직소모형을 활용한 음악극 만들기 교수-학습 지도방안연구 : 슈베르트 '겨울 나그네', 슈만의 '여인의 사랑과 생애'를 중심으로 A Study on a Musical Play Creating Teaching-Learning Guidance Plan Applying Jigsaw Model : Focused on Schubert's 'Die Winterreise'and Schumann's 'Frauenliebe und-leben'원문보기
협동학습은 하나의 공동된 목표를 가지고 서로 협동하여 목표를 달성하는 구조이다. 현대사회에서 협동학습은 미래 인재를 양성하는데 필요한 교육 중 하나가 되었다. 특히 음악은 협동학습 교육과 접목되어 많이 사용된다. 음악에서 합창이나 합주는 함께 연주하는 활동이며, 창작활동이나 협동학습으로 많이 사용되는 음악극 모두 협동학습으로 이루어진다. 음악극을 통한 긍정적인 효과는 다양하지만 그 중 하나는 학생들의 흥미유발이다. 음악극을 통해 학생들로 하여금...
협동학습은 하나의 공동된 목표를 가지고 서로 협동하여 목표를 달성하는 구조이다. 현대사회에서 협동학습은 미래 인재를 양성하는데 필요한 교육 중 하나가 되었다. 특히 음악은 협동학습 교육과 접목되어 많이 사용된다. 음악에서 합창이나 합주는 함께 연주하는 활동이며, 창작활동이나 협동학습으로 많이 사용되는 음악극 모두 협동학습으로 이루어진다. 음악극을 통한 긍정적인 효과는 다양하지만 그 중 하나는 학생들의 흥미유발이다. 음악극을 통해 학생들로 하여금 음악에 대한 흥미를 유발할 수 있다. 이것은 곧 학생들의 적극적인 수업 참여로 이루어질 수 있다. 본 연구에서는 직소모형이라는 협동학습 모형을 활용하여 음악극 만들기 활동에 대한 총 8차시의 교수-학습 지도안을 제시하였다. 직소 모형은 모둠을 이루어 원 모둠의 집단과 전문가 집단을 형성하는 학습 모형이다. 각 해당하는 차시의 전문가들은 원 모둠 집단에게 전문가가 되어 수업을 진행한다. 본 연구자의 직소 모형의 사용의 목적은 학생들이 학습 과정에서 상호작용을 통해 더욱 협동심을 고취시키는데 있다. 8차시에 해당하는 수업지도안 연구를 위해 먼저 제 2장에서는 이론적 배경으로 지도안에 사용될 음악극의 개념 및 수업 단계, 협동 학습의 특징 및 기본적 원리, 협동 학습 모형인 JigsawⅠ,Ⅱ,Ⅲ의 모형에 대해서 알아본다. 3장에서는 8차시에 해당하는 수업지도안의 학습 단계와 수업지도안을 제시하였다. 1차시에는 학생들에게 전반적인 수업진행 방식을 알리고, 역할 분배를 하게 된다. 2차시부터 5차시까지는 직소모형의 수업단계를 적용하여 연가곡의 개념을 이해하는 수업으로 진행된다. 본 수업 지도안의 개념학습은 연가곡의 이해이다. 그 중 슈베르트 연가곡 ‘겨울 나그네(Die Winterreise)’와 슈만의 연가곡 ‘여인의 사랑과 생애(Frauenliebe und Leben)’를 제시하였다. 수업의 해당차시는 다음과 같다. 2차시는 슈베르트와 슈만의 생애에 대하여 학습한다. 3차시 슈베르트, 슈만의 가곡의 특징, 4차시 연가곡의 개념 및 특징, 5차시는 ‘겨울 나그네’와 슈만의 연가곡 ‘여인의 사랑과 생에’의 줄거리에 대하여 학습한다. 6차시와 7차시는 연가곡 개념을 바탕으로 음악극 발표를 위한 준비 및 연습단계에 들어간다. 8차시는 음악극을 발표하는 지도안으로 제시하였다. 음악극 수업에서 연가곡의 개념학습을 제시한 목적은 연가곡이란 내용에 서술적 연계성이 있거나, 같은 주제 또는 분위기를 지닌 일련의 시에 붙여진 곡이라는 정의에 중점을 두었다. 연가곡의 개념을 익히고 음악극으로 자신들만의 스토리를 연결지어 만들어 보는 동일한 개념의 지도안을 제시한다. 이 과정을 통해 학생들이 연가곡의 개념을 쉽게 이해하고, 더 나아가 음악극을 만드는 결과물을 통해 음악에 대하여 흥미를 얻을 수 있기를 기대한다.
