이 논문은 뉴스 유통 방식이 기존 저널리즘 관행에서 벗어나 바이럴 생태계의 소통 양식과 닮았다는 점에서 지역 언론의 소셜 미디어를 분석, 뉴스 이용자들의 SNS 뉴스 이용 패턴과 현황을 분석하고자했다. SNS에서 뉴스 콘텐츠는 일상과 밀접하거나 정주 여건이 강조되는 공적 정보들과 섞여 유통되고 있었고, 뉴스 이용자들은 이제 다중 감각성을 경험하는 방식으로 이용하고 있다, 자사의 특정 인기 플랫폼만이 아니라 다양한 소셜 미디어를 뉴스 유통 플랫폼을 적극 활용, 뉴스 이용자들이 머무는 플랫폼과 온라인 커뮤니티를 통해 언론사가 이제는 찾아가야 뉴스 서비스를 해야 하는 시대에 접어들었다. 각 언론사들이 페이스북 페이지와 유뷰브 등 공식 SNS 뉴스 채널을 운영하는 목표는 보다 많은 독자와 시청자와 소통을 통해 전통 미디어 플랫폼에서 뉴스를 소비하지 않는 젊은 층과 접점을 만들어 언론사의 브랜드 가치를 강화시키기 위헤 고민중이였다. 지난해 4월과 올해 5월 2회에 걸쳐 연구문제 <지역 언론 SNS 매체별 차이> 와 <지역 언론사의 소셜 미디어 전력과 매체별 차이>를 통해서 주요 채널을 분석했다. 이번 연구에서는 지역 언론의 주요 뉴스 유통 채널인 페이스북과 ...
이 논문은 뉴스 유통 방식이 기존 저널리즘 관행에서 벗어나 바이럴 생태계의 소통 양식과 닮았다는 점에서 지역 언론의 소셜 미디어를 분석, 뉴스 이용자들의 SNS 뉴스 이용 패턴과 현황을 분석하고자했다. SNS에서 뉴스 콘텐츠는 일상과 밀접하거나 정주 여건이 강조되는 공적 정보들과 섞여 유통되고 있었고, 뉴스 이용자들은 이제 다중 감각성을 경험하는 방식으로 이용하고 있다, 자사의 특정 인기 플랫폼만이 아니라 다양한 소셜 미디어를 뉴스 유통 플랫폼을 적극 활용, 뉴스 이용자들이 머무는 플랫폼과 온라인 커뮤니티를 통해 언론사가 이제는 찾아가야 뉴스 서비스를 해야 하는 시대에 접어들었다. 각 언론사들이 페이스북 페이지와 유뷰브 등 공식 SNS 뉴스 채널을 운영하는 목표는 보다 많은 독자와 시청자와 소통을 통해 전통 미디어 플랫폼에서 뉴스를 소비하지 않는 젊은 층과 접점을 만들어 언론사의 브랜드 가치를 강화시키기 위헤 고민중이였다. 지난해 4월과 올해 5월 2회에 걸쳐 연구문제 <지역 언론 SNS 매체별 차이> 와 <지역 언론사의 소셜 미디어 전력과 매체별 차이>를 통해서 주요 채널을 분석했다. 이번 연구에서는 지역 언론의 주요 뉴스 유통 채널인 페이스북과 유튜브 등을 2년여간 추이와 콘텐츠 흐름을 파악하기위해 조사 기간 내 게시된 콘텐츠를 전수 조사했다. 지역 언론의 매체별 전략을 알아보기 위해서는 대상자 방문과 서면 인터뷰를 통해서 조사했다. 스마트폰에 익숙한 2030 세대들의 경우는 개인들의 타임라인에서 돌아가는 다양한 뉴스, 정보, 일상 등 모든 소식에 대해 지역 언론사들은 ‘뉴스 시장’에 인기 상품을 올려 놓기 위해 노력하고 있는 실정이다. ‘매체별 차이 연구 결과’에서는 뉴스 콘텐츠의 정량적 정성적 목표가 상승하는 것으로 나타났고, ‘소셜 미디어 전략과 매체별 차이 연구’에서는 뉴스 콘텐츠 다양화를 위해 담당자들이 조직 내 위상 제고에도 노력중인 것으로 나타났다. 2011년 이후 모바일과 디지털 급변을 맞이한 지역 언론 기업들이 뉴스 유통의 채널 기반을 잃어버렸거나 현재 제 기능을 하기 어려운 상황에서 소셜 미디어 환경을 어떻게 극복해나가고 있는지를 부분적으로 알아보았고, 향후 조직 커뮤니케이션 관련 비중 있게 분석 연구하게 되면 더욱 객관적으로 지역 언론 소셜 미디어 방향성 제고를 할 수 있을 것이란 생각이다.
