본 연구는 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구로써 만 3세 학급을 운영하며 정서어휘교육의 문제점을 인식하고 정서어휘 발달 지원을 위한 실행과정과 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구 과정은 어떠한가? 둘째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 어떠한가? 셋째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 어떠한가?
실행연구는 2018년 11월부터 2019년 2월까지 서울의 직장어린이집인 P 어린이집의 만 3세 학급의 유아 30명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 오디오 녹음 및 사진, 교사의 반성적 저널, 정서어휘 발달 지원을 위한 계획안 작성 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 만 3세 학급에서 정서어휘교육의 어려움과 문제점을 진단하고 이를 개선하기 위한 ...
본 연구는 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구로써 만 3세 학급을 운영하며 정서어휘교육의 문제점을 인식하고 정서어휘 발달 지원을 위한 실행과정과 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구 과정은 어떠한가? 둘째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 어떠한가? 셋째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 어떠한가?
실행연구는 2018년 11월부터 2019년 2월까지 서울의 직장어린이집인 P 어린이집의 만 3세 학급의 유아 30명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 오디오 녹음 및 사진, 교사의 반성적 저널, 정서어휘 발달 지원을 위한 계획안 작성 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 만 3세 학급에서 정서어휘교육의 어려움과 문제점을 진단하고 이를 개선하기 위한 해결방안을 모색하여 이를 적용하며 관찰하고 평가하여 다음 실행을 위한 계획을 세우는 순환적인 실행연구를 실시하였다. 교사나 유아들 간의 상호작용, 일과 중 모습 등을 관찰한 결과 일상생활에서 느끼는 긍정적, 부정적 정서를 어휘로 표현하는 것과 자신의 정서를 타인에게 전달하는 것에 대한 어려움, 부정적인 정서를 좋지 않은 것이라 생각하는 유아와 자신의 정서를 강하게 표현하여 갈등이 빚어지는 유아들의 모습 등이 개선되어야 할 문제점으로 도출되었다. 따라서 도출된 문제점을 개선하기 위한 계획으로 다양한 정서어휘를 인식할 수 있는 그림책 읽기, ‘화나다’, ‘슬프다’, ‘걱정되다’, ‘무섭다’, ‘속상하다’, ‘행복하다’ 등의 정서어휘가 포함된 그림책 읽기와 함께 연계한 사후 활동을 실행하며 유아들의 변화를 관찰하고 재 반영하는 순환적인 과정을 통해 유아와 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 유아는 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구과정을 통해 정서의 인식 및 정서어휘 표현이 증가한 유아, 소극적 유아의 의사표현의 증가, 친사회적 행동이 증가한 유아의 모습을 관찰하게 되어 긍정적 변화를 확인할 수 있었다. 셋째, 교사는 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구과정을 통해 유아의 정서를 존중하는 교사, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 교수 활동에 대한 자신감이 증진된 교사로 변화하며 유아 정서어휘에 대한 이해를 높여 전문적인 수업 역량을 높일 수 있는 기회가 되었다. 이와 같이 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구는 교사가 담당하고 있는 학급에서 나타나고 있는 문제를 진단하고 수업을 개선하기 위한 실천적인 실행과정인 점에서 그 의의가 있다. 또한 실행과정을 통해 교사는 수업전문가로서 배우고 성장해 나갈 수 있는 기회가 된다. 따라서 앞으로 현장연구로서 실행연구가 활발하게 이루어진다면, 교사는 유아교육 현장에서 정서어휘 발달 지원 방안 모색을 위해 점차 수업을 개선해 나가고 이와 더불어 정서어휘교육의 교육적 효과를 함께 높일 수 있으리라 기대해본다.
본 연구는 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구로써 만 3세 학급을 운영하며 정서어휘교육의 문제점을 인식하고 정서어휘 발달 지원을 위한 실행과정과 실행과정에서 나타나는 유아의 변화 및 교사의 변화를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구 과정은 어떠한가? 둘째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구를 통해 나타난 유아의 변화는 어떠한가? 셋째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구를 통해 나타난 교사의 변화는 어떠한가?
