제품을 개발하는데 있어서 소비자의 욕구를 충족시키기 위해 기술적인 성능 못지않게 중요한 요소로 디자인이 부각되고 있으며, 화장품 용기 디자인 또한 과거의 단순하고 겉모습과 색상 등 시각적인 부분으로만 인식된 디자인이 이제는 브랜드의 이미지를 대변할 정도로 소비자에게 강한 인상을 남기고 있으며, 화장품을 개발하면서 용기를 특별히 고안하거나 다른 제품과 차별화를 꾀하고 소비자의 의견을 제품 개발 과정에 적극적으로 활용하는 등 단순한 내용물을 담는 개념을 넘어 브랜드의 가치를 높이는 요소가 되고 있다. 최근에는 중국의 경제성장과 한류에 의해 한국화장품의 인기가 늘어가고 있음을 알 수 있다. 이러한 현상을 통해서 한국과 중국의 화장품에 대한 선호도에는 어떤 공통분모가 존재함을 알 수 있다. 그리하여 본 연구는 중국과 한국 소비자의 선호도를 증가시키고, 구매에 연결시킬 수 있는 효과적인 용기 디자인 ...
제품을 개발하는데 있어서 소비자의 욕구를 충족시키기 위해 기술적인 성능 못지않게 중요한 요소로 디자인이 부각되고 있으며, 화장품 용기 디자인 또한 과거의 단순하고 겉모습과 색상 등 시각적인 부분으로만 인식된 디자인이 이제는 브랜드의 이미지를 대변할 정도로 소비자에게 강한 인상을 남기고 있으며, 화장품을 개발하면서 용기를 특별히 고안하거나 다른 제품과 차별화를 꾀하고 소비자의 의견을 제품 개발 과정에 적극적으로 활용하는 등 단순한 내용물을 담는 개념을 넘어 브랜드의 가치를 높이는 요소가 되고 있다. 최근에는 중국의 경제성장과 한류에 의해 한국화장품의 인기가 늘어가고 있음을 알 수 있다. 이러한 현상을 통해서 한국과 중국의 화장품에 대한 선호도에는 어떤 공통분모가 존재함을 알 수 있다. 그리하여 본 연구는 중국과 한국 소비자의 선호도를 증가시키고, 구매에 연결시킬 수 있는 효과적인 용기 디자인 표현전략을 수립하는 데에 기여하게 될 중국과 한국의 화장품 용기 디자인을 통해 선호도를 연구하고자 한다. 따라서 화장품 사용 경험이 있는 10-50대 여성들을 대상으로 조사하였다. 한국 부산 지역 및 중국 북경 지역에서는 조사도구로 설문지를 2011년 6월 3일 부터 8월20일까지 이용하였으며 총 270부의 설문지를 배포하여 회수된 설문지 중 200부를 분석에 이용한 유의적인 통계결과를 얻을 수 있었으며 구체적인 결과는 다음과 같다. 한국: 1. 부산지역 10대-50대 여성들의 일반적인 특성으로 연령별로는 20~30세 여성이 가장 많았으며 30~40세, 40~50세, 10~20세 순으로 나타났다. 직업별로 학생 및 회사원이다. 월평균 소득별로는 100~200만원이 가장 많았으며, 200~300만원, 400만원 이상, 300~400만원과 100만원 미만 순으로 나타났다. 2. 화장품 용기 디자인에 구매 실태 분석 결과, 화장품 구입 시에 중요하게 고려하는 요소로써 한국이 좋은 품질, 기능성, 유리와 플라스틱에 용기 재질, 매끄러움과 투명 용기 질감, 장방형 형태 선호하는 것으로 나타났다. 3. 화장품 유형별 컬러에 구매 실태 분석 결과, 한국 여성소비자들은 평소에 선호한 색상, 화장품 용기 패키지디자인 선호에 색상, 클렌징류 화장품, 베이직류 화장품, 주름 탄력류 화장품, 미백류 화장품, 모발류 화장품 5개 구매 시에 우선 선호하는 색상은 흰색이라고 볼 수 있다. 중국: 1. 북경 지역 10대-50대 여성들의 일반적인 특성으로 연령별로는 20~30세 여성이 가장 많았으며 30~40세, 10~20세, 40~50세 순으로 나타났다. 직업별로 학생 및 회사원이다. 월평균 소득별로는 3000원미만이 가장 많았으며, 3000~4000원, 4000~5000원, 5000~6000원과 6000원 이상 순으로 나타났다. 2. 화장품 용기 디자인에 구매 실태 분석 결과, 화장품 구입 시에 중요하게 고려하는 요소로써 중국이 좋은 품질, 표기사항(제품정보)과 기능성, 유리에 용기 재질, 불투명 용기 질감, 장방형 형태와 도자기 형태 선호하는 것으로 나타났다. 3. 화장품 유형별 컬러에 구매 실태 분석 결과, 중국 여성소비자들은 평소에 선호한 색상, 화장품 용기 패키지디자인 선호에 색상, 클렌징류 화장품, 베이직류 화장품, 주름 탄력류 화장품, 미백류 화장품, 모발류 화장품 5개 구매 시에 우선 선호하는 색상은 흰색이라고 볼 수 있다. 본 연구를 통하여 한국과 중국의 여성소비자가 선호하는 용기 패키지디자인은 품질에 고려요인, 기능성에 패키지 요소, 유리에 용기 재질, 불투명과 매끄러움과 투명에 용기 외관 질감, 장방형 용기 형태, 흰색 등을 표현 영향을 미치고 있음을 알 수 있었고 화장품 용기 디자인이 화장품의 질을 향상시켜주는 시각적 효과와 소유욕을 불러일으키는 효과를 가지고 있다는 점에 긍정적으로 반응하였다. 또한 마케팅적 관점에서 볼때, 중국인 품질과 불투명 유리 재질을 선호함을 알 수 있었다. 한국인은 기능성과 매끄러움과 투명 유리를 선호하기에 향후 마케팅 전략 수립에 이 같은 결과가 반영되면 더 좋은 결과를 얻을 수 있을 것이다.
제품을 개발하는데 있어서 소비자의 욕구를 충족시키기 위해 기술적인 성능 못지않게 중요한 요소로 디자인이 부각되고 있으며, 화장품 용기 디자인 또한 과거의 단순하고 겉모습과 색상 등 시각적인 부분으로만 인식된 디자인이 이제는 브랜드의 이미지를 대변할 정도로 소비자에게 강한 인상을 남기고 있으며, 화장품을 개발하면서 용기를 특별히 고안하거나 다른 제품과 차별화를 꾀하고 소비자의 의견을 제품 개발 과정에 적극적으로 활용하는 등 단순한 내용물을 담는 개념을 넘어 브랜드의 가치를 높이는 요소가 되고 있다. 최근에는 중국의 경제성장과 한류에 의해 한국화장품의 인기가 늘어가고 있음을 알 수 있다. 이러한 현상을 통해서 한국과 중국의 화장품에 대한 선호도에는 어떤 공통분모가 존재함을 알 수 있다. 그리하여 본 연구는 중국과 한국 소비자의 선호도를 증가시키고, 구매에 연결시킬 수 있는 효과적인 용기 디자인 표현전략을 수립하는 데에 기여하게 될 중국과 한국의 화장품 용기 디자인을 통해 선호도를 연구하고자 한다. 