최근에 한국어교육은 단순한 한국어교육을 넘어서 문학 및 문화교육을 통한 급격한 한국어교육으로 바뀌었다. 문학과 같은 소설에는 역사, 지리, 사회, 기술, 식물학, 인류학 등 많은 지식이 담겨 있다. 문학이야말로 언어로 표현하는 예술이다. 현대소설은 작가가 한국 사회에서 있음직한 이야기를 작가의 상상력으로 구축하여 독자에게 근거 있는 메시지를 전달하고자 하는 언어로 표현하는 예술이다. 현대소설은 한국역사를 바탕으로 한국인의 기쁨, 슬픔, 동정, 삶, 사고방식 등 한국어로 표현 가능한 희노애락을 뚜렷하게 느낄 수 있다. 이는 학습자가...
최근에 한국어교육은 단순한 한국어교육을 넘어서 문학 및 문화교육을 통한 급격한 한국어교육으로 바뀌었다. 문학과 같은 소설에는 역사, 지리, 사회, 기술, 식물학, 인류학 등 많은 지식이 담겨 있다. 문학이야말로 언어로 표현하는 예술이다. 현대소설은 작가가 한국 사회에서 있음직한 이야기를 작가의 상상력으로 구축하여 독자에게 근거 있는 메시지를 전달하고자 하는 언어로 표현하는 예술이다. 현대소설은 한국역사를 바탕으로 한국인의 기쁨, 슬픔, 동정, 삶, 사고방식 등 한국어로 표현 가능한 희노애락을 뚜렷하게 느낄 수 있다. 이는 학습자가 한국 사회문화, 역사를 빠르게 이해하고 관심을 가지는데 도움을 주어 한국어 학습동기 유발로 이어질 수 있다. 소설은 한국어교육에 좋은 자료가 된다.
21세기에 대한민국은 분단국가로 살아가고 있으므로 현대소설 중에 6⋅25전쟁을 소재로 등장하고 있고 계속 인정을 받아 인지도가 높은 최인훈의『광장』이 문학 텍스트로 선정하여, 효과적인 한국어 수업을 진행하기 위하여 다음과 같은 절차를 거치게 된다.
서론에 이어 제Ⅱ장에서는 문학과 사회문화의 관련성을 살펴본 다음에 한국전쟁 소설의 유형과 범위를 정리하였고 한국어교육에서 현대소설에 대한 기존 논의들로 작품 선정 기준을 알아봤다. 이를 바탕으로 여러 기준을 종합하여서 최인훈의『광장』의 교육적 가치를 제시하였다. 더불어 분석 기준에 대한 논의를 진행했다.
제Ⅲ장에서는 외국인 학습자의 특성을 고려하여 문학교육의 자료로서『광장』의 서사적 특징과 한국어교육 내용 등 작품 분석을 하였다. 주로 작품의 어휘 및 언어, 서사구조, 인물 특성, 상징적 소재의 순서대로 나누었다. 어휘 및 언어는 외국인에게 친숙하지 않은 개념어, 예상하는 어려운 어구 등을 표로 정리하였다. 다음으로 서사구조를 분석하였다. 작품 속에서 과거 사건과 현재 사건이 불규칙하게 서술되어 있기 때문에 먼저 플롯을 분석하고 현재의 시점에서 회상하는 대표적 장면을 선택하여 자세하게 진술을 하였다. 인물 분석은 주인공 이명준을 중심으로 작품 중 인물의 관계를 통해서 인물 특성을 도출하였다. 이명준은 처음부터 끝까지 포로와 비슷한 점을 가지고 있다는 점을 발견했다. 이어서 상징적 소재 분석은 작품에 나온 대표적인 ‘광장과 밀실’, ‘갈매기와 바다’, ‘바다와 육지’에 대해서 논의를 했다.
제Ⅳ장에서『광장』을 활용한 한국어교육의 내용을 설계할 것이다. 앞에 언급한 내용을 바탕으로 주로 재재와 학습활동의 연관성을 살리면서 한국어교육에서 수행할 수 있는 교수요목으로 체계화하는 방향으로 제시하였다.『광장』을 활용하며 여러 가지 목표를 설정하였고 활용이 가능한 교수․학습 방법이 실제 현장에서도 다양하게 이루어져야 할 것이다.
