브람스 마지막 가곡 그의 걸작 중 하나인 「네 개의 엄숙한 노래 op.121」작품을 통해 브람스는 낭만주의와 바로크형식을 표현하며 새롭고 절대적인 정신을 보여준다. 그가 사랑했던 클라라 슈만 (Clara Josephine Wieck Schumann, 1819∼1896)의 임박한 죽음의 소식을 접하고 브람스 또한 자신의 죽음이 얼마 남지 않았음을 알았을 때 이 노래를 작곡하였다.
브람스는 그의 평생에 걸쳐 독창, 기악 앙상블 및 합창을 위한 수많은 노래를 작곡했다. 합창은 반주가 없는 곡부터 오케스트라 반주가 있는 곡까지 다...
브람스 마지막 가곡 그의 걸작 중 하나인 「네 개의 엄숙한 노래 op.121」작품을 통해 브람스는 낭만주의와 바로크형식을 표현하며 새롭고 절대적인 정신을 보여준다. 그가 사랑했던 클라라 슈만 (Clara Josephine Wieck Schumann, 1819∼1896)의 임박한 죽음의 소식을 접하고 브람스 또한 자신의 죽음이 얼마 남지 않았음을 알았을 때 이 노래를 작곡하였다.
브람스는 그의 평생에 걸쳐 독창, 기악 앙상블 및 합창을 위한 수많은 노래를 작곡했다. 합창은 반주가 없는 곡부터 오케스트라 반주가 있는 곡까지 다양하게 작곡되었고 곡의 가사를 선택하는 것에 매우 까다로웠으며 당시 시나 성서를 인용했다.
「네 개의 엄숙한 노래 op.121」의 가사는 세상의 끔찍함, 죽음과 삶에 대한 성경의 말씀을 인용했고 그것은 죽음을 슬픔으로 받아들이는 것이 아니라 하나의 축복으로 통하는 과정으로 받아드려야 한다는 성경의 말씀을 우리에게 전달한다. 거룩한 믿음을 바탕으로 사랑의 영원성을 표현하고 곡의 이미지는 엄숙하고 진지하며 노래 제목처럼 절제되어 있다.
첫 번째 노래는 사람의 삶이 동물의 삶과 같을 만큼 공허 하지만 자신의 일을 열심히 하는 것이 축복 된 삶임을 이야기하고, 두 번째 노래는 아직 태어나지 않은 사람이 살아있는 사람보다 더 행복하고 거기에 더해 이미 죽은 사람은 고통 받는 사람보다 더 행복하다는 것을 표현한다. 세 번째 노래는 죽음이 어떤 이 에게는 슬픔이지만 또 다른 누군가에게는 기쁨임을 표현한다. 마지막 노래는 믿음, 소망 및 사랑 중에서 가장 중요한 것이 사랑임을 이야기한다. 모든 노래는 통절형식으로 되어있으며 주요3화음을 기초로 부속화음, 감3화음, 감7화음, 반음계적인 진행 등을 사용하여 낭만적인 색채를 가미했다.
본 논문에서는 브람스의 전반적인 생애와 주요작품들을 보며「네 개의 엄숙한 노래 op.121」의 작곡 배경 및 가사와 성경말씀 연구 또한 형식, 화성, 리듬 등을 분석하며 연구하고자 한다.
브람스 마지막 가곡 그의 걸작 중 하나인 「네 개의 엄숙한 노래 op.121」작품을 통해 브람스는 낭만주의와 바로크형식을 표현하며 새롭고 절대적인 정신을 보여준다. 그가 사랑했던 클라라 슈만 (Clara Josephine Wieck Schumann, 1819∼1896)의 임박한 죽음의 소식을 접하고 브람스 또한 자신의 죽음이 얼마 남지 않았음을 알았을 때 이 노래를 작곡하였다.
브람스는 그의 평생에 걸쳐 독창, 기악 앙상블 및 합창을 위한 수많은 노래를 작곡했다. 합창은 반주가 없는 곡부터 오케스트라 반주가 있는 곡까지 다양하게 작곡되었고 곡의 가사를 선택하는 것에 매우 까다로웠으며 당시 시나 성서를 인용했다.
「네 개의 엄숙한 노래 op.121」의 가사는 세상의 끔찍함, 죽음과 삶에 대한 성경의 말씀을 인용했고 그것은 죽음을 슬픔으로 받아들이는 것이 아니라 하나의 축복으로 통하는 과정으로 받아드려야 한다는 성경의 말씀을 우리에게 전달한다. 거룩한 믿음을 바탕으로 사랑의 영원성을 표현하고 곡의 이미지는 엄숙하고 진지하며 노래 제목처럼 절제되어 있다.
