21세기는 급속한 변화가 특징으로 나타나는 4차 산업시대이다. 이 시기를 살아가고 있는 현대인들에게는 창의력, 사고의 유연성, 정보력 등 다양한 자질들이 요구된다. 또한 이 시대는 이전 시대와 다르게 발전의 폭발성과 파괴성이 크고 인공지능과 로봇공학 등과 같은 혁신적인 기술이 크게 발전하여 인간의 개입을 최소화 시키고 있다. 이와 같은 시대적 특성들로 인하여 일자리 절벽현상이 가속화 되고 있으며 경쟁은 더욱 강조되고 있다. 지나친 경쟁을 강조하는 현 시대의 사회적 특성들은 우리 사회에 다양한 병리현상들을 초래하고 있다. 특히 청소년기의 학생들은 학업 스트레스와 다양한 관계에서 오는 심리적 불안감 등 많은 문제 상황에 노출 되어 있는 것이 현실이다. 그러나 아직 정서적으로 미성숙한 학생들은 스트레스를 해소하는 방법에 취약하여 이와 같은 문제들을 청소년 비행이나 자해 등 좋지 않은 방법으로 표출하게 되는데, 이는 결과적으로 더욱 큰 사회적 문제로 이어지게 된다. 본 연구는 이러한 문제 상황들을 해결하기 위해 학교수업을 통하여 학생들이 가지고 있는 다양한 스트레스를 줄여 주는 것을 목적으로 하고 있다. 또한 학생들의 문제 원인을 현재 음악심리치료에서 활용되어지는 다양한 기법들을 수업에 적용하여 음악 수업을 통해 해소할 수 있도록 지도방안을 모색하고자 한다. 음악심리치료란 심리치료학의 틀에 음악적인 도구를 사용하는 현대 심리치료의 한 방법이다. 즉 현대인들의 정신적 안정을 위하여 음악이라는 도구를 사용해 효과적으로 치료하고 변화시키는 것이 음악 심리치료이다. 음악심리치료의 세부적 기법으로는 노래심리치료, 즉흥연주, 음악 만들기 등으로 구분 할 수 있으며 본 연구에서는 즉흥연주와 음악 만들기를 활용하여 연구하고자 한다. 수업에서 사용하게 될 음악심리치료법은 타악기를 활용한 음악심리치료법으로 다양한 타악기 중에서도 난타와 접목시켜 청소년기 학생들의 사회 불안감과 스트레스 해소에 대해 도움을 줄 수 있는 음악 지도 방안을 구상하였다. 난타는 대표적인 타악기 연주법으로 타악기는 ...
21세기는 급속한 변화가 특징으로 나타나는 4차 산업시대이다. 이 시기를 살아가고 있는 현대인들에게는 창의력, 사고의 유연성, 정보력 등 다양한 자질들이 요구된다. 또한 이 시대는 이전 시대와 다르게 발전의 폭발성과 파괴성이 크고 인공지능과 로봇공학 등과 같은 혁신적인 기술이 크게 발전하여 인간의 개입을 최소화 시키고 있다. 이와 같은 시대적 특성들로 인하여 일자리 절벽현상이 가속화 되고 있으며 경쟁은 더욱 강조되고 있다. 지나친 경쟁을 강조하는 현 시대의 사회적 특성들은 우리 사회에 다양한 병리현상들을 초래하고 있다. 특히 청소년기의 학생들은 학업 스트레스와 다양한 관계에서 오는 심리적 불안감 등 많은 문제 상황에 노출 되어 있는 것이 현실이다. 그러나 아직 정서적으로 미성숙한 학생들은 스트레스를 해소하는 방법에 취약하여 이와 같은 문제들을 청소년 비행이나 자해 등 좋지 않은 방법으로 표출하게 되는데, 이는 결과적으로 더욱 큰 사회적 문제로 이어지게 된다. 본 연구는 이러한 문제 상황들을 해결하기 위해 학교수업을 통하여 학생들이 가지고 있는 다양한 스트레스를 줄여 주는 것을 목적으로 하고 있다. 또한 학생들의 문제 원인을 현재 음악심리치료에서 활용되어지는 다양한 기법들을 수업에 적용하여 음악 수업을 통해 해소할 수 있도록 지도방안을 모색하고자 한다. 