본 연구는 아츠 프로펠 방법을 활용하여 중학생 대상의 뮤지컬 수업 지도안을 개발하는 것에 목적이 있다. 2015 개정 교육과정은 음악적 감성 역량, 음악적 창의융합 사고 역량, 음악적 소통 역량, 문화적 공동체 역량, 음악 정보처리 역량, 자기관리 역량 여섯가지를 제시하고...
본 연구는 아츠 프로펠 방법을 활용하여 중학생 대상의 뮤지컬 수업 지도안을 개발하는 것에 목적이 있다. 2015 개정 교육과정은 음악적 감성 역량, 음악적 창의융합 사고 역량, 음악적 소통 역량, 문화적 공동체 역량, 음악 정보처리 역량, 자기관리 역량 여섯가지를 제시하고 있으며 이는 음악교과를 통해 여러가지 문화적 감성적 사고를 발달해야 한다고 강조한다. 역량개발을 위해 본 연구에서는 다양한 예술 형태가 융합된 뮤지컬 수업을 제안하여 뮤지컬 수업과정을 교육적으로 연결시키고 지각 · 창작 · 반성 의 요소를 통해 학습하는 아츠 프로펠을 교육방법으로 활용하였다. 본 논문에서는 이론적 배경에서 아츠 프로펠에 뮤지컬 수업에 관한 고찰, 선행 연구의 분석을 실시하였으며 연구의 결과로 아츠 프로펠을 적용한 중학교 뮤지컬 수업지도안을 제시하였다. 제시한 지도안은 아츠 프로펠을 적용한 중학교 뮤지컬 수업지도안 뮤지컬 레미제라블의 민중의 노래를 중심으로 제재의 개요, 본시 수업지도안, 지도상의 유의점을 제시하였다. 지도안의 학습내용은 뮤지컬을 이해하고 실제 뮤지컬을 만들어 조별 발표하도록 구성하였으며 이해, 가창, 감상, 창작(음악 만들기), 신체표현 등 다양한 음악활동을 활용하여 지도안을 작성하였다. 또한 아츠 프로펠의 요소인 지각, 창작, 반성을 수업의 도입, 전개, 정리에 결합하고 아츠 프로펠의 수단인 도메인 프로젝트와 프로세스 폴리오를 적용하여 활동지 및 평가 도구로 활용하였다. 활동지는 이해, 복습, 감상, 창작(음악 만들기), 평가 등의 다양한 활동을 할 수 있도록 구성하였다. 본 논문이 실제 학교 현장에서 학생의 흥미와 음악적 이해도를 높일 수 있는 뮤지컬 활동을 위해 나아가 교육과정의 역량을 개발하고 창의융합 인재를 형성하는 데에 도움이 되기를 기대한다.
본 연구는 아츠 프로펠 방법을 활용하여 중학생 대상의 뮤지컬 수업 지도안을 개발하는 것에 목적이 있다. 2015 개정 교육과정은 음악적 감성 역량, 음악적 창의융합 사고 역량, 음악적 소통 역량, 문화적 공동체 역량, 음악 정보처리 역량, 자기관리 역량 여섯가지를 제시하고 있으며 이는 음악교과를 통해 여러가지 문화적 감성적 사고를 발달해야 한다고 강조한다. 역량개발을 위해 본 연구에서는 다양한 예술 형태가 융합된 뮤지컬 수업을 제안하여 뮤지컬 수업과정을 교육적으로 연결시키고 지각 · 창작 · 반성 의 요소를 통해 학습하는 아츠 프로펠을 교육방법으로 활용하였다. 본 논문에서는 이론적 배경에서 아츠 프로펠에 뮤지컬 수업에 관한 고찰, 선행 연구의 분석을 실시하였으며 연구의 결과로 아츠 프로펠을 적용한 중학교 뮤지컬 수업지도안을 제시하였다. 제시한 지도안은 아츠 프로펠을 적용한 중학교 뮤지컬 수업지도안 뮤지컬 레미제라블의 민중의 노래를 중심으로 제재의 개요, 본시 수업지도안, 지도상의 유의점을 제시하였다. 지도안의 학습내용은 뮤지컬을 이해하고 실제 뮤지컬을 만들어 조별 발표하도록 구성하였으며 이해, 가창, 감상, 창작(음악 만들기), 신체표현 등 다양한 음악활동을 활용하여 지도안을 작성하였다. 또한 아츠 프로펠의 요소인 지각, 창작, 반성을 수업의 도입, 전개, 정리에 결합하고 아츠 프로펠의 수단인 도메인 프로젝트와 프로세스 폴리오를 적용하여 활동지 및 평가 도구로 활용하였다. 활동지는 이해, 복습, 감상, 창작(음악 만들기), 평가 등의 다양한 활동을 할 수 있도록 구성하였다. 본 논문이 실제 학교 현장에서 학생의 흥미와 음악적 이해도를 높일 수 있는 뮤지컬 활동을 위해 나아가 교육과정의 역량을 개발하고 창의융합 인재를 형성하는 데에 도움이 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop a musical lesson plan for middle school students using the Arts PROPEL method. The 2015 revised curriculum presents creative fusion-type talent with the right personality in the pursuit of human beings, and aims to realize it through the extension of learning ...
