경제발전에 따른 자동차 보급의 증가는 자연스럽게 타이어 시장의 발전을 가져 왔다. 그러나 최근 자동차 업계의 부진에 따른 어려움이 지속될 것으로 예상되고 있어 타이어산업 또한 연쇄적으로 악영향을 미치고 있다. 지난해 국내 타이어업체는 내수 시장에서 고전을 수출시장에서의 일부 선전으로 전년대비 소폭 회복세를 나타냈다. 그리고 국내시장에서는 수입 자동차 판매 확대와 동남아/중국산 저가품 유입에 따라 수입타이어 수입실적은 역대 최고치를 기록했고 자동차 업계에서는 국내 타이어 브랜드의 사용을 줄이고 수입타이어 브랜드의 사용을 확대하고 있어 국내 타이어 회사들의 경쟁은 더욱 심화되고 있다. 타이어 유통 매장 단계에서 보면 기존 타이어 전문점들 외 정비업체들은 타이어 취급 및 판매를 늘이고 있으며 최근 젊은 소비자들 위주로 온라인 구매 비율이 확대되고 있어 오프라인 타이어 전문점의 판매경쟁 강도는 더욱 치열해 지고 있는 실정 있다. 본 연구는 복잡해지는 주변 환경과 다양해지는 소비자의 니즈에 대응하고 소비자가 타이어 구매 시 어떤 선택요인들이 직·간접적으로 영향을 미치는지 실증적으로 분석하고 평가를 통해 전반적인 타이어산업에 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구의 조사는 선행연구를 기반으로 타이어 구매 선택 속성인 제품요인, 매장요인, 판매서비스요인을 ...
경제발전에 따른 자동차 보급의 증가는 자연스럽게 타이어 시장의 발전을 가져 왔다. 그러나 최근 자동차 업계의 부진에 따른 어려움이 지속될 것으로 예상되고 있어 타이어산업 또한 연쇄적으로 악영향을 미치고 있다. 지난해 국내 타이어업체는 내수 시장에서 고전을 수출시장에서의 일부 선전으로 전년대비 소폭 회복세를 나타냈다. 그리고 국내시장에서는 수입 자동차 판매 확대와 동남아/중국산 저가품 유입에 따라 수입타이어 수입실적은 역대 최고치를 기록했고 자동차 업계에서는 국내 타이어 브랜드의 사용을 줄이고 수입타이어 브랜드의 사용을 확대하고 있어 국내 타이어 회사들의 경쟁은 더욱 심화되고 있다. 타이어 유통 매장 단계에서 보면 기존 타이어 전문점들 외 정비업체들은 타이어 취급 및 판매를 늘이고 있으며 최근 젊은 소비자들 위주로 온라인 구매 비율이 확대되고 있어 오프라인 타이어 전문점의 판매경쟁 강도는 더욱 치열해 지고 있는 실정 있다. 본 연구는 복잡해지는 주변 환경과 다양해지는 소비자의 니즈에 대응하고 소비자가 타이어 구매 시 어떤 선택요인들이 직·간접적으로 영향을 미치는지 실증적으로 분석하고 평가를 통해 전반적인 타이어산업에 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구의 조사는 선행연구를 기반으로 타이어 구매 선택 속성인 제품요인, 매장요인, 판매서비스요인을 독립변수로 설정하였고 설문은 자동차를 소유하고 타이어 구매 경험이 있는 292개 조사표본을 중심으로 각 요인에 대한 영향력을 분석 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 소비자의 타이어 구매 시 구매선택요인으로 3개의 요인 즉, 제품요인, 매장요인, 판매서비스요인 모두 구매행동에 유의한 영향(부분채택)을 미치고 있는 것으로 나타났고 각 요인에 대한 하부 요인들을 보면 제품 요인에서는 브랜드 속성과 품질 속성, 선호도 속성이 채택되었고 가격 속성은 기각 되었다. 매장요인에서는 매장위치 속성과 분위기 속성은 채택 되었고 매장의 하드웨어 속성은 기각 되었다. 그리고 판매서비스 요인에서는 서비스(품질) 속성은 채택되었고 판매원추천 속성은 기각 되었다. 이런 결과에 타이어 업계의 매출극대화를 위한 전략 수립에는 소비자의 마음과 머리 속을 각인 시킬 수 있는 브랜드와 안전을 기반으로 한 품질, 차별화된 제품 개발을 통해 소비자들과 지속적으로 소통해야 하며, 소비자 가까운 곳에 매장을 위치시키고 소비자 입장에서의 매장 분위기 연출과 신속한 서비스를 제공을 통해서 경쟁사 대비 차별화된 전략 및 전문성 확보를 해야 할 것이다. 그리고 소비자는 현재 장착된 타이어가 문제 없다면 타이어 구매 시 기존 브랜드에 대한 선호도가 높으므로 타이어 업계에서는 자동차 메이커에 납품을 확대하는 것도 지속적인 생존과 차별화 전략으로 활용이 가능할 것이다. 소비자들의 구매방식에 대해서 상세한 경로를 파악하고, 본 연구와 추가로 더욱 많은 변수들에 대한 연구를 통해 소비자가 타이어 관련된 회사, 매장으로 직접 유입될 수 있도록 체계적이고 실증적 연구는 앞으로도 계속되어야 할 것이다. 소비자가 만족하는 포인트 추가하고, 한계점 보완한다면 매출향상 및 경영개선은 물론, 고객들과의 문제점 개선 및 이미지 제고 등 다양하고 충실한 소비자들을 확보할 수 있을 것이다.