실행연구는 2018년 11월부터 2019년 2월까지 서울의 직장어린이집인 P 어린이집의 만 3세 학급의 유아 30명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 오디오 녹음 및 사진, 교사의 반성적 저널, 정서어휘 발달 지원을 위한 계획안 작성 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구과정은 1차에서 3차에 걸쳐 이루어졌다. 만 3세 학급에서 정서어휘교육의 어려움과 문제점을 진단하고 이를 개선하기 위한 해결방안을 모색하여 이를 적용하며 관찰하고 평가하여 다음 실행을 위한 계획을 세우는 순환적인 실행연구를 실시하였다. 교사나 유아들 간의 상호작용, 일과 중 모습 등을 관찰한 결과 일상생활에서 느끼는 긍정적, 부정적 정서를 어휘로 표현하는 것과 자신의 정서를 타인에게 전달하는 것에 대한 어려움, 부정적인 정서를 좋지 않은 것이라 생각하는 유아와 자신의 정서를 강하게 표현하여 갈등이 빚어지는 유아들의 모습 등이 개선되어야 할 문제점으로 도출되었다. 따라서 도출된 문제점을 개선하기 위한 계획으로 다양한 정서어휘를 인식할 수 있는 그림책 읽기, ‘화나다’, ‘슬프다’, ‘걱정되다’, ‘무섭다’, ‘속상하다’, ‘행복하다’ 등의 정서어휘가 포함된 그림책 읽기와 함께 연계한 사후 활동을 실행하며 유아들의 변화를 관찰하고 재 반영하는 순환적인 과정을 통해 유아와 교사의 긍정적인 변화를 관찰하였다. 둘째, 유아는 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구과정을 통해 정서의 인식 및 정서어휘 표현이 증가한 유아, 소극적 유아의 의사표현의 증가, 친사회적 행동이 증가한 유아의 모습을 관찰하게 되어 긍정적 변화를 확인할 수 있었다. 셋째, 교사는 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구과정을 통해 유아의 정서를 존중하는 교사, 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 교수 활동에 대한 자신감이 증진된 교사로 변화하며 유아 정서어휘에 대한 이해를 높여 전문적인 수업 역량을 높일 수 있는 기회가 되었다. 이와 같이 유아의 정서어휘 발달 지원을 위한 그림책읽기 실행연구는 교사가 담당하고 있는 학급에서 나타나고 있는 문제를 진단하고 수업을 개선하기 위한 실천적인 실행과정인 점에서 그 의의가 있다. 또한 실행과정을 통해 교사는 수업전문가로서 배우고 성장해 나갈 수 있는 기회가 된다. 따라서 앞으로 현장연구로서 실행연구가 활발하게 이루어진다면, 교사는 유아교육 현장에서 정서어휘 발달 지원 방안 모색을 위해 점차 수업을 개선해 나가고 이와 더불어 정서어휘교육의 교육적 효과를 함께 높일 수 있으리라 기대해본다.
This study aims to recognize the problems of emotion vocabulary education upon operation of 3-year-old class as the action research of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies and to understand its implementation process and the changes of preschooler and tea...
This study aims to recognize the problems of emotion vocabulary education upon operation of 3-year-old class as the action research of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies and to understand its implementation process and the changes of preschooler and teachers in the implementation process. The research questions established according to the study objectives are as follows.
First, how about action research process of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies? Second, how about the changes of preschooler occurred in the action research of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies? Third, how about the changes of teachers occurred in the action research of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies?
