21세기는 4차 산업 혁명 시대이다. 4차 산업 혁명과 인공지능의 시대임을 전 세계 사람들에게 피부로 와 닿게 한 사건이 알파고의 등장이다. 인간 대 알파고의 시합 전에는 바둑의 경우의 수는 무한이기 때문에 과연 인공지능이 사람의 지혜와 경험으로 쌓인 전략들을 뛰어넘을 수 있을까, 이기게 된다면 과연 어떤 방법으로 인공지능이 사람을 이길 수 있겠느냐는 생각을 가지고 반신반의하며 경기를 지켜보았다. 결과는 알파고의 대승이었다. 무한이라는 경우의 수를 뛰어넘어 인간의 경험만으로 인공지능의 처리 과정을 따라가기는 무리였다. 경기 결과를 통해 많은 것을 다시 생각하는 계기가 되었다. 우리는 급격하게 변하는 시대에 맞는 인재를 키우기 위해서 어떤 방향성을 가지고 나가야 하며, 교육의 인지적 측면, 사회적 측면, 방법적 측면에서 어떻게 접근해야 할지에 대한 막중한 부담감을 가지게 되었다. 교육의 시대적 과제를 생각해보았을 때, 교육의 본질을 회복하며 세계와 소통하며 다양한 문화를 수용할 수 있는 인재를 어떻게 양성할 수 있느냐는 고민을 하게 된다. 지금의 교육은 본질을 회복하며 학생들의 전인격적 성장을 돕는 것이 필요하다. 학습자는 스스로 탐구하고 이해하고 평가하고 이를 사용하면서 사회적으로 확인하는 일련의 과정을 통해 자신의 것으로 획득해가야 한다(후쿠타 ...
21세기는 4차 산업 혁명 시대이다. 4차 산업 혁명과 인공지능의 시대임을 전 세계 사람들에게 피부로 와 닿게 한 사건이 알파고의 등장이다. 인간 대 알파고의 시합 전에는 바둑의 경우의 수는 무한이기 때문에 과연 인공지능이 사람의 지혜와 경험으로 쌓인 전략들을 뛰어넘을 수 있을까, 이기게 된다면 과연 어떤 방법으로 인공지능이 사람을 이길 수 있겠느냐는 생각을 가지고 반신반의하며 경기를 지켜보았다. 결과는 알파고의 대승이었다. 무한이라는 경우의 수를 뛰어넘어 인간의 경험만으로 인공지능의 처리 과정을 따라가기는 무리였다. 경기 결과를 통해 많은 것을 다시 생각하는 계기가 되었다. 우리는 급격하게 변하는 시대에 맞는 인재를 키우기 위해서 어떤 방향성을 가지고 나가야 하며, 교육의 인지적 측면, 사회적 측면, 방법적 측면에서 어떻게 접근해야 할지에 대한 막중한 부담감을 가지게 되었다. 교육의 시대적 과제를 생각해보았을 때, 교육의 본질을 회복하며 세계와 소통하며 다양한 문화를 수용할 수 있는 인재를 어떻게 양성할 수 있느냐는 고민을 하게 된다. 지금의 교육은 본질을 회복하며 학생들의 전인격적 성장을 돕는 것이 필요하다. 학습자는 스스로 탐구하고 이해하고 평가하고 이를 사용하면서 사회적으로 확인하는 일련의 과정을 통해 자신의 것으로 획득해가야 한다(후쿠타 세이지, 2019). 학생들은 배움의 과정에서 어려움을 겪지만, 그 과정을 이겨내도록 돕고 지적으로 성장시킬 수 있도록 하는 것이 교육이다(이혜정, 2018). 4차 산업 혁명을 대비할 시대적 역량교육이 필요한 시점이고, 이와 동시에 경제 격차에 따른 교육 격차 해소, 채점의 공정성 논란 불식, 교사의 교육권과 학생의 생각하는 학습권, 정부정책을 따라가면서 부족한 점을 보완하고 대학 입시 제도의 대안이 될 수 있는 시스템이 필요하다(이혜정 외, 2017). 본 연구의 목적은 IB 교육과정 및 백워드 설계와 관련한 교육과정적 의의 및 그간의 제반 논의를 분석해 봄으로써 국제적인 교육의 의미, IB 교육과 백워드 설계의 관련성 및 교육과정적 의의를 탐구하는 것에 있다. IB 교육과정과 백워드 설계가 주는 시사점을 탐색함으로써 새로운 시대 준비 교육에 관한 교육과정 사례를 분석하고 그 의미를 검토한다. 마지막으로 IB 교육과정의 의미와 수업, 평가가 주는 시사점을 바탕으로 주요 연구 동향과 이슈에 대한 기초적 지식을 제공하고, 이를 바탕으로 IB 교육에 대해 더욱 활발한 연구 계기를 제공하는 데 있다. IB 교육과정은 인문과학과 자연과학의 조화, 세계 시민적 관점의 인간 육성, 교과와 비교과의 균형, 교과의 폭과 깊이를 고려한 체계적인 학습, 대학 진로에 따른 학습 설계 등의 측면에서 매우 좋은 교육과정 설계모형이라고 정평이 나 있다(강익수 외, 2007). 이에 본 연구는 IB 교육과정의 특징, 교육과정적 의의에 대해서 탐구해 보았다. IB 교육과정은 학생들의 전인격적 성장과 배움의 실천 및 적용을 강조한다. 다양한 교육 및 활동을 통해서 지식을 습득하고, 학업을 진행해 감에 있어서 수행 능력에 초점이 맞추어져 있다. 또한, 평가에 관한 철저한 관리로 IB DP의 경우에는 세계의 주요 대학들이 입학 요건으로 인정하고 있다. 그렇지만 IB 교육과정을 우리나라 교육과정에 바로 적용하기에는 무리가 있다. 초, 중, 고별로 추구하는 방향과 주안점이 다르다는 점을 인식하고, IB 도입여부를 논쟁하기보다는 혁신적 아이디어를 공유하고 수업에 실천하려는 노력이 우선되어야 한다(강현석, 2018). IB 교육과정의 운영 및 평가 과정을 파악함으로써 우수한 교육 사례들을 살펴보았다. 세계화 시대를 준비하는 미래 교육은 역량 중심의 창의성 인성 교육의 방향성에 초점을 맞추어야 한다.
21세기는 4차 산업 혁명 시대이다. 4차 산업 혁명과 인공지능의 시대임을 전 세계 사람들에게 피부로 와 닿게 한 사건이 알파고의 등장이다. 인간 대 알파고의 시합 전에는 바둑의 경우의 수는 무한이기 때문에 과연 인공지능이 사람의 지혜와 경험으로 쌓인 전략들을 뛰어넘을 수 있을까, 이기게 된다면 과연 어떤 방법으로 인공지능이 사람을 이길 수 있겠느냐는 생각을 가지고 반신반의하며 경기를 지켜보았다. 결과는 알파고의 대승이었다. 무한이라는 경우의 수를 뛰어넘어 인간의 경험만으로 인공지능의 처리 과정을 따라가기는 무리였다. 경기 결과를 통해 많은 것을 다시 생각하는 계기가 되었다. 우리는 급격하게 변하는 시대에 맞는 인재를 키우기 위해서 어떤 방향성을 가지고 나가야 하며, 교육의 인지적 측면, 사회적 측면, 방법적 측면에서 어떻게 접근해야 할지에 대한 막중한 부담감을 가지게 되었다. 