급속한 정보통신 기술의 발전과 함께 4차 산업혁명 시대에 들어서면서 빅 데이터(big data), 인공지능(AI), 챗봇(chatbot) 등의 기술이 사회 전반에 응용되고 있다. ...
급속한 정보통신 기술의 발전과 함께 4차 산업혁명 시대에 들어서면서 빅 데이터(big data), 인공지능(AI), 챗봇(chatbot) 등의 기술이 사회 전반에 응용되고 있다. 이러닝 학문 분야에서도 4차 산업혁명 시대에서 요구되는 발전적인 학습 서비스 구현 및 제공을 위한 다양한 연구가 진행되고 있다. 특히 2010년 대 초반부터 학습자의 학습 관련 데이터를 수집하고 분석하여 학습적 처방을 제공함으로써 학습 성과를 촉진하고자 하는 목적을 갖는 학습 분석(learning analytics)에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 학습 분석은 교수학습 과정에서 발생하는 빅 데이터, 즉 학습 빅 데이터를 기반으로 보다 효과적인 학습을 진행할 수 있도록 지원하며 이를 통해 성공적인 학습목적 달성을 유도하는 의미를 갖고 있다. 이와 함께 학습자를 서비스 중심으로 정의하고 학습 분석을 통해 도출된 결과를 바탕으로 개인에 최적화된 학습을 제공하는 맞춤형 학습과 관련된 연구도 진행되고 있으며, 최근에는 인공지능, 챗봇 등을 활용한 학습 이용 서비스에 대한 연구도 진행되고 있다. 본 논문은 4차 산업혁명 시대에서 발전적인 이러닝 서비스를 제공할 수 있는 시스템의 설계에 대한 것으로 최신 IT 기술과의 융합을 기반으로 맞춤형 학습 서비스 제공을 위한 학습(문항, 학습 내용)을 추천하는 학습관리시스템(LMS, Learning Management System) 구현에 활용 가능한 설계의 제시를 목적으로 하고 있다. 연구의 진행은 학습 분석, 맞춤형 학습, 적응적 학습 등의 선행 연구에 대한 조사와 분석을 통해 관련 이론을 확인하여 시사점을 도출하고, 이를 통해 맞춤형 학습 서비스를 위한 학습 추천 LMS 설계를 진행하였으며, 최종적인 설계 결과에 대해서 현업 이러닝 시스템 개발자를 전문가로 하여 평가를 진행하였다. 본 연구는 시스템 설계 단계까지만 진행된 한계성을 갖고 있다. 따라서 설계에 따른 실제 학습 추천 LMS의 구현 및 서비스 적용을 통한 효과성 검증 등의 후속 연구가 진행될 필요가 있다. 후속 연구의 진행에서 우선 서비스 적용 분야는 학습자 수준 데이터 등을 객관적으로 확인할 수 있는 수학 교육 분야가 적절할 것이다. 수학 교육은 4차 산업혁명 시대에서 미래 지향의 인재 육성에 필수 요소인 창의와 융합 사고력의 기본적인 요소 중 하나로 강조되고 있으며, 미래 인재 기본역량으로 논리적이고 객관적이며 창의적인 사고의 필요에 의해 수학의 중요성이 높아지고 있으나, 교육 현장에서는 초등학교 6학년의 36.5%, 중학교 3학년의 46.2% 그리고 고등학교 3학년의 59.7%가 수포자(수학 포기 자)로 나타나고 있다. 이는 4차 산업혁명 시대에서 글로벌한 경쟁에서 생존하기 위해 필요한 국가 경쟁력 요소 중 가장 중요한 핵심 인재 확보에 장애가 될 것이라는 것을 쉽게 예측할 수 있다. 또한 학습자의 성취 및 수준, 제공되는 학습 콘텐츠 수준 등을 객관적으로 확인할 수 있는 데이터를 명확하게 확보할 수 있기에 본 연구에서 제안된 설계가 적용된 시스템 구현 후 실제 이러닝 서비스를 제공을 통한 효과성 등의 검증을 포함한 후속 연구 진행에 적합할 것이다. 본 연구는 설계 단계로 진행되었으나 이를 바탕으로 실제 시스템 구현이 진행되고 향후 연구를 통한 효과성 등의 검증이 다양한 이러닝 서비스 분야에서 적용되어 설계 및 구현의 고도화가 진행된다면, 미래 지향적인 학습 추천 LMS로 발전할 수 있는데 기여할 수 있을 것이다.
