일제식민지 시대인 1920년대에 탄생한 한국 예술가곡은 근현대사와 함께 우리 민족의 역사적 아픔과 한을 음악을 통해 승화시키고 발전해왔으며, 우리나라 음악교육에서도 중요한 의의를 가진다. 2015 개정교육과정에서 음악은 그 시대의 정신과 정서를 반영한 문학과 사회, 역사 등과 밀접한 관계 속에서 만들어지기 때문에 음악의 특징을 역사・문화적 배경과 연관지어서 설명하도록 하라고 명시되어 있다. 또한 한 시대의 음악에 대한 이해는 역사·문화적 상황에 대한 탐구를 통해 이루어질 수 있도록 하며 타 교과와 연계하여 음악의 폭넓은 역사・문화적 배경지식을 학습하도록 한다고 명시하여 음악교과와 타 교과와의 ...
일제식민지 시대인 1920년대에 탄생한 한국 예술가곡은 근현대사와 함께 우리 민족의 역사적 아픔과 한을 음악을 통해 승화시키고 발전해왔으며, 우리나라 음악교육에서도 중요한 의의를 가진다. 2015 개정교육과정에서 음악은 그 시대의 정신과 정서를 반영한 문학과 사회, 역사 등과 밀접한 관계 속에서 만들어지기 때문에 음악의 특징을 역사・문화적 배경과 연관지어서 설명하도록 하라고 명시되어 있다. 또한 한 시대의 음악에 대한 이해는 역사·문화적 상황에 대한 탐구를 통해 이루어질 수 있도록 하며 타 교과와 연계하여 음악의 폭넓은 역사・문화적 배경지식을 학습하도록 한다고 명시하여 음악교과와 타 교과와의 통합교육을 강조하고 있다. 본 연구는 한국 예술가곡을 음악적 특징·기능 학습과 더불어 작곡된 시대적 배경과 우리 민족이 겪었던 어려운 상황, 감정을 포함한 정서적인 영역까지를 맥락적 관점으로 접근하여 음악교과와 역사교과의 통합지도방안을 연구하고 제시하였다. 지도방안의 내용은 다음과 같다. 첫째, 맥락적교육과 통합교육의 개념을 알아보고, 통합교육의 유형을 살펴보았다. 둘째, 2015 개정교육과정에 의한 중학교 음악교과서 14종에 수록된 한국 예술가곡을 정리하고 그 중 역사교과와 통합수업이 가능한 홍난파의 <금강에 살으리랏다>, 장일남의 <기다리는 마음>을 제재곡으로 선정하고 분석하였다. 셋째, 중학교 역사교과서의 내용 체계를 정리하고 국권 피탈부터 제재곡의 작곡 배경인 1930년대 일제의 식민지배정책과 시대적 상황, 6·25 전쟁의 배경과 전개 과정을 분석하였다. 넷째, 통합교육 유형을 적용하여 음악교과와 역사교과의 통합지도방안을 설계하였다. 교수-학습 지도안은 총 3차시로 구성하였으며, 포가티의 여러 교과 간의 통합모형 중 계열형과 거미줄형, 공유형을 적용하여 개발하였다. 1차시에서는 한국 예술가곡에 대한 이해와 감상 활동을 구성하여 국권 피탈부터 6·25전쟁까지의 역사적 흐름을 설명하는 것을 목표로 구상하였다. 2차시는 1930년대의 일제의 식민지배 정책과 홍난파의 <금강의 살으리랏다>의 작곡된 배경과 음악적 특징을 이해·가창하는 활동을 제시하였다. 3차시는 6·25전쟁의 전개 과정과 배경을 이해하고, 장일남의 <기다리는 마음> 가창과 모둠별로 제재곡을 개사하고 발표하는 수업을 제시하였다. 본 연구를 통해 학생들이 우리나라의 역사를 바르게 인식하고 한국 예술가곡의 가치를 깨닫기를 바라며, 앞으로 중학교 음악교과와 역사교과와의 통합지도방안 연구가 활발하게 개발되어지기를 기대한다.
