥연주 수업’의 발전 방향에 대해 내린 결론은 다음과 같다.
첫째, 간단한 즉흥연주를 완성한 성취감을 통해 심미성 형성되도록 한다. 둘째, 표현 의욕을 유발함으로써 연주에 노력을 기울이게 하여, 성실을 함양토록 한다. 셋째, 다양한 음악적 표현이 허용되는 분위기를 조성하여 존중의 내면화를 의도한다. 넷째, 모둠 구성원사이 유대감을 갖고 지속적으로 활동하도록 계획한다. 다섯째, 학습자의 선호도를 고려하여 매력적인 교수학습 자료를 활용한다.
즉흥연주로 배운 인성요소로 실생활의 도덕문제를 해결하는 방법은 다음과 같다.
첫째, 음악의 생활화와 관련한 다양한 경험이 쌓여야한다. 둘째, 장기간 지속적인 캠페인 활동을 계획한다. 셋째, 수준별 과제 제시로 모든 학생이 즉흥연주에 몰입 가능한 조건을 마련한다.
<핵심어> 인성, 인성교육, 인성요소, 심미성, 성실, 존중, 즉흥연주, 음악 만들기
학교 현장 내 학교폭력, 교사의 권위 상실 등과 같은 도덕성 문제는 안정적인 학교 문화를 조성하는데 악영향을 미친다. 이에 따라 인성교육진흥법이 제정되어 학교에서 의무적으로 인성교육이 진행되고 있지만, 인성교육의 방법에 대한 충분한 연구가 뒷받침 되지 않는다면 이는 설명식의 훈화말씀 또는 학교 폭력예방 중심 교육이 되어 실질적인 인성발달을 기대하기 어려울 것이다. 위 문제점을 해결하기 위한 방법 중의 하나로, 본 연구에서는 즉흥연주를 통해 인성요소를 함양하는 수업을 계획하였다. 이처럼 음악교과 수업에 인성교육을 연계한다면, 정기적인 음악 수업에서 인성교육의 지속성이 보장될 수 있는 장점이 있다. 또한 음악은 역사적으로 고운 심성을 기르기 위해 활용되어왔기에 인성교육과 관련성이 깊다. 그 중 즉흥연주는 음악 요소를 자발적으로 변형하여 연주하기 때문에 자신의 성격이 충분히 반영될 수 있고 조화로운 리듬과 음정을 창작함으로써 심성의 균형을 이루는데 도움을 줄 수 있다. 본 연구를 위하여 곡성군 소재의 A학교 5학년의 한 학급(20명)을 대상으로 인성요소 함양에 중점을 둔 즉흥연주 수업을 약 두 달간 실시하였다. 심미성, 성실, 존중의 인성요소 내면화를 목표하였고 즉흥연주 수업에서 이 인성요소들을 기를 수 있는 구체적 활동을 계획하였다. 예술교과의 특성상 아름다움에 몰입하는 가치인 심미성을 기본 가치로 정하였다. 습관적인 도덕적 행동을 위해 노력하는 성실, 타인과의 관계를 중시하는 존중이라는 각 가치의 특성에 근거하여 세 가지 인성요소를 정하였다. 수업 후 선택형 설문, 질문지 작성, 면담을 통해 인성요소의 함양 정도를 평가하여 수업의 효과성을 검증하였다. 학생은 즉흥연주로 함양한 인성요소를 활용하여 생활의 도덕문제를 해결한다. 즉흥연주로 캠페인을 실시하여 욕설을 방지하는 음악을 만들고 올바른 언어사용으로 이어졌는지 확인한다. 이를 통해, 즉흥연주의 인성요소가 도덕적 행동으로 실천되었는지를 평가한다. 수업의 검증결과, 수업 전에 비해 수업 후 3가지 인성요소(심미성, 성실, 존중)의 함양 정도가 학급 평균 2~6% 증가하였다. 하지만 약 30%의 학생은 즉흥연주 수업이 인성요소 함양에 영향을 미치지 못했다고 응답했다. 즉흥연주-캠페인 실천결과 약 45%의 학생이 즉흥연주가 욕설 사용을 개선하는데 도움이 되었다고 응답하였다. 학생은 즉흥연주를 아름답게 완성한 성취감에서 심미성을, 개성을 표현하려는 노력에서 성실을, 다양한 표현방법이 용인되는 분위기에서 존중을 함양하였다. 반면, 즉흥연주의 어려움, 제한적 악기구성, 학습 자료에 대한 매력성 부족, 활동의 지속성 부족이 인성요소 학습을 저해하였다. 즉흥연주-캠페인 활동에서 욕을 하지 말아야 한다는 메시지가 음악으로 쉽게 상기되었지만 욕설 방지 음악 만들기가 실천으로 이어지지 않았다는 의견이 동시에 존재했다. ‘인성요소 중심 즉흥연주 수업’의 발전 방향에 대해 내린 결론은 다음과 같다.
첫째, 간단한 즉흥연주를 완성한 성취감을 통해 심미성 형성되도록 한다. 둘째, 표현 의욕을 유발함으로써 연주에 노력을 기울이게 하여, 성실을 함양토록 한다. 셋째, 다양한 음악적 표현이 허용되는 분위기를 조성하여 존중의 내면화를 의도한다. 넷째, 모둠 구성원사이 유대감을 갖고 지속적으로 활동하도록 계획한다. 다섯째, 학습자의 선호도를 고려하여 매력적인 교수학습 자료를 활용한다.
즉흥연주로 배운 인성요소로 실생활의 도덕문제를 해결하는 방법은 다음과 같다.