급속한 정보통신 기술의 발전과 함께 4차 산업혁명 시대에 들어서면서 빅 데이터(big data), 인공지능(AI), 챗봇(chatbot) 등의 기술이 사회 전반에 응용되고 있다. 이러닝 학문 분야에서도 4차 산업혁명 시대에서 요구되는 발전적인 학습 서비스 구현 및 제공을 위한 다양한 연구가 진행되고 있다. 특히 2010년 대 초반부터 학습자의 학습 관련 데이터를 수집하고 분석하여 학습적 처방을 제공함으로써 학습 성과를 촉진하고자 하는 목적을 갖는 학습 분석(learning analytics)에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 학습 분석은 교수학습 과정에서 발생하는 빅 데이터, 즉 학습 빅 데이터를 기반으로 보다 효과적인 학습을 진행할 수 있도록 지원하며 이를 통해 성공적인 학습목적 달성을 유도하는 의미를 갖고 있다. 이와 함께 학습자를 서비스 중심으로 정의하고 학습 분석을 통해 도출된 결과를 바탕으로 개인에 최적화된 학습을 제공하는 맞춤형 학습과 관련된 연구도 진행되고 있으며, 최근에는 인공지능, 챗봇 등을 활용한 학습 이용 서비스에 대한 연구도 진행되고 있다. 본 논문은 4차 산업혁명 시대에서 발전적인 이러닝 서비스를 제공할 수 있는 시스템의 설계에 대한 것으로 최신 IT 기술과의 융합을 기반으로 맞춤형 학습 서비스 제공을 위한 학습(문항, 학습 내용)을 추천하는 학습관리시스템(LMS, Learning Management System) 구현에 활용 가능한 설계의 제시를 목적으로 하고 있다. 연구의 진행은 학습 분석, 맞춤형 학습, 적응적 학습 등의 선행 연구에 대한 조사와 분석을 통해 관련 이론을 확인하여 시사점을 도출하고, 이를 통해 맞춤형 학습 서비스를 위한 학습 추천 LMS 설계를 진행하였으며, 최종적인 설계 결과에 대해서 현업 이러닝 시스템 개발자를 전문가로 하여 평가를 진행하였다. 본 연구는 시스템 설계 단계까지만 진행된 한계성을 갖고 있다. 따라서 설계에 따른 실제 학습 추천 LMS의 구현 및 서비스 적용을 통한 효과성 검증 등의 후속 연구가 진행될 필요가 있다. 후속 연구의 진행에서 우선 서비스 적용 분야는 학습자 수준 데이터 등을 객관적으로 확인할 수 있는 수학 교육 분야가 적절할 것이다. 수학 교육은 4차 산업혁명 시대에서 미래 지향의 인재 육성에 필수 요소인 창의와 융합 사고력의 기본적인 요소 중 하나로 강조되고 있으며, 미래 인재 기본역량으로 논리적이고 객관적이며 창의적인 사고의 필요에 의해 수학의 중요성이 높아지고 있으나, 교육 현장에서는 초등학교 6학년의 36.5%, 중학교 3학년의 46.2% 그리고 고등학교 3학년의 59.7%가 수포자(수학 포기 자)로 나타나고 있다. 이는 4차 산업혁명 시대에서 글로벌한 경쟁에서 생존하기 위해 필요한 국가 경쟁력 요소 중 가장 중요한 핵심 인재 확보에 장애가 될 것이라는 것을 쉽게 예측할 수 있다. 또한 학습자의 성취 및 수준, 제공되는 학습 콘텐츠 수준 등을 객관적으로 확인할 수 있는 데이터를 명확하게 확보할 수 있기에 본 연구에서 제안된 설계가 적용된 시스템 구현 후 실제 이러닝 서비스를 제공을 통한 효과성 등의 검증을 포함한 후속 연구 진행에 적합할 것이다. 본 연구는 설계 단계로 진행되었으나 이를 바탕으로 실제 시스템 구현이 진행되고 향후 연구를 통한 효과성 등의 검증이 다양한 이러닝 서비스 분야에서 적용되어 설계 및 구현의 고도화가 진행된다면, 미래 지향적인 학습 추천 LMS로 발전할 수 있는데 기여할 수 있을 것이다.
With the rapid development of information and communication technology entering the era of the fourth industrial revolution, technologies such as big data, artificial intelligence and chat bot are being applied throughout society. In the field of e-learning, various studies are also being condu...
