본 연구는 중국인들의 한국어 의사소통 능력의 향상을 위하여 속담을 활용한 교육 방안의 모색을 목적으로 한다.
근래에 전 세계적으로 한류열풍이 확산되면서 한국에 와서 한국어를 공부하는 외국인들이 점점 많아지고 있다. 그 중에 중국인 학습자의 비중이 가장 높다. 한국과 중국은 지리적으로 동아시아권이며, 문화적으로는 동일한 유교문화권이다. 특히, 언어가 동일한 한자문화권에 속하기 때문에 종교나 풍속 등에 있어서 유사점이 많다. 한국어 학습은 단순히 언어를 공부하는 것이 아니라 한국의 역사, 문화, 풍속 등을 같이 배우는 과정이...
본 연구는 중국인들의 한국어 의사소통 능력의 향상을 위하여 속담을 활용한 교육 방안의 모색을 목적으로 한다.
근래에 전 세계적으로 한류열풍이 확산되면서 한국에 와서 한국어를 공부하는 외국인들이 점점 많아지고 있다. 그 중에 중국인 학습자의 비중이 가장 높다. 한국과 중국은 지리적으로 동아시아권이며, 문화적으로는 동일한 유교문화권이다. 특히, 언어가 동일한 한자문화권에 속하기 때문에 종교나 풍속 등에 있어서 유사점이 많다. 한국어 학습은 단순히 언어를 공부하는 것이 아니라 한국의 역사, 문화, 풍속 등을 같이 배우는 과정이라 할 수 있다. 그렇기 때문에 효과적인 한국어 교육을 위해 속담 교육이 반드시 이루어져야 한다.
먼저 속담의 개념 및 특징을 살펴보고 중국 속담과 상관성을 가진 한국 속담들을 정리하였다. 그리고 각 대학교 어학원에서 이용하는 한국어 교재와 한국어능력검정시험 (TOPIK) 기출문제를 분석하였다.
다음에 교육용 속담 선정을 위해 어학원 교재 및 한국어능력검정시험(TOPIK)를 분석하여 추출한 속담을 사용빈도 기준으로 범주화하였고, 중국 속담과 상관성 있는 한국 속담을 정리하였다. 2개의 속담목록 중, 중복되는 속담을 제외하고 최종적으로 64개의 교육용 속담을 선정하였다.
마지막에는 선정된 속담을 활용하여 효과적인 한국어 학습을 위한 교육 방안“도입-제시-연습-활용-마무리”5단계로 제시하였고, 이해를 돕기 위해 실제 속담을 이용한 교수학습지도안을 보여주었다.
본 연구는 중국인들의 한국어 의사소통 능력의 향상을 위하여 속담을 활용한 교육 방안의 모색을 목적으로 한다.
근래에 전 세계적으로 한류열풍이 확산되면서 한국에 와서 한국어를 공부하는 외국인들이 점점 많아지고 있다. 그 중에 중국인 학습자의 비중이 가장 높다. 한국과 중국은 지리적으로 동아시아권이며, 문화적으로는 동일한 유교문화권이다. 특히, 언어가 동일한 한자문화권에 속하기 때문에 종교나 풍속 등에 있어서 유사점이 많다. 한국어 학습은 단순히 언어를 공부하는 것이 아니라 한국의 역사, 문화, 풍속 등을 같이 배우는 과정이라 할 수 있다. 그렇기 때문에 효과적인 한국어 교육을 위해 속담 교육이 반드시 이루어져야 한다.
먼저 속담의 개념 및 특징을 살펴보고 중국 속담과 상관성을 가진 한국 속담들을 정리하였다. 그리고 각 대학교 어학원에서 이용하는 한국어 교재와 한국어능력검정시험 (TOPIK) 기출문제를 분석하였다.
다음에 교육용 속담 선정을 위해 어학원 교재 및 한국어능력검정시험(TOPIK)를 분석하여 추출한 속담을 사용빈도 기준으로 범주화하였고, 중국 속담과 상관성 있는 한국 속담을 정리하였다. 2개의 속담목록 중, 중복되는 속담을 제외하고 최종적으로 64개의 교육용 속담을 선정하였다.
마지막에는 선정된 속담을 활용하여 효과적인 한국어 학습을 위한 교육 방안“도입-제시-연습-활용-마무리”5단계로 제시하였고, 이해를 돕기 위해 실제 속담을 이용한 교수학습지도안을 보여주었다.
The purpose of this study is to find out how to teach the proverbs for chinese persons to improve the communication skills.
In recent years, Korean wave craze has been spreading around the world, so the number of foreign people who come to Korea for learning Korean is increasing. Among them, Chi...
The purpose of this study is to find out how to teach the proverbs for chinese persons to improve the communication skills.
In recent years, Korean wave craze has been spreading around the world, so the number of foreign people who come to Korea for learning Korean is increasing. Among them, Chinese learners have the highest percentage of students. Korea and China are geographically East Asian countries and culturally the same Confucian culture. Since they belong to the same chinese character culture, they have many similarities in religion and customs. Korean language learning is not simply a study of language, but a process of learning Korean history, culture, and customs together. Therefore, teaching proverbs is absolutely necessary for effective Korean language education.
First, the concept and characteristics of proverbs are examined and Korean proverbs related with Chinese proverbs are summarized.
Second, we analyzed Korean language proficiency and TOPIK exams for each university. In order to select educational proverbs, I categorized the frequency of korean proverbs among the textbooks and the TOPIK and have summarized Korean proverbs that are related to chinese proverbs. Finally among these two categorization, 64 proverbs were selected except the proverbs which is repeated.
Third, we presented five steps to introduce effective teaching methods for learning Korean by using selected proverbs: introduction - presentation - practice - utilization - finishing. We showed the teaching-learning method with proverbs well used to help understanding.
The purpose of this study is to find out how to teach the proverbs for chinese persons to improve the communication skills.
In recent years, Korean wave craze has been spreading around the world, so the number of foreign people who come to Korea for learning Korean is increasing. Among them, Chinese learners have the highest percentage of students. Korea and China are geographically East Asian countries and culturally the same Confucian culture. Since they belong to the same chinese character culture, they have many similarities in religion and customs. Korean language learning is not simply a study of language, but a process of learning Korean history, culture, and customs together. Therefore, teaching proverbs is absolutely necessary for effective Korean language education.
First, the concept and characteristics of proverbs are examined and Korean proverbs related with Chinese proverbs are summarized.
Second, we analyzed Korean language proficiency and TOPIK exams for each university. In order to select educational proverbs, I categorized the frequency of korean proverbs among the textbooks and the TOPIK and have summarized Korean proverbs that are related to chinese proverbs. Finally among these two categorization, 64 proverbs were selected except the proverbs which is repeated.
Third, we presented five steps to introduce effective teaching methods for learning Korean by using selected proverbs: introduction - presentation - practice - utilization - finishing. We showed the teaching-learning method with proverbs well used to help understanding.
주제어
#속담 활성화 중급 교육방안 Proverbs Activation Intermediate Teaching methods
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.