첫 번째 노래는 사람의 삶이 동물의 삶과 같을 만큼 공허 하지만 자신의 일을 열심히 하는 것이 축복 된 삶임을 이야기하고, 두 번째 노래는 아직 태어나지 않은 사람이 살아있는 사람보다 더 행복하고 거기에 더해 이미 죽은 사람은 고통 받는 사람보다 더 행복하다는 것을 표현한다. 세 번째 노래는 죽음이 어떤 이 에게는 슬픔이지만 또 다른 누군가에게는 기쁨임을 표현한다. 마지막 노래는 믿음, 소망 및 사랑 중에서 가장 중요한 것이 사랑임을 이야기한다. 모든 노래는 통절형식으로 되어있으며 주요3화음을 기초로 부속화음, 감3화음, 감7화음, 반음계적인 진행 등을 사용하여 낭만적인 색채를 가미했다.
본 논문에서는 브람스의 전반적인 생애와 주요작품들을 보며「네 개의 엄숙한 노래 op.121」의 작곡 배경 및 가사와 성경말씀 연구 또한 형식, 화성, 리듬 등을 분석하며 연구하고자 한다.
Through 「Four Serious Songs(Vier ernste Gesäng für Baßstimme und Klavier) Op.121」 which is the Brahms's last song and one of his masterpieces, Brahms expresses understated romanticism and the warmth of the baroque, showing his new and absolute spirit. Foreseeing Clara Schumann's (Clara Josephine Wie...
Through 「Four Serious Songs(Vier ernste Gesäng für Baßstimme und Klavier) Op.121」 which is the Brahms's last song and one of his masterpieces, Brahms expresses understated romanticism and the warmth of the baroque, showing his new and absolute spirit. Foreseeing Clara Schumann's (Clara Josephine Wieck Schumann, 1819∼1896) end, whom he loved, Brahms wrote these songs when expecting his own death.
Brahms composed numerous songs for choruses, ensembles, and solos. Choruses range from pieces with no instrumental accompaniments to ones with orchestral accompaniments. He was very fastidious about choosing materials and used poems or religious words for lyrics.
The lyrics of 「Vier ernste Gesänge op.121」 are quotes from the Bible on the futility of the world, death and life. It accepts death not solely as sorrow, but blesses and accepted it as happiness.
And It expresses the eternity of the love based on faith with solemnity. The image of the songs is solemn, serious, and understated as the title of the songs. The first song expresses that it is a blessed life to work hard to do one’s own job although a man's life is as empty as an animal's life. The second song expresses that a man who is not born yet is happier than an alive man and a dead man is happier than a man who suffers. The third song expresses the joy of death.
The last song expresses that the most important among faith, hope and love is love. All songs take the through-composed form. On the basis of primary triads, Secondary dominant, Diminished triad chord,
Diminished 7th chord, and Chromatic modulation are added, imbuing with a romantic atmosphere.
In this paper, I will look at Brahms’ whole life and major works to analyze the background, the form, the Bible, the chords, the rhythms and other pieces of 「Vier ernste Gesänge op.121」, and find the relationship between vocal parts and instrumental accompaniment.
Through 「Four Serious Songs(Vier ernste Gesäng für Baßstimme und Klavier) Op.121」 which is the Brahms's last song and one of his masterpieces, Brahms expresses understated romanticism and the warmth of the baroque, showing his new and absolute spirit. Foreseeing Clara Schumann's (Clara Josephine Wieck Schumann, 1819∼1896) end, whom he loved, Brahms wrote these songs when expecting his own death.
Brahms composed numerous songs for choruses, ensembles, and solos. Choruses range from pieces with no instrumental accompaniments to ones with orchestral accompaniments. He was very fastidious about choosing materials and used poems or religious words for lyrics.
The lyrics of 「Vier ernste Gesänge op.121」 are quotes from the Bible on the futility of the world, death and life. It accepts death not solely as sorrow, but blesses and accepted it as happiness.
And It expresses the eternity of the love based on faith with solemnity. The image of the songs is solemn, serious, and understated as the title of the songs. The first song expresses that it is a blessed life to work hard to do one’s own job although a man's life is as empty as an animal's life. The second song expresses that a man who is not born yet is happier than an alive man and a dead man is happier than a man who suffers. The third song expresses the joy of death.
The last song expresses that the most important among faith, hope and love is love. All songs take the through-composed form. On the basis of primary triads, Secondary dominant, Diminished triad chord,
Diminished 7th chord, and Chromatic modulation are added, imbuing with a romantic atmosphere.
In this paper, I will look at Brahms’ whole life and major works to analyze the background, the form, the Bible, the chords, the rhythms and other pieces of 「Vier ernste Gesänge op.121」, and find the relationship between vocal parts and instrumental accompaniment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.