With the rapid development of information and communication technology entering the era of the fourth industrial revolution, technologies such as big data, artificial intelligence and chat bot are being applied throughout society. In the field of e-learning, various studies are also being conducted to implement and provide the advanced learning services required in the era of the 4th Industrial Revolution. Especially since the early 2010s, there has been an active study of learning analytics aimed at promoting learning outcomes by collecting and analyzing learner-related data and providing learning prescriptions. Learning analytics helps to achieve successful learning objectives based on big data from the course of instructional design, i.e. learning big data. In addition, research related to customized learning, which defines learners as service oriented and provides optimized learning for individuals based on results derived from learning analytics, has recently been conducted on learning-use services using artificial intelligence and chat bot. This paper is about the design of a system that can provide advanced e-learning services in the era of the 4th Industrial Revolution and aims to present a design that can be utilized in the implementation of LMS(Learning Management System), which recommends learning (question, learning content) for the provision of customized learning services based on convergence with the latest IT technologies. The research progress was made by identifying relevant theories through investigation and analysis of prior studies such as learning analytics, customized learning, adaptive learning, etc. to derive implications, and by doing so, the experience recommended LMS design for customized learning services was carried out, and the assessment was conducted with the field LMS developer as an expert on the final design results. This study has limitations that have been carried out up to the design stage of the system over time. Therefore, follow-up studies such as implementation of practical learning recommendations LMS and validation of effectiveness through service application need to be carried out according to design. In the course of further research, the application of services will first be appropriate in the field of mathematics and education where learner-level data can be checked objectively. Mathematics education is emphasized as one of the basic elements of creativity and convergence thinking, which is essential to fostering future-oriented talent in the era of the 4th Industrial Revolution, and the importance of mathematics is increased by the need for logical, objective and creative thinking, but at the educational site, 36.5% of sixth graders in elementary school, 46.2% of third graders in middle school and 59.7% of high school seniors are likely to give up. It is easy to predict that this will be an obstacle to securing the most important key talent among the national competitiveness elements needed to survive global competition in the era of the 4th Industrial Revolution. In addition, data that can clearly be objectively identified, such as learner achievements and levels of learning content provided, will be suitable for further research, including verification of effectiveness through the provision of actual e-learning services after the implementation of the system where the proposed design is applied in this study. If this study is conducted at the design stage, but based on it, actual system implementation is carried out and the design is advanced in various e-learning service areas, such as effectiveness through future research, it can be expected to contribute as a research that presents a progressive direction as a future LMS.
With the rapid development of information and communication technology entering the era of the fourth industrial revolution, technologies such as big data, artificial intelligence and chat bot are being applied throughout society. In the field of e-learning, various studies are also being conducted to implement and provide the advanced learning services required in the era of the 4th Industrial Revolution. Especially since the early 2010s, there has been an active study of learning analytics aimed at promoting learning outcomes by collecting and analyzing learner-related data and providing learning prescriptions. Learning analytics helps to achieve successful learning objectives based on big data from the course of instructional design, i.e. learning big data. In addition, research related to customized learning, which defines learners as service oriented and provides optimized learning for individuals based on results derived from learning analytics, has recently been conducted on learning-use services using artificial intelligence and chat bot. This paper is about the design of a system that can provide advanced e-learning services in the era of the 4th Industrial Revolution and aims to present a design that can be utilized in the implementation of LMS(Learning Management System), which recommends learning (question, learning content) for the provision of customized learning services based on convergence with the latest IT technologies. The research progress was made by identifying relevant theories through investigation and analysis of prior studies such as learning analytics, customized learning, adaptive learning, etc. to derive implications, and by doing so, the experience recommended LMS design for customized learning services was carried out, and the assessment was conducted with the field LMS developer as an expert on the final design results. This study has limitations that have been carried out up to the design stage of the system over time. Therefore, follow-up studies such as implementation of practical learning recommendations LMS and validation of effectiveness through service application need to be carried out according to design. In the course of further research, the application of services will first be appropriate in the field of mathematics and education where learner-level data can be checked objectively. Mathematics education is emphasized as one of the basic elements of creativity and convergence thinking, which is essential to fostering future-oriented talent in the era of the 4th Industrial Revolution, and the importance of mathematics is increased by the need for logical, objective and creative thinking, but at the educational site, 36.5% of sixth graders in elementary school, 46.2% of third graders in middle school and 59.7% of high school seniors are likely to give up. It is easy to predict that this will be an obstacle to securing the most important key talent among the national competitiveness elements needed to survive global competition in the era of the 4th Industrial Revolution. In addition, data that can clearly be objectively identified, such as learner achievements and levels of learning content provided, will be suitable for further research, including verification of effectiveness through the provision of actual e-learning services after the implementation of the system where the proposed design is applied in this study. If this study is conducted at the design stage, but based on it, actual system implementation is carried out and the design is advanced in various e-learning service areas, such as effectiveness through future research, it can be expected to contribute as a research that presents a progressive direction as a future LMS.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.