해결중심 집단미술치료가 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 미치는 효과 The effects of solution-focused group art therapy on the career maturity of upper-grade elementary school students원문보기
본 연구에서는 해결중심 집단미술치료가 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구대상은 G시에 위치한 B 초등학교에 재학 중인 초등학교 고학년 아동을 대상으로 해결중심 집단미술치료에 대한 안내문을 배포하였고, 본 연구 목적에 동의하고 참여를 희망하여 부모 및 아동이 동의서를 제출한 20명의 아동을 실험집단과 통제집단에 각각 10명씩 무선 배치하였다. 프로그램은 2019년 3월부터 4월까지 90분씩 주 2회 총 10회기 실시하였다. 연구도구는 정익중, 임진영, 황매향(2011)이 개발한 초등학생용 진로성숙도 척도를 김다윤(2018)이 한국직업능력개발원(2001)에서 개발한 진로성숙도의 문항을 기초로 하여 문화적 차이로 인해 나타나는 진로발달 상에서의 차이를 수용할 수 있도록 수정, 재구성한 도구를 사용하였다. 프로그램은 Kral(1988)의 해결중심치료의 면담과정을 체계화시킨 치료개입 5단계 모형을 기반으로 관계형성 및 흥미유발, 목표설정, 해결을 위한 자원 찾기, 해결중심적 개입, 목표 및 변화유지의 총 5단계로 구성하였다. 본 연구에서 연구 설계 방법은 양적 분석·질적 분석을 모두 활용하는 혼합 연구방법을 사용하였다. 양적 분석을 위한 자료처리방법은 ...
본 연구에서는 해결중심 집단미술치료가 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구대상은 G시에 위치한 B 초등학교에 재학 중인 초등학교 고학년 아동을 대상으로 해결중심 집단미술치료에 대한 안내문을 배포하였고, 본 연구 목적에 동의하고 참여를 희망하여 부모 및 아동이 동의서를 제출한 20명의 아동을 실험집단과 통제집단에 각각 10명씩 무선 배치하였다. 프로그램은 2019년 3월부터 4월까지 90분씩 주 2회 총 10회기 실시하였다. 연구도구는 정익중, 임진영, 황매향(2011)이 개발한 초등학생용 진로성숙도 척도를 김다윤(2018)이 한국직업능력개발원(2001)에서 개발한 진로성숙도의 문항을 기초로 하여 문화적 차이로 인해 나타나는 진로발달 상에서의 차이를 수용할 수 있도록 수정, 재구성한 도구를 사용하였다. 프로그램은 Kral(1988)의 해결중심치료의 면담과정을 체계화시킨 치료개입 5단계 모형을 기반으로 관계형성 및 흥미유발, 목표설정, 해결을 위한 자원 찾기, 해결중심적 개입, 목표 및 변화유지의 총 5단계로 구성하였다. 본 연구에서 연구 설계 방법은 양적 분석·질적 분석을 모두 활용하는 혼합 연구방법을 사용하였다. 양적 분석을 위한 자료처리방법은 SPSS Statistics Version 25.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 통제집단의 집단 간 동질성을 알아보기 위한 독립표본 t-test를 실시하였고 실험집단과 통제집단의 진로성숙도 사전·사후 점수를 이용하여 반복측정 분산분석 및 단순 주 효과를 실시하였다. 질적 분석을 위한 자료처리방법은 축어록, 참여아동들의 소감, 관찰노트를 토대로 해결중심 집단미술치료 과정에서 참여아동들이 경험한 변화에 대한 의미를 Prochaska & Norcross(2002)의 초이론적 모델을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 첫째, 해결중심 미술치료가 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 둘째, 해결중심 집단미술치료를 통해 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 의미 있는 변화가 나타났다. 따라서 본 연구는 해결중심 집단미술치료가 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 미치는 효과를 검증하기 위하여 양적 분석 및 질적 분석을 모두 활용한 혼합연구방법으로 접근하여 프로그램의 진행과정에서 참여아동들의 변화를 면밀하고 실증적으로 그 효과를 입증하였다는 데 의의가 있다.