따라서 화장품 사용 경험이 있는 10-50대 여성들을 대상으로 조사하였다. 한국 부산 지역 및 중국 북경 지역에서는 조사도구로 설문지를 2011년 6월 3일 부터 8월20일까지 이용하였으며 총 270부의 설문지를 배포하여 회수된 설문지 중 200부를 분석에 이용한 유의적인 통계결과를 얻을 수 있었으며 구체적인 결과는 다음과 같다. 한국: 1. 부산지역 10대-50대 여성들의 일반적인 특성으로 연령별로는 20~30세 여성이 가장 많았으며 30~40세, 40~50세, 10~20세 순으로 나타났다. 직업별로 학생 및 회사원이다. 월평균 소득별로는 100~200만원이 가장 많았으며, 200~300만원, 400만원 이상, 300~400만원과 100만원 미만 순으로 나타났다. 2. 화장품 용기 디자인에 구매 실태 분석 결과, 화장품 구입 시에 중요하게 고려하는 요소로써 한국이 좋은 품질, 기능성, 유리와 플라스틱에 용기 재질, 매끄러움과 투명 용기 질감, 장방형 형태 선호하는 것으로 나타났다. 3. 화장품 유형별 컬러에 구매 실태 분석 결과, 한국 여성소비자들은 평소에 선호한 색상, 화장품 용기 패키지디자인 선호에 색상, 클렌징류 화장품, 베이직류 화장품, 주름 탄력류 화장품, 미백류 화장품, 모발류 화장품 5개 구매 시에 우선 선호하는 색상은 흰색이라고 볼 수 있다. 중국: 1. 북경 지역 10대-50대 여성들의 일반적인 특성으로 연령별로는 20~30세 여성이 가장 많았으며 30~40세, 10~20세, 40~50세 순으로 나타났다. 직업별로 학생 및 회사원이다. 월평균 소득별로는 3000원미만이 가장 많았으며, 3000~4000원, 4000~5000원, 5000~6000원과 6000원 이상 순으로 나타났다. 2. 화장품 용기 디자인에 구매 실태 분석 결과, 화장품 구입 시에 중요하게 고려하는 요소로써 중국이 좋은 품질, 표기사항(제품정보)과 기능성, 유리에 용기 재질, 불투명 용기 질감, 장방형 형태와 도자기 형태 선호하는 것으로 나타났다. 3. 화장품 유형별 컬러에 구매 실태 분석 결과, 중국 여성소비자들은 평소에 선호한 색상, 화장품 용기 패키지디자인 선호에 색상, 클렌징류 화장품, 베이직류 화장품, 주름 탄력류 화장품, 미백류 화장품, 모발류 화장품 5개 구매 시에 우선 선호하는 색상은 흰색이라고 볼 수 있다. 본 연구를 통하여 한국과 중국의 여성소비자가 선호하는 용기 패키지디자인은 품질에 고려요인, 기능성에 패키지 요소, 유리에 용기 재질, 불투명과 매끄러움과 투명에 용기 외관 질감, 장방형 용기 형태, 흰색 등을 표현 영향을 미치고 있음을 알 수 있었고 화장품 용기 디자인이 화장품의 질을 향상시켜주는 시각적 효과와 소유욕을 불러일으키는 효과를 가지고 있다는 점에 긍정적으로 반응하였다. 또한 마케팅적 관점에서 볼때, 중국인 품질과 불투명 유리 재질을 선호함을 알 수 있었다. 한국인은 기능성과 매끄러움과 투명 유리를 선호하기에 향후 마케팅 전략 수립에 이 같은 결과가 반영되면 더 좋은 결과를 얻을 수 있을 것이다.
In researching and developing products in order to meet the technical characteristics and needs of the consumers cosmetic design is now becoming an important factor. During the cosmetic container design simple appearance, color and other visual elements of the products are now enough to represent th...
In researching and developing products in order to meet the technical characteristics and needs of the consumers cosmetic design is now becoming an important factor. During the cosmetic container design simple appearance, color and other visual elements of the products are now enough to represent the brand of a company, yielding a strong impression on the consumers. In the cosmetics product development process, especially in container design process, the designer should be always consistent with the consumers' opinions, which may increase the value of the brand obviously. In recent years, China's economic growth increases continuously. On the other hand the Korea's cosmetic products have been cognized by both Chinese and Korean people. From this phenomenon we can see there is a common attitude for cosmetics in Korea and China. Thus, this paper is to study the consumer's common preferences in China and South Korea. From the cosmetic package design the effective package design strategies can be set up for the increase of purchasing. Thus, women at 10-50 years were investigated for their experience of using cosmetics. 270 questionnaires were released in Busan, South Korea, and Beijing, China. 