본 연구는 성인중기 학습자의 미디어 활동이 민주적 시민성 향상에 어떤 영향을 미치는지 탐색하고, 평생학습 영역에서 민주적 시민성 향상의 요인으로서 미디어 리터러시가 갖는 의의를 밝히고, 미디어 리터러시의 활성화의 기초자료를 제공하여 미디어 리터러시의 평생교육적 지평을 확장하는데 목적이 있다. 오늘날 의학기술의 발달로 평균 수명이 증가하여 인생의 후반기가 이전과 비교할 수 없을 만큼 증가하여 성인중기의 중요성과 의미가 새롭게 조명되고 있다. 기존의 생애주기 이론에서도 성인중기는 인생의 전반기와 후반기의 전환점 시기로 이 시기의 전환이 성공적으로 이루어질 경우 앞으로 다가올 성인후기도 성공적인 삶을 살게 된다고 밝혔다. 연구참여자 선정은 3년 이상 꾸준히 미디어 활동을 하고 있는 아날로그 세대인 성인중기 학습자 5인으로 하였다. 특히 연구참여자들은 연령별 인구가 많아서 치열한 경쟁을 통해서 성장한 특징을 가지고 있는 ...
본 연구는 성인중기 학습자의 미디어 활동이 민주적 시민성 향상에 어떤 영향을 미치는지 탐색하고, 평생학습 영역에서 민주적 시민성 향상의 요인으로서 미디어 리터러시가 갖는 의의를 밝히고, 미디어 리터러시의 활성화의 기초자료를 제공하여 미디어 리터러시의 평생교육적 지평을 확장하는데 목적이 있다. 오늘날 의학기술의 발달로 평균 수명이 증가하여 인생의 후반기가 이전과 비교할 수 없을 만큼 증가하여 성인중기의 중요성과 의미가 새롭게 조명되고 있다. 기존의 생애주기 이론에서도 성인중기는 인생의 전반기와 후반기의 전환점 시기로 이 시기의 전환이 성공적으로 이루어질 경우 앞으로 다가올 성인후기도 성공적인 삶을 살게 된다고 밝혔다. 연구참여자 선정은 3년 이상 꾸준히 미디어 활동을 하고 있는 아날로그 세대인 성인중기 학습자 5인으로 하였다. 특히 연구참여자들은 연령별 인구가 많아서 치열한 경쟁을 통해서 성장한 특징을 가지고 있는 베이비부머 세대이다. 질적 사례 연구방법으로 전체적인 맥락 속에서 의미 있는 진술들의 공통점과 차이점을 발견하여 의미 단위를 정리하고, 의미 있는 진술을 정리하는 과정에서 맥락의 논리성이 부족하다고 생각하는 경우에는 반복적으로 검토하며 수정, 보완을 진행하며 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 연구참여자들의 미디어 활동을 통한 민주적 시민성 향상내용은 다음과 같다. ‘미디어 교육’ 단계에서 아날로그 세대인 연구참여자들은 자기표현 기회 획득의 새로운 경험을 하였다. ‘기획’ 단계에서 토론을 하며 갈등이 직면했을 때 연령과 성별에 무관하게 자유롭게 의견을 나누면서 열린 소통으로 권위주의 탈피를 하였다. ‘촬영’ 단계에서 카메라 렌즈를 통해 세상을 바라보며 책임감 확대와 사회적 실천의 능동적 생산자가 되었다. ‘편집’ 단계에서는 프레임 단위로 세밀하게 자르면서 화면 속 타인의 경험을 통해 동시대의 문제를 인식하게 되면서 공공성이 확장되어 관점의 변화가 일어났다. 마지막으로 ‘공유’ 단계에서 활동을 함께 하는 사람들끼리 서로 의견을 나누며 전체과정을 수정·보완하며 자기성찰의 기회를 가졌다. 시청자의 공감과 댓글은 지속적인 미디어 활동의 큰 요인 중 하나이다. 관계성 확장의 상호작용으로 타인의 삶에 관심을 가지게 되고 사회참여의 빈도가 늘어났다. 이를 바탕으로 미디어 리터러시와 민주적 시민성의 관계 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구참여자들은 미디어를 통해 자유롭게 자신의 생각을 표현하고 싶어 하였다. 