배경 및 목적: 본 연구는 국립공원공단에서 운영하는 제30차 131개 환경교육 프로그램 중요성의 인식증진을 높이고 실태분석을 통해 생태복지 중에서 인간복지 중심으로 국립공원의 환경교육 프로그램을 확대를 위한 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 하였다.
방법: 본 연구에서는 22개 국립공원공단 사무소의 131개 환경교육 프로그램 실태 분석과 문헌연구와 실증연구를 병행해 이루어졌다. 분석방법은 환경교육 프로그램을 생물다양성과 생태계서비스, 인간복지 간의 양방향 관계을 기초로 하여, 환경·생태적, 역사·문화·교육적 및 인간복지적으로 분석항목을 개발하여 ...
배경 및 목적: 본 연구는 국립공원공단에서 운영하는 제30차 131개 환경교육 프로그램 중요성의 인식증진을 높이고 실태분석을 통해 생태복지 중에서 인간복지 중심으로 국립공원의 환경교육 프로그램을 확대를 위한 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 하였다.
방법: 본 연구에서는 22개 국립공원공단 사무소의 131개 환경교육 프로그램 실태 분석과 문헌연구와 실증연구를 병행해 이루어졌다. 분석방법은 환경교육 프로그램을 생물다양성과 생태계서비스, 인간복지 간의 양방향 관계을 기초로 하여, 환경·생태적, 역사·문화·교육적 및 인간복지적으로 분석항목을 개발하여 내용분석 후 귀납적으로 관점별 대표적 생태계서비스, 주요활동, 키워드 및 주된 학습방법으로 4항목을 구분하여 사무소별 운영, 대상자별, 프로그램 내용 및 인간복지 프로그램 운영현황을 파악하였다.
결과: 환경부는 2010년 초부터 시범운영을 하여 총 30차 554개 프로그램이 인증되었다. 그 중 국립공원 22개 사무소는 131개(23.6%) 운영하고 있다. 환경·생태적프로그램은 생태계서비스 공급·조절서비스의 요소에 해당하며 99개(75.6%), 역사·문화교육적 생태계서비스를 프로그램은 16개(12.2%), 인간복지적 프로그램은 16개(12.2%)로 “건강성”의 키워드는 8개(57.1%), “사회적관계” 1개(7.1%), “숲 치유” 5개(31.3%)이며, 중복 사용된 키워드가 “숲치유, 건강성, 명상, 환경, 생태계, 편안함, 문화자원”이다.
결론: 국민의 건강 보건 및 여가와 정서 생활의 향상으로 인간복지 환경교육 프로그램 확대 방안을 위해 다음과 같이 제안하고자 한다. 첫째, 검증된 “단일” 환경교육 인증프로그램 운영이다. 둘째, “심신건강수첩”의 네트워크 활성화이다. 셋째, 명예 레인저 전문가 집단 활용이다. 넷째, 다문화 및 학습 부진 아동 등 다양한 대상자를 위한 환경교육 인증프로그램 개발이다. 마지막으로, 생애주기별 맞춤형 프로그램 운영이다. 이를 통해 국립공원공단 환경교육 프로그램의 환경·생태적, 역사·문화·교육적 및 인간복지적프로그램의 활성화와 더불어 인간복지 프로그램의 적절성과 국립공원공단이 추구하는 생태복지(생태계 복지+인간복지)가 모든 국민이 향유하는 방향으로 나아갈 것을 기대해 본다.
배경 및 목적: 본 연구는 국립공원공단에서 운영하는 제30차 131개 환경교육 프로그램 중요성의 인식증진을 높이고 실태분석을 통해 생태복지 중에서 인간복지 중심으로 국립공원의 환경교육 프로그램을 확대를 위한 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 하였다.
방법: 본 연구에서는 22개 국립공원공단 사무소의 131개 환경교육 프로그램 실태 분석과 문헌연구와 실증연구를 병행해 이루어졌다. 분석방법은 환경교육 프로그램을 생물다양성과 생태계서비스, 인간복지 간의 양방향 관계을 기초로 하여, 환경·생태적, 역사·문화·교육적 및 인간복지적으로 분석항목을 개발하여 내용분석 후 귀납적으로 관점별 대표적 생태계서비스, 주요활동, 키워드 및 주된 학습방법으로 4항목을 구분하여 사무소별 운영, 대상자별, 프로그램 내용 및 인간복지 프로그램 운영현황을 파악하였다.
결과: 환경부는 2010년 초부터 시범운영을 하여 총 30차 554개 프로그램이 인증되었다. 그 중 국립공원 22개 사무소는 131개(23.6%) 운영하고 있다. 환경·생태적프로그램은 생태계서비스 공급·조절서비스의 요소에 해당하며 99개(75.6%), 역사·문화교육적 생태계서비스를 프로그램은 16개(12.2%), 인간복지적 프로그램은 16개(12.2%)로 “건강성”의 키워드는 8개(57.1%), “사회적관계” 1개(7.1%), “숲 치유” 5개(31.3%)이며, 중복 사용된 키워드가 “숲치유, 건강성, 명상, 환경, 생태계, 편안함, 문화자원”이다.
