본 연구는 생활문화활동의 참여형식을 구분하고 이에 따른 시민들의 참여양상과 수요를 파악하여 활동 만족도를 제고하고 성장시킬 수 있는 정책 방안을 제시하고자 진행하였다. 「지역문화진흥법」과 선행연구를 토대로 생활문화의 특성을 일상성과 자발성, 주체성으로 정의하였고 문화향유활동의 유형에서 생활문화 특성을 지닌 교육, 숙련, 발표, 사회공헌, 창작을 생활문화 참여 형식으로 분류하였다. 본 연구는 지역문화재단의 생활문화사업 차별화 방안을 주제로 하였기 때문에 관련 사업을 활발하게 시행하고 있는 대표적인 광역문화재단인 경기, 서울, 인천의 사례와 최근 출범한 기초문화재단인 광명을 대상으로 사례를 분석하였다. 또한 실증적 연구를 위하여 광명시에서 생활문화활동을 하고 있는 시민을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였으며 회수된 총 190부의 설문지를 ...
본 연구는 생활문화활동의 참여형식을 구분하고 이에 따른 시민들의 참여양상과 수요를 파악하여 활동 만족도를 제고하고 성장시킬 수 있는 정책 방안을 제시하고자 진행하였다. 「지역문화진흥법」과 선행연구를 토대로 생활문화의 특성을 일상성과 자발성, 주체성으로 정의하였고 문화향유활동의 유형에서 생활문화 특성을 지닌 교육, 숙련, 발표, 사회공헌, 창작을 생활문화 참여 형식으로 분류하였다. 본 연구는 지역문화재단의 생활문화사업 차별화 방안을 주제로 하였기 때문에 관련 사업을 활발하게 시행하고 있는 대표적인 광역문화재단인 경기, 서울, 인천의 사례와 최근 출범한 기초문화재단인 광명을 대상으로 사례를 분석하였다. 또한 실증적 연구를 위하여 광명시에서 생활문화활동을 하고 있는 시민을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였으며 회수된 총 190부의 설문지를 SPSS v. 21.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석과 교차분석을 하였다. 사례와 설문조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활문화활동을 하는 시민의 80% 정도가 동아리 또는 공동체, 단체에 소속되어 있다. 초기의 생활문화 정책 대상이 동아리와 공동체 위주였기에 나타난 결과로 예측되지만 개인으로 참여하는 비율이 20%로 낮지 않으며. 아직 흡수되지 않은 시민을 개인으로 간주할 때 정책의 균형성을 고려하여 개인 단위로 참여하는 시민을 위한 참여확대 및 활동 활성화 방안을 마련할 필요가 있다. 둘째, 생활문화활동 기간은 교육 참여자의 경우 1년 미만이며, 숙련, 발표, 사회공헌 참여자는 5~7년, 창작 참여자는 7~10년이 가장 많았다. 활동에 참여하여 지속하고 숙련도가 높아질수록 활동영역의 확대가 이루어진다는 것을 추측할 수 있기에 참여수준에 따른 지원 방향이 모색되어야 한다. 셋째, 향후 가장 경험해보고 싶은 생활문화 참여형식으로 교육 참여자의 경우 발표 및 행사 또는 사회공헌활동이며, 숙련 참여자는 발표 및 행사, 발표 참여자는 사회공헌활동, 사회공헌 참여자는 다른 단체와의 교류, 창작 참여자는 창작 생산 및 판매를 희망하는 것으로 조사되었다. 이와 관련하여 문화재단으로부터 지원받고 싶은 조사의 결과와 비교해보면 교육과 숙련 참여자는 공간지원이 가장 필요하며 발표, 창작 참여자는 공모사업을 통한 재정지원, 사회공헌 참여자는 다른 활동가와의 교류 및 협력 지원이 필요함을 확인 할 수 있다. 또한, 정보 부족과 다른 활동가와의 교류 기회 부족이 관련 활동 경험의 장애요인이 되므로 정보와 인적 교류를 제공할 수 있는 온·오프라인의 플랫폼 구축방안이 마련되어야 한다. 넷째, 생활문화활동을 지속하여 이루고 싶은 역량 수준과 지원받고 싶은 항목을 조사한 결과, 교육 참여자는 강습 및 전문교육을 지원받아 기량 향상을 높여 준전문가 수준이 되기를 원하며, 숙련 참여자는 사회공헌활동을 위한 공간지원을, 발표 참여자는 재능기부활동을 위한 교육지원 또는 정보 제공과 연계에 대한 수요가 가장 높았다. 사회공헌 참여자는 문화공동체 사업으로 확장하기를 희망하며 컨설팅 지원 또는 정보 제공 및 연계를, 창작 참여자는 경제적으로 도움이 되는 활동수준까지 역량을 키우기 위하여 공간 또는 교육 지원을 받기를 희망하는 것으로 조사되었다. 이번 연구는 생활문화활동 참여형식에 따른 특성과 수요를 확인하여 그에 맞는 사업방향을 제시하였다는 점에서 학문적, 실무적으로 의의가 있으며 생활문화활동을 하고 있는 시민들의 만족도를 높일 수 있을 것으로 기대된다. 향후 다양한 지역과 시민을 대상으로 참여형식뿐만 아니라 장르와 생애주기 등의 세분화된 차별화 지원 방안에 대한 한층 진전된 후속 연구들이 활발하게 진행되어 생활문화의 향유층이 더욱 확대되기를 기대한다.