The purpose of this study is to develop a musical lesson plan for middle school students using the Arts PROPEL method. The 2015 revised curriculum presents creative fusion-type talent with the right personality in the pursuit of human beings, and aims to realize it through the extension of learning experience and the emphasis on the development of humanities, society and science and technology through the linkage of music education with other arts. The 2015 revised curriculum presents six abilities for musical sensitivity, musical creative thinking, musical communication, cultural community, music information processing, and self-management, and emphasizes the need to develop various cultural and emotional thinking through music subjects. For capacity development, this study proposed a musical class that was fused with various artistic forms, and used the art propeller as an educational method to connect the musical course with educational elements and learn through the elements of perception, creation, and reflection. In order to satisfy the purpose of the research, the researcher conducted an analysis of the Arts PROPEL, musical class, and prior research on the theoretical background, and the researcher presented the middle school musical instruction with Arts PROPEL as a result of the study. The proposed map presented an overview of the sanctions, the original lesson plan, and the significance of the map, focusing on the folk song of the musical Les Miserables, a middle school musical guide with Arts PROPEL. Therefore, through this study, the middle school musical instruction manual with Arts PROPEL was analyzed based on musical sanction songs and learning activities of 14 types of middle school music textbooks under the 2015 revised curriculum, which began to be used in 2018, and thus the sanctions songs for teaching-learning activities were selected. After the selection of the songs, the class stage and learning contents were organized to develop a musical lesson plan applied with Arts PROPEL and a detailed map was drawn up. The contents of the study were organized to understand the musical and to make a group presentation of the actual musical, and to draw up the plan using various musical activities such as understanding, singing, listening, creating music, and physical expression. In addition, awareness, creation and reflection, which are elements of Arts PROPEL were combined into the introduction, deployment, and theorem of classes and the domain project and process polio, which are the means of Arts PROPEL, were applied to use as an activity site and evaluation tool. The activity area was organized for various activities such as understanding, review, appreciation, creation (creating musiccreating music), evaluation, etc. Against this backdrop, we presented a middle school musical instruction plan with Arts PROPEL and used the instruction method of this map, focusing on the folk song of musical Les Miserables, applied the elements and methods of Arts PROPEL to guide students-oriented creative musical classes that meet the goals of the curriculum. In fact, I hope that it will help develop the ability of the curriculum and create creative convergence talent for musical activities that can enhance students' interest and musical understanding in the school field.
The purpose of this study is to develop a musical lesson plan for middle school students using the Arts PROPEL method. The 2015 revised curriculum presents creative fusion-type talent with the right personality in the pursuit of human beings, and aims to realize it through the extension of learning experience and the emphasis on the development of humanities, society and science and technology through the linkage of music education with other arts. The 2015 revised curriculum presents six abilities for musical sensitivity, musical creative thinking, musical communication, cultural community, music information processing, and self-management, and emphasizes the need to develop various cultural and emotional thinking through music subjects. For capacity development, this study proposed a musical class that was fused with various artistic forms, and used the art propeller as an educational method to connect the musical course with educational elements and learn through the elements of perception, creation, and reflection. In order to satisfy the purpose of the research, the researcher conducted an analysis of the Arts PROPEL, musical class, and prior research on the theoretical background, and the researcher presented the middle school musical instruction with Arts PROPEL as a result of the study. The proposed map presented an overview of the sanctions, the original lesson plan, and the significance of the map, focusing on the folk song of the musical Les Miserables, a middle school musical guide with Arts PROPEL. Therefore, through this study, the middle school musical instruction manual with Arts PROPEL was analyzed based on musical sanction songs and learning activities of 14 types of middle school music textbooks under the 2015 revised curriculum, which began to be used in 2018, and thus the sanctions songs for teaching-learning activities were selected. After the selection of the songs, the class stage and learning contents were organized to develop a musical lesson plan applied with Arts PROPEL and a detailed map was drawn up. The contents of the study were organized to understand the musical and to make a group presentation of the actual musical, and to draw up the plan using various musical activities such as understanding, singing, listening, creating music, and physical expression. In addition, awareness, creation and reflection, which are elements of Arts PROPEL were combined into the introduction, deployment, and theorem of classes and the domain project and process polio, which are the means of Arts PROPEL, were applied to use as an activity site and evaluation tool. The activity area was organized for various activities such as understanding, review, appreciation, creation (creating musiccreating music), evaluation, etc. Against this backdrop, we presented a middle school musical instruction plan with Arts PROPEL and used the instruction method of this map, focusing on the folk song of musical Les Miserables, applied the elements and methods of Arts PROPEL to guide students-oriented creative musical classes that meet the goals of the curriculum. In fact, I hope that it will help develop the ability of the curriculum and create creative convergence talent for musical activities that can enhance students' interest and musical understanding in the school field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.