과학기술의 초고속 발전과 스마트폰의 보급함에 따라 대중과 자본의 시선이 점차 전통시장에서 인터넷 영상시장으로 이동하게 되었으며, 인터넷 영상시장은 주요 시장이 되었다. 또한 웹2.0 시대가 도래함에 따라 인터넷 영상시장은 프로슈머 모델을 유입, 대중들이 소비자이자 영상 창작자가 되었다. 인터넷 영상시장에 거대한 자본금이 투자되었기 때문에 영상 창작자 수도 급증하였다. 미국 영상 플랫폼 ...
과학기술의 초고속 발전과 스마트폰의 보급함에 따라 대중과 자본의 시선이 점차 전통시장에서 인터넷 영상시장으로 이동하게 되었으며, 인터넷 영상시장은 주요 시장이 되었다. 또한 웹2.0 시대가 도래함에 따라 인터넷 영상시장은 프로슈머 모델을 유입, 대중들이 소비자이자 영상 창작자가 되었다. 인터넷 영상시장에 거대한 자본금이 투자되었기 때문에 영상 창작자 수도 급증하였다. 미국 영상 플랫폼 유튜브가 광고수익 분배기제를 실시하여 영상콘텐츠의 데이터를 통해 나오는 계산으로 영상에 광고를 분배한다. 자연히 크리에이터는 광고를 통해 수익을 얻을 수 있다. 상기 방식으로 양질의 영상콘텐츠를 제공하도록 영상 창작자를 자극한다. 우선적으로 크리에이터를 모으는 기제를 설립하여 그들에게 여러 도움을 제공하고 수익을 극대화시킨다. 이를 소위 MCN(Multi Channel Network), 다종 플랫폼 네트워크 모델이라 한다. 미국에서 설립한 MCN 모델을 바탕으로 한국과 중국의 MCN은 각 경영방식, 광고방식, 구독자 관계, 영상 플랫폼, 데이터 현금화, 저작권 관리 여섯 측면에서 연구를 실시하였다. 한국의 MCN 회사-다이아 TV와 트레져헌터, 중국의 MCN 회사-매직 TV와 Papitube를 주로 연구대상으로 선정하였다. 중국의 인터넷 영상시장은 각 플랫폼의 특징과 수익창출 방식에 따라 MCN 회사가 크리에이터에게 색다른 영상콘텐츠 창작에 도움을 준다. 반면 한국의 인터넷 영상시장은 주요 영상 플랫폼 유튜브에 의존한다. 광고방식은 주로 PPL과 브랜드 온라인/오프라인 등이며 한국과 중국은 큰 차이점이 없다. 구독자 관계 관리 측면에서 중국은 국토 면적이 넓어 구독자 거주지역도 상이하다는 문제점 때문에 구독자에게 영상콘텐츠 릴레이를 유도하고 선물을 증정하는 방식과 라이브 방송으로 구독자와 직접 교류하는 방식으로 구독자와의 친밀감을 향상시킨다. 한국은 라이브 방송과 SNS에서 구독자와 교류하는 방식 이외에 국토 면적이 상대적으로 작기 때문에 오프라인의 팬미팅으로 구독자와 면대면으로 만나는 자리를 선호한다. 영상 플랫폼은 주로 세계적인 영상 플랫폼 유튜브와 중국 영상 플랫폼 빌리빌리를 연구하였다. 두 플랫폼은 오프라인에서 크리에이터 축제를 열고 크리에이터 간 경쟁을 자극하고 같이 발전할 수 있게 한다. 데이터 현금화는 네 가지 방식으로 나눈다. 중국은 쇼핑몰 커머스와 제휴하고 데이터를 쇼핑몰에 이끌어내는 방식을 더 활용하며 한국은 크리에이터의 굿즈를 생산 및 판매하는 방식이다. 최근에 많은 MCN회사들도 교육방면의 크리에이터를 구하고 있다는 점으로 보면 지식콘텐츠 유료화가 점차 중시되고 있다. 저작권 방면에서는 크리에이터가 음악, 사진, 영상에 대한 저작권 침해문제에 처할 수 있다. 그렇지만 MCN회사는 크리에이터의 영상콘텐츠의 저작권을 보호할 수 있을 뿐만 아니라 저작권이 확보된 소재를 회사 내부적으로 제공함으로써 도움을 준다. 단일 플랫폼의 과도한 의뢰로 인한 리스크를 줄이기 위하여 한국 MCN 모델은 다종 플랫폼으로 변화시키고 있다. 또한 PPL 광고로 더욱 취미성이 높은 콘텐츠를 제작하고 시청자가 PPL에 대한 수용능력을 키운다는 것으로 접근할 수 있다. 중국MCN 모델은 다종 플랫폼의 환경 중에서 한 가지 근거지를 잡고 충실한 구독자를 키워야 한다. MCN도 지속적으로 새로운 방향, 새로운 유형을 개척해야 하고, 더 다양하고 많은 데이터 현금화를 실현하는 방식을 제공해야 빠른 속도로 발전하는 인터넷 영상시장에서 경쟁력을 유지할 수 있을 것이다.
