코스메슈티컬 화장품의 인지적·감성적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 미치는 영향 The Effects on Cognitive and Emotional Experiences of Cosmeceuticals on Perceived Value, Brand Attitude and Brand Loyalty원문보기
현재 환경오염과 기후변화 등의 환경적 요인에 의한 피부트러블이 유발되어 이를 관리할 수 있는 화장품의 요구도가 높아지고 있다. 기업은 화장품의 안전성, 기능성, 피부별 맞춤케어 등 세분화된 요구에 맞추고자 기능성 화장품에 치료적 기능을 추가한 코스메슈티컬 화장품을 선보이게 되었다. 코스메슈티컬 화장품을 판매하는 기업 간 경쟁이 과열되고, 코스메슈티컬 제품의 기능과 효능으로 소비자를 만족시키는 것을 넘어서 최근 판매양상을 볼 때 서비스 성과와 질을 높일 수 있는 인지적, 감성적 요인을 반영한 마케팅적 접근이 필요하다 판단된다. 본 연구는 경기 지역에 거주하는 20-50대 성인을 조사 대상으로 코스메슈티컬 화장품에 대한 고객의 인지적․감성적 경험이 ...
현재 환경오염과 기후변화 등의 환경적 요인에 의한 피부트러블이 유발되어 이를 관리할 수 있는 화장품의 요구도가 높아지고 있다. 기업은 화장품의 안전성, 기능성, 피부별 맞춤케어 등 세분화된 요구에 맞추고자 기능성 화장품에 치료적 기능을 추가한 코스메슈티컬 화장품을 선보이게 되었다. 코스메슈티컬 화장품을 판매하는 기업 간 경쟁이 과열되고, 코스메슈티컬 제품의 기능과 효능으로 소비자를 만족시키는 것을 넘어서 최근 판매양상을 볼 때 서비스 성과와 질을 높일 수 있는 인지적, 감성적 요인을 반영한 마케팅적 접근이 필요하다 판단된다. 본 연구는 경기 지역에 거주하는 20-50대 성인을 조사 대상으로 코스메슈티컬 화장품에 대한 고객의 인지적․감성적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성을 조사한 결과 직업은 학생, 판매․서비스업에 종사하는 20대, 30대 여성의 수가 높았으며, 월 100-199만원의 소득비중이 많은 것을 확인할 수 있었다. 따라서 코스메슈티컬 화장품의 구매 고객층을 20․30대 여성을 대상으로 마케팅적 접근이 필요하다고 판단된다. 둘째, 화장품 구매 실태로는 월 화장품 지출비용은 ‘5-10만원 미만’이 44%, 코스메슈티컬 화장품 구매장소로 ‘드러그스토어’가 57.6%, 구매 코스메슈티컬 화장품 제품 유형으로는 ‘스킨/로션류’가 36.9%로 가장 높게 나타났다. 따라서 코스메슈티컬 제품의 대표 라인으로 스킨/로션류를 메인으로 하며, 드러그스토어에서 타 브랜드와 차별화된 제품홍보, 샘플링 제공 등의 홍보가 필요하다 사료된다. 셋째, 인지적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 기반으로 코스메슈티컬 화장품 기업은 일반화장품보다 차별화된 고기능이 첨가된 제품을 개발하고 이를 잘 지각할 수 있도록 제품성분에 대한 홍보, 신뢰도 있는 구매후기를 제공해야 한다. 또한, 소비자가 긍정적으로 브랜드를 인식하고 신뢰하여 호의적인 브랜드 태도를 형성하여 장기적인 관계를 형성할 수 있도록 신뢰감이 높은 이미지 구축전략이 필요하다. 넷째, 감성적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 기반으로 코스메슈티컬 화장품 기업은 소비자의 감성을 자극할 수 있도록 캠페인을 통한 스토리텔링, 콜래보레이션을 통한 화장품 용기․매장 인테리어, 휴게 공간 등의 디자인적 요소를 개발, 판매원들의 고객지향적 교육프로그램에 대한 필요성이 요구된다. 본 연구는 코스메슈티컬 화장품 브랜드의 인지적․감성적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 미치는 중요 변수임을 밝히고 경험마케팅 요인을 실증적으로 분석하였다는 점에서 의의가 있다고 여겨진다.
