본 연구는 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구로써 2019 개정 누리과정을 반영하여 학급을 운영하며 유아 주도의 놀이를 실행하는 과정에서 발견한 문제점을 인식하고, 이를 개선하기 위하여 실시되었다. 따라서, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원을 실행하는 과정에서 나타난 유아와 교사의 교육적 변화를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구의 과정은 어떻게 이루어 지는가?
연구문제 2. 만...
본 연구는 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구로써 2019 개정 누리과정을 반영하여 학급을 운영하며 유아 주도의 놀이를 실행하는 과정에서 발견한 문제점을 인식하고, 이를 개선하기 위하여 실시되었다. 따라서, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원을 실행하는 과정에서 나타난 유아와 교사의 교육적 변화를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구의 과정은 어떻게 이루어 지는가?
연구문제 2. 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구의 과정에서 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구문제 3. 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구의 과정에서 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
본 실행연구는 2021년 3월부터 2021년 5월까지 경기도의 D유치원 만 5세 학급의 유아 15명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 유아의 놀이기록, 유아와 부모의 면담자료, 교사의 저널 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구는 총 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 그림책 기반 놀이에 관심을 가지고 이를 위한 계획을 수립하고 환경적 지원을 하였다. 2차 실행에서는 그림책 탐색 과정에서 유아의 주도성과 창의성을 지원하기 위한 경험적·논리적 접근의 발문을 통해 유아의 놀이를 지원하였다. 또한 그림책을 기반으로 한 놀이의 주도권을 유아에게 넘겨주며 유아 주도의 놀이가 실시되도록 하였다. 3차 실행에서는 놀이의 계획 단계에서부터 유아의 제안을 그림책 기반 놀이를 실행하여 유아 주도의 창의적인 놀이가 이루어지도록 하였다. 이 과정은 순환적인 실행연구의 과정으로 진행되었으며 만 5세 유아와 교사의 긍정적인 변화를 관찰하게 되었다.
둘째, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구를 통해 유아는 자발적인 놀이 속에서 주도성을 발휘하며 몰입하고, 창의적인 역량을 발휘하며, 그림책 읽기를 즐기고 이를 통해 문해력이 향상된 유아로 변화하였다.
셋째, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구를 통해 교사는 관찰을 기초로 유아의 놀이를 인정하며 지원하고, 그림책 기반 놀이를 위한 교육과정을 수립하며, 유아와 함께 놀이를 즐기는 교사로 변화하였다.
본 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구는 교실 상황에서 유아의 놀이가 발전되지 않는 교육적 고민과 2019 개정 누리과정을 실행하는 데에서 느끼는 어려움에서 출발하여 이에 대한 개선과 변화를 위해 교사가 실행 주체가 되어 연구를 진행했다는 점에서 의미가 있다. 나아가 교육 현장에서 그림책을 기반으로 한 놀이 연구가 지속적으로 이루어진다면 유아에게 의미 있는 놀이의 지원이 가능할 것으로 기대한다.
본 연구는 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구로써 2019 개정 누리과정을 반영하여 학급을 운영하며 유아 주도의 놀이를 실행하는 과정에서 발견한 문제점을 인식하고, 이를 개선하기 위하여 실시되었다. 따라서, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원을 실행하는 과정에서 나타난 유아와 교사의 교육적 변화를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구의 과정은 어떻게 이루어 지는가?
연구문제 2. 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구의 과정에서 나타난 유아의 변화는 무엇인가?
연구문제 3. 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구의 과정에서 나타난 교사의 변화는 무엇인가?
본 실행연구는 2021년 3월부터 2021년 5월까지 경기도의 D유치원 만 5세 학급의 유아 15명을 대상으로 실시하였다. 자료는 참여관찰, 유아의 놀이기록, 유아와 부모의 면담자료, 교사의 저널 등의 방법을 활용하여 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구는 총 3차에 걸쳐 이루어졌다. 1차 실행에서는 그림책 기반 놀이에 관심을 가지고 이를 위한 계획을 수립하고 환경적 지원을 하였다. 2차 실행에서는 그림책 탐색 과정에서 유아의 주도성과 창의성을 지원하기 위한 경험적·논리적 접근의 발문을 통해 유아의 놀이를 지원하였다. 또한 그림책을 기반으로 한 놀이의 주도권을 유아에게 넘겨주며 유아 주도의 놀이가 실시되도록 하였다. 3차 실행에서는 놀이의 계획 단계에서부터 유아의 제안을 그림책 기반 놀이를 실행하여 유아 주도의 창의적인 놀이가 이루어지도록 하였다. 이 과정은 순환적인 실행연구의 과정으로 진행되었으며 만 5세 유아와 교사의 긍정적인 변화를 관찰하게 되었다.
둘째, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구를 통해 유아는 자발적인 놀이 속에서 주도성을 발휘하며 몰입하고, 창의적인 역량을 발휘하며, 그림책 읽기를 즐기고 이를 통해 문해력이 향상된 유아로 변화하였다.
셋째, 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구를 통해 교사는 관찰을 기초로 유아의 놀이를 인정하며 지원하고, 그림책 기반 놀이를 위한 교육과정을 수립하며, 유아와 함께 놀이를 즐기는 교사로 변화하였다.
