본 연구는 국내 온라인 플랫폼을 선정하여 다각적인 방식으로 분석한 후 이를 바탕으로 채식의 유형에 따른 채식주의자(Vegetarian) 전용 온라인 플랫폼을 제시하였다.
채식에 대한 소비자들의 관심은 늘어나고 있고 오늘날 하나의 라이프 스타일로 자리 잡고 있다. 국내 가장 많은 회원 수를 보유하고 있는 온라인 카페인 네이버의 한울벗채식나라는 2004년 10월에 개설되어 현재 약 78,600명의 회원을 보유하고 있다. 이 온라인 카페를 즐겨 찾는 회원은 약 12,200명, 하루 평균 방문자는 약 5,000명이다. 이렇듯 온라인을 중심으로 채식 문화가 확산되고 있음에도 불구하고 채식 제품은 단순히 육류를 먹지 않는 사람이 찾는 것이란 인식이 강해 일반 식품 매장에서 찾아보기 어렵다. 또한 친환경적이고 윤리적인 제품을 구매하려는 소비 트렌드가 증가하고 있지만 국내 비건(Vegan) 온라인몰은 단순히 판매를 위한 제품의 나열만 있을 뿐 사용자가 채식에 대한 정보를 습득하는데 불편함을 겪고 있다. 따라서 채식 제품에 대한 정확한 정보 습득과 그에 따른 맞춤 구매가 이루어질 수 있는 체계적인 온라인 플랫폼 제안을 목적으로 하였다.
본 연구의 방법으로 문헌연구, 현황 조사 및 분석을 통한 특성 도출, 벤치마킹, 온라인 플랫폼 제안 순으로 진행하였다. 채식 디자인, 비건 디자인을 키워드로한 RISS의 국내 학위논문과 학술지논문은 식품은 2권만이 출간되었기 때문에 단행본, 온라인 사이트 및 기사 등을 적극적으로 조사하여 채식주의자에 관한 정의, 유형, 동기를 분석하였다. 그리고 국내 채식 온라인몰 현황 분석을 위하여 200개 이상의 제품 수, 100건 이상의 게시물이 포스팅되어있는 ...
본 연구는 국내 온라인 플랫폼을 선정하여 다각적인 방식으로 분석한 후 이를 바탕으로 채식의 유형에 따른 채식주의자(Vegetarian) 전용 온라인 플랫폼을 제시하였다.
채식에 대한 소비자들의 관심은 늘어나고 있고 오늘날 하나의 라이프 스타일로 자리 잡고 있다. 국내 가장 많은 회원 수를 보유하고 있는 온라인 카페인 네이버의 한울벗채식나라는 2004년 10월에 개설되어 현재 약 78,600명의 회원을 보유하고 있다. 이 온라인 카페를 즐겨 찾는 회원은 약 12,200명, 하루 평균 방문자는 약 5,000명이다. 이렇듯 온라인을 중심으로 채식 문화가 확산되고 있음에도 불구하고 채식 제품은 단순히 육류를 먹지 않는 사람이 찾는 것이란 인식이 강해 일반 식품 매장에서 찾아보기 어렵다. 또한 친환경적이고 윤리적인 제품을 구매하려는 소비 트렌드가 증가하고 있지만 국내 비건(Vegan) 온라인몰은 단순히 판매를 위한 제품의 나열만 있을 뿐 사용자가 채식에 대한 정보를 습득하는데 불편함을 겪고 있다. 따라서 채식 제품에 대한 정확한 정보 습득과 그에 따른 맞춤 구매가 이루어질 수 있는 체계적인 온라인 플랫폼 제안을 목적으로 하였다.
본 연구의 방법으로 문헌연구, 현황 조사 및 분석을 통한 특성 도출, 벤치마킹, 온라인 플랫폼 제안 순으로 진행하였다. 채식 디자인, 비건 디자인을 키워드로한 RISS의 국내 학위논문과 학술지논문은 식품은 2권만이 출간되었기 때문에 단행본, 온라인 사이트 및 기사 등을 적극적으로 조사하여 채식주의자에 관한 정의, 유형, 동기를 분석하였다. 그리고 국내 채식 온라인몰 현황 분석을 위하여 200개 이상의 제품 수, 100건 이상의 게시물이 포스팅되어있는 SNS 계정, 200건 이상의 구매자의 후기를 기준으로 러빙헛(Lovinghut), 베지푸드(Vegefood), 베지맘(Vegemom)을 조사 대상으로 선정하였다.