현재 환경오염과 기후변화 등의 환경적 요인에 의한 피부트러블이 유발되어 이를 관리할 수 있는 화장품의 요구도가 높아지고 있다. 기업은 화장품의 안전성, 기능성, 피부별 맞춤케어 등 세분화된 요구에 맞추고자 기능성 화장품에 치료적 기능을 추가한 코스메슈티컬 화장품을 선보이게 되었다. 코스메슈티컬 화장품을 판매하는 기업 간 경쟁이 과열되고, 코스메슈티컬 제품의 기능과 효능으로 소비자를 만족시키는 것을 넘어서 최근 판매양상을 볼 때 서비스 성과와 질을 높일 수 있는 인지적, 감성적 요인을 반영한 마케팅적 접근이 필요하다 판단된다. 본 연구는 경기 지역에 거주하는 20-50대 성인을 조사 대상으로 코스메슈티컬 화장품에 대한 고객의 인지적․감성적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성을 조사한 결과 직업은 학생, 판매․서비스업에 종사하는 20대, 30대 여성의 수가 높았으며, 월 100-199만원의 소득비중이 많은 것을 확인할 수 있었다. 따라서 코스메슈티컬 화장품의 구매 고객층을 20․30대 여성을 대상으로 마케팅적 접근이 필요하다고 판단된다. 둘째, 화장품 구매 실태로는 월 화장품 지출비용은 ‘5-10만원 미만’이 44%, 코스메슈티컬 화장품 구매장소로 ‘드러그스토어’가 57.6%, 구매 코스메슈티컬 화장품 제품 유형으로는 ‘스킨/로션류’가 36.9%로 가장 높게 나타났다. 따라서 코스메슈티컬 제품의 대표 라인으로 스킨/로션류를 메인으로 하며, 드러그스토어에서 타 브랜드와 차별화된 제품홍보, 샘플링 제공 등의 홍보가 필요하다 사료된다. 셋째, 인지적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 기반으로 코스메슈티컬 화장품 기업은 일반화장품보다 차별화된 고기능이 첨가된 제품을 개발하고 이를 잘 지각할 수 있도록 제품성분에 대한 홍보, 신뢰도 있는 구매후기를 제공해야 한다. 또한, 소비자가 긍정적으로 브랜드를 인식하고 신뢰하여 호의적인 브랜드 태도를 형성하여 장기적인 관계를 형성할 수 있도록 신뢰감이 높은 이미지 구축전략이 필요하다. 넷째, 감성적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 기반으로 코스메슈티컬 화장품 기업은 소비자의 감성을 자극할 수 있도록 캠페인을 통한 스토리텔링, 콜래보레이션을 통한 화장품 용기․매장 인테리어, 휴게 공간 등의 디자인적 요소를 개발, 판매원들의 고객지향적 교육프로그램에 대한 필요성이 요구된다. 본 연구는 코스메슈티컬 화장품 브랜드의 인지적․감성적 경험이 지각된 가치, 브랜드 태도, 브랜드 충성도에 미치는 중요 변수임을 밝히고 경험마케팅 요인을 실증적으로 분석하였다는 점에서 의의가 있다고 여겨진다.
Recently, environmental issues such as environmental pollution and climate changes have caused skin problems. Under these circumstances, there has been a rising demand for cosmetics covering such problems. To meet customers’ diverse needs including safety, functions and customized care by skin type,...