첫째, 음악의 생활화와 관련한 다양한 경험이 쌓여야한다. 둘째, 장기간 지속적인 캠페인 활동을 계획한다. 셋째, 수준별 과제 제시로 모든 학생이 즉흥연주에 몰입 가능한 조건을 마련한다.
Due to low moral standards in students, a number of problem are seen in schools such as school violence, impoliteness towards teachers – it has negatively influenced school environment. The legislation of promoting character education is forced to be observed in school. Whereby the teacher has to ca...
Due to low moral standards in students, a number of problem are seen in schools such as school violence, impoliteness towards teachers – it has negatively influenced school environment. The legislation of promoting character education is forced to be observed in school. Whereby the teacher has to carry out the character education in class. However, the current character-education is performed inefficiently. A number of programs are short events that focused on preventing school violence and not addressing the low moral standards in learners. To solve this problem, the teaching-learning program of improvisation for elementary school Character Education is created. If the character education program is taught incidently with music lesson, it can promote learner moral standards. Character education can be performed continuously in regular music class. Music has been historically used for developing good character. Especially, educational improvisation which exposes students to their own character and help them have balanced mind by creating harmonious music. The teaching-learning program of improvisation for Character Education has been performed for primary school students(fifth grade) who live in GokSeong-gun(Korea), aiming to develop Aesthetic, Sincerity and Respect. The specific improvisation activity is planned and writing, interviews are performed to determine the degree of developing core character element. Then, verify effection of teaching-learning program. Using the developed character elements, Students solve the moral problem that is happening in school. Performing the improvisation- campaign, they create a song that has a ‘Stop verbal abuse’ message. Through the evaluation on can determine if learners have developed moral behavior. Consequently, the degree of developing these three character elements has improved 2~6% compared to prior improvisation lessons. However, in previous lessons it has shown that around 30% of students there was no use for improving character. The conclusion of improvisation- campaign is that 45% students had developed good speaking habits. Students improve aesthetics through their improvisation; sincerity from doing their best to expose their own character and respect from the atmosphere of acknowledge through diverse musical expression. Due to difficulty of improvisation; limited number of instrument; unlikable learning material and noncontinuous activity it diminishes the effectiveness of the program. The positive point of the campaign is the constant reiteration of the message, making it easier for learners to remember, but the negative point is that it isn’t easy to continue the message through action.
There are recommendations for developing the teaching-learning program of improvisation for character education.
Firstly, to improve sincerity one needs to ensure that learners do their best in performing music by enhance expression motivation. Secondly, to improve respect by creating a warm learning atmosphere and environment of learning through diverse musical expression. Thirdly, developing the relationship amongst learners in order for them to continuously act positively outside of class. Fourthly, using charming teaching-learning materials by considering learner’s preference.
There are also methods to solve the moral problem using character element which learn from improvisation.
Firstly, Using music more practically in learners life. Secondly, planning long term and continuous music campaign. Thirdly, making conditions which concentrate on creating music by giving learners tasks that are appropriate to their level.
Character, Character education, Character elements, Aesthetic, Sincerity, Respect, improvisation, making music.
Due to low moral standards in students, a number of problem are seen in schools such as school violence, impoliteness towards teachers – it has negatively influenced school environment. The legislation of promoting character education is forced to be observed in school. Whereby the teacher has to carry out the character education in class. However, the current character-education is performed inefficiently. A number of programs are short events that focused on preventing school violence and not addressing the low moral standards in learners. To solve this problem, the teaching-learning program of improvisation for elementary school Character Education is created. If the character education program is taught incidently with music lesson, it can promote learner moral standards. Character education can be performed continuously in regular music class. Music has been historically used for developing good character. Especially, educational improvisation which exposes students to their own character and help them have balanced mind by creating harmonious music. The teaching-learning program of improvisation for Character Education has been performed for primary school students(fifth grade) who live in GokSeong-gun(Korea), aiming to develop Aesthetic, Sincerity and Respect. The specific improvisation activity is planned and writing, interviews are performed to determine the degree of developing core character element. Then, verify effection of teaching-learning program. Using the developed character elements, Students solve the moral problem that is happening in school. Performing the improvisation- campaign, they create a song that has a ‘Stop verbal abuse’ message. Through the evaluation on can determine if learners have developed moral behavior. Consequently, the degree of developing these three character elements has improved 2~6% compared to prior improvisation lessons. However, in previous lessons it has shown that around 30% of students there was no use for improving character. The conclusion of improvisation- campaign is that 45% students had developed good speaking habits. Students improve aesthetics through their improvisation; sincerity from doing their best to expose their own character and respect from the atmosphere of acknowledge through diverse musical expression. Due to difficulty of improvisation; limited number of instrument; unlikable learning material and noncontinuous activity it diminishes the effectiveness of the program. The positive point of the campaign is the constant reiteration of the message, making it easier for learners to remember, but the negative point is that it isn’t easy to continue the message through action.
There are recommendations for developing the teaching-learning program of improvisation for character education.
Firstly, to improve sincerity one needs to ensure that learners do their best in performing music by enhance expression motivation. Secondly, to improve respect by creating a warm learning atmosphere and environment of learning through diverse musical expression. Thirdly, developing the relationship amongst learners in order for them to continuously act positively outside of class. Fourthly, using charming teaching-learning materials by considering learner’s preference.
There are also methods to solve the moral problem using character element which learn from improvisation.
Firstly, Using music more practically in learners life. Secondly, planning long term and continuous music campaign. Thirdly, making conditions which concentrate on creating music by giving learners tasks that are appropriate to their level.
Character, Character education, Character elements, Aesthetic, Sincerity, Respect, improvisation, making music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.