교육의 시대적 과제를 생각해보았을 때, 교육의 본질을 회복하며 세계와 소통하며 다양한 문화를 수용할 수 있는 인재를 어떻게 양성할 수 있느냐는 고민을 하게 된다. 지금의 교육은 본질을 회복하며 학생들의 전인격적 성장을 돕는 것이 필요하다. 학습자는 스스로 탐구하고 이해하고 평가하고 이를 사용하면서 사회적으로 확인하는 일련의 과정을 통해 자신의 것으로 획득해가야 한다(후쿠타 세이지, 2019). 학생들은 배움의 과정에서 어려움을 겪지만, 그 과정을 이겨내도록 돕고 지적으로 성장시킬 수 있도록 하는 것이 교육이다(이혜정, 2018). 4차 산업 혁명을 대비할 시대적 역량교육이 필요한 시점이고, 이와 동시에 경제 격차에 따른 교육 격차 해소, 채점의 공정성 논란 불식, 교사의 교육권과 학생의 생각하는 학습권, 정부정책을 따라가면서 부족한 점을 보완하고 대학 입시 제도의 대안이 될 수 있는 시스템이 필요하다(이혜정 외, 2017). 본 연구의 목적은 IB 교육과정 및 백워드 설계와 관련한 교육과정적 의의 및 그간의 제반 논의를 분석해 봄으로써 국제적인 교육의 의미, IB 교육과 백워드 설계의 관련성 및 교육과정적 의의를 탐구하는 것에 있다. IB 교육과정과 백워드 설계가 주는 시사점을 탐색함으로써 새로운 시대 준비 교육에 관한 교육과정 사례를 분석하고 그 의미를 검토한다. 마지막으로 IB 교육과정의 의미와 수업, 평가가 주는 시사점을 바탕으로 주요 연구 동향과 이슈에 대한 기초적 지식을 제공하고, 이를 바탕으로 IB 교육에 대해 더욱 활발한 연구 계기를 제공하는 데 있다. IB 교육과정은 인문과학과 자연과학의 조화, 세계 시민적 관점의 인간 육성, 교과와 비교과의 균형, 교과의 폭과 깊이를 고려한 체계적인 학습, 대학 진로에 따른 학습 설계 등의 측면에서 매우 좋은 교육과정 설계모형이라고 정평이 나 있다(강익수 외, 2007). 이에 본 연구는 IB 교육과정의 특징, 교육과정적 의의에 대해서 탐구해 보았다. IB 교육과정은 학생들의 전인격적 성장과 배움의 실천 및 적용을 강조한다. 다양한 교육 및 활동을 통해서 지식을 습득하고, 학업을 진행해 감에 있어서 수행 능력에 초점이 맞추어져 있다. 또한, 평가에 관한 철저한 관리로 IB DP의 경우에는 세계의 주요 대학들이 입학 요건으로 인정하고 있다. 그렇지만 IB 교육과정을 우리나라 교육과정에 바로 적용하기에는 무리가 있다. 초, 중, 고별로 추구하는 방향과 주안점이 다르다는 점을 인식하고, IB 도입여부를 논쟁하기보다는 혁신적 아이디어를 공유하고 수업에 실천하려는 노력이 우선되어야 한다(강현석, 2018). IB 교육과정의 운영 및 평가 과정을 파악함으로써 우수한 교육 사례들을 살펴보았다. 세계화 시대를 준비하는 미래 교육은 역량 중심의 창의성 인성 교육의 방향성에 초점을 맞추어야 한다.
The world is dynamic and changing rapidly. Among the various problems, it is emphasized to think creatively with innovative solutions. The present era simply does not require talented people to study well. It needs people who can work together in a creative and international manner. However, South K...
The world is dynamic and changing rapidly. Among the various problems, it is emphasized to think creatively with innovative solutions. The present era simply does not require talented people to study well. It needs people who can work together in a creative and international manner. However, South Korean students are tired of the amount of studying and the speed of learning progress. There is also a flood of aimless and pointless activities in the class. Learning and life at school are separating. Schools should provide education to help students improve their skills. Furthermore, a genuine education and change must take place in the classroom. The center of the change is curriculum and evaluation. As the word global village means, the whole world is connected. School education needs to face up to a new era. Thinking about the challenges of education, we need people who are able to restore the essence of education and communicate with the world. At this time, we are wondering how we can cultivate talented people who can accommodate various cultures. Therefore, education is needed to restore the nature of education and help students develop their whole personality. International Baccalaureate, which is spreading around the world, is a curriculum operated