미디어 활동을 하며 자신의 이야기를 자발적으로 표현하고 다른 사람과 소통할 수 있는 기회로 연결되어 능동적이고 적극적인 활동으로 이어지는 토대를 마련하였다. SNS에서 다양한 사람들과 열린 소통을 하고 자기를 표현하는 것은 사회적인 도구로서 미디어를 활용하는 것임을 알 수 있었다. 이것은 민주적 시민성 관점에 볼 때 미디어 리터러시의 접근역량이 확대되는 것과 능동적 생산자로 변화하는 과정의 모습을 보여주는 것이다. 둘째, 연구참여자들은 예전에는 알지 못했던 사회적 이슈에 대해서 관심을 가지게 되고 실천을 시작하였다. 공동체 속에서의 나는 미디어를 단순히 이용하는 것이 아니라 미디어를 활용하여 자신의 문제를 넘어 사회문제를 해결하기 위해 상호 협력하여 실천해야 한다는 것을 인식하게 되었다. 이것은 민주적 시민성 관점에 볼 때 미디어 리터러시의 비판적 이해역량이 확장되는 것과 열린 소통과 사회참여의 접합점임을 알 수 있다. 셋째, 연구참여자들은 미디어 활동을 지금보다 더 깊이 있고 의미 있는 주제로 확장해 나가고 싶어 하였다. 이것은 미디어에 대한 기존의 인식을 넘어서서 다시 인식하는 것을 말하는 것이다. 미디어 다시 인식하기를 통해서 미디어를 단순히 배우는데 그치는 것이 아니라. 미디어를 공공적 의미로 활용하여 사회참여를 유도하는 것이다. 이것은 민주적 시민성 관점에 볼 때 미디어 리터러시의 사회적 참여 역량이 확장되는 것과 사회참여가 만나는 것의 전형을 보여준다. 지속적으로 미디어 활동을 하면 민주적 시민성이 향상되는 것을 알 수 있었다. 미디어 활동 초기에는 개인의 역량을 키우는데 주목을 하지만 시간이 경과하면서 혼자서 하는 것이 아니라 다른 사람들과 자유롭게 의견을 나누며 소통을 하는 것에 중점을 두었다. 그리고 자신을 표현하면서 능동적 생산자가 되어 점점 사회참여를 하는 빈도가 늘어났다. 특히 주목할 점은 뉴스 리포트를 제작한 연구참여자들의 민주적 시민성이 더욱더 향상되었다. 즉, 제작하는 콘텐츠도 민주적 시민성 향상에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 미디어 활동은 모든 연구참여자에게 접근능력, 의사소통능력, 비판적 이해능력, 사회참여 능력과 같은 미디어 리터러시의 능력적인 면뿐 아니라 능동성, 협업, 책임감과 같은 태도적인 측면까지 영향을 미쳤다. 이러한 연구결과를 토대로 미디어 활동에 참여한 성인중기 학습자의 민주적 시민성 향상에 관하여 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 일상에서의 지속적인 미디어 활동을 통해 상호작용의 과정에서 자신을 찾고, 타인을 인정하고 공동체의 중요성을 인식할 수 있었다. 개인의 관심을 넘어서 사회의 문제까지 인식하는 경험을 할 수 있음을 보여주었다. 둘째, 미디어 활동을 하는 성인중기 학습자들이 점점 늘어나고 있다. 평생학습 영역에서의 미디어 리터러시 활성화를 위해서 성인중기 학습자들을 대상으로 한 후속 연구가 필요함을 알 수 있다. 셋째, 성인중기 학습자들이 체계적으로 활발하게 미디어 활동을 할 수 있도록 평생학습 차원에서 지원과 관심을 가져야 할 필요가 있다. 미디어 활동에 참여한 성인중기 학습자들은 지금까지 살아오면서 굳어진 권위주의를 탈피하고, 능동적으로 사회참여를 하며 민주적 시민성이 향상되는 것을 보여주었다. 이들이 성인후기가 되어도 열린 소통으로 능동적 생산자가 되어 자발적으로 사회참여를 하는 세대가 될 수 있음을 보여주었다.