협동학습은 하나의 공동된 목표를 가지고 서로 협동하여 목표를 달성하는 구조이다. 현대사회에서 협동학습은 미래 인재를 양성하는데 필요한 교육 중 하나가 되었다. 특히 음악은 협동학습 교육과 접목되어 많이 사용된다. 음악에서 합창이나 합주는 함께 연주하는 활동이며, 창작활동이나 협동학습으로 많이 사용되는 음악극 모두 협동학습으로 이루어진다. 음악극을 통한 긍정적인 효과는 다양하지만 그 중 하나는 학생들의 흥미유발이다. 음악극을 통해 학생들로 하여금 음악에 대한 흥미를 유발할 수 있다. 이것은 곧 학생들의 적극적인 수업 참여로 이루어질 수 있다. 본 연구에서는 직소모형이라는 협동학습 모형을 활용하여 음악극 만들기 활동에 대한 총 8차시의 교수-학습 지도안을 제시하였다. 직소 모형은 모둠을 이루어 원 모둠의 집단과 전문가 집단을 형성하는 학습 모형이다. 각 해당하는 차시의 전문가들은 원 모둠 집단에게 전문가가 되어 수업을 진행한다. 본 연구자의 직소 모형의 사용의 목적은 학생들이 학습 과정에서 상호작용을 통해 더욱 협동심을 고취시키는데 있다. 8차시에 해당하는 수업지도안 연구를 위해 먼저 제 2장에서는 이론적 배경으로 지도안에 사용될 음악극의 개념 및 수업 단계, 협동 학습의 특징 및 기본적 원리, 협동 학습 모형인 JigsawⅠ,Ⅱ,Ⅲ의 모형에 대해서 알아본다. 3장에서는 8차시에 해당하는 수업지도안의 학습 단계와 수업지도안을 제시하였다. 1차시에는 학생들에게 전반적인 수업진행 방식을 알리고, 역할 분배를 하게 된다. 2차시부터 5차시까지는 직소모형의 수업단계를 적용하여 연가곡의 개념을 이해하는 수업으로 진행된다. 본 수업 지도안의 개념학습은 연가곡의 이해이다. 그 중 슈베르트 연가곡 ‘겨울 나그네(Die Winterreise)’와 슈만의 연가곡 ‘여인의 사랑과 생애(Frauenliebe und Leben)’를 제시하였다. 수업의 해당차시는 다음과 같다. 2차시는 슈베르트와 슈만의 생애에 대하여 학습한다. 3차시 슈베르트, 슈만의 가곡의 특징, 4차시 연가곡의 개념 및 특징, 5차시는 ‘겨울 나그네’와 슈만의 연가곡 ‘여인의 사랑과 생에’의 줄거리에 대하여 학습한다. 6차시와 7차시는 연가곡 개념을 바탕으로 음악극 발표를 위한 준비 및 연습단계에 들어간다. 8차시는 음악극을 발표하는 지도안으로 제시하였다. 음악극 수업에서 연가곡의 개념학습을 제시한 목적은 연가곡이란 내용에 서술적 연계성이 있거나, 같은 주제 또는 분위기를 지닌 일련의 시에 붙여진 곡이라는 정의에 중점을 두었다. 연가곡의 개념을 익히고 음악극으로 자신들만의 스토리를 연결지어 만들어 보는 동일한 개념의 지도안을 제시한다. 이 과정을 통해 학생들이 연가곡의 개념을 쉽게 이해하고, 더 나아가 음악극을 만드는 결과물을 통해 음악에 대하여 흥미를 얻을 수 있기를 기대한다.
Cooperative learning is a structure in which a goal is achieved through cooperation under a common goal. In modern society, cooperative learning has become a necessary form of education that fosters future talent. In particular, music is often used, grafted with cooperative learning education. In mu...