음악심리치료란 심리치료학의 틀에 음악적인 도구를 사용하는 현대 심리치료의 한 방법이다. 즉 현대인들의 정신적 안정을 위하여 음악이라는 도구를 사용해 효과적으로 치료하고 변화시키는 것이 음악 심리치료이다. 음악심리치료의 세부적 기법으로는 노래심리치료, 즉흥연주, 음악 만들기 등으로 구분 할 수 있으며 본 연구에서는 즉흥연주와 음악 만들기를 활용하여 연구하고자 한다. 수업에서 사용하게 될 음악심리치료법은 타악기를 활용한 음악심리치료법으로 다양한 타악기 중에서도 난타와 접목시켜 청소년기 학생들의 사회 불안감과 스트레스 해소에 대해 도움을 줄 수 있는 음악 지도 방안을 구상하였다. 난타는 대표적인 타악기 연주법으로 타악기는 음악치료에서 많이 활용되는 치료방법이다. 타악기를 활용한 음악치료는 정신 건강을 위협하는 스트레스를 풀어줄 수 있는 가장 쉬운 방법이며, 안정적인 환경에서 청소년들의 에너지 표출과 스트레스 해소에 도움을 줄 수 있다는 장점을 가지고 있다. 또한 연주 방법이 간단하고 단체 활동이 가능해 이를 통한 심리적 안정감을 제공하고 참여를 유도할 수 있다는 것이 가장 큰 특징이다. 본 연구에서는 이러한 다양한 장점이 있는 난타를 활용한 치료 방법들을 수업에 접목시켰으며 수업 형태는 협동학습으로 구성하였다. 이는 학생들이 경쟁의 압박에서 벗어나 서로 배려하게 되며 협동심과 배려심을 길러주어 최종적으로는 인격적인 성숙으로 이어지게 되는 효과를 기대할 수 있다. 결과적으로 본 논문은 학교 음악 수업을 통하여 음악교과가 청소년들의 정신건강에 이로운 역할이 되도록 하는 것이 가장 큰 목적이며, 다양한 교과목들 가운데 음악이 학생들에게 있어 필수불가결한 존재의 과목으로서 역할을 인식 시키는 것에 도움을 주고자 한다. 이를 위하여 난타를 활용한 치료프로그램을 5차시의 수업 지도안에 접목시켜 구상하였으며, 청소년들의 스트레스와 심리적 안정에 도움을 줄 수 있는 음악과 교수학습 지도안을 개발하였다. 현재 의료·치료적 분야에서 음악심리치료는 다양한 지원들을 통하여 활발하게 연구, 활용 되고 있다. 그러나 음악교육계에서 이러한 연구들이 아직은 미비하게 진행되고 있는 것이 현실이다. 음악심리치료가 활발히 연구되어 지는 것처럼 청소년들의 문제 해결 및 예방을 위하여 앞으로 더 많은 교육자·연구자들이 다양한 음악 치료법을 적용한 수업연구들을 개발하고, 학교 교육현장에서 더욱 다양한 분야와 방법으로 활용되어 지기를 기대한다.
21세기는 급속한 변화가 특징으로 나타나는 4차 산업시대이다. 이 시기를 살아가고 있는 현대인들에게는 창의력, 사고의 유연성, 정보력 등 다양한 자질들이 요구된다. 또한 이 시대는 이전 시대와 다르게 발전의 폭발성과 파괴성이 크고 인공지능과 로봇공학 등과 같은 혁신적인 기술이 크게 발전하여 인간의 개입을 최소화 시키고 있다. 이와 같은 시대적 특성들로 인하여 일자리 절벽현상이 가속화 되고 있으며 경쟁은 더욱 강조되고 있다. 지나친 경쟁을 강조하는 현 시대의 사회적 특성들은 우리 사회에 다양한 병리현상들을 초래하고 있다. 특히 청소년기의 학생들은 학업 스트레스와 다양한 관계에서 오는 심리적 불안감 등 많은 문제 상황에 노출 되어 있는 것이 현실이다. 그러나 아직 정서적으로 미성숙한 학생들은 스트레스를 해소하는 방법에 취약하여 이와 같은 문제들을 청소년 비행이나 자해 등 좋지 않은 방법으로 표출하게 되는데, 이는 결과적으로 더욱 큰 사회적 문제로 이어지게 된다. 