경제발전에 따른 자동차 보급의 증가는 자연스럽게 타이어 시장의 발전을 가져 왔다. 그러나 최근 자동차 업계의 부진에 따른 어려움이 지속될 것으로 예상되고 있어 타이어산업 또한 연쇄적으로 악영향을 미치고 있다. 지난해 국내 타이어업체는 내수 시장에서 고전을 수출시장에서의 일부 선전으로 전년대비 소폭 회복세를 나타냈다. 그리고 국내시장에서는 수입 자동차 판매 확대와 동남아/중국산 저가품 유입에 따라 수입타이어 수입실적은 역대 최고치를 기록했고 자동차 업계에서는 국내 타이어 브랜드의 사용을 줄이고 수입타이어 브랜드의 사용을 확대하고 있어 국내 타이어 회사들의 경쟁은 더욱 심화되고 있다. 타이어 유통 매장 단계에서 보면 기존 타이어 전문점들 외 정비업체들은 타이어 취급 및 판매를 늘이고 있으며 최근 젊은 소비자들 위주로 온라인 구매 비율이 확대되고 있어 오프라인 타이어 전문점의 판매경쟁 강도는 더욱 치열해 지고 있는 실정 있다. 본 연구는 복잡해지는 주변 환경과 다양해지는 소비자의 니즈에 대응하고 소비자가 타이어 구매 시 어떤 선택요인들이 직·간접적으로 영향을 미치는지 실증적으로 분석하고 평가를 통해 전반적인 타이어산업에 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구의 조사는 선행연구를 기반으로 타이어 구매 선택 속성인 제품요인, 매장요인, 판매서비스요인을 독립변수로 설정하였고 설문은 자동차를 소유하고 타이어 구매 경험이 있는 292개 조사표본을 중심으로 각 요인에 대한 영향력을 분석 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 소비자의 타이어 구매 시 구매선택요인으로 3개의 요인 즉, 제품요인, 매장요인, 판매서비스요인 모두 구매행동에 유의한 영향(부분채택)을 미치고 있는 것으로 나타났고 각 요인에 대한 하부 요인들을 보면 제품 요인에서는 브랜드 속성과 품질 속성, 선호도 속성이 채택되었고 가격 속성은 기각 되었다. 매장요인에서는 매장위치 속성과 분위기 속성은 채택 되었고 매장의 하드웨어 속성은 기각 되었다. 그리고 판매서비스 요인에서는 서비스(품질) 속성은 채택되었고 판매원추천 속성은 기각 되었다. 이런 결과에 타이어 업계의 매출극대화를 위한 전략 수립에는 소비자의 마음과 머리 속을 각인 시킬 수 있는 브랜드와 안전을 기반으로 한 품질, 차별화된 제품 개발을 통해 소비자들과 지속적으로 소통해야 하며, 소비자 가까운 곳에 매장을 위치시키고 소비자 입장에서의 매장 분위기 연출과 신속한 서비스를 제공을 통해서 경쟁사 대비 차별화된 전략 및 전문성 확보를 해야 할 것이다. 그리고 소비자는 현재 장착된 타이어가 문제 없다면 타이어 구매 시 기존 브랜드에 대한 선호도가 높으므로 타이어 업계에서는 자동차 메이커에 납품을 확대하는 것도 지속적인 생존과 차별화 전략으로 활용이 가능할 것이다. 소비자들의 구매방식에 대해서 상세한 경로를 파악하고, 본 연구와 추가로 더욱 많은 변수들에 대한 연구를 통해 소비자가 타이어 관련된 회사, 매장으로 직접 유입될 수 있도록 체계적이고 실증적 연구는 앞으로도 계속되어야 할 것이다. 소비자가 만족하는 포인트 추가하고, 한계점 보완한다면 매출향상 및 경영개선은 물론, 고객들과의 문제점 개선 및 이미지 제고 등 다양하고 충실한 소비자들을 확보할 수 있을 것이다.
The increase in automobile consumption according to the economic development has naturally resulted in the development of the tire market. However, the tire industry has also had a series of negative effects, as the recent slump in the auto industry are expected to continue. Last year, the local tir...
