최근 몇 년간 MCN산업의 급성장에 따라 한국 MCN산업은 한국 국내뿐만 아니라 해외시장으로 진출하는 것이 미래 발전에 있어 주요 방향이다. 특히 한류의 영향을 많이 받은 중국 시장은 넓은 시장규모와 거대한 인구수 때문에 많은 한국 MCN 제작자들이 중국 시장 진출을 선호하고 있다. 그 중 <PONY>와 <한국뚱뚱>은 대표적인 1인 콘텐츠 제작자로서 이미 중국 MCN시장을 성공적으로 열었다. 본 연구에서는 먼저 중...
최근 몇 년간 MCN산업의 급성장에 따라 한국 MCN산업은 한국 국내뿐만 아니라 해외시장으로 진출하는 것이 미래 발전에 있어 주요 방향이다. 특히 한류의 영향을 많이 받은 중국 시장은 넓은 시장규모와 거대한 인구수 때문에 많은 한국 MCN 제작자들이 중국 시장 진출을 선호하고 있다. 그 중 <PONY>와 <한국뚱뚱>은 대표적인 1인 콘텐츠 제작자로서 이미 중국 MCN시장을 성공적으로 열었다. 본 연구에서는 먼저 중국과 한국의 MCN산업 현황을 분석한 다음에 중국의 성공한 MCN 사례 'papitube'의 성공 요인을 분석하였다. 또 한중 양국의 선행연구 분석에 근거하여, 현지화 전략, 시장의 정보력, 중국의 미디어산업 규제정책, 트렌드, 시장에서의 경쟁력 등 다섯 가지 요소로 분석하였고 향후 한국 MCN 콘텐츠의 중국 진출 시 고려사항을 제시하였다. 중국 MCN 시장 규모가 넓지만 한국 1인 콘텐츠 제작자들이 앞으로 어떻게 이런 기회를 활용할 수 있을지는 계속 고민해봐야 할 것이다. 본 연구가 한국 MCN 콘텐츠 1인 제작자들이 중국 시장에 성공적으로 진출할 수 있도록 보탬이 되기를 바란다.
최근 몇 년간 MCN산업의 급성장에 따라 한국 MCN산업은 한국 국내뿐만 아니라 해외시장으로 진출하는 것이 미래 발전에 있어 주요 방향이다. 특히 한류의 영향을 많이 받은 중국 시장은 넓은 시장규모와 거대한 인구수 때문에 많은 한국 MCN 제작자들이 중국 시장 진출을 선호하고 있다. 그 중 <PONY>와 <한국뚱뚱>은 대표적인 1인 콘텐츠 제작자로서 이미 중국 MCN시장을 성공적으로 열었다. 본 연구에서는 먼저 중국과 한국의 MCN산업 현황을 분석한 다음에 중국의 성공한 MCN 사례 'papitube'의 성공 요인을 분석하였다. 또 한중 양국의 선행연구 분석에 근거하여, 현지화 전략, 시장의 정보력, 중국의 미디어산업 규제정책, 트렌드, 시장에서의 경쟁력 등 다섯 가지 요소로 분석하였고 향후 한국 MCN 콘텐츠의 중국 진출 시 고려사항을 제시하였다. 중국 MCN 시장 규모가 넓지만 한국 1인 콘텐츠 제작자들이 앞으로 어떻게 이런 기회를 활용할 수 있을지는 계속 고민해봐야 할 것이다. 본 연구가 한국 MCN 콘텐츠 1인 제작자들이 중국 시장에 성공적으로 진출할 수 있도록 보탬이 되기를 바란다.
With the booming development of the MCN industry in recent years, the MCN industry in Korea is not only in Korea, but also the development of a broader overseas market is also the main direction of its future development. In particular, the Chinese market, which has been affected by the “Korean Wave...