본 연구는 이러한 문제 상황들을 해결하기 위해 학교수업을 통하여 학생들이 가지고 있는 다양한 스트레스를 줄여 주는 것을 목적으로 하고 있다. 또한 학생들의 문제 원인을 현재 음악심리치료에서 활용되어지는 다양한 기법들을 수업에 적용하여 음악 수업을 통해 해소할 수 있도록 지도방안을 모색하고자 한다. 음악심리치료란 심리치료학의 틀에 음악적인 도구를 사용하는 현대 심리치료의 한 방법이다. 즉 현대인들의 정신적 안정을 위하여 음악이라는 도구를 사용해 효과적으로 치료하고 변화시키는 것이 음악 심리치료이다. 음악심리치료의 세부적 기법으로는 노래심리치료, 즉흥연주, 음악 만들기 등으로 구분 할 수 있으며 본 연구에서는 즉흥연주와 음악 만들기를 활용하여 연구하고자 한다. 수업에서 사용하게 될 음악심리치료법은 타악기를 활용한 음악심리치료법으로 다양한 타악기 중에서도 난타와 접목시켜 청소년기 학생들의 사회 불안감과 스트레스 해소에 대해 도움을 줄 수 있는 음악 지도 방안을 구상하였다. 난타는 대표적인 타악기 연주법으로 타악기는 음악치료에서 많이 활용되는 치료방법이다. 타악기를 활용한 음악치료는 정신 건강을 위협하는 스트레스를 풀어줄 수 있는 가장 쉬운 방법이며, 안정적인 환경에서 청소년들의 에너지 표출과 스트레스 해소에 도움을 줄 수 있다는 장점을 가지고 있다. 또한 연주 방법이 간단하고 단체 활동이 가능해 이를 통한 심리적 안정감을 제공하고 참여를 유도할 수 있다는 것이 가장 큰 특징이다. 본 연구에서는 이러한 다양한 장점이 있는 난타를 활용한 치료 방법들을 수업에 접목시켰으며 수업 형태는 협동학습으로 구성하였다. 이는 학생들이 경쟁의 압박에서 벗어나 서로 배려하게 되며 협동심과 배려심을 길러주어 최종적으로는 인격적인 성숙으로 이어지게 되는 효과를 기대할 수 있다. 결과적으로 본 논문은 학교 음악 수업을 통하여 음악교과가 청소년들의 정신건강에 이로운 역할이 되도록 하는 것이 가장 큰 목적이며, 다양한 교과목들 가운데 음악이 학생들에게 있어 필수불가결한 존재의 과목으로서 역할을 인식 시키는 것에 도움을 주고자 한다. 이를 위하여 난타를 활용한 치료프로그램을 5차시의 수업 지도안에 접목시켜 구상하였으며, 청소년들의 스트레스와 심리적 안정에 도움을 줄 수 있는 음악과 교수학습 지도안을 개발하였다. 현재 의료·치료적 분야에서 음악심리치료는 다양한 지원들을 통하여 활발하게 연구, 활용 되고 있다. 그러나 음악교육계에서 이러한 연구들이 아직은 미비하게 진행되고 있는 것이 현실이다. 음악심리치료가 활발히 연구되어 지는 것처럼 청소년들의 문제 해결 및 예방을 위하여 앞으로 더 많은 교육자·연구자들이 다양한 음악 치료법을 적용한 수업연구들을 개발하고, 학교 교육현장에서 더욱 다양한 분야와 방법으로 활용되어 지기를 기대한다.
The 21st century is a Fourth Industrial Age that is characterized by its rapid change. Various qualifications such as creativity, thinking flexibility, and information power are being demanded from people living in modern times. Also, unlike previous times, this time period has great explosiveness a...