이렇게 선정된 플랫폼을 차별화된 채식 컨텐츠 사용 여부, 카테고리 구분의 효율성, 정보 전달 방식의 적합성을 중심으로 분석한 후 특성을 도출하였다. 그리고 국내에서 성공한 온라인 플랫폼을 벤치마킹하기 위하여 3개의 대상을 선정하였다. 첫 번째로 채식주의자들의 개인별 유형, 동기 등이 다름에 따라 그들의 라이프 스타일 또한 다양하므로 사용자의 취향을 중점으로 서비스되는 왓챠플레이(Watchaplay), 두 번째로 채식의 주요 식재료인 신선식품의 배송을 활성화시켜줄 수 있는 식재료 배송 서비스인 마켓컬리(Marketkurly), 마지막으로 사용자의 위치를 기반으로 식당, 메뉴의 정확한 정보 전달 시스템을 갖고 있는 배달의 민족(Baemin)이다.
이러한 분석과 벤치마킹을 기반으로 본 연구에서는 채식주의자를 위한 온라인 플랫폼을 제시하였으며, 특성은 다음과 같다. 첫째, 사용자의 채식 유형과 선호 품목을 기준으로한 추천형 플랫폼이다. 둘째, 채식 유형별 컬러 코드 시스템을 적용하여 사용자를 분류하였고 셋째, 로그인, 회원가입, 쇼핑, 식당찾기, 라이프 메뉴까지 전체 카테고리에 체계적으로 적용하였다. 넷째, 상세 정보 페이지는 직관적 인지가 용이하도록 이동 시에도 컬러 코드가 배경으로 일관되게 노출되도록 설계하였다. 다섯째, 정확하고 빠른 정보 전달이 가능하도록 사용자의 채식 유형에 따른 필터링 시스템으로 정보 전달 체계를 단순화하였다.
본 연구는 추천형 채식 온라인 플랫폼을 제안하였다는 점에서 향후 비지니스 모델을 제작하는데 기초자료로 활용할 수 있다. 실질적으로 제작이 진행된다면 전문화된 UX/UI 디자인으로 보완할 필요가 있으며, 향후 사용자의 니즈(Needs)에 따른 지속적 대응 및 차별화 방안을 제시하여 활성화시켜야 할 것이다. 본 연구를 시작으로 하나의 문화로 자리 잡은 채식주의(Vegetarianism)를 취향으로써 존중하고 다양한 식문화가 활성화되는데 도움이 되길 기대한다.
본 연구는 국내 온라인 플랫폼을 선정하여 다각적인 방식으로 분석한 후 이를 바탕으로 채식의 유형에 따른 채식주의자(Vegetarian) 전용 온라인 플랫폼을 제시하였다.
채식에 대한 소비자들의 관심은 늘어나고 있고 오늘날 하나의 라이프 스타일로 자리 잡고 있다. 국내 가장 많은 회원 수를 보유하고 있는 온라인 카페인 네이버의 한울벗채식나라는 2004년 10월에 개설되어 현재 약 78,600명의 회원을 보유하고 있다. 이 온라인 카페를 즐겨 찾는 회원은 약 12,200명, 하루 평균 방문자는 약 5,000명이다. 이렇듯 온라인을 중심으로 채식 문화가 확산되고 있음에도 불구하고 채식 제품은 단순히 육류를 먹지 않는 사람이 찾는 것이란 인식이 강해 일반 식품 매장에서 찾아보기 어렵다. 또한 친환경적이고 윤리적인 제품을 구매하려는 소비 트렌드가 증가하고 있지만 국내 비건(Vegan) 온라인몰은 단순히 판매를 위한 제품의 나열만 있을 뿐 사용자가 채식에 대한 정보를 습득하는데 불편함을 겪고 있다. 따라서 채식 제품에 대한 정확한 정보 습득과 그에 따른 맞춤 구매가 이루어질 수 있는 체계적인 온라인 플랫폼 제안을 목적으로 하였다.
본 연구의 방법으로 문헌연구, 현황 조사 및 분석을 통한 특성 도출, 벤치마킹, 온라인 플랫폼 제안 순으로 진행하였다. 채식 디자인, 비건 디자인을 키워드로한 RISS의 국내 학위논문과 학술지논문은 식품은 2권만이 출간되었기 때문에 단행본, 온라인 사이트 및 기사 등을 적극적으로 조사하여 채식주의자에 관한 정의, 유형, 동기를 분석하였다. 그리고 국내 채식 온라인몰 현황 분석을 위하여 200개 이상의 제품 수, 100건 이상의 게시물이 포스팅되어있는 SNS 계정, 200건 이상의 구매자의 후기를 기준으로 러빙헛(Lovinghut), 베지푸드(Vegefood), 베지맘(Vegemom)을 조사 대상으로 선정하였다.