본 연구는 성인중기 학습자의 미디어 활동이 민주적 시민성 향상에 어떤 영향을 미치는지 탐색하고, 평생학습 영역에서 민주적 시민성 향상의 요인으로서 미디어 리터러시가 갖는 의의를 밝히고, 미디어 리터러시의 활성화의 기초자료를 제공하여 미디어 리터러시의 평생교육적 지평을 확장하는데 목적이 있다. 오늘날 의학기술의 발달로 평균 수명이 증가하여 인생의 후반기가 이전과 비교할 수 없을 만큼 증가하여 성인중기의 중요성과 의미가 새롭게 조명되고 있다. 기존의 생애주기 이론에서도 성인중기는 인생의 전반기와 후반기의 전환점 시기로 이 시기의 전환이 성공적으로 이루어질 경우 앞으로 다가올 성인후기도 성공적인 삶을 살게 된다고 밝혔다. 연구참여자 선정은 3년 이상 꾸준히 미디어 활동을 하고 있는 아날로그 세대인 성인중기 학습자 5인으로 하였다. 특히 연구참여자들은 연령별 인구가 많아서 치열한 경쟁을 통해서 성장한 특징을 가지고 있는 베이비부머 세대이다. 질적 사례 연구방법으로 전체적인 맥락 속에서 의미 있는 진술들의 공통점과 차이점을 발견하여 의미 단위를 정리하고, 의미 있는 진술을 정리하는 과정에서 맥락의 논리성이 부족하다고 생각하는 경우에는 반복적으로 검토하며 수정, 보완을 진행하며 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 연구참여자들의 미디어 활동을 통한 민주적 시민성 향상내용은 다음과 같다. ‘미디어 교육’ 단계에서 아날로그 세대인 연구참여자들은 자기표현 기회 획득의 새로운 경험을 하였다. ‘기획’ 단계에서 토론을 하며 갈등이 직면했을 때 연령과 성별에 무관하게 자유롭게 의견을 나누면서 열린 소통으로 권위주의 탈피를 하였다. ‘촬영’ 단계에서 카메라 렌즈를 통해 세상을 바라보며 책임감 확대와 사회적 실천의 능동적 생산자가 되었다. ‘편집’ 단계에서는 프레임 단위로 세밀하게 자르면서 화면 속 타인의 경험을 통해 동시대의 문제를 인식하게 되면서 공공성이 확장되어 관점의 변화가 일어났다. 마지막으로 ‘공유’ 단계에서 활동을 함께 하는 사람들끼리 서로 의견을 나누며 전체과정을 수정·보완하며 자기성찰의 기회를 가졌다. 시청자의 공감과 댓글은 지속적인 미디어 활동의 큰 요인 중 하나이다. 관계성 확장의 상호작용으로 타인의 삶에 관심을 가지게 되고 사회참여의 빈도가 늘어났다. 이를 바탕으로 미디어 리터러시와 민주적 시민성의 관계 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구참여자들은 미디어를 통해 자유롭게 자신의 생각을 표현하고 싶어 하였다. 미디어 활동을 하며 자신의 이야기를 자발적으로 표현하고 다른 사람과 소통할 수 있는 기회로 연결되어 능동적이고 적극적인 활동으로 이어지는 토대를 마련하였다. SNS에서 다양한 사람들과 열린 소통을 하고 자기를 표현하는 것은 사회적인 도구로서 미디어를 활용하는 것임을 알 수 있었다. 이것은 민주적 시민성 관점에 볼 때 미디어 리터러시의 접근역량이 확대되는 것과 능동적 생산자로 변화하는 과정의 모습을 보여주는 것이다. 둘째, 연구참여자들은 예전에는 알지 못했던 사회적 이슈에 대해서 관심을 가지게 되고 실천을 시작하였다. 공동체 속에서의 나는 미디어를 단순히 이용하는 것이 아니라 미디어를 활용하여 자신의 문제를 넘어 사회문제를 해결하기 위해 상호 협력하여 실천해야 한다는 것을 인식하게 되었다. 