본 연구는 생활문화활동의 참여형식을 구분하고 이에 따른 시민들의 참여양상과 수요를 파악하여 활동 만족도를 제고하고 성장시킬 수 있는 정책 방안을 제시하고자 진행하였다. 「지역문화진흥법」과 선행연구를 토대로 생활문화의 특성을 일상성과 자발성, 주체성으로 정의하였고 문화향유활동의 유형에서 생활문화 특성을 지닌 교육, 숙련, 발표, 사회공헌, 창작을 생활문화 참여 형식으로 분류하였다. 본 연구는 지역문화재단의 생활문화사업 차별화 방안을 주제로 하였기 때문에 관련 사업을 활발하게 시행하고 있는 대표적인 광역문화재단인 경기, 서울, 인천의 사례와 최근 출범한 기초문화재단인 광명을 대상으로 사례를 분석하였다. 또한 실증적 연구를 위하여 광명시에서 생활문화활동을 하고 있는 시민을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였으며 회수된 총 190부의 설문지를 SPSS v. 21.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석과 교차분석을 하였다. 사례와 설문조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 생활문화활동을 하는 시민의 80% 정도가 동아리 또는 공동체, 단체에 소속되어 있다. 초기의 생활문화 정책 대상이 동아리와 공동체 위주였기에 나타난 결과로 예측되지만 개인으로 참여하는 비율이 20%로 낮지 않으며. 아직 흡수되지 않은 시민을 개인으로 간주할 때 정책의 균형성을 고려하여 개인 단위로 참여하는 시민을 위한 참여확대 및 활동 활성화 방안을 마련할 필요가 있다. 둘째, 생활문화활동 기간은 교육 참여자의 경우 1년 미만이며, 숙련, 발표, 사회공헌 참여자는 5~7년, 창작 참여자는 7~10년이 가장 많았다. 활동에 참여하여 지속하고 숙련도가 높아질수록 활동영역의 확대가 이루어진다는 것을 추측할 수 있기에 참여수준에 따른 지원 방향이 모색되어야 한다. 셋째, 향후 가장 경험해보고 싶은 생활문화 참여형식으로 교육 참여자의 경우 발표 및 행사 또는 사회공헌활동이며, 숙련 참여자는 발표 및 행사, 발표 참여자는 사회공헌활동, 사회공헌 참여자는 다른 단체와의 교류, 창작 참여자는 창작 생산 및 판매를 희망하는 것으로 조사되었다. 이와 관련하여 문화재단으로부터 지원받고 싶은 조사의 결과와 비교해보면 교육과 숙련 참여자는 공간지원이 가장 필요하며 발표, 창작 참여자는 공모사업을 통한 재정지원, 사회공헌 참여자는 다른 활동가와의 교류 및 협력 지원이 필요함을 확인 할 수 있다. 또한, 정보 부족과 다른 활동가와의 교류 기회 부족이 관련 활동 경험의 장애요인이 되므로 정보와 인적 교류를 제공할 수 있는 온·오프라인의 플랫폼 구축방안이 마련되어야 한다. 넷째, 생활문화활동을 지속하여 이루고 싶은 역량 수준과 지원받고 싶은 항목을 조사한 결과, 교육 참여자는 강습 및 전문교육을 지원받아 기량 향상을 높여 준전문가 수준이 되기를 원하며, 숙련 참여자는 사회공헌활동을 위한 공간지원을, 발표 참여자는 재능기부활동을 위한 교육지원 또는 정보 제공과 연계에 대한 수요가 가장 높았다. 사회공헌 참여자는 문화공동체 사업으로 확장하기를 희망하며 컨설팅 지원 또는 정보 제공 및 연계를, 창작 참여자는 경제적으로 도움이 되는 활동수준까지 역량을 키우기 위하여 공간 또는 교육 지원을 받기를 희망하는 것으로 조사되었다. 이번 연구는 생활문화활동 참여형식에 따른 특성과 수요를 확인하여 그에 맞는 사업방향을 제시하였다는 점에서 학문적, 실무적으로 의의가 있으며 생활문화활동을 하고 있는 시민들의 만족도를 높일 수 있을 것으로 기대된다. 향후 다양한 지역과 시민을 대상으로 참여형식뿐만 아니라 장르와 생애주기 등의 세분화된 차별화 지원 방안에 대한 한층 진전된 후속 연구들이 활발하게 진행되어 생활문화의 향유층이 더욱 확대되기를 기대한다.
This research had been proceeded to suggest a policy method which can enhance activity satisfaction by dividing participation types of life culture activities and identifying participation formats of citizens and demands accordingly. The characteristics of life culture had been defined as routi...
This research had been proceeded to suggest a policy method which can enhance activity satisfaction by dividing participation types of life culture activities and identifying participation formats of citizens and demands accordingly. The characteristics of life culture had been defined as routine, voluntary quality and identity based on ‘local cultural promotion law’ and previous research and education, training, presentation, social contribution and creation which have the characteristics of life culture for culture enjoy activities format have been categorized as life culture participation formats . This research has selected life culture business differentiation methods of local cultural foundation as a topic; thus, the cases of representative Gwangyeok cultural foundation including Kyungki, Seoul and Incheon, which had been actively proceeding relevant business and the case with the subjects of Gwangmyeong, the basic cultural foundation which had appeared not long ago had been analysed. Also, for proof research, the survey had been conducted on the citizens who had participated in life culture activities in Gwangmyeong-si, and frequency analysis and intersectional analysis had been conducted on total 190 surveys collected by using SPSS v. 21.0 statistics package program. The cases and the results of a survey are followed. First, 80% of citizens who participate