Recently, environmental issues such as environmental pollution and climate changes have caused skin problems. Under these circumstances, there has been a rising demand for cosmetics covering such problems. To meet customers’ diverse needs including safety, functions and customized care by skin type, businesses have developed and provided cosmeceuticals with therapeutic effects. These days, competition among cosmeceutical manufacturers has become fiercer, and they have worked hard to satisfy consumers with something more than just product functions and effects. Therefore, it is time to launch a strategic marketing approach reflecting cognitive and emotional factors to enhance service quality and performances. This study investigated the effects of cognitive and emotional experiences of cosmeceuticals on perceived value, brand attitude and brand loyalty against adults in their 20-50s living in Gyeonggi, and the results found the followings: First, according to analysis of subjects’ demographic characteristics, students and women in their 20-30s in sales and service businesses were high. In terms of average monthly income, ‘KRW 1-1.99 million’ was high. Therefore, it is needed to have a marketing approach against women in their 20-30s. Second, regarding cosmetics purchase patterns, ‘KRW 50,000 – less than KRW 100,000 (44%)’, ‘drugstore (57.6%)’ and ‘toner/emulsion (36.9%)’ were the highest in terms of average monthly spending on cosmetics, place of cosmeceutical purchase and type of cosmeceutical respectively. Therefore, ‘toner/emulsion’ should be a flagship cosmeceutical product line, and it is needed to launch differentiated product advertisements and provide free samples through a drugstore. Third, cognitive experience revealed a statistically significant influence on perceived value, brand attitude and brand loyalty. Based on above results, cosmeceutical manufacturers are required to develop differentiated high-performance products, advertise product ingredients and provide accurate and reliable consumer reviews. Furthermore, it is needed to have a strategy to build a reliable brand image for forming friendly brand attitude and a long-term relationship with consumers. Fourth, emotional experience had a statistically significant effect on perceived value, brand attitude and brand loyalty. Based on the results, it is necessary for cosmeceutical companies to launch a customer-oriented training program for sales clerks after developing design factors such as cosmetics containers, store interior and lounge through storytelling and collaboration designed to appeal to consumer sensibility. This study is meaningful in that it has unveiled the influence of cognitive and emotional experiences on perceived value, brand attitude and brand loyalty and empirically analyzed experiential marketing factors.
Recently, environmental issues such as environmental pollution and climate changes have caused skin problems. Under these circumstances, there has been a rising demand for cosmetics covering such problems. To meet customers’ diverse needs including safety, functions and customized care by skin type, businesses have developed and provided cosmeceuticals with therapeutic effects. These days, competition among cosmeceutical manufacturers has become fiercer, and they have worked hard to satisfy consumers with something more than just product functions and effects. Therefore, it is time to launch a strategic marketing approach reflecting cognitive and emotional factors to enhance service quality and performances. This study investigated the effects of cognitive and emotional experiences of cosmeceuticals on perceived value, brand attitude and brand loyalty against adults in their 20-50s living in Gyeonggi, and the results found the followings: First, according to analysis of subjects’ demographic characteristics, students and women in their 20-30s in sales and service businesses were high. In terms of average monthly income, ‘KRW 1-1.99 million’ was high. Therefore, it is needed to have a marketing approach against women in their 20-30s. Second, regarding cosmetics purchase patterns, ‘KRW 50,000 – less than KRW 100,000 (44%)’, ‘drugstore (57.6%)’ and ‘toner/emulsion (36.9%)’ were the highest in terms of average monthly spending on cosmetics, place of cosmeceutical purchase and type of cosmeceutical respectively. Therefore, ‘toner/emulsion’ should be a flagship cosmeceutical product line, and it is needed to launch differentiated product advertisements and provide free samples through a drugstore. Third, cognitive experience revealed a statistically significant influence on perceived value, brand attitude and brand loyalty. Based on above results, cosmeceutical manufacturers are required to develop differentiated high-performance products, advertise product ingredients and provide accurate and reliable consumer reviews. Furthermore, it is needed to have a strategy to build a reliable brand image for forming friendly brand attitude and a long-term relationship with consumers. Fourth, emotional experience had a statistically significant effect on perceived value, brand attitude and brand loyalty. Based on the results, it is necessary for cosmeceutical companies to launch a customer-oriented training program for sales clerks after developing design factors such as cosmetics containers, store interior and lounge through storytelling and collaboration designed to appeal to consumer sensibility. This study is meaningful in that it has unveiled the influence of cognitive and emotional experiences on perceived value, brand attitude and brand loyalty and empirically analyzed experiential marketing factors.
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