200 questionnaires were taken back and statistic results are as follows. South Korea: 1. In Busan the general custom of women is to buy 10 to 50 packages. The age orders of women are from 20-30, 30-40, 40-50 and 10-20 years. The vocations orders are students, office workers. For monthly income the orders are from 1-2 million, 2-3 million, more than 4 million, 3-4 million and less than 1 million. 2. When they buy cosmetics, analysis shows that container design style is an important factor. Korea consumers like the containers with good quality, functional, glass and plastic, texture, smoothness, clear and rectangular shape. 3. For the color of the container, analysis shows that Korea female consumers prefer white color, some also like blue color when they buy cleansing cosmetics, basic cosmetics, change white cosmetics and protect hair cosmetics. China: 1. In Beijing the general custom of women is to buy 10 to 50 packages. The age orders of women are from 20-30, 30-40, 10-20 and 40-50 years. The vocations orders are office workers, students. For monthly income the orders are from 3000, 3000-4000, 4000-5000, 5000-6000 and more than 6000 RMB. 2. When they buy cosmetics, analysis shows that container design style is an important factor. Chinese consumers like the containers with good quality, written information (product information), function, glass, opaque textures, rectangular shapes and pottery forms. 3. For the color, analysis shows that Chinese female consumers prefer white color, some also like purple color when they buy cleansing cosmetics, basic cosmetics, change white cosmetics and protect hair cosmetics. From the investigation we can get the following results: Women consumers in South Korea and China prefer to consider the elements of package design factors on the quality, functionality, glass container material, opaque and transparent, smooth and textured appearance, rectangular container shape and white color. The visual effect of the cosmetic containers will improve the possessive desires of the consumers and get positive results. Also, from the market point of view the Chinese consumers prefer the quality and opaque glass, Korean consumers prefer the functionality, smooth and clear glass. For future marketing strategies this investigation can help to get better results.
In researching and developing products in order to meet the technical characteristics and needs of the consumers cosmetic design is now becoming an important factor. During the cosmetic container design simple appearance, color and other visual elements of the products are now enough to represent the brand of a company, yielding a strong impression on the consumers. In the cosmetics product development process, especially in container design process, the designer should be always consistent with the consumers' opinions, which may increase the value of the brand obviously. In recent years, China's economic growth