Cooperative learning is a structure in which a goal is achieved through cooperation under a common goal. In modern society, cooperative learning has become a necessary form of education that fosters future talent. In particular, music is often used, grafted with cooperative learning education. In music, concerted singing or ensembles are activities in which performances are created together and musical plays, which are often used for creative activities or cooperative learning, are all realized through cooperative learning. While there are various positive effects achieved through musical plays, one is the stimulation of student interest. The interest of students in music can be stimulated by musical plays. This can be achieved through the active class participation of students. This study presents an 8 session teaching-learning guidance plan for musical play creating activities applying a cooperative learning model called a Jigsaw model. The Jigsaw model is a learning model which forms an original group and an expert group. The instructional experts of each session conduct classes, acting as experts for those in the original group. The purpose of using the Jigsaw model is to instill a stronger sense of cooperation in students in the learning process through interaction. For a study on a guidance plan of a course of 8 sessions, the second chapter first observes as theoretical background the concept and class stages of musical plays that will be used in the guidance plan, characteristics and basic principles of cooperative learning, and the cooperative learning models of JigsawⅠ, Ⅱ, and Ⅲ. In the third chapter, the learning stages of the guidance plan and the 8 session guidance plan were presented. In the first session, general class progress methods are taught to the students and roles are distributed. During the second to fifth stages, the class stages of the Jigsaw model are applied and classes are progressed to provide understanding of the concept of song cycles. Concept learning of this guidance plan is an understanding of song cycles. Of these, Schubert’s song cycle ‘Die Winterreise’ and Schumann’s song cycle ‘Frauenliebe und Leben’ were presented. The sessions of this class are as follows. In the second session, students are taught about the lives of Schubert and Schumann. In the third session, characteristics of the songs of Schubert and Schumann are taught, in the fourth session, the concepts and characteristics of song cycles, and in the fifth session, students are taught about the plots in ‘Die Winterreise’ and Schumann’s song cycle ‘Frauenliebe und –leben’. The sixth and seventh sessions go into preparation and practice stages for musical play presentations based on the concept of song cycles. The eighth session presents a guidance plan in which a musical play is presented. The purpose for presenting song cycle concept learning in musical play classes is to place focus on the descriptive connectivity of the contents of song cycles or on their definition which states that they are songs that attach a series of poems with the same theme or mood. This study presents a guidance plan with identical concepts in which the concept of song cycles is learned and in which students connect song cycles to create their own story in the form of a musical play. Through this course, students can easily understand the concept of song cycles and further, it is anticipated that they will gain interest in music through the end product they have made in the form of a musical play
Cooperative learning is a structure in which a goal is achieved through cooperation under a common goal. In modern society, cooperative learning has become a necessary form of education that fosters future talent. In particular, music is often used, grafted with cooperative learning education. In music, concerted singing or ensembles are activities in which performances are created together and musical plays, which are often used for creative activities or cooperative learning, are all realized through cooperative learning. While there are various positive effects achieved through musical plays, one is the stimulation of student interest. The interest of students in music can be stimulated by musical plays. This can be achieved through the active class participation of students. This study presents an 8 session teaching-learning guidance plan for musical play creating activities applying a cooperative learning model called a Jigsaw model. The Jigsaw model is a learning model which forms an original group and an expert group. The instructional experts of each session conduct classes, acting as experts for those in the original group. The purpose of using the Jigsaw model is to instill a stronger sense of cooperation in students in the learning process through interaction. For a study on a guidance plan of a course of 8 sessions, the second chapter first observes as theoretical background the concept and class stages of musical plays that will be used in the guidance plan, characteristics and basic principles of cooperative learning, and the cooperative learning models of JigsawⅠ, Ⅱ, and Ⅲ. In the third chapter, the learning stages of the guidance plan and the 8 session guidance plan were presented. In the first session, general class progress methods are taught to the students and roles are distributed. During the second to fifth stages, the class stages of the Jigsaw model are applied and classes are progressed to provide understanding of the concept of song cycles. Concept learning of this guidance plan is an understanding of song cycles. Of these, Schubert’s song cycle ‘Die Winterreise’ and Schumann’s song cycle ‘Frauenliebe und Leben’ were presented. The sessions of this class are as follows. In the second session, students are taught about the lives of Schubert and Schumann. In the third session, characteristics of the songs of Schubert and Schumann are taught, in the fourth session, the concepts and characteristics of song cycles, and in the fifth session, students are taught about the plots in ‘Die Winterreise’ and Schumann’s song cycle ‘Frauenliebe und –leben’. The sixth and seventh sessions go into preparation and practice stages for musical play presentations based on the concept of song cycles. The eighth session presents a guidance plan in which a musical play is presented. The purpose for presenting song cycle concept learning in musical play classes is to place focus on the descriptive connectivity of the contents of song cycles or on their definition which states that they are songs that attach a series of poems with the same theme or mood. This study presents a guidance plan with identical concepts in which the concept of song cycles is learned and in which students connect song cycles to create their own story in the form of a musical play. Through this course, students can easily understand the concept of song cycles and further, it is anticipated that they will gain interest in music through the end product they have made in the form of a musical play
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.