본 연구에서는 해결중심 집단미술치료가 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구대상은 G시에 위치한 B 초등학교에 재학 중인 초등학교 고학년 아동을 대상으로 해결중심 집단미술치료에 대한 안내문을 배포하였고, 본 연구 목적에 동의하고 참여를 희망하여 부모 및 아동이 동의서를 제출한 20명의 아동을 실험집단과 통제집단에 각각 10명씩 무선 배치하였다. 프로그램은 2019년 3월부터 4월까지 90분씩 주 2회 총 10회기 실시하였다. 연구도구는 정익중, 임진영, 황매향(2011)이 개발한 초등학생용 진로성숙도 척도를 김다윤(2018)이 한국직업능력개발원(2001)에서 개발한 진로성숙도의 문항을 기초로 하여 문화적 차이로 인해 나타나는 진로발달 상에서의 차이를 수용할 수 있도록 수정, 재구성한 도구를 사용하였다. 프로그램은 Kral(1988)의 해결중심치료의 면담과정을 체계화시킨 치료개입 5단계 모형을 기반으로 관계형성 및 흥미유발, 목표설정, 해결을 위한 자원 찾기, 해결중심적 개입, 목표 및 변화유지의 총 5단계로 구성하였다. 본 연구에서 연구 설계 방법은 양적 분석·질적 분석을 모두 활용하는 혼합 연구방법을 사용하였다. 양적 분석을 위한 자료처리방법은 SPSS Statistics Version 25.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 통제집단의 집단 간 동질성을 알아보기 위한 독립표본 t-test를 실시하였고 실험집단과 통제집단의 진로성숙도 사전·사후 점수를 이용하여 반복측정 분산분석 및 단순 주 효과를 실시하였다. 질적 분석을 위한 자료처리방법은 축어록, 참여아동들의 소감, 관찰노트를 토대로 해결중심 집단미술치료 과정에서 참여아동들이 경험한 변화에 대한 의미를 Prochaska & Norcross(2002)의 초이론적 모델을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 첫째, 해결중심 미술치료가 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 둘째, 해결중심 집단미술치료를 통해 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 의미 있는 변화가 나타났다. 따라서 본 연구는 해결중심 집단미술치료가 초등학교 고학년 아동의 진로성숙도에 미치는 효과를 검증하기 위하여 양적 분석 및 질적 분석을 모두 활용한 혼합연구방법으로 접근하여 프로그램의 진행과정에서 참여아동들의 변화를 면밀하고 실증적으로 그 효과를 입증하였다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the effects of the solution-focused group art therapy on the career maturity of upper-grade elementary school students. The subjects of this study were 20 upper-grade students who were enrolled in elementary school in G city. The participants received inf...
The purpose of this study was to investigate the effects of the solution-focused group art therapy on the career maturity of upper-grade elementary school students. The subjects of this study were 20 upper-grade students who were enrolled in elementary school in G city. The participants received informative text about solution-focused group art therapy and then ten children were randomly assigned each to the experimental group and the control group, whose parents and children submitted their consent. The program was conducted 10 times for 90 minutes each from March to April 2019 twice a week. The research tools were based on the items of career maturity revised by Kim Dae-yoon (2018) from the scale which developed by KIM Jung-jung(2001) at Korea Vocational Training Institute. The tools were modified and reconstructed to accommodate developmental differences. Also the program was based on a 5-step model of therapeutic interventions that systemized the intervention process of Kral(1988). The goal of this process was consisted with creating relationships and interest, setting goals, finding resources to solve problems, solution-focused intervention and maintaining changes. The research design used in this study was a mixed research method that utilized both quantitative and qualitative analysis. For quantitative analysis, an independent sample t-test was conducted to examine the homogeneity between the experimental group and the control group using SPSS Statistics Version 25.0 program. Also a Repeated Measures ANOVA and simple main effects analysis were conducted to compare the scores of pre- and post career maturity. For qualitative analysis, script of dialogues, impression of participants and observation note were analyzed to compare the changes in experiences through the process of solution-focused group art therapy based on Prochaska & Norcross(2002)’s trans-theoretical model. The results of this study are summarized as follows: First, it shows that the solution-focused art therapy has a positive effect on the career maturity of the upper grades of elementary school students. Second, through the solution-focused group art therapy, meaningful changes in the career maturity were observed in the experiences of elementary school students. Thus, the study which approached with the mixed research method using both quantitative and qualitative analysis to verify the effect of the solution-focused group art therapy on the career maturity of the elementary school upper grades students has significant implications for examining changes in students' progress in the course of the program and demonstrating their effectiveness in an empirical manner.
The purpose of this study was to investigate the effects of the solution-focused group art therapy on the career maturity of upper-grade elementary school students. The subjects of this study were 20 upper-grade students who were enrolled in elementary school in G city. The participants received informative text about solution-focused group art therapy and then ten children were randomly assigned each to the experimental group and the control group, whose parents and children submitted their consent. The program was conducted 10 times for 90 minutes each from March to April 2019 twice a week. The research tools were based on the items of career maturity revised by Kim Dae-yoon (2018) from the scale which developed by KIM Jung-jung(2001) at Korea Vocational Training Institute. The tools were modified and reconstructed to accommodate developmental differences. Also the program was based on a 5-step model of therapeutic interventions that systemized the intervention process of Kral(1988). The goal of this process was consisted with creating relationships and interest, setting goals, finding resources to solve problems, solution-focused intervention and maintaining changes. The research design used in this study was a mixed research method that utilized both quantitative and qualitative analysis. For quantitative analysis, an independent sample t-test was conducted to examine the homogeneity between the experimental group and the control group using SPSS Statistics Version 25.0 program. Also a Repeated Measures ANOVA and simple main effects analysis were conducted to compare the scores of pre- and post career maturity. For qualitative analysis, script of dialogues, impression of participants and observation note were analyzed to compare the changes in experiences through the process of solution-focused group art therapy based on Prochaska & Norcross(2002)’s trans-theoretical model. The results of this study are summarized as follows: First, it shows that the solution-focused art therapy has a positive effect on the career maturity of the upper grades of elementary school students. Second, through the solution-focused group art therapy, meaningful changes in the career maturity were observed in the experiences of elementary school students. Thus, the study which approached with the mixed research method using both quantitative and qualitative analysis to verify the effect of the solution-focused group art therapy on the career maturity of the elementary school upper grades students has significant implications for examining changes in students' progress in the course of the program and demonstrating their effectiveness in an empirical manner.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.