이것은 민주적 시민성 관점에 볼 때 미디어 리터러시의 비판적 이해역량이 확장되는 것과 열린 소통과 사회참여의 접합점임을 알 수 있다. 셋째, 연구참여자들은 미디어 활동을 지금보다 더 깊이 있고 의미 있는 주제로 확장해 나가고 싶어 하였다. 이것은 미디어에 대한 기존의 인식을 넘어서서 다시 인식하는 것을 말하는 것이다. 미디어 다시 인식하기를 통해서 미디어를 단순히 배우는데 그치는 것이 아니라. 미디어를 공공적 의미로 활용하여 사회참여를 유도하는 것이다. 이것은 민주적 시민성 관점에 볼 때 미디어 리터러시의 사회적 참여 역량이 확장되는 것과 사회참여가 만나는 것의 전형을 보여준다. 지속적으로 미디어 활동을 하면 민주적 시민성이 향상되는 것을 알 수 있었다. 미디어 활동 초기에는 개인의 역량을 키우는데 주목을 하지만 시간이 경과하면서 혼자서 하는 것이 아니라 다른 사람들과 자유롭게 의견을 나누며 소통을 하는 것에 중점을 두었다. 그리고 자신을 표현하면서 능동적 생산자가 되어 점점 사회참여를 하는 빈도가 늘어났다. 특히 주목할 점은 뉴스 리포트를 제작한 연구참여자들의 민주적 시민성이 더욱더 향상되었다. 즉, 제작하는 콘텐츠도 민주적 시민성 향상에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 미디어 활동은 모든 연구참여자에게 접근능력, 의사소통능력, 비판적 이해능력, 사회참여 능력과 같은 미디어 리터러시의 능력적인 면뿐 아니라 능동성, 협업, 책임감과 같은 태도적인 측면까지 영향을 미쳤다. 이러한 연구결과를 토대로 미디어 활동에 참여한 성인중기 학습자의 민주적 시민성 향상에 관하여 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 일상에서의 지속적인 미디어 활동을 통해 상호작용의 과정에서 자신을 찾고, 타인을 인정하고 공동체의 중요성을 인식할 수 있었다. 개인의 관심을 넘어서 사회의 문제까지 인식하는 경험을 할 수 있음을 보여주었다. 둘째, 미디어 활동을 하는 성인중기 학습자들이 점점 늘어나고 있다. 평생학습 영역에서의 미디어 리터러시 활성화를 위해서 성인중기 학습자들을 대상으로 한 후속 연구가 필요함을 알 수 있다. 셋째, 성인중기 학습자들이 체계적으로 활발하게 미디어 활동을 할 수 있도록 평생학습 차원에서 지원과 관심을 가져야 할 필요가 있다. 미디어 활동에 참여한 성인중기 학습자들은 지금까지 살아오면서 굳어진 권위주의를 탈피하고, 능동적으로 사회참여를 하며 민주적 시민성이 향상되는 것을 보여주었다. 이들이 성인후기가 되어도 열린 소통으로 능동적 생산자가 되어 자발적으로 사회참여를 하는 세대가 될 수 있음을 보여주었다.
This purpose of this study is to expand the lifetime educational horizon of media literacy by exploring how media activities of middle-aged adults affect the development of democratic citizenship, by revealing the significance the literacy of the media as a factor in development democratic citizensh...