이 논문은 뉴스 유통 방식이 기존 저널리즘 관행에서 벗어나 바이럴 생태계의 소통 양식과 닮았다는 점에서 지역 언론의 소셜 미디어를 분석, 뉴스 이용자들의 SNS 뉴스 이용 패턴과 현황을 분석하고자했다. SNS에서 뉴스 콘텐츠는 일상과 밀접하거나 정주 여건이 강조되는 공적 정보들과 섞여 유통되고 있었고, 뉴스 이용자들은 이제 다중 감각성을 경험하는 방식으로 이용하고 있다, 자사의 특정 인기 플랫폼만이 아니라 다양한 소셜 미디어를 뉴스 유통 플랫폼을 적극 활용, 뉴스 이용자들이 머무는 플랫폼과 온라인 커뮤니티를 통해 언론사가 이제는 찾아가야 뉴스 서비스를 해야 하는 시대에 접어들었다. 각 언론사들이 페이스북 페이지와 유뷰브 등 공식 SNS 뉴스 채널을 운영하는 목표는 보다 많은 독자와 시청자와 소통을 통해 전통 미디어 플랫폼에서 뉴스를 소비하지 않는 젊은 층과 접점을 만들어 언론사의 브랜드 가치를 강화시키기 위헤 고민중이였다. 지난해 4월과 올해 5월 2회에 걸쳐 연구문제 <지역 언론 SNS 매체별 차이> 와 <지역 언론사의 소셜 미디어 전력과 매체별 차이>를 통해서 주요 채널을 분석했다. 이번 연구에서는 지역 언론의 주요 뉴스 유통 채널인 페이스북과 유튜브 등을 2년여간 추이와 콘텐츠 흐름을 파악하기위해 조사 기간 내 게시된 콘텐츠를 전수 조사했다. 지역 언론의 매체별 전략을 알아보기 위해서는 대상자 방문과 서면 인터뷰를 통해서 조사했다. 스마트폰에 익숙한 2030 세대들의 경우는 개인들의 타임라인에서 돌아가는 다양한 뉴스, 정보, 일상 등 모든 소식에 대해 지역 언론사들은 ‘뉴스 시장’에 인기 상품을 올려 놓기 위해 노력하고 있는 실정이다. ‘매체별 차이 연구 결과’에서는 뉴스 콘텐츠의 정량적 정성적 목표가 상승하는 것으로 나타났고, ‘소셜 미디어 전략과 매체별 차이 연구’에서는 뉴스 콘텐츠 다양화를 위해 담당자들이 조직 내 위상 제고에도 노력중인 것으로 나타났다. 2011년 이후 모바일과 디지털 급변을 맞이한 지역 언론 기업들이 뉴스 유통의 채널 기반을 잃어버렸거나 현재 제 기능을 하기 어려운 상황에서 소셜 미디어 환경을 어떻게 극복해나가고 있는지를 부분적으로 알아보았고, 향후 조직 커뮤니케이션 관련 비중 있게 분석 연구하게 되면 더욱 객관적으로 지역 언론 소셜 미디어 방향성 제고를 할 수 있을 것이란 생각이다.