The 21st century is a Fourth Industrial Age that is characterized by its rapid change. Various qualifications such as creativity, thinking flexibility, and information power are being demanded from people living in modern times. Also, unlike previous times, this time period has great explosiveness and destructibility in development and it is minimizing human intervention as innovative technology such as artificial intelligence and robotics is greatly developing. With these characteristics, job cliff phenomena is accelerating, placing more emphasis on competition. The social characteristics of the current age, in which excessive competition is being emphasized, are bringing about various pathological phenomena to our society. In particular, adolescent students are being exposed to many problematic situations such as academic stress and psychological anxiety that comes from various relationships. However, students who are still emotionally immature are vulnerable when finding methods to relieve stress so such problems are expressed through bad methods such as juvenile delinquency or self-harm and this eventually leads to larger social problems. This study aims to reduce the various forms of stress that students have through school classes to resolve such problematic situations. Also, guidance plans were sought out so that the sources of student problems can be resolved through music classes in which various techniques used in musical therapy are applied to school classes. Music therapy is a modern psychological therapy method that uses musical tools within a psychological therapy frame. In other words, music therapy uses the tool of music to effectively provide treatment and change for the mental stability of modern people. Detailed techniques of music therapy can be categorized into song therapy, improvisation, and music making and this study attempts to proceed by applying improvisation and music making. The music therapy method to be used in class is a music therapy method that uses percussion instruments and of various percussion instruments, it grafts in NANTA and composes a musical guidance plan that can help relieve the social anxiety and stress of adolescent students. NANTA is a representative percussion technique and percussion instruments are a therapy method often used in music therapy. Music therapy that applies percussion instruments is the easiest way to relieve stress that threatens mental health and it can aid in relieving the stress and expressing the energy of adolescents in a stable environment. Also, its performance methods are simple and it is possible to have group activities so it is most greatly characterized by how it can induce participation and provide psychological stability. This study grafted therapy methods using NANTA, with its various merits, to classes and class forms were composed with cooperative learning. This allows students to break away from the pressure of competition and as it fosters a sense of cooperation and consideration, its effects can ultimately lead to moral maturity. Conclusively, the greatest aim of this study is to make music courses act beneficially towards the mental health of adolescents through music classes and it attempts to aid in making students perceive music as an essential subject. For this, it constructed a 5 session class guidance plan for a therapy program applying NANTA and it developed a music teaching and learning guidance plan that can help relieve the stress of and provide psychological stability to adolescents. Currently, music therapy is being actively studied and applied in medical and treatment fields through various forms of support. However, such studies are still being insufficiently conducted in the musical education field. As music therapy is being actively studies, it is anticipated that more teachers and researchers will develop class research that applies various forms of music therapy and that such research will be used in various fields and through various methods in school education sites for the problem solving and prevention of adolescents.
The 21st century is a Fourth Industrial Age that is characterized by its rapid change. Various qualifications such as creativity, thinking flexibility, and information power are being demanded from people living in modern times. Also, unlike previous times, this time period has great explosiveness and destructibility in development and it is minimizing human intervention as innovative technology such as artificial intelligence and robotics is greatly developing. With these characteristics, job cliff phenomena is accelerating, placing more emphasis on competition. The social characteristics of the current age, in which excessive competition is being emphasized, are bringing about various pathological phenomena to our society. In particular, adolescent students are being exposed to many problematic situations such as academic stress and psychological anxiety that comes from various relationships. However, students who are still emotionally immature are vulnerable when finding methods to relieve stress so such problems are expressed through bad methods such as juvenile delinquency or self-harm and this eventually leads to larger social problems. This study aims to reduce the various forms of stress that students have through school classes to resolve such problematic situations. Also, guidance plans were sought out so that the sources of student problems can be resolved through music classes in which various techniques used in musical therapy are applied to school classes. Music therapy is a modern psychological therapy method that uses musical tools within a psychological therapy frame. In other words, music therapy uses the tool of music to effectively provide treatment and change for the mental stability of modern people. Detailed techniques of music therapy can be categorized into song therapy, improvisation, and music making and this study attempts to proceed by applying improvisation and music making. The music therapy method to be used in class is a music therapy method that uses percussion instruments and of various percussion instruments, it grafts in NANTA and composes a musical guidance plan that can help relieve the social anxiety and stress of adolescent students. NANTA is a representative percussion technique and percussion instruments are a therapy method often used in music therapy. Music therapy that applies percussion instruments is the easiest way to relieve stress that threatens mental health and it can aid in relieving the stress and expressing the energy of adolescents in a stable environment. Also, its performance methods are simple and it is possible to have group activities so it is most greatly characterized by how it can induce participation and provide psychological stability. This study grafted therapy methods using NANTA, with its various merits, to classes and class forms were composed with cooperative learning. This allows students to break away from the pressure of competition and as it fosters a sense of cooperation and consideration, its effects can ultimately lead to moral maturity. Conclusively, the greatest aim of this study is to make music courses act beneficially towards the mental health of adolescents through music classes and it attempts to aid in making students perceive music as an essential subject. For this, it constructed a 5 session class guidance plan for a therapy program applying NANTA and it developed a music teaching and learning guidance plan that can help relieve the stress of and provide psychological stability to adolescents. Currently, music therapy is being actively studied and applied in medical and treatment fields through various forms of support. However, such studies are still being insufficiently conducted in the musical education field. As music therapy is being actively studies, it is anticipated that more teachers and researchers will develop class research that applies various forms of music therapy and that such research will be used in various fields and through various methods in school education sites for the problem solving and prevention of adolescents.
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