The increase in automobile consumption according to the economic development has naturally resulted in the development of the tire market. However, the tire industry has also had a series of negative effects, as the recent slump in the auto industry are expected to continue. Last year, the local tire company showed a slight recovery because the losses in the domestic market were offset by gains in the export market. And competition among local tire makers has intensified as foreign tire imports hit record highs in the domestic market on increased sales of imported cars and the influx of low-priced goods from Southeast Asia/China, while the domestic auto company is reducing the use of local tire brands and expanding the use of foreign tire brands. The competition of off-line tire shops in sales is more strong in the tire distribution store stage, as conventional tire shops and other maintenance companies have been increasing tire handling and sales and young consumers have recently been increasing their online purchase. This paper aims to provide implications for the overall tire industry by responding to the complex surroundings and the diverse needs of consumers, and by empirically analyzing and assessing which selection factors affect the purchase of tires directly and indirectly. Based on the preceding study, the survey sets the product factors, store factors, and sales service factors, which are the attributes of a tire purchase, as independent variables, and the survey analyzed the influence of each factor based on 292 survey samples that owned the cars and had experiences purchasing the tire. In summary, the results of this study are as follows. In consumers’ purchasing tire, three factors were shown to have a significant impact (partial adoption) on the purchase behaviors: product factors, store factors, and sales service factors. In looking at the important lower factors for each factor, brand attributes, quality attributes and preference attributes were adopted but price attributes were rejected. In the store factor, the store location properties and atmosphere properties were adopted but the store's hardware properties were rejected. In addition, in the sales service factor, the service (quality) attribute was adopted but the sales person’s recommendation attribute was rejected. As a result, the tire industry's strategy for maximizing sales should be established to continuously communicate with consumers through the development of quality and safety-based products that can be imprinted on consumers' minds, and to secure differentiated strategies and expertise from competitors by creating new store atmosphere and providing rapid service right by consumer's side. In addition, consumers have a strong preference for existing brands when repurchasing tires if they are currently fit well, so expanding deliveries to car makers will also be available as a strategy for continuous survival and differentiation in the tire industry. Furthermore, systematic and empirical research will continue in the future, identifying detailed routes of consumers' purchasing methods and studying more and more variables, so that consumers will be able to directly enter the companies and stores involved. If they add satisfied points for customers and supplement their limits, they will be able to secure diverse and regular consumers, including improved sales and management, improvement of problems with customers and image enhancement.
The increase in automobile consumption according to the economic development has naturally resulted in the development of the tire market. However, the tire industry has also had a series of negative effects, as the recent slump in the auto industry are expected to continue. Last year, the local tire company showed a slight recovery because the losses in the domestic market were offset by gains in the export market. And competition among local tire makers has intensified as foreign tire imports hit record highs in the domestic market on increased sales of imported cars and the influx of low-priced goods from Southeast Asia/China, while the domestic auto company is reducing the use of local tire brands and expanding the use of foreign tire brands. The competition of off-line tire shops in sales is more strong in the tire distribution store stage, as conventional tire shops and other maintenance companies have been increasing tire handling and sales and young consumers have recently been increasing their online purchase. This paper aims to provide implications for the overall tire industry by responding to the complex surroundings and the diverse needs of consumers, and by empirically analyzing and assessing which selection factors affect the purchase of tires directly and indirectly. Based on the preceding study, the survey sets the product factors, store factors, and sales service factors, which are the attributes of a tire purchase, as independent variables, and the survey analyzed the influence of each factor based on 292 survey samples that owned the cars and had experiences purchasing the tire. In summary, the results of this study are as follows. In consumers’ purchasing tire, three factors were shown to have a significant impact (partial adoption) on the purchase behaviors: product factors, store factors, and sales service factors. In looking at the important lower factors for each factor, brand attributes, quality attributes and preference attributes were adopted but price attributes were rejected. In the store factor, the store location properties and atmosphere properties were adopted but the store's hardware properties were rejected. In addition, in the sales service factor, the service (quality) attribute was adopted but the sales person’s recommendation attribute was rejected. As a result, the tire industry's strategy for maximizing sales should be established to continuously communicate with consumers through the development of quality and safety-based products that can be imprinted on consumers' minds, and to secure differentiated strategies and expertise from competitors by creating new store atmosphere and providing rapid service right by consumer's side. In addition, consumers have a strong preference for existing brands when repurchasing tires if they are currently fit well, so expanding deliveries to car makers will also be available as a strategy for continuous survival and differentiation in the tire industry. Furthermore, systematic and empirical research will continue in the future, identifying detailed routes of consumers' purchasing methods and studying more and more variables, so that consumers will be able to directly enter the companies and stores involved. If they add satisfied points for customers and supplement their limits, they will be able to secure diverse and regular consumers, including improved sales and management, improvement of problems with customers and image enhancement.
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