결론: 국민의 건강 보건 및 여가와 정서 생활의 향상으로 인간복지 환경교육 프로그램 확대 방안을 위해 다음과 같이 제안하고자 한다. 첫째, 검증된 “단일” 환경교육 인증프로그램 운영이다. 둘째, “심신건강수첩”의 네트워크 활성화이다. 셋째, 명예 레인저 전문가 집단 활용이다. 넷째, 다문화 및 학습 부진 아동 등 다양한 대상자를 위한 환경교육 인증프로그램 개발이다. 마지막으로, 생애주기별 맞춤형 프로그램 운영이다. 이를 통해 국립공원공단 환경교육 프로그램의 환경·생태적, 역사·문화·교육적 및 인간복지적프로그램의 활성화와 더불어 인간복지 프로그램의 적절성과 국립공원공단이 추구하는 생태복지(생태계 복지+인간복지)가 모든 국민이 향유하는 방향으로 나아갈 것을 기대해 본다.
Background and purpose: In this study, the Korea National Park Service Promoting awareness of the importance of the thirty-eighth 131 environmental education programs the purpose of this study was to provide basic materials for expanding the environmental education program of the national park cente...
Background and purpose: In this study, the Korea National Park Service Promoting awareness of the importance of the thirty-eighth 131 environmental education programs the purpose of this study was to provide basic materials for expanding the environmental education program of the national park centered on human welfare in ecological welfare through the analysis of the actual situation.
Method: In this study, 131 environmental education programs of 22 Korea National Park Service were analyzed in parallel with literature research and demonstration research. The analytical methodology is based on the assumption that the environmental education program is composed of biodiversity and ecosystem services, Based on the two-way relationship between human welfare, environment·ecological, developed analysis items for history·culture·education and human welfare After analyzing the contents, we divided the 4 categories into representative ecosystem services, major activities, keywords and main learning method we analyzed the operation of each office, target audience, program contents, and human welfare program operation status.
Results: Since the beginning of 2010, the Ministry of Environment has confirmed that the total of 30 programs and 554 programs have been approved. Among them, 131 national parks (23.6%) have 22 offices. The environment·ecological program is a component of ecosystem service provision and control service, and 99 (75.6%), 16 programs (12.2%) of programs for history, culture, education and ecosystem services, There were 16 (12.2%) human welfare programs and eight (57.1%) of "healthy", One (7.1%) of the "social relations" and five (31.3%) of the "forest healing" "Forest healing, health, meditation, environment, ecosystem, comfort, cultural resources".
Conclusion: We will propose the following to expand the human welfare environment education program by improvement of public health and leisure and emotional life. First, it is a proven "single" environmental education certification program operation. Second, the activation of the "Mental Health Handbook". Third, the Honorary Ranger Expert Group. Fourth, development of environmental education certification program for various subjects including multicultural and underachieving children. Finally, it is customized program management for each life cycle. In addition to the activation of biosphere, history, culture, education and human and biosphere programs of the National Parks Corporation's environmental education program, the appropriateness of human welfare programs and the ecological welfare (ecosystem welfare+human welfare) I look forward to going in the direction of enjoyment.
Background and purpose: In this study, the Korea National Park Service Promoting awareness of the importance of the thirty-eighth 131 environmental education programs the purpose of this study was to provide basic materials for expanding the environmental education program of the national park centered on human welfare in ecological welfare through the analysis of the actual situation.
Method: In this study, 131 environmental education programs of 22 Korea National Park Service were analyzed in parallel with literature research and demonstration research. The analytical methodology is based on the assumption that the environmental education program is composed of biodiversity and ecosystem services, Based on the two-way relationship between human welfare, environment·ecological, developed analysis items for history·culture·education and human welfare After analyzing the contents, we divided the 4 categories into representative ecosystem services, major activities, keywords and main learning method we analyzed the operation of each office, target audience, program contents, and human welfare program operation status.
Results: Since the beginning of 2010, the Ministry of Environment has confirmed that the total of 30 programs and 554 programs have been approved. Among them, 131 national parks (23.6%) have 22 offices. The environment·ecological program is a component of ecosystem service provision and control service, and 99 (75.6%), 16 programs (12.2%) of programs for history, culture, education and ecosystem services, There were 16 (12.2%) human welfare programs and eight (57.1%) of "healthy", One (7.1%) of the "social relations" and five (31.3%) of the "forest healing" "Forest healing, health, meditation, environment, ecosystem, comfort, cultural resources".
Conclusion: We will propose the following to expand the human welfare environment education program by improvement of public health and leisure and emotional life. First, it is a proven "single" environmental education certification program operation. Second, the activation of the "Mental Health Handbook". Third, the Honorary Ranger Expert Group. Fourth, development of environmental education certification program for various subjects including multicultural and underachieving children. Finally, it is customized program management for each life cycle. In addition to the activation of biosphere, history, culture, education and human and biosphere programs of the National Parks Corporation's environmental education program, the appropriateness of human welfare programs and the ecological welfare (ecosystem welfare+human welfare) I look forward to going in the direction of enjoyment.
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