by 5,288 schools in 153 countries. (Mar. 2019) The IB curriculum transcends the boundaries of the specific subject. It focuses on the international perspective and emphasizes working together with others through fusion and harmony. It teaches creative and practical ability to solve complicated problems. We need people who can work with others to solve the problem with their own personality. Through education, students can grow into either passive and trapped thinkers, or active and open minded thinkers. To become a person of the capabilities and skills who is required by the present age, he must be able to access a lot of information and use what he has learned. Thus, the purpose of this study is to explore the characteristics of curricula meanings of IB educational System and its implications. The main reason of this study is to explore the signification of international education, the relevance of IB educational system and backward design, and the meaning of education and curriculum by analyzing the previous educational implications and the discussions about IB curriculum and backward design. By exploring the implications of IB curriculum and backward design, the cases of courses for preparing for the new era were analyzed and the meanings of the implications were reviewed. The last purpose of the thesis is to provide a more active research opportunity for IB educational system and to provide, based on the meaning of IB curriculum, basic knowledge of major research trends and issues about IB educational system programs. The results were as follows. First, the results of the analysis of IB educational system in the nation's education showed that the core competences pursued by the 2015 revised curriculum and the learners' core competences sought by IB educational system had many similar parts and were linked to those emphasizing core competences. Second, I looked at IB curriculum objectives and educational implications. It focuses on students' growth, and allow them to be curious and inquisitive through questions. Self-reflection is carried out through the class and the opportunity to grow through objective and fair evaluation is provided. Third, I looked at the link between IB educational system and backward design. By specifically setting the desired learning goals and then designing the courses, students can reach them more specifically. In addition, the design through continuous feedback and reflection is made by the interaction of students and teachers. Fourth, I looked at the IB curriculum whether it was reliable and valid. The evaluation of IB curriculum minimizes the scoring deviation and maintains the objectivity and validity of the evaluation. I looked at excellent training cases by identifying the operation and evaluation process of IB curriculum. Future education preparing for the era of globalization should emphasize on the direction of creativity and personality education.
