출생률과 사망률이 저하되면서 전체인구 대비 노인인구 비율이 증가하는 인구 고령화 현상이 세계에서 유례없이 빠른 속도로 진행되고 있다. 생활수준 향상으로 인해 영양상태가 좋아지고 면역체계도 강화되었다. 반면에 여러 가지 질병도 늘어났지만, 치료 가능한 질병도 늘어나 기대수명이 연장됨에 따라 사망률도 감소하게 되었다. 평균수명 연장과 빨라진 은퇴로 인해 노후기간이 늘어나면서 노인들의 사회참여는 여기활동을 통해 이루어진다. 이처럼 고령사회가 되면서 노령인구가 점차 증가되어 실버세대에 대한 연구가 필요해지고 있다. 본 연구에서는 고령사회에 따른 실버세대의 소득수준이 여가활동과 공연선택에 영향을 미치는지 파악해 보고 소비의 주체가 될 실버세대의 공연관람 시장 확대를 위한 ...
출생률과 사망률이 저하되면서 전체인구 대비 노인인구 비율이 증가하는 인구 고령화 현상이 세계에서 유례없이 빠른 속도로 진행되고 있다. 생활수준 향상으로 인해 영양상태가 좋아지고 면역체계도 강화되었다. 반면에 여러 가지 질병도 늘어났지만, 치료 가능한 질병도 늘어나 기대수명이 연장됨에 따라 사망률도 감소하게 되었다. 평균수명 연장과 빨라진 은퇴로 인해 노후기간이 늘어나면서 노인들의 사회참여는 여기활동을 통해 이루어진다. 이처럼 고령사회가 되면서 노령인구가 점차 증가되어 실버세대에 대한 연구가 필요해지고 있다. 본 연구에서는 고령사회에 따른 실버세대의 소득수준이 여가활동과 공연선택에 영향을 미치는지 파악해 보고 소비의 주체가 될 실버세대의 공연관람 시장 확대를 위한 마케팅 전략을 모색하고자 분석을 실시하였다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 선행연구를 바탕으로 실버세대의 여가활동을 구성하는 3가지 주요변수인 문화관람 감상활동, 자기계발 활동, 가족중심 활동과 공연선택을 구성하는 마케팅 믹스 4P 주요 변수인 작품성, 장소성, 프로모션, 가격을 도출하였고, 공연관람 경험이 있거나 문화예술 활동 동호회를 하고 있는 50세 이상의 실버세대 274명을 대상으로 온라인과 오프라인 설문조사를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 실버세대의 소득수준은 여가활동 및 공연선택의 하위 요인과 통계적으로 유의한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 소득수준이 높아지면, 여가활동도 많아지고, 공연선택에 있어서 마케팅 믹스 4P의 주요 요소인 작품성, 장소성, 프로모션, 가격 선택에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 실버세대의 여가활동의 하위 요인 중 문화관람 감상활동과 자기계발 활동, 가족중심 활동이 높아지면 공연선택에 있어 프로모션과 가격 선택이 높아지는 것으로 나타났고, 문화관람 감상활동과 자개계발 활동이 높아지면 공연선택에 있어서 작품성 선택이 높아지고, 문화관람 감상활동과 가족중심 활동이 높아지면 장소성 선택이 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 실버세대 연령대 구분으로 여가활동 차이를 분석해 본 결과 50세-54세 예비 노년층과 55세-64세인 액티브 시니어에 비해 65세 이상 실버세대가 가족중심의 여가활동을 많이 하는 것으로 나타났지만, 공연선택에 있어 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 결론적으로 우리나라는 이미 고령화사회에 진입했고, 고령사회에 빠른 속도로 다가가고 있음을 인지하고 새로운 소비의 주체가 될 실버세대의 여가활동과 공연관람 선택에 관심을 더욱 기울여 실버세대 공연관람 시장 확대를 위한 마케팅 전략을 세워야 할 것이다.