in life culture activities are included in extracurricular activities or community and group. The results are expected to derive as the intial life culture policy subjects were mainly focused on extracurricular activities and community; nonetheless, individual participation rate is 20% which is not low, When considering that the citizens not absorbed yet as an individual, it is necessary to make participation expansion and activity activation methods for citizens who participate as an individual unit, considering balance of policy. Second, the period for life culture activities in the case of education participants is less than 1 year, training, presentation, social contribution participants are indicated to be 5 ~ 7 years and creative participants are indicated to be 7 ~ 10 years which were the highest. The direction for a support according to levels of participation needs to be examined as participation in the activities, continuity and training level gets higher. Third, in the case of education participants for life cultural participation format which is most desired to experience, presentation and events or social contribution activities, trained participants are examined to want presentation and events, presentation participants are examined to want social contribution activities, social contribution participants are examined to want the exchange with other groups and creation participants are examined to want creation production and sales. Comparing the results of an examination which wants to be supported from cultural foundation relevant to this, education and trained participants need space support most, presentation and creation participants want financial support through public subscription business and social contribution participants are confirmed to need an exchange with other activists and cooperation supports. Also, a shortage of information and exchange opportunities with other activists become the obstacles for relevant activity experiences; thus, it is necessary to establish online and offline platform formation methods which can provide data and human exchange. Fourth, as a result of examining capacity level which can be accomplished by continuing life culture activities and the categories which want to be supported, education participants want to be at sub-professional level by increasing capacity enhancement by receiving the support from lecture and professional education, Trained participants had the demands for space support for social contribution activities, presentation participants had the highest demands for educational supports or information provision and connection for talent contribution activities. Social contribution participants are examined to want to expand to cultural community business, consulting supports or information provision and connection and creation participants are examined to want to receive space or educational support to increase the capacity to the activity extent which helps economically. This research is academically and practically meaningful in that it has suggested the direction for business according to the characteristics and demands of life culture activity participation formats. It is expected that the satisfaction of citizens who participate in life culture activities will increase. As it is expected that participation formats subjecting various areas and citizens as well as advanced research will be proceeded actively on subdivided differentiation support methods such as genre, life cycle and etc., life culture enjoyers are expected to expand more.
