본 논문은 산조의 명인으로만 알려진 정남희명인이 작곡한 가야금협주곡 <평양의 봄>의 음악구조분석 및 고찰에 관한 연구이다. 연구방법은 다음과 같다.
첫째, 분석에 앞서 북한가야금의 기보음과 실음이 다름에서 오는 혼선과 이해를 돕고자 <평양의 봄>에 편성된 개량악기와 전통악기의 기보음과 실음을 살펴보았다.
둘째, <평양의 봄>의 전체악곡 구조를 살펴보고 장단과 선율의 특징적 형태에 따라 서주, A(a+b+c), B(a+b), C(a+b+c) 부분으로 나누어 각 부분의 선율·화성·리듬...
본 논문은 산조의 명인으로만 알려진 정남희명인이 작곡한 가야금협주곡 <평양의 봄>의 음악구조분석 및 고찰에 관한 연구이다. 연구방법은 다음과 같다.
첫째, 분석에 앞서 북한가야금의 기보음과 실음이 다름에서 오는 혼선과 이해를 돕고자 <평양의 봄>에 편성된 개량악기와 전통악기의 기보음과 실음을 살펴보았다.
둘째, <평양의 봄>의 전체악곡 구조를 살펴보고 장단과 선율의 특징적 형태에 따라 서주, A(a+b+c), B(a+b), C(a+b+c) 부분으로 나누어 각 부분의 선율·화성·리듬을 중심으로 분석하였다.
셋째, 가야금연주기법을 살펴보았으며, <평양의 봄>의 장단이 중중모리, 중모리, 자진모리 세 개의 장단으로서 산조형식을 차용한 것으로 보고 <정남희가야금산조>中 중중모리, 중모리, 자진모리 장단에 나타난 유사가락을 비교분석하였다.
이상의 연구방법으로 분석한 결과 가야금협주곡 <평양의 봄>은 1959년 관현악 편성으로 창작된 곡으로서 산조의 명인답게 전통음악의 민속악적 요소와 현대적인 작곡기법을 도입한 최초의 작품이라고 할 수 있다.
본 논문은 산조의 명인으로만 알려진 정남희명인이 작곡한 가야금협주곡 <평양의 봄>의 음악구조분석 및 고찰에 관한 연구이다. 연구방법은 다음과 같다.
첫째, 분석에 앞서 북한가야금의 기보음과 실음이 다름에서 오는 혼선과 이해를 돕고자 <평양의 봄>에 편성된 개량악기와 전통악기의 기보음과 실음을 살펴보았다.
둘째, <평양의 봄>의 전체악곡 구조를 살펴보고 장단과 선율의 특징적 형태에 따라 서주, A(a+b+c), B(a+b), C(a+b+c) 부분으로 나누어 각 부분의 선율·화성·리듬을 중심으로 분석하였다.
셋째, 가야금연주기법을 살펴보았으며, <평양의 봄>의 장단이 중중모리, 중모리, 자진모리 세 개의 장단으로서 산조형식을 차용한 것으로 보고 <정남희가야금산조>中 중중모리, 중모리, 자진모리 장단에 나타난 유사가락을 비교분석하였다.
이상의 연구방법으로 분석한 결과 가야금협주곡 <평양의 봄>은 1959년 관현악 편성으로 창작된 곡으로서 산조의 명인답게 전통음악의 민속악적 요소와 현대적인 작곡기법을 도입한 최초의 작품이라고 할 수 있다.
The research focuses on the score structure analysis and reflection upon , Gayageum Ensemble composed by Nam-hee Jung, known for her Sanjo. The following shows the research method.
First of all, before the analysis, the actual musical flow and the musical notes written on the score of both the ...
The research focuses on the score structure analysis and reflection upon , Gayageum Ensemble composed by Nam-hee Jung, known for her Sanjo. The following shows the research method.
First of all, before the analysis, the actual musical flow and the musical notes written on the score of both the traditional instruments as well as the improved instruments composed within the score. It is designed to help to overcome the confusion caused by the difference of the Gayageum of North Korea, whose actual notes and the written notes are different.
Second, the whole structure of the score has been closely observed and divided by the characteristic form of rhythm and of melody. Then the analysis of each part including the introduction, A (a+b+c), B (a+b), and C (a+b+c) especially on the melody, harmony, and rhythm, respectively.
Thirdly, technical method of Gayageum has been analysed. borrowed its form from Sanjo, especially with its beat of Jungjungmori, Jungmori, and Jajinmori. Thus, the similar melody from were also analyzed with comparison.
The result shows that the Gayageum Ensemble, was composed in 1959 with orchestra composing. It is also the first score, which was composed in modern technique along with the folk musical factor from the traditional music.
The research focuses on the score structure analysis and reflection upon , Gayageum Ensemble composed by Nam-hee Jung, known for her Sanjo. The following shows the research method.
First of all, before the analysis, the actual musical flow and the musical notes written on the score of both the traditional instruments as well as the improved instruments composed within the score. It is designed to help to overcome the confusion caused by the difference of the Gayageum of North Korea, whose actual notes and the written notes are different.
Second, the whole structure of the score has been closely observed and divided by the characteristic form of rhythm and of melody. Then the analysis of each part including the introduction, A (a+b+c), B (a+b), and C (a+b+c) especially on the melody, harmony, and rhythm, respectively.
Thirdly, technical method of Gayageum has been analysed. borrowed its form from Sanjo, especially with its beat of Jungjungmori, Jungmori, and Jajinmori. Thus, the similar melody from were also analyzed with comparison.
The result shows that the Gayageum Ensemble, was composed in 1959 with orchestra composing. It is also the first score, which was composed in modern technique along with the folk musical factor from the traditional music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.