본 연구는 스마트 기기와 시각매체에 대한 올바른 이해를 위한 학습의 장 필요성을 인식하고, 스마트 기기 기반 미술교육 프로그램을 제안한다. 본 연구는 ‘스마트 기기 활용’과 전통 미술 교육인 ‘한국 미술사 교육’을 접목한 시각매체 제작 프로그램을 개발하는데 초점을 두었다. 본 연구에서 제안한 미술교육 프로그램은 총 8차시로 구성했으며 작품 감상과 표현활동을 연계했다. 1차시는 한국미술사 작품을 감상하며, 2차시에서 스마트 기기와 시각매체에 대한 개념을 익히고 예시작품을 감상하도록 한다. 3, 4차시에 한국미술사 작품을 바탕으로 시각매체를 재구성 및 재제작하는 기획안을 작성한다. 5, 6차시에서 학습자가 스마트 기기로 이미지 또는 영상을 편집하는 앱을 설치해 직접 시각매체를 제작하는 활동을 한다. 그리고 7, 8차시에서는 중간발표와 최종발표를 통해 피드백을 받고 자신이 만든 작품을 최종 보완 및 완성한다. 학습자는 본 프로그램의 한국미술사 작품 감상을 통해 자신이 살고 있는 환경에 대한 정체성 인식한다. 또한, 학습자는 본 프로그램을 통해 현대의 환경인 스마트 기기와 시각매체를 이해할 수 있다. 이를 기반으로 학습자는 스마트 기기를 활용해 한국미술사 작품을 재구성해 시각매체를 제작한다. 본 프로그램에서 활용할 스마트 기기는 태블릿PC와 스마트폰을 모두를 포함한다. 현대인은 스마트 기기를 남녀노소 구분 없이 누구나 활용하고 있다. 스마트 기기를 통해 우리는 보다 더 많은 시각매체를 직간접적으로 보고 있는데, 이를 능동적으로 수용하고 해석할 수 있어야 한다. 또한 능동적인 인식을 바탕으로 시각 매체를 직접 제작할 수 있는 능력도 길러야 한다. 시각매체를 제작하기 위해서는 포토샵, 일러스트와 같은 프로그램과 ...
본 연구는 스마트 기기와 시각매체에 대한 올바른 이해를 위한 학습의 장 필요성을 인식하고, 스마트 기기 기반 미술교육 프로그램을 제안한다. 본 연구는 ‘스마트 기기 활용’과 전통 미술 교육인 ‘한국 미술사 교육’을 접목한 시각매체 제작 프로그램을 개발하는데 초점을 두었다. 본 연구에서 제안한 미술교육 프로그램은 총 8차시로 구성했으며 작품 감상과 표현활동을 연계했다. 1차시는 한국미술사 작품을 감상하며, 2차시에서 스마트 기기와 시각매체에 대한 개념을 익히고 예시작품을 감상하도록 한다. 3, 4차시에 한국미술사 작품을 바탕으로 시각매체를 재구성 및 재제작하는 기획안을 작성한다. 5, 6차시에서 학습자가 스마트 기기로 이미지 또는 영상을 편집하는 앱을 설치해 직접 시각매체를 제작하는 활동을 한다. 그리고 7, 8차시에서는 중간발표와 최종발표를 통해 피드백을 받고 자신이 만든 작품을 최종 보완 및 완성한다. 학습자는 본 프로그램의 한국미술사 작품 감상을 통해 자신이 살고 있는 환경에 대한 정체성 인식한다. 또한, 학습자는 본 프로그램을 통해 현대의 환경인 스마트 기기와 시각매체를 이해할 수 있다. 이를 기반으로 학습자는 스마트 기기를 활용해 한국미술사 작품을 재구성해 시각매체를 제작한다. 본 프로그램에서 활용할 스마트 기기는 태블릿PC와 스마트폰을 모두를 포함한다. 현대인은 스마트 기기를 남녀노소 구분 없이 누구나 활용하고 있다. 스마트 기기를 통해 우리는 보다 더 많은 시각매체를 직간접적으로 보고 있는데, 이를 능동적으로 수용하고 해석할 수 있어야 한다. 또한 능동적인 인식을 바탕으로 시각 매체를 직접 제작할 수 있는 능력도 길러야 한다. 시각매체를 제작하기 위해서는 포토샵, 일러스트와 같은 프로그램과 영상 편집 및 제작을 위한 프리미어프로 등의 전문적인 프로그램을 다룰 수 있어야 한다. 그렇지만 이는 교육기간이 길어질뿐더러 학습자로 하여금 지치게 할 수 있어, 본 연구에서는 좀 더 간편하게 시각매체를 제작할 수 있는 스마트 기기와 앱을 활용했다.
본 연구자는 학습자들이 스마트 기기를 활용해 한국미술사 작품을 현대의 정서로 재구성해 시각매체를 제작하는 프로그램을 제안하는 바이다.