일제식민지 시대인 1920년대에 탄생한 한국 예술가곡은 근현대사와 함께 우리 민족의 역사적 아픔과 한을 음악을 통해 승화시키고 발전해왔으며, 우리나라 음악교육에서도 중요한 의의를 가진다. 2015 개정교육과정에서 음악은 그 시대의 정신과 정서를 반영한 문학과 사회, 역사 등과 밀접한 관계 속에서 만들어지기 때문에 음악의 특징을 역사・문화적 배경과 연관지어서 설명하도록 하라고 명시되어 있다. 또한 한 시대의 음악에 대한 이해는 역사·문화적 상황에 대한 탐구를 통해 이루어질 수 있도록 하며 타 교과와 연계하여 음악의 폭넓은 역사・문화적 배경지식을 학습하도록 한다고 명시하여 음악교과와 타 교과와의 통합교육을 강조하고 있다. 본 연구는 한국 예술가곡을 음악적 특징·기능 학습과 더불어 작곡된 시대적 배경과 우리 민족이 겪었던 어려운 상황, 감정을 포함한 정서적인 영역까지를 맥락적 관점으로 접근하여 음악교과와 역사교과의 통합지도방안을 연구하고 제시하였다. 지도방안의 내용은 다음과 같다. 첫째, 맥락적교육과 통합교육의 개념을 알아보고, 통합교육의 유형을 살펴보았다. 둘째, 2015 개정교육과정에 의한 중학교 음악교과서 14종에 수록된 한국 예술가곡을 정리하고 그 중 역사교과와 통합수업이 가능한 홍난파의 <금강에 살으리랏다>, 장일남의 <기다리는 마음>을 제재곡으로 선정하고 분석하였다. 셋째, 중학교 역사교과서의 내용 체계를 정리하고 국권 피탈부터 제재곡의 작곡 배경인 1930년대 일제의 식민지배정책과 시대적 상황, 6·25 전쟁의 배경과 전개 과정을 분석하였다. 넷째, 통합교육 유형을 적용하여 음악교과와 역사교과의 통합지도방안을 설계하였다. 교수-학습 지도안은 총 3차시로 구성하였으며, 포가티의 여러 교과 간의 통합모형 중 계열형과 거미줄형, 공유형을 적용하여 개발하였다. 1차시에서는 한국 예술가곡에 대한 이해와 감상 활동을 구성하여 국권 피탈부터 6·25전쟁까지의 역사적 흐름을 설명하는 것을 목표로 구상하였다. 2차시는 1930년대의 일제의 식민지배 정책과 홍난파의 <금강의 살으리랏다>의 작곡된 배경과 음악적 특징을 이해·가창하는 활동을 제시하였다. 3차시는 6·25전쟁의 전개 과정과 배경을 이해하고, 장일남의 <기다리는 마음> 가창과 모둠별로 제재곡을 개사하고 발표하는 수업을 제시하였다. 본 연구를 통해 학생들이 우리나라의 역사를 바르게 인식하고 한국 예술가곡의 가치를 깨닫기를 바라며, 앞으로 중학교 음악교과와 역사교과와의 통합지도방안 연구가 활발하게 개발되어지기를 기대한다.
The Korean art song born in 1920s, the Japanese colonial period has been developed by sublimating historic pain and regret of our nation through music and has an important implication even for Korean music education. The 2015 Revised Curriculum specifies that music's characteristics should be ex...
The Korean art song born in 1920s, the Japanese colonial period has been developed by sublimating historic pain and regret of our nation through music and has an important implication even for Korean music education. The 2015 Revised Curriculum specifies that music's characteristics should be explained by associating it with historical/cultural backgrounds, as it is created in the close relationship with literature, society, history and so on, all of which reflect the contemporary spirit and emotion, and that music should be understood by exploring historical/cultural circumstances and it is necessary to grasp the historically/culturally wide background knowledge of it, by connecting it with other subjects. This study examined and suggested the integrated instruction methods of both music and history subject, by approaching to Korean art songs' musical characteristics, functions and learning, as well as the historical background in which it was created and difficult circumstances our nation experienced and even emotional areas including feelings, from the contextual perspective. The teaching-learning guidance plan consists of a total of 3 sessions and was developed by applying the sequential, the spider-web and the shared type, among Forgaty's integrated models of many subjects to it. The 1st session consisting of the understanding and appreciation activities of Korean art songs was designed to explain the historical flow from the loss of national rights to the Korean War. The 2nd session involved the understanding of Japanese colonial policies and the composition background and musical characteristics of of Hong Nanpa in 1930s and the singing of it. The 3rd session provided the class in which the developmental process and the background of the Korean War were understood and of Jang Ilnam and theme songs by groups were rewritten and presented.
The Korean art song born in 1920s, the Japanese colonial period has been developed by sublimating historic pain and regret of our nation through music and has an important implication even for Korean music education. The 2015 Revised Curriculum specifies that music's characteristics should be explained by associating it with historical/cultural backgrounds, as it is created in the close relationship with literature, society, history and so on, all of which reflect the contemporary spirit and emotion, and that music should be understood by exploring historical/cultural circumstances and it is necessary to grasp the historically/culturally wide background knowledge of it, by connecting it with other subjects. This study examined and suggested the integrated instruction methods of both music and history subject, by approaching to Korean art songs' musical characteristics, functions and learning, as well as the historical background in which it was created and difficult circumstances our nation experienced and even emotional areas including feelings, from the contextual perspective. The teaching-learning guidance plan consists of a total of 3 sessions and was developed by applying the sequential, the spider-web and the shared type, among Forgaty's integrated models of many subjects to it. The 1st session consisting of the understanding and appreciation activities of Korean art songs was designed to explain the historical flow from the loss of national rights to the Korean War. The 2nd session involved the understanding of Japanese colonial policies and the composition background and musical characteristics of of Hong Nanpa in 1930s and the singing of it. The 3rd session provided the class in which the developmental process and the background of the Korean War were understood and of Jang Ilnam and theme songs by groups were rewritten and presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.