본 연구 결과를 통해서 작품에 대한 이해뿐만 아니라 그것을 바탕으로 한국의 특정한 역사, 한국 문화를 깊이 있는 능력의 향상을 기대한다. 앞으로 한국에 문학작품을 활용한 한국어교육을 중요해 질 것이다. 특히 현대소설이 사람들의 사상, 그 것에 담겨 있는 일반 사람들 언어와 이런 것들을 인해서 한국어 교육의 능력향상을 기대할 수 있는데, 한국어능력을 기르기 위한 효과적인 자료로 활용할 수 있을 것이다. 이런 분야와 관련하여 많은 연구가 뒤따라 것으로 예상된다.
최근에 한국어교육은 단순한 한국어교육을 넘어서 문학 및 문화교육을 통한 급격한 한국어교육으로 바뀌었다. 문학과 같은 소설에는 역사, 지리, 사회, 기술, 식물학, 인류학 등 많은 지식이 담겨 있다. 문학이야말로 언어로 표현하는 예술이다. 현대소설은 작가가 한국 사회에서 있음직한 이야기를 작가의 상상력으로 구축하여 독자에게 근거 있는 메시지를 전달하고자 하는 언어로 표현하는 예술이다. 현대소설은 한국역사를 바탕으로 한국인의 기쁨, 슬픔, 동정, 삶, 사고방식 등 한국어로 표현 가능한 희노애락을 뚜렷하게 느낄 수 있다. 이는 학습자가 한국 사회문화, 역사를 빠르게 이해하고 관심을 가지는데 도움을 주어 한국어 학습동기 유발로 이어질 수 있다. 소설은 한국어교육에 좋은 자료가 된다.
21세기에 대한민국은 분단국가로 살아가고 있으므로 현대소설 중에 6⋅25전쟁을 소재로 등장하고 있고 계속 인정을 받아 인지도가 높은 최인훈의『광장』이 문학 텍스트로 선정하여, 효과적인 한국어 수업을 진행하기 위하여 다음과 같은 절차를 거치게 된다.
서론에 이어 제Ⅱ장에서는 문학과 사회문화의 관련성을 살펴본 다음에 한국전쟁 소설의 유형과 범위를 정리하였고 한국어교육에서 현대소설에 대한 기존 논의들로 작품 선정 기준을 알아봤다. 이를 바탕으로 여러 기준을 종합하여서 최인훈의『광장』의 교육적 가치를 제시하였다. 더불어 분석 기준에 대한 논의를 진행했다.
제Ⅲ장에서는 외국인 학습자의 특성을 고려하여 문학교육의 자료로서『광장』의 서사적 특징과 한국어교육 내용 등 작품 분석을 하였다. 주로 작품의 어휘 및 언어, 서사구조, 인물 특성, 상징적 소재의 순서대로 나누었다. 어휘 및 언어는 외국인에게 친숙하지 않은 개념어, 예상하는 어려운 어구 등을 표로 정리하였다. 다음으로 서사구조를 분석하였다. 작품 속에서 과거 사건과 현재 사건이 불규칙하게 서술되어 있기 때문에 먼저 플롯을 분석하고 현재의 시점에서 회상하는 대표적 장면을 선택하여 자세하게 진술을 하였다. 인물 분석은 주인공 이명준을 중심으로 작품 중 인물의 관계를 통해서 인물 특성을 도출하였다. 이명준은 처음부터 끝까지 포로와 비슷한 점을 가지고 있다는 점을 발견했다. 이어서 상징적 소재 분석은 작품에 나온 대표적인 ‘광장과 밀실’, ‘갈매기와 바다’, ‘바다와 육지’에 대해서 논의를 했다.
제Ⅳ장에서『광장』을 활용한 한국어교육의 내용을 설계할 것이다. 앞에 언급한 내용을 바탕으로 주로 재재와 학습활동의 연관성을 살리면서 한국어교육에서 수행할 수 있는 교수요목으로 체계화하는 방향으로 제시하였다.『광장』을 활용하며 여러 가지 목표를 설정하였고 활용이 가능한 교수․학습 방법이 실제 현장에서도 다양하게 이루어져야 할 것이다.
본 연구 결과를 통해서 작품에 대한 이해뿐만 아니라 그것을 바탕으로 한국의 특정한 역사, 한국 문화를 깊이 있는 능력의 향상을 기대한다. 앞으로 한국에 문학작품을 활용한 한국어교육을 중요해 질 것이다. 특히 현대소설이 사람들의 사상, 그 것에 담겨 있는 일반 사람들 언어와 이런 것들을 인해서 한국어 교육의 능력향상을 기대할 수 있는데, 한국어능력을 기르기 위한 효과적인 자료로 활용할 수 있을 것이다. 이런 분야와 관련하여 많은 연구가 뒤따라 것으로 예상된다.