This research had been proceeded to suggest a policy method which can enhance activity satisfaction by dividing participation types of life culture activities and identifying participation formats of citizens and demands accordingly. The characteristics of life culture had been defined as routine, voluntary quality and identity based on ‘local cultural promotion law’ and previous research and education, training, presentation, social contribution and creation which have the characteristics of life culture for culture enjoy activities format have been categorized as life culture participation formats . This research has selected life culture business differentiation methods of local cultural foundation as a topic; thus, the cases of representative Gwangyeok cultural foundation including Kyungki, Seoul and Incheon, which had been actively proceeding relevant business and the case with the subjects of Gwangmyeong, the basic cultural foundation which had appeared not long ago had been analysed. Also, for proof research, the survey had been conducted on the citizens who had participated in life culture activities in Gwangmyeong-si, and frequency analysis and intersectional analysis had been conducted on total 190 surveys collected by using SPSS v. 21.0 statistics package program. The cases and the results of a survey are followed. First, 80% of citizens who participate in life culture activities are included in extracurricular activities or community and group. The results are expected to derive as the intial life culture policy subjects were mainly focused on extracurricular activities and community; nonetheless, individual participation rate is 20% which is not low, When considering that the citizens not absorbed yet as an individual, it is necessary to make participation expansion and activity activation methods for citizens who participate as an individual unit, considering balance of policy. Second, the period for life culture activities in the case of education participants is less than 1 year, training, presentation, social contribution participants are indicated to be 5 ~ 7 years and creative participants are indicated to be 7 ~ 10 years which were the highest. The direction for a support according to levels of participation needs to be examined as participation in the activities, continuity and training level gets higher. Third, in the case of education participants for life cultural participation format which is most desired to experience, presentation and events or social contribution activities, trained participants are examined to want presentation and events, presentation participants are examined to want social contribution activities, social contribution participants are examined to want the exchange with other groups and creation participants are examined to want creation production and sales. Comparing the results of an examination which wants to be supported from cultural foundation relevant to this, education and trained participants need space support most, presentation and creation participants want financial support through public subscription business and social contribution participants are confirmed to need an exchange with other activists and cooperation supports. Also, a shortage of information and exchange opportunities with other activists become the obstacles for relevant activity experiences; thus, it is necessary to establish online and offline platform formation methods which can provide data and human exchange. Fourth, as a result of examining capacity level which can be accomplished by continuing life culture activities and the categories which want to be supported, education participants want to be at sub-professional level by increasing capacity enhancement by receiving the support from lecture and professional education, Trained participants had the demands for space support for social contribution activities, presentation participants had the highest demands for educational supports or information provision and connection for talent contribution activities. Social contribution participants are examined to want to expand to cultural community business, consulting supports or information provision and connection and creation participants are examined to want to receive space or educational support to increase the capacity to the activity extent which helps economically. This research is academically and practically meaningful in that it has suggested the direction for business according to the characteristics and demands of life culture activity participation formats. It is expected that the satisfaction of citizens who participate in life culture activities will increase. As it is expected that participation formats subjecting various areas and citizens as well as advanced research will be proceeded actively on subdivided differentiation support methods such as genre, life cycle and etc., life culture enjoyers are expected to expand more.
주제어
#생활문화 참여형식 지역문화재단 생활문화사업 Life culture Participation types Local cultural foundation Life culture business
학위논문 정보
저자
박소현
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 예술경영전공
지도교수
권병웅,나종민
발행연도
2019
총페이지
vi, 106 p.
키워드
생활문화 참여형식 지역문화재단 생활문화사업 Life culture Participation types Local cultural foundation Life culture business
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