The world is dynamic and changing rapidly. Among the various problems, it is emphasized to think creatively with innovative solutions. The present era simply does not require talented people to study well. It needs people who can work together in a creative and international manner. However, South Korean students are tired of the amount of studying and the speed of learning progress. There is also a flood of aimless and pointless activities in the class. Learning and life at school are separating. Schools should provide education to help students improve their skills. Furthermore, a genuine education and change must take place in the classroom. The center of the change is curriculum and evaluation. As the word global village means, the whole world is connected. School education needs to face up to a new era. Thinking about the challenges of education, we need people who are able to restore the essence of education and communicate with the world. At this time, we are wondering how we can cultivate talented people who can accommodate various cultures. Therefore, education is needed to restore the nature of education and help students develop their whole personality. International Baccalaureate, which is spreading around the world, is a curriculum operated by 5,288 schools in 153 countries. (Mar. 2019) The IB curriculum transcends the boundaries of the specific subject. It focuses on the international perspective and emphasizes working together with others through fusion and harmony. It teaches creative and practical ability to solve complicated problems. We need people who can work with others to solve the problem with their own personality. Through education, students can grow into either passive and trapped thinkers, or active and open minded thinkers. To become a person of the capabilities and skills who is required by the present age, he must be able to access a lot of information and use what he has learned. Thus, the purpose of this study is to explore the characteristics of curricula meanings of IB educational System and its implications. The main reason of this study is to explore the signification of international education, the relevance of IB educational system and backward design, and the meaning of education and curriculum by analyzing the previous educational implications and the discussions about IB curriculum and backward design. By exploring the implications of IB curriculum and backward design, the cases of courses for preparing for the new era were analyzed and the meanings of the implications were reviewed. The last purpose of the thesis is to provide a more active research opportunity for IB educational system and to provide, based on the meaning of IB curriculum, basic knowledge of major research trends and issues about IB educational system programs. The results were as follows. First, the results of the analysis of IB educational system in the nation's education showed that the core competences pursued by the 2015 revised curriculum and the learners' core competences sought by IB educational system had many similar parts and were linked to those emphasizing core competences. Second, I looked at IB curriculum objectives and educational implications. It focuses on students' growth, and allow them to be curious and inquisitive through questions. Self-reflection is carried out through the class and the opportunity to grow through objective and fair evaluation is provided. Third, I looked at the link between IB educational system and backward design. By specifically setting the desired learning goals and then designing the courses, students can reach them more specifically. In addition, the design through continuous feedback and reflection is made by the interaction of students and teachers. Fourth, I looked at the IB curriculum whether it was reliable and valid. The evaluation of IB curriculum minimizes the scoring deviation and maintains the objectivity and validity of the evaluation. I looked at excellent training cases by identifying the operation and evaluation process of IB curriculum. Future education preparing for the era of globalization should emphasize on the direction of creativity and personality education.
주제어
#International Baccalaureate IB IB 교육 교육 백워드 백워드설계 설계모형 교육과정 교육철학 평가 교육과정 설계 지식구조 탐구구조 국제화 교육
학위논문 정보
저자
이지현
학위수여기관
경북대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 교육과정및방법전공
지도교수
강현석
발행연도
2019
총페이지
v, 120
키워드
International Baccalaureate IB IB 교육 교육 백워드 백워드설계 설계모형 교육과정 교육철학 평가 교육과정 설계 지식구조 탐구구조 국제화 교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.