With the booming development of the MCN industry in recent years, the MCN industry in Korea is not only in Korea, but also the development of a broader overseas market is also the main direction of its future development. In particular, the Chinese market, which has been affected by the “Korean Wave”, has a large market size and a large population base, which has led many Korean MCN creators to enter the Chinese market. Among them, the one-person MCN creator represented by and has successfully opened up the Chinese MCN market. This paper first analyzes the development status of MCN in China and South Korea, and analyzes the success factor of China's successful MCN case ‘papitube'. Then, based on the analysis of the previous researches of Korea and China, the paper analyzes the recommendations of the Korean MCN industry to enter the Chinese market from five aspects: localization, market information capability, Chinese media industry restriction policy, market trend and market competi- tiveness. Precautions. Although the size of China's MCN market is vast, how the Korean MCN industry will seize this vast market to develop its MCN industry will be the direction that it will always need to work hard in the future. I hope that through the research and analysis of this article, I will do my best for more Korean MCN one-person creators to successfully enter the Chinese market.隨著MCN產業最近幾年的蓬勃發展, 韓國MCN產業不僅在韓國國內, 開拓更加廣闊的海外市場也是其未來發展的主要方向˳ 特別是一直備受“韓流”影響的中國市場, 廣闊的市場規模及龐大的人口基數使眾多韓國MCN創作者們踴躍進軍中國市場˳ 這其中, 以和為代表的一人MCN創作者, 已經成功的開拓了中國MCN 市場˳ 本文首先分析了MCN在中韓兩國的發展現狀, 並以中國國內成功MCN案例 “papitube” 為例, 分析了其成功要因˳ 隨後, 在分析韓國和中國兩國先行研究的基礎上, 從本土化, 市場信息能力, 中國媒體產業限制政策, 市場趨勢, 市場競爭力五個方面分析得出韓國MCN產業進軍中國市場的建議及注意事項˳ 中國MCN市場規模雖然廣闊, 但韓國MCN產業如何捉住這一廣闊市場發展其MCN產業, 將是其日後一直需要努力的方向˳ 希望通過本文的研究分析, 為更多的韓國MCN一人創作者成功進入中國市場盡一份綿薄之力˳
With the booming development of the MCN industry in recent years, the MCN industry in Korea is not only in Korea, but also the development of a broader overseas market is also the main direction of its future development. In particular, the Chinese market, which has been affected by the “Korean Wave”, has a large market size and a large population base, which has led many Korean MCN creators to enter the Chinese market. Among them, the one-person MCN creator represented by and has successfully opened up the Chinese MCN market. This paper first analyzes the development status of MCN in China and South Korea, and analyzes the success factor of China's successful MCN case ‘papitube'. Then, based on the analysis of the previous researches of Korea and China, the paper analyzes the recommendations of the Korean MCN industry to enter the Chinese market from five aspects: localization, market information capability, Chinese media industry restriction policy, market trend and market competi- tiveness. Precautions. Although the size of China's MCN market is vast, how the Korean MCN industry will seize this vast market to develop its MCN industry will be the direction that it will always need to work hard in the future. I hope that through the research and analysis of this article, I will do my best for more Korean MCN one-person creators to successfully enter the Chinese market.隨著MCN產業最近幾年的蓬勃發展, 韓國MCN產業不僅在韓國國內, 開拓更加廣闊的海外市場也是其未來發展的主要方向˳ 特別是一直備受“韓流”影響的中國市場, 廣闊的市場規模及龐大的人口基數使眾多韓國MCN創作者們踴躍進軍中國市場˳ 這其中, 以和為代表的一人MCN創作者, 已經成功的開拓了中國MCN 市場˳ 本文首先分析了MCN在中韓兩國的發展現狀, 並以中國國內成功MCN案例 “papitube” 為例, 分析了其成功要因˳ 隨後, 在分析韓國和中國兩國先行研究的基礎上, 從本土化, 市場信息能力, 中國媒體產業限制政策, 市場趨勢, 市場競爭力五個方面分析得出韓國MCN產業進軍中國市場的建議及注意事項˳ 中國MCN市場規模雖然廣闊, 但韓國MCN產業如何捉住這一廣闊市場發展其MCN產業, 將是其日後一直需要努力的方向˳ 希望通過本文的研究分析, 為更多的韓國MCN一人創作者成功進入中國市場盡一份綿薄之力˳
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