This purpose of this study is to expand the lifetime educational horizon of media literacy by exploring how media activities of middle-aged adults affect the development of democratic citizenship, by revealing the significance the literacy of the media as a factor in development democratic citizenship in the lifelong learning area, and by providing the basis for activating media literacy. Today, the development of medical technology has increased the average life expectancy, which has increased beyond the previous years, bringing new light to the importance and meaning of the middle-aged adults. In the conventional life cycle theory, middle-aged adults are the turning point of life, and if the transition is successful, older adults later in life will also lead to a successful. The selection of participants was made up of five middle-aged adults, an analog generation who have been continuously engaged in media activities for more than three years. In particular, research participants are the baby boomers, who grew up through fierce competition because of their age-based population. The qualitative case study method found the common and different points of meaningful statements in the overall context, summed up the unit of meaning, and repeatedly reviewed, modified, supplemented and analyzed when it felt that context lacked logic in the process of organizing meaningful statements. In summary, the results obtained from this study are as follows. The contents of the research participants' development of democratic citizenship through media activities are as follows. In the 'media education' stage, research participants from the analog generation had a new experience in acquiring opportunities for self-expression. When conflicts were encountered during the "planning" stage, they were free to share opinions regardless of age and gender, and they were removed from authoritarianism through open communication. During the "shooting" stage, he looked at the world through camera lenses and became an active producer of expanded responsibility and social practice. In the "edit" stage, the public nature expanded and the view changed as people became aware of contemporary problems through the experience of others on the screen, cutting them finely by frame. Finally, people working together in the "sharing" stage shared opinions, modifying and supplementing the entire process, and taking the opportunity to reflect on themselves. Viewers' empathy and comments are one of the big factors in sustained media activity. The interaction of relational expansion has led to interest in other people's lives and increased frequency of social participation. Based on this, the results of the analysis of the relationship between the media literacy and democratic citizenship are as follows. First, research participants wanted to express their thoughts freely through the media. The foundation for active and active activities was laid by connecting with opportunities to express one's stories voluntarily and communicate with others through media activities. Social networking services have shown that open communication and self-expression with various people is the use of media as a social tool. This is an example of a process in which the access capacity of the media literacy expands from a democratic citizenship perspective and changes to an active producer. Second, research participants became interested in social issues that they had never known before and began to practice. In the community, I have come to recognize that media should not be used simply, but should be used to work together to solve social problems beyond their own problems. This shows that from a democratic citizenship perspective, media literacy's critical understanding extends and is the junction of open communication and social participation. Third, research participants wanted to expand their media activities to a deeper and more meaningful topic than now. This is about re-awareness beyond the traditional perception of the media. It's not just about learning the media through re-aware. It uses the media in a public sense to induce social participation. This shows the full spectrum of media literacy's ability to participate in society from a democratic citizenship perspective and social participation meeting. Continued media activity has shown a development in democratic citizenship. In the early days of the media career, the focus was on developing individual skills, but not on one's own over time, but on communicating freely with others. And as they expressed themselves, they became an active producers, and increasingly they participated in society. Particularly notable was the further development in democratic citizenship of the study participants who produced the news report. In other words, it can be seen that the content produced also influences the development of democratic citizenship. Media activities have affected not only the ability of the media to access, communicate, critical understanding, and social participation skills for all research participants, but also their attitudes, such as activity, collaboration and accountability. Based on these findings, the following implications were presented for the development of democratic citizenship among middle-aged adults who participated in media activities. First, through continuous media activities in daily life, we were able to find ourselves in the process of interaction, recognize others, and recognize the importance of communities. They showed that they could experience social problems beyond personal attention. Second, more and more middle-aged adults are doing media activities. Further research on middle-aged adults is needed to activate media literacy in the lifelong learning area. Third, it is necessary to have support and interest in lifelong learning so that middle-aged adults can systematically and actively engage in media activities. Middle-aged adults who have participated in media activities have shown a rise in democratic citizenship by breaking away from authoritarianism that has been cemented throughout their lives, actively participating in society. They showed that even become older adults, they could become active producers through open communication and become a generation of voluntary social participation.