Recently, Korean language education has changed beyond just Korean education to Korean language education through literature and culture education. Novels such as literature contain a lot of knowledge, including history, geography, society, technology, botany and anthropology Literature is the art o...
Recently, Korean language education has changed beyond just Korean education to Korean language education through literature and culture education. Novels such as literature contain a lot of knowledge, including history, geography, society, technology, botany and anthropology Literature is the art of language. A modern novel is an art in which a writer constructs a possible story in Korean society with the imagination of the author and expresses it in a language that tries to convey a message based on it to the reader. Based on Korean history, modern novels can clearly feel the joy, sadness, compassion, life and ways of thinking of Koreans. This helps learners quickly understand and care about Korean social culture and history, which can lead to motivation for learning Korean. A novel is a good source of Korean language education.
Now that Korea is living as a divided nation in the 21st century, Choi In-hoon's" Square," which appears as a subject of the Korean War among modern novels and is well-known for its continuous recognition, is selected as a literary text, and the following procedure is carried out to conduct effective Korean language classes.
First, Chapter 1 examined the necessity and purpose of research using modern novel for advanced learners of Korean language, and then examined the research using literature education, and the preceding studies on" plaza" in Korean education and Korean language education. He also explained how to study it. In Chapter 2, we looked at the relevance of literature to social culture and looked at the criteria for selecting works from existing discussions of modern novels in Korean education. Based on this, the reasons for selecting Choi In-hoon's" Square" were presented by compiling the criteria for selecting works by various researchers. Next, we discussed educational value as well as the use of other works. Then, considering the characteristics of foreign learners, we analyzed the works, including vocabulary, language, and historical features, which appeared in" Square" as materials for literature education. Chapter 4 will design the contents of Korean language education using" plaza." Based on the aforementioned information, it was proposed to organize the material into a syllabus that can be performed in Korean language education, primarily by improving the link between the material and learning activities.
Through the results of this study, we hope not only to understand the work, but also to improve the ability of certain Korean history and culture based on it in depth. In the future, Korean language education using literary works in Korea can be used as a strange and effective material to develop Korean language skills, especially at a time when modern novels are important to people, especially because of the language of ordinary people, which they contain. Much research is expected to follow in this field.
Recently, Korean language education has changed beyond just Korean education to Korean language education through literature and culture education. Novels such as literature contain a lot of knowledge, including history, geography, society, technology, botany and anthropology Literature is the art of language. A modern novel is an art in which a writer constructs a possible story in Korean society with the imagination of the author and expresses it in a language that tries to convey a message based on it to the reader. Based on Korean history, modern novels can clearly feel the joy, sadness, compassion, life and ways of thinking of Koreans. This helps learners quickly understand and care about Korean social culture and history, which can lead to motivation for learning Korean. A novel is a good source of Korean language education.
Now that Korea is living as a divided nation in the 21st century, Choi In-hoon's" Square," which appears as a subject of the Korean War among modern novels and is well-known for its continuous recognition, is selected as a literary text, and the following procedure is carried out to conduct effective Korean language classes.
First, Chapter 1 examined the necessity and purpose of research using modern novel for advanced learners of Korean language, and then examined the research using literature education, and the preceding studies on" plaza" in Korean education and Korean language education. He also explained how to study it. In Chapter 2, we looked at the relevance of literature to social culture and looked at the criteria for selecting works from existing discussions of modern novels in Korean education. Based on this, the reasons for selecting Choi In-hoon's" Square" were presented by compiling the criteria for selecting works by various researchers. Next, we discussed educational value as well as the use of other works. Then, considering the characteristics of foreign learners, we analyzed the works, including vocabulary, language, and historical features, which appeared in" Square" as materials for literature education. Chapter 4 will design the contents of Korean language education using" plaza." Based on the aforementioned information, it was proposed to organize the material into a syllabus that can be performed in Korean language education, primarily by improving the link between the material and learning activities.
Through the results of this study, we hope not only to understand the work, but also to improve the ability of certain Korean history and culture based on it in depth. In the future, Korean language education using literary works in Korea can be used as a strange and effective material to develop Korean language skills, especially at a time when modern novels are important to people, especially because of the language of ordinary people, which they contain. Much research is expected to follow in this field.
주제어
#한국어교육 현대소설 최인훈 『광장』
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.