(Abstract) In this thesis, we have intended to analyze the SNS news use pattern and present situation of general news users by identifying the social media of the local press in the context that the method of news distribution deviated from the practice of the existing journalism and has become ...
(Abstract) In this thesis, we have intended to analyze the SNS news use pattern and present situation of general news users by identifying the social media of the local press in the context that the method of news distribution deviated from the practice of the existing journalism and has become similar to the communication pattern of the viral ecosystem. In the SNS, the news contents were distributed by keeping close to the daily life or by getting mixed with the public information emphasizing the settlement condition, and general users now use such news contents in a way of experiencing the multiple intuitions. Now the press has entered the age that it has to pay frequent visit to provide the news service through the platform where the news users stay and the online community by actively using new distribution platform of various social media as well as its own specific popular platform. Each press operates the official SNS news channel such as the Facebook page, YouTube et al so that it can enhance its own brand value by creating contact point with the young generation who do not consume news in the traditional media platform through more communications with many more readers and viewers. On two separate occasions dated in April last year and in May this year, we analyzed major channels through the research questions of and . In this research, we carried out complete enumeration survey of the contents posted during the survey period in order to grasp the trend and contents flow for more than two years of Facebook and YouTube which are major news distribution channels of the local press. We surveyed the local press’s strategies by media through visits to subjects and written interviews. In order to attract the young generation in their twenties and thirties who are accustomed to the smartphone, the local press is striving to run popular products on ‘the News Market’ for all sources such as various news, information, daily life, etc. which are produced in the time line of the individual. According to the Study Result of Difference by Media’, both the quantitative and qualitative goals of the news contents have been continuously larger, and ‘the Study of the Social Media Strategy and Difference by Media’ has indicated that the persons in charge are making effort to improve their presence in the organization for diversification of the news contents After 2011, in the circumstances that local press companies have lost their channel base for news distribution or now have difficulty in fulling their function due to rapid change of mobile and digital devices, we have partially searched how they are overcoming the social media environment and, in that context, we think we will be able to set a direction for enhancement of the local press’s social media more objectively when analyzing and studying the issues related to the organizational communication in depth.
(Abstract) In this thesis, we have intended to analyze the SNS news use pattern and present situation of general news users by identifying the social media of the local press in the context that the method of news distribution deviated from the practice of the existing journalism and has become similar to the communication pattern of the viral ecosystem. In the SNS, the news contents were distributed by keeping close to the daily life or by getting mixed with the public information emphasizing the settlement condition, and general users now use such news contents in a way of experiencing the multiple intuitions. Now the press has entered the age that it has to pay frequent visit to provide the news service through the platform where the news users stay and the online community by actively using new distribution platform of various social media as well as its own specific popular platform. Each press operates the official SNS news channel such as the Facebook page, YouTube et al so that it can enhance its own brand value by creating contact point with the young generation who do not consume news in the traditional media platform through more communications with many more readers and viewers. On two separate occasions dated in April last year and in May this year, we analyzed major channels through the research questions of and . In this research, we carried out complete enumeration survey of the contents posted during the survey period in order to grasp the trend and contents flow for more than two years of Facebook and YouTube which are major news distribution channels of the local press. We surveyed the local press’s strategies by media through visits to subjects and written interviews. In order to attract the young generation in their twenties and thirties who are accustomed to the smartphone, the local press is striving to run popular products on ‘the News Market’ for all sources such as various news, information, daily life, etc. which are produced in the time line of the individual. According to the Study Result of Difference by Media’, both the quantitative and qualitative goals of the news contents have been continuously larger, and ‘the Study of the Social Media Strategy and Difference by Media’ has indicated that the persons in charge are making effort to improve their presence in the organization for diversification of the news contents After 2011, in the circumstances that local press companies have lost their channel base for news distribution or now have difficulty in fulling their function due to rapid change of mobile and digital devices, we have partially searched how they are overcoming the social media environment and, in that context, we think we will be able to set a direction for enhancement of the local press’s social media more objectively when analyzing and studying the issues related to the organizational communication in depth.
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