출생률과 사망률이 저하되면서 전체인구 대비 노인인구 비율이 증가하는 인구 고령화 현상이 세계에서 유례없이 빠른 속도로 진행되고 있다. 생활수준 향상으로 인해 영양상태가 좋아지고 면역체계도 강화되었다. 반면에 여러 가지 질병도 늘어났지만, 치료 가능한 질병도 늘어나 기대수명이 연장됨에 따라 사망률도 감소하게 되었다. 평균수명 연장과 빨라진 은퇴로 인해 노후기간이 늘어나면서 노인들의 사회참여는 여기활동을 통해 이루어진다. 이처럼 고령사회가 되면서 노령인구가 점차 증가되어 실버세대에 대한 연구가 필요해지고 있다. 본 연구에서는 고령사회에 따른 실버세대의 소득수준이 여가활동과 공연선택에 영향을 미치는지 파악해 보고 소비의 주체가 될 실버세대의 공연관람 시장 확대를 위한 마케팅 전략을 모색하고자 분석을 실시하였다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 선행연구를 바탕으로 실버세대의 여가활동을 구성하는 3가지 주요변수인 문화관람 감상활동, 자기계발 활동, 가족중심 활동과 공연선택을 구성하는 마케팅 믹스 4P 주요 변수인 작품성, 장소성, 프로모션, 가격을 도출하였고, 공연관람 경험이 있거나 문화예술 활동 동호회를 하고 있는 50세 이상의 실버세대 274명을 대상으로 온라인과 오프라인 설문조사를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 실버세대의 소득수준은 여가활동 및 공연선택의 하위 요인과 통계적으로 유의한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 소득수준이 높아지면, 여가활동도 많아지고, 공연선택에 있어서 마케팅 믹스 4P의 주요 요소인 작품성, 장소성, 프로모션, 가격 선택에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 실버세대의 여가활동의 하위 요인 중 문화관람 감상활동과 자기계발 활동, 가족중심 활동이 높아지면 공연선택에 있어 프로모션과 가격 선택이 높아지는 것으로 나타났고, 문화관람 감상활동과 자개계발 활동이 높아지면 공연선택에 있어서 작품성 선택이 높아지고, 문화관람 감상활동과 가족중심 활동이 높아지면 장소성 선택이 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 실버세대 연령대 구분으로 여가활동 차이를 분석해 본 결과 50세-54세 예비 노년층과 55세-64세인 액티브 시니어에 비해 65세 이상 실버세대가 가족중심의 여가활동을 많이 하는 것으로 나타났지만, 공연선택에 있어 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 결론적으로 우리나라는 이미 고령화사회에 진입했고, 고령사회에 빠른 속도로 다가가고 있음을 인지하고 새로운 소비의 주체가 될 실버세대의 여가활동과 공연관람 선택에 관심을 더욱 기울여 실버세대 공연관람 시장 확대를 위한 마케팅 전략을 세워야 할 것이다.
As the birth rate and mortality rate decline, the aging of the population, which is increasing the population of the elderly population to the total population, is progressing unprecedentedly in the world. Improved living standards have improved nutrition and strengthened the immune system. On the o...