본 만 5세 유아를 위한 그림책 기반 놀이 지원 실행연구는 교실 상황에서 유아의 놀이가 발전되지 않는 교육적 고민과 2019 개정 누리과정을 실행하는 데에서 느끼는 어려움에서 출발하여 이에 대한 개선과 변화를 위해 교사가 실행 주체가 되어 연구를 진행했다는 점에서 의미가 있다. 나아가 교육 현장에서 그림책을 기반으로 한 놀이 연구가 지속적으로 이루어진다면 유아에게 의미 있는 놀이의 지원이 가능할 것으로 기대한다.
This study is an action research on a picture book-based play support for 5-year-old children. The objective of this study was to operate classes in which the revised Nuri curriculum in 2019 was reflected and then find out problems in the practice of young children-led plays, thus examining the educ...
This study is an action research on a picture book-based play support for 5-year-old children. The objective of this study was to operate classes in which the revised Nuri curriculum in 2019 was reflected and then find out problems in the practice of young children-led plays, thus examining the educational changes of children and teachers in the course of executing a picture book-based play support for young children and then finding out improvement plans. For this, study questions were established as follows:
1. ‘How to consist of the course of action research on a picture book-based play support for 5-year-old children?’
2. ‘What is young children’s change in the course of action research on a picture book-based play support for 5-year-old children?’
3. ‘What is teacher’s change in the course of action research on a picture book-based play support for 5-year-old children?’
An action research was conducted with 15 5-year-old children attending at D Kindergarten in Gyeonggi-do, from March to May, 2021. Data were collected through participatory observations, children’s play records, interview with children and parents, and teacher’s journals.
Study findings are as follows:
First, the action research on a picture book-based play support for 5-year-old children was conducted in three sessions. In the first session, the author established a plan for a picture book-based play support and then provided environmental supports, based on children’s interest in the picture book-based play. In the second session, via a postscript for an empirical/logical approach to support young children’s initiative and creativity in the search process of picture books, the author supported young children’s play. In addition, the author handed over the initiative of a picture book-based play to young children, thus making it a children-led play. And in the third session, the author practiced a picture book-based play support from the stage of planning based on children’s proposals, thus making it a children-led creative play. This session was carried out as a cyclical action research and observed the positive changes of 5-year-old children and their teachers.
Second, via the action research to support a picture book-based play for 5-year-old children, young children showed initiatives in their voluntary plays, immersed in it, displayed creative abilities, and enjoyed picture book reading, thus improving their literacy.
Third, via the action research to support a picture book-based play for 5-year-old children, teachers acknowledged/supported young children’s play based on observations, established a curriculum for a picture book-based play, and enjoyed the play with children.
The action research to support a picture book-based play support for 5-year-old children seems to be significant in that it was initiated with educational agonies in an inactive development of plays in classes and difficulties in the practice of the revised Nuri curriculum in 2019, and then carried out a teacher-led research to improve/change young children’s plays in classes. The author hopes many follow-up studies on a picture book-based play support in schools will be conducted in the future, thus providing a meaningful support to young children’s play.
This study is an action research on a picture book-based play support for 5-year-old children. The objective of this study was to operate classes in which the revised Nuri curriculum in 2019 was reflected and then find out problems in the practice of young children-led plays, thus examining the educational changes of children and teachers in the course of executing a picture book-based play support for young children and then finding out improvement plans. For this, study questions were established as follows:
1. ‘How to consist of the course of action research on a picture book-based play support for 5-year-old children?’
2. ‘What is young children’s change in the course of action research on a picture book-based play support for 5-year-old children?’
3. ‘What is teacher’s change in the course of action research on a picture book-based play support for 5-year-old children?’
An action research was conducted with 15 5-year-old children attending at D Kindergarten in Gyeonggi-do, from March to May, 2021. Data were collected through participatory observations, children’s play records, interview with children and parents, and teacher’s journals.
Study findings are as follows:
First, the action research on a picture book-based play support for 5-year-old children was conducted in three sessions. In the first session, the author established a plan for a picture book-based play support and then provided environmental supports, based on children’s interest in the picture book-based play. In the second session, via a postscript for an empirical/logical approach to support young children’s initiative and creativity in the search process of picture books, the author supported young children’s play. In addition, the author handed over the initiative of a picture book-based play to young children, thus making it a children-led play. And in the third session, the author practiced a picture book-based play support from the stage of planning based on children’s proposals, thus making it a children-led creative play. This session was carried out as a cyclical action research and observed the positive changes of 5-year-old children and their teachers.
Second, via the action research to support a picture book-based play for 5-year-old children, young children showed initiatives in their voluntary plays, immersed in it, displayed creative abilities, and enjoyed picture book reading, thus improving their literacy.
Third, via the action research to support a picture book-based play for 5-year-old children, teachers acknowledged/supported young children’s play based on observations, established a curriculum for a picture book-based play, and enjoyed the play with children.
The action research to support a picture book-based play support for 5-year-old children seems to be significant in that it was initiated with educational agonies in an inactive development of plays in classes and difficulties in the practice of the revised Nuri curriculum in 2019, and then carried out a teacher-led research to improve/change young children’s plays in classes. The author hopes many follow-up studies on a picture book-based play support in schools will be conducted in the future, thus providing a meaningful support to young children’s play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.