Action research was conducted from November 2018 to February 2019 with the subjects of 30 preschooler in 3-year-old class of P workplace child care center in Seoul. Data were collected using by participating observation, audio recording and pictures, teachers’ reflective journal, preparation of plans to support development of emotion vocabularies, and so on. The study results are as follows. First, action research process of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies were performed from first to third courses. Cyclic practice research was performed to diagnose the difficulties and challenges of emotion vocabulary education in 3-year-old class, seek the solutions to improve these, and establish the plans for the next implementation upon applying, monitoring, and evaluation. Upon the monitoring results of interactions between teachers and preschooler, scenes during the class, and so on, the problems to be improved were found in difficulty in expressing positive and negative emotions feeling in the daily life into vocabularies, delivering his or her emotion to others, preschooler who considered negative emotion as bad things, preschooler’s features of conflicts caused from strong expression of emotions, and so on. Therefore, as the improvement plans on the found problems, positive changes of preschooler and teachers were monitored by cyclic courses to observe the preschooler’s changes and reapply them upon execution of post activities in alignment with reading picture book that contained emotion vocabularies such as ‘anger,’ ‘sad,’ ‘worry,’ ‘scary,’ ‘upset,’ ‘happy,’ and so on. Second, positive changes in preschooler were found by action research of picture book reading to support development of their emotion vocabularies, observing preschooler whose recognition of emotion and expression of emotion vocabularies were increased, increased expression of passive preschooler’s thinking, and preschooler whose prosocial behaviors were increased. Third, for teachers, it was a good opportunity to enhance professional teaching competency by action research of picture book reading to support development of their emotion vocabularies upon understanding of preschooler’s emotion vocabularies more through changing them as the teachers who respected preschooler’s emotion and those whose self-confidence was enhanced on the teaching activities to support the development of preschooler’s emotion vocabularies. As such, action research of picture book reading to develop preschooler’s emotion vocabularies has the meaning as the practical implementation process to diagnose the problems occurred in the teacher’s class and improve the class. In addition, teachers have the opportunity to learn and grow as the professional through the implementation process. Therefore, teachers are anticipated to improve the classes and enhance the educational effects of emotion vocabularies to seek the supporting plans of emotion vocabulary development at the preschooler education sites, if action researches are occurred actively.
This study aims to recognize the problems of emotion vocabulary education upon operation of 3-year-old class as the action research of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies and to understand its implementation process and the changes of preschooler and teachers in the implementation process. The research questions established according to the study objectives are as follows.
First, how about action research process of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies? Second, how about the changes of preschooler occurred in the action research of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies? Third, how about the changes of teachers occurred in the action research of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies?
Action research was conducted from November 2018 to February 2019 with the subjects of 30 preschooler in 3-year-old class of P workplace child care center in Seoul. Data were collected using by participating observation, audio recording and pictures, teachers’ reflective journal, preparation of plans to support development of emotion vocabularies, and so on. The study results are as follows. First, action research process of picture book reading to support preschooler’s development of emotion vocabularies were performed from first to third courses. Cyclic practice research was performed to diagnose the difficulties and challenges of emotion vocabulary education in 3-year-old class, seek the solutions to improve these, and establish the plans for the next implementation upon applying, monitoring, and evaluation. Upon the monitoring results of interactions between teachers and preschooler, scenes during the class, and so on, the problems to be improved were found in difficulty in expressing positive and negative emotions feeling in the daily life into vocabularies, delivering his or her emotion to others, preschooler who considered negative emotion as bad things, preschooler’s features of conflicts caused from strong expression of emotions, and so on. Therefore, as the improvement plans on the found problems, positive changes of preschooler and teachers were monitored by cyclic courses to observe the preschooler’s changes and reapply them upon execution of post activities in alignment with reading picture book that contained emotion vocabularies such as ‘anger,’ ‘sad,’ ‘worry,’ ‘scary,’ ‘upset,’ ‘happy,’ and so on. Second, positive changes in preschooler were found by action research of picture book reading to support development of their emotion vocabularies, observing preschooler whose recognition of emotion and expression of emotion vocabularies were increased, increased expression of passive preschooler’s thinking, and preschooler whose prosocial behaviors were increased. Third, for teachers, it was a good opportunity to enhance professional teaching competency by action research of picture book reading to support development of their emotion vocabularies upon understanding of preschooler’s emotion vocabularies more through changing them as the teachers who respected preschooler’s emotion and those whose self-confidence was enhanced on the teaching activities to support the development of preschooler’s emotion vocabularies. As such, action research of picture book reading to develop preschooler’s emotion vocabularies has the meaning as the practical implementation process to diagnose the problems occurred in the teacher’s class and improve the class. In addition, teachers have the opportunity to learn and grow as the professional through the implementation process. Therefore, teachers are anticipated to improve the classes and enhance the educational effects of emotion vocabularies to seek the supporting plans of emotion vocabulary development at the preschooler education sites, if action researches are occurred actively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.