이렇게 선정된 플랫폼을 차별화된 채식 컨텐츠 사용 여부, 카테고리 구분의 효율성, 정보 전달 방식의 적합성을 중심으로 분석한 후 특성을 도출하였다. 그리고 국내에서 성공한 온라인 플랫폼을 벤치마킹하기 위하여 3개의 대상을 선정하였다. 첫 번째로 채식주의자들의 개인별 유형, 동기 등이 다름에 따라 그들의 라이프 스타일 또한 다양하므로 사용자의 취향을 중점으로 서비스되는 왓챠플레이(Watchaplay), 두 번째로 채식의 주요 식재료인 신선식품의 배송을 활성화시켜줄 수 있는 식재료 배송 서비스인 마켓컬리(Marketkurly), 마지막으로 사용자의 위치를 기반으로 식당, 메뉴의 정확한 정보 전달 시스템을 갖고 있는 배달의 민족(Baemin)이다.
이러한 분석과 벤치마킹을 기반으로 본 연구에서는 채식주의자를 위한 온라인 플랫폼을 제시하였으며, 특성은 다음과 같다. 첫째, 사용자의 채식 유형과 선호 품목을 기준으로한 추천형 플랫폼이다. 둘째, 채식 유형별 컬러 코드 시스템을 적용하여 사용자를 분류하였고 셋째, 로그인, 회원가입, 쇼핑, 식당찾기, 라이프 메뉴까지 전체 카테고리에 체계적으로 적용하였다. 넷째, 상세 정보 페이지는 직관적 인지가 용이하도록 이동 시에도 컬러 코드가 배경으로 일관되게 노출되도록 설계하였다. 다섯째, 정확하고 빠른 정보 전달이 가능하도록 사용자의 채식 유형에 따른 필터링 시스템으로 정보 전달 체계를 단순화하였다.
본 연구는 추천형 채식 온라인 플랫폼을 제안하였다는 점에서 향후 비지니스 모델을 제작하는데 기초자료로 활용할 수 있다. 실질적으로 제작이 진행된다면 전문화된 UX/UI 디자인으로 보완할 필요가 있으며, 향후 사용자의 니즈(Needs)에 따른 지속적 대응 및 차별화 방안을 제시하여 활성화시켜야 할 것이다. 본 연구를 시작으로 하나의 문화로 자리 잡은 채식주의(Vegetarianism)를 취향으로써 존중하고 다양한 식문화가 활성화되는데 도움이 되길 기대한다.
This research proposes a vegetarian-exclusive online platform according to the types of vegetarian diets based on the analysis of selected Korean online platforms via multi-faceted methods.
The interest of consumers on vegetarian diets is increasing, which has been established as a lifestyl...
This research proposes a vegetarian-exclusive online platform according to the types of vegetarian diets based on the analysis of selected Korean online platforms via multi-faceted methods.
The interest of consumers on vegetarian diets is increasing, which has been established as a lifestyle today. Hanulbut Vegetarian Diet World (Hanulbutchaesiknara), the Naver online cafe with the largest number of members in Korea, was opened in October 2004 and now has around 78,600 members. The number of members who frequently visit this online cafe is around 12,200, with a daily average of 5,000. As such, despite the expansion of vegetarian culture centering on the internet, vegetarian products are difficult to find in general food markets due to the strong perception that they are for people who simply do not eat meat-based products. In addition, although the consumer trend of trying to purchase eco-friendly and ethical products, the Korean vegetarian online malls are limited to a simple listing of products, falling short on providing adequate information for users on vegetarian diets and thereby causing inconvenience. Accordingly, this research proposes a systematic online platform where tailored purchasing recommendations can be conducted based on accurate information on vegetarian products.
The methods of this research were in the order of literature review, status survey and analysis to derive characteristics, benchmarking, and proposal of an online platform. Because only two journal articles have been published in Korea as degree research or journal research of RISS with the keywords of vegetarian design and vegan design, this research conducted the analysis of the definition, types, and motivations of vegetarian by actively searching books, online sites, and news articles. Moreover, for the status analysis of Korean vegetarian online malls, Lovinghut, Vegefood, and Vegemom were selected as the subjects of research based on SNS accounts with over 100 postings, over 200 products, and over 200 customer reviews. The platforms selected as such were analyzed focusing on the use of differentiated vegetarian products, the effectiveness of categorization, and appropriateness of information delivery methods to derive characteristics.