As the birth rate and mortality rate decline, the aging of the population, which is increasing the population of the elderly population to the total population, is progressing unprecedentedly in the world. Improved living standards have improved nutrition and strengthened the immune system. On the other hand, the number of diseases has also increased, but the number of treatable diseases has also increased. As a consequence, the mortality rate has decreased as the life expectancy has been extended. Social participation of the elder takes place through leisure activities by being aged with the extension of an average life span and the prolonged silver life. Therefore, the study on the silver generation is needed as the elderly population gradually increase by becoming an aged society. In this study, we analyzed whether income level of silver generation affects leisure activities and performance selections. Moreover, we studied the marketing strategy for expanding the market for seeing performance of the silver generation, which will be the main agent of consumption. For this purpose, in this study, based on the previous research, we derive the three primary variables that constitute the leisure activities of the silver generation such as cultural performances-appreciation activity, self-improvement activity and family-oriented activity. In addition, we derive the major variables of Marketing Mix 4P, influencing the performance selection, such as performance value, location, promotion and price. We conducted an online and offline questionnaire survey on 274 people of the silver generation aged 50 or older who had experience watching performances or performing arts activity clubs. The results were as follows. First, the income level of the silver generation showed a statistically significant positive(+) correlation with the subordinate factor of leisure activities and performance selection. This means that as the level of income increase, so do leisure activities, and it also affects the performance value, location, promotion and choice of the price which are the main factors of Marketing Mix 4P in the selection of performances. Second, as the cultural performances-appreciation activities, self-improvement activities and family-oriented activities among the subordinate factors of the leisure activities of the silver generation increase, promotion and choice of the price in the performance selection become higher. Also, they tend to focus on the quality of the performance when their cultural performances-appreciation activity, self-improvement activity and family-oriented activity extend. Third, as a result of analyzing the leisure activity difference by the age group of silver generation, it is found that the silver generation aged 65 or older are more likely to participate in family-oriented leisure activities than the active seniors of the elderly aged between 50 and 54 and silver aged between 55 and 64, but there was no statistically significant difference in performance selection. In conclusion, Korea has already entered an aging society and we need to perceive that we are faced with change. Recognizing this change, it is necessary to establish a marketing strategy for expanding the silver generation performance viewing market by paying more attention to the selection of the leisure activity and performance of the silver generation who will be a new main agent of consumption.
As the birth rate and mortality rate decline, the aging of the population, which is increasing the population of the elderly population to the total population, is progressing unprecedentedly in the world. Improved living standards have improved nutrition and strengthened the immune system. On the other hand, the number of diseases has also increased, but the number of treatable diseases has also increased. As a consequence, the mortality rate has decreased as the life expectancy has been extended. Social participation of the elder takes place through leisure activities by being aged with the extension of an average life span and the prolonged silver life. Therefore, the study on the silver generation is needed as the elderly population gradually increase by becoming an aged society. In this study, we analyzed whether income level of silver generation affects leisure activities and performance selections. Moreover, we studied the marketing strategy for expanding the market for seeing performance of the silver generation, which will be the main agent of consumption. For this purpose, in this study, based on the previous research, we derive the three primary variables that constitute the leisure activities of the silver generation such as cultural performances-appreciation activity, self-improvement activity and family-oriented activity. In addition, we derive the major variables of Marketing Mix 4P, influencing the performance selection, such as performance value, location, promotion and price. We conducted an online and offline questionnaire survey on 274 people of the silver generation aged 50 or older who had experience watching performances or performing arts activity clubs. The results were as follows. First, the income level of the silver generation showed a statistically significant positive(+) correlation with the subordinate factor of leisure activities and performance selection. This means that as the level of income increase, so do leisure activities, and it also affects the performance value, location, promotion and choice of the price which are the main factors of Marketing Mix 4P in the selection of performances. Second, as the cultural performances-appreciation activities, self-improvement activities and family-oriented activities among the subordinate factors of the leisure activities of the silver generation increase, promotion and choice of the price in the performance selection become higher. Also, they tend to focus on the quality of the performance when their cultural performances-appreciation activity, self-improvement activity and family-oriented activity extend. Third, as a result of analyzing the leisure activity difference by the age group of silver generation, it is found that the silver generation aged 65 or older are more likely to participate in family-oriented leisure activities than the active seniors of the elderly aged between 50 and 54 and silver aged between 55 and 64, but there was no statistically significant difference in performance selection. In conclusion, Korea has already entered an aging society and we need to perceive that we are faced with change. Recognizing this change, it is necessary to establish a marketing strategy for expanding the silver generation performance viewing market by paying more attention to the selection of the leisure activity and performance of the silver generation who will be a new main agent of consumption.
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