본 연구는 스마트 기기와 시각매체에 대한 올바른 이해를 위한 학습의 장 필요성을 인식하고, 스마트 기기 기반 미술교육 프로그램을 제안한다. 본 연구는 ‘스마트 기기 활용’과 전통 미술 교육인 ‘한국 미술사 교육’을 접목한 시각매체 제작 프로그램을 개발하는데 초점을 두었다. 본 연구에서 제안한 미술교육 프로그램은 총 8차시로 구성했으며 작품 감상과 표현활동을 연계했다. 1차시는 한국미술사 작품을 감상하며, 2차시에서 스마트 기기와 시각매체에 대한 개념을 익히고 예시작품을 감상하도록 한다. 3, 4차시에 한국미술사 작품을 바탕으로 시각매체를 재구성 및 재제작하는 기획안을 작성한다. 5, 6차시에서 학습자가 스마트 기기로 이미지 또는 영상을 편집하는 앱을 설치해 직접 시각매체를 제작하는 활동을 한다. 그리고 7, 8차시에서는 중간발표와 최종발표를 통해 피드백을 받고 자신이 만든 작품을 최종 보완 및 완성한다. 학습자는 본 프로그램의 한국미술사 작품 감상을 통해 자신이 살고 있는 환경에 대한 정체성 인식한다. 또한, 학습자는 본 프로그램을 통해 현대의 환경인 스마트 기기와 시각매체를 이해할 수 있다. 이를 기반으로 학습자는 스마트 기기를 활용해 한국미술사 작품을 재구성해 시각매체를 제작한다. 본 프로그램에서 활용할 스마트 기기는 태블릿PC와 스마트폰을 모두를 포함한다. 현대인은 스마트 기기를 남녀노소 구분 없이 누구나 활용하고 있다. 스마트 기기를 통해 우리는 보다 더 많은 시각매체를 직간접적으로 보고 있는데, 이를 능동적으로 수용하고 해석할 수 있어야 한다. 또한 능동적인 인식을 바탕으로 시각 매체를 직접 제작할 수 있는 능력도 길러야 한다. 시각매체를 제작하기 위해서는 포토샵, 일러스트와 같은 프로그램과 영상 편집 및 제작을 위한 프리미어프로 등의 전문적인 프로그램을 다룰 수 있어야 한다. 그렇지만 이는 교육기간이 길어질뿐더러 학습자로 하여금 지치게 할 수 있어, 본 연구에서는 좀 더 간편하게 시각매체를 제작할 수 있는 스마트 기기와 앱을 활용했다.
본 연구자는 학습자들이 스마트 기기를 활용해 한국미술사 작품을 현대의 정서로 재구성해 시각매체를 제작하는 프로그램을 제안하는 바이다.
This study opens up the new learning filed to get a deep understanding of smart devices and visual media, and proposes an art education program based on smart devices. Furthermore, it aims to develop visual media production programs that integrate ‘smart device utilization’ with ‘korean art history ...
This study opens up the new learning filed to get a deep understanding of smart devices and visual media, and proposes an art education program based on smart devices. Furthermore, it aims to develop visual media production programs that integrate ‘smart device utilization’ with ‘korean art history education.’ The art education program proposed in this study consisted of 8 classes and linked the appreciation of works to the art-creation activities. In the first class, learners will enjoy works of korean art history, and in the second class, they will grasp firmly the conception of smart devices and visual media, looking into the exemplary cases. In the third and fourth classes, learners will make up a projection proposal to reform and recreate the visual media, taking the works of korean art history as its motifs. And during the fifth and sixth classes, learners will install an app that performs image or video editing with smart devices and have practical experiences to produce their own visual media. And in the seventh and eighth classes, they finally modify their artworks based on the feedbacks they receive during the interim and final presentation. The learners recognize their identity about the environment where they live through appreciation of the works of Korean art history in this program. In addition, the program enables learners to understand the modern environment of smart devices and visual media. Based on this, learners will reconstruct works of Korean art history using smart devices to produce visual media. Smart devices to be used in this program include both tablet PCs and smartphones. Men and women of all ages take advantage of smart devices. Now, we are looking directly or indirectly visual media throughsmart devices, so we should actively embrace this changing patterns and make the best use of the devices. We also need to develop ability to produce visual media based on active awareness. To create visual media, we should be capable of dealing with the professional program such as Adobe Photoshop or Illustrator or Premiere Pro. However, the training for the professional program can require a significant amount of time, which might make leaners be worn out. So in this study, learners use smart devices and apps to make visual media easier. This study proposes a program that helps learners create visual media reconstructing works of Korean art history with smart devices.
This study opens up the new learning filed to get a deep understanding of smart devices and visual media, and proposes an art education program based on smart devices. Furthermore, it aims to develop visual media production programs that integrate ‘smart device utilization’ with ‘korean art history education.’ The art education program proposed in this study consisted of 8 classes and linked the appreciation of works to the art-creation activities. In the first class, learners will enjoy works of korean art history, and in the second class, they will grasp firmly the conception of smart devices and visual media, looking into the exemplary cases. In the third and fourth classes, learners will make up a projection proposal to reform and recreate the visual media, taking the works of korean art history as its motifs. And during the fifth and sixth classes, learners will install an app that performs image or video editing with smart devices and have practical experiences to produce their own visual media. And in the seventh and eighth classes, they finally modify their artworks based on the feedbacks they receive during the interim and final presentation. The learners recognize their identity about the environment where they live through appreciation of the works of Korean art history in this program. In addition, the program enables learners to understand the modern environment of smart devices and visual media. Based on this, learners will reconstruct works of Korean art history using smart devices to produce visual media. Smart devices to be used in this program include both tablet PCs and smartphones. Men and women of all ages take advantage of smart devices. Now, we are looking directly or indirectly visual media throughsmart devices, so we should actively embrace this changing patterns and make the best use of the devices. We also need to develop ability to produce visual media based on active awareness. To create visual media, we should be capable of dealing with the professional program such as Adobe Photoshop or Illustrator or Premiere Pro. However, the training for the professional program can require a significant amount of time, which might make leaners be worn out. So in this study, learners use smart devices and apps to make visual media easier. This study proposes a program that helps learners create visual media reconstructing works of Korean art history with smart devices.
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