In addition, in order to benchmark successful online platforms in Korea, three subjects were selected. First, as the individual type and motives differ by vegetarians as well as their lifestyles, Watchaplay, which provides service centering on the user’s preference was selected. Secondly, Marketkurly, a food ingredient delivery service that can facilitate the delivery of fresh ingredients as the main ingredients for a vegetarian diet, was selected. The last choice was Baemin, which has the accurate information delivery system of the restaurants and menus based on the location of the user.
Based on the analysis and benchmarking, in this research, an online platform for vegetarians was suggested with the following features. First, it is a recommendation-type platform according to the vegetarian diet types and preferred products of a user. Secondly, the users were categorized by applying the color code system per vegetarian diet type. And thirdly, they were systematically applied to all categorized including the log-in, membership, shopping, finding a restaurant, and life menu categories. Fourth, the detailed information page is designed to allow the color code to be displayed consistently when moved in order to enable intuitive perception. Fifth, the information delivery system is simplified with the filtering system according to the vegetarian diet type in order to enable accurate and swift information delivery.
This research can be used as the basic material for building a business model in the future as it proposes a recommendation-based vegetarian online platform. When a vegetarian-dedicated food online platform is created in practice, it should be complemented with UX/UI design and should be activated by presenting a continuous response to user needs and differentiation measures. Starting with this research, it is hoped that the vegetarian culture established as an independent culture can be respected as a preference as well as diverse food cultures can be activated.
This research proposes a vegetarian-exclusive online platform according to the types of vegetarian diets based on the analysis of selected Korean online platforms via multi-faceted methods.
The interest of consumers on vegetarian diets is increasing, which has been established as a lifestyle today. Hanulbut Vegetarian Diet World (Hanulbutchaesiknara), the Naver online cafe with the largest number of members in Korea, was opened in October 2004 and now has around 78,600 members. The number of members who frequently visit this online cafe is around 12,200, with a daily average of 5,000. As such, despite the expansion of vegetarian culture centering on the internet, vegetarian products are difficult to find in general food markets due to the strong perception that they are for people who simply do not eat meat-based products. In addition, although the consumer trend of trying to purchase eco-friendly and ethical products, the Korean vegetarian online malls are limited to a simple listing of products, falling short on providing adequate information for users on vegetarian diets and thereby causing inconvenience. Accordingly, this research proposes a systematic online platform where tailored purchasing recommendations can be conducted based on accurate information on vegetarian products.
The methods of this research were in the order of literature review, status survey and analysis to derive characteristics, benchmarking, and proposal of an online platform. Because only two journal articles have been published in Korea as degree research or journal research of RISS with the keywords of vegetarian design and vegan design, this research conducted the analysis of the definition, types, and motivations of vegetarian by actively searching books, online sites, and news articles. Moreover, for the status analysis of Korean vegetarian online malls, Lovinghut, Vegefood, and Vegemom were selected as the subjects of research based on SNS accounts with over 100 postings, over 200 products, and over 200 customer reviews. The platforms selected as such were analyzed focusing on the use of differentiated vegetarian products, the effectiveness of categorization, and appropriateness of information delivery methods to derive characteristics.
In addition, in order to benchmark successful online platforms in Korea, three subjects were selected. First, as the individual type and motives differ by vegetarians as well as their lifestyles, Watchaplay, which provides service centering on the user’s preference was selected. Secondly, Marketkurly, a food ingredient delivery service that can facilitate the delivery of fresh ingredients as the main ingredients for a vegetarian diet, was selected. The last choice was Baemin, which has the accurate information delivery system of the restaurants and menus based on the location of the user.
Based on the analysis and benchmarking, in this research, an online platform for vegetarians was suggested with the following features. First, it is a recommendation-type platform according to the vegetarian diet types and preferred products of a user. Secondly, the users were categorized by applying the color code system per vegetarian diet type. And thirdly, they were systematically applied to all categorized including the log-in, membership, shopping, finding a restaurant, and life menu categories. Fourth, the detailed information page is designed to allow the color code to be displayed consistently when moved in order to enable intuitive perception. Fifth, the information delivery system is simplified with the filtering system according to the vegetarian diet type in order to enable accurate and swift information delivery.
This research can be used as the basic material for building a business model in the future as it proposes a recommendation-based vegetarian online platform. When a vegetarian-dedicated food online platform is created in practice, it should be complemented with UX/UI design and should be activated by presenting a continuous response to user needs and differentiation measures. Starting with this research, it is hoped that the vegetarian culture established as an independent culture can be respected as a preference as well as diverse food cultures can be activated.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.