This purpose of this study is to expand the lifetime educational horizon of media literacy by exploring how media activities of middle-aged adults affect the development of democratic citizenship, by revealing the significance the literacy of the media as a factor in development democratic citizenship in the lifelong learning area, and by providing the basis for activating media literacy. Today, the development of medical technology has increased the average life expectancy, which has increased beyond the previous years, bringing new light to the importance and meaning of the middle-aged adults. In the conventional life cycle theory, middle-aged adults are the turning point of life, and if the transition is successful, older adults later in life will also lead to a successful. The selection of participants was made up of five middle-aged adults, an analog generation who have been continuously engaged in media activities for more than three years. In particular, research participants are the baby boomers, who grew up through fierce competition because of their age-based population. The qualitative case study method found the common and different points of meaningful statements in the overall context, summed up the unit of meaning, and repeatedly reviewed, modified, supplemented and analyzed when it felt that context lacked logic in the process of organizing meaningful statements. In summary, the results obtained from this study are as follows. The contents of the research participants' development of democratic citizenship through media activities are as follows. In the 'media education' stage, research participants from the analog generation had a new experience in acquiring opportunities for self-expression. When conflicts were encountered during the "planning" stage, they were free to share opinions regardless of age and gender, and they were removed from authoritarianism through open communication. During the "shooting" stage, he looked at the world through camera lenses and became an active producer of expanded responsibility and social practice. In the "edit" stage, the public nature expanded and the view changed as people became aware of contemporary problems through the experience of others on the screen, cutting them finely by frame. Finally, people working together in the "sharing" stage shared opinions, modifying and supplementing the entire process, and taking the opportunity to reflect on themselves. Viewers' empathy and comments are one of the big factors in sustained media activity. The interaction of relational expansion has led to interest in other people's lives and increased frequency of social participation. Based on this, the results of the analysis of the relationship between the media literacy and democratic citizenship are as follows. First, research participants wanted to express their thoughts freely through the media. The foundation for active and active activities was laid by connecting with opportunities to express one's stories voluntarily and communicate with others through media activities. Social networking services have shown that open communication and self-expression with various people is the use of media as a social tool. This is an example of a process in which the access capacity of the media literacy expands from a democratic citizenship perspective and changes to an active producer. Second, research participants became interested in social issues that they had never known before and began to practice. In the community, I have come to recognize that media should not be used simply, but should be used to work together to solve social problems beyond their own problems. This shows that from a democratic citizenship perspective, media literacy's critical understanding extends and is the junction of open communication and social participation. Third, research participants wanted to expand their media activities to a deeper and more meaningful topic than now. This is about re-awareness beyond the traditional perception of the media. It's not just about learning the media through re-aware. It uses the media in a public sense to induce social participation. This shows the full spectrum of media literacy's ability to participate in society from a democratic citizenship perspective and social participation meeting. Continued media activity has shown a development in democratic citizenship. In the early days of the media career, the focus was on developing individual skills, but not on one's own over time, but on communicating freely with others. And as they expressed themselves, they became an active producers, and increasingly they participated in society. Particularly notable was the further development in democratic citizenship of the study participants who produced the news report. In other words, it can be seen that the content produced also influences the development of democratic citizenship. Media activities have affected not only the ability of the media to access, communicate, critical understanding, and social participation skills for all research participants, but also their attitudes, such as activity, collaboration and accountability. Based on these findings, the following implications were presented for the development of democratic citizenship among middle-aged adults who participated in media activities. First, through continuous media activities in daily life, we were able to find ourselves in the process of interaction, recognize others, and recognize the importance of communities. They showed that they could experience social problems beyond personal attention. Second, more and more middle-aged adults are doing media activities. Further research on middle-aged adults is needed to activate media literacy in the lifelong learning area. Third, it is necessary to have support and interest in lifelong learning so that middle-aged adults can systematically and actively engage in media activities. Middle-aged adults who have participated in media activities have shown a rise in democratic citizenship by breaking away from authoritarianism that has been cemented throughout their lives, actively participating in society. They showed that even become older adults, they could become active producers through open communication and become a generation of voluntary social participation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.