increases continuously. On the other hand the Korea's cosmetic products have been cognized by both Chinese and Korean people. From this phenomenon we can see there is a common attitude for cosmetics in Korea and China. Thus, this paper is to study the consumer's common preferences in China and South Korea. From the cosmetic package design the effective package design strategies can be set up for the increase of purchasing. Thus, women at 10-50 years were investigated for their experience of using cosmetics. 270 questionnaires were released in Busan, South Korea, and Beijing, China. 200 questionnaires were taken back and statistic results are as follows. South Korea: 1. In Busan the general custom of women is to buy 10 to 50 packages. The age orders of women are from 20-30, 30-40, 40-50 and 10-20 years. The vocations orders are students, office workers. For monthly income the orders are from 1-2 million, 2-3 million, more than 4 million, 3-4 million and less than 1 million. 2. When they buy cosmetics, analysis shows that container design style is an important factor. Korea consumers like the containers with good quality, functional, glass and plastic, texture, smoothness, clear and rectangular shape. 3. For the color of the container, analysis shows that Korea female consumers prefer white color, some also like blue color when they buy cleansing cosmetics, basic cosmetics, change white cosmetics and protect hair cosmetics. China: 1. In Beijing the general custom of women is to buy 10 to 50 packages. The age orders of women are from 20-30, 30-40, 10-20 and 40-50 years. The vocations orders are office workers, students. For monthly income the orders are from 3000, 3000-4000, 4000-5000, 5000-6000 and more than 6000 RMB. 2. When they buy cosmetics, analysis shows that container design style is an important factor. Chinese consumers like the containers with good quality, written information (product information), function, glass, opaque textures, rectangular shapes and pottery forms. 3. For the color, analysis shows that Chinese female consumers prefer white color, some also like purple color when they buy cleansing cosmetics, basic cosmetics, change white cosmetics and protect hair cosmetics. From the investigation we can get the following results: Women consumers in South Korea and China prefer to consider the elements of package design factors on the quality, functionality, glass container material, opaque and transparent, smooth and textured appearance, rectangular container shape and white color. The visual effect of the cosmetic containers will improve the possessive desires of the consumers and get positive results. Also, from the market point of view the Chinese consumers prefer the quality and opaque glass, Korean consumers prefer the functionality, smooth and clear glass. For future marketing strategies this investigation can help to get better results.
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