과학기술의 초고속 발전과 스마트폰의 보급함에 따라 대중과 자본의 시선이 점차 전통시장에서 인터넷 영상시장으로 이동하게 되었으며, 인터넷 영상시장은 주요 시장이 되었다. 또한 웹2.0 시대가 도래함에 따라 인터넷 영상시장은 프로슈머 모델을 유입, 대중들이 소비자이자 영상 창작자가 되었다. 인터넷 영상시장에 거대한 자본금이 투자되었기 때문에 영상 창작자 수도 급증하였다. 미국 영상 플랫폼 유튜브가 광고수익 분배기제를 실시하여 영상콘텐츠의 데이터를 통해 나오는 계산으로 영상에 광고를 분배한다. 자연히 크리에이터는 광고를 통해 수익을 얻을 수 있다. 상기 방식으로 양질의 영상콘텐츠를 제공하도록 영상 창작자를 자극한다. 우선적으로 크리에이터를 모으는 기제를 설립하여 그들에게 여러 도움을 제공하고 수익을 극대화시킨다. 이를 소위 MCN(Multi Channel Network), 다종 플랫폼 네트워크 모델이라 한다. 미국에서 설립한 MCN 모델을 바탕으로 한국과 중국의 MCN은 각 경영방식, 광고방식, 구독자 관계, 영상 플랫폼, 데이터 현금화, 저작권 관리 여섯 측면에서 연구를 실시하였다. 한국의 MCN 회사-다이아 TV와 트레져헌터, 중국의 MCN 회사-매직 TV와 Papitube를 주로 연구대상으로 선정하였다. 중국의 인터넷 영상시장은 각 플랫폼의 특징과 수익창출 방식에 따라 MCN 회사가 크리에이터에게 색다른 영상콘텐츠 창작에 도움을 준다. 반면 한국의 인터넷 영상시장은 주요 영상 플랫폼 유튜브에 의존한다. 광고방식은 주로 PPL과 브랜드 온라인/오프라인 등이며 한국과 중국은 큰 차이점이 없다. 구독자 관계 관리 측면에서 중국은 국토 면적이 넓어 구독자 거주지역도 상이하다는 문제점 때문에 구독자에게 영상콘텐츠 릴레이를 유도하고 선물을 증정하는 방식과 라이브 방송으로 구독자와 직접 교류하는 방식으로 구독자와의 친밀감을 향상시킨다. 한국은 라이브 방송과 SNS에서 구독자와 교류하는 방식 이외에 국토 면적이 상대적으로 작기 때문에 오프라인의 팬미팅으로 구독자와 면대면으로 만나는 자리를 선호한다. 영상 플랫폼은 주로 세계적인 영상 플랫폼 유튜브와 중국 영상 플랫폼 빌리빌리를 연구하였다. 두 플랫폼은 오프라인에서 크리에이터 축제를 열고 크리에이터 간 경쟁을 자극하고 같이 발전할 수 있게 한다. 데이터 현금화는 네 가지 방식으로 나눈다. 중국은 쇼핑몰 커머스와 제휴하고 데이터를 쇼핑몰에 이끌어내는 방식을 더 활용하며 한국은 크리에이터의 굿즈를 생산 및 판매하는 방식이다. 최근에 많은 MCN회사들도 교육방면의 크리에이터를 구하고 있다는 점으로 보면 지식콘텐츠 유료화가 점차 중시되고 있다. 저작권 방면에서는 크리에이터가 음악, 사진, 영상에 대한 저작권 침해문제에 처할 수 있다. 그렇지만 MCN회사는 크리에이터의 영상콘텐츠의 저작권을 보호할 수 있을 뿐만 아니라 저작권이 확보된 소재를 회사 내부적으로 제공함으로써 도움을 준다. 단일 플랫폼의 과도한 의뢰로 인한 리스크를 줄이기 위하여 한국 MCN 모델은 다종 플랫폼으로 변화시키고 있다. 또한 PPL 광고로 더욱 취미성이 높은 콘텐츠를 제작하고 시청자가 PPL에 대한 수용능력을 키운다는 것으로 접근할 수 있다. 중국MCN 모델은 다종 플랫폼의 환경 중에서 한 가지 근거지를 잡고 충실한 구독자를 키워야 한다. MCN도 지속적으로 새로운 방향, 새로운 유형을 개척해야 하고, 더 다양하고 많은 데이터 현금화를 실현하는 방식을 제공해야 빠른 속도로 발전하는 인터넷 영상시장에서 경쟁력을 유지할 수 있을 것이다.
With the rapid development of information technology and the popularity of smart phones, the eyes of the public and capital gradually shifted from the traditional media market to the online video media market, and online video became the mainstream of the market. And with the advent of the web2.0 er...
With the rapid development of information technology and the popularity of smart phones, the eyes of the public and capital gradually shifted from the traditional media market to the online video media market, and online video became the mainstream of the market. And with the advent of the web2.0 era, online video introduces a model of production and marketing, that is, the public acts both as a consumer and as a video creator. The number of video creators has soared due to the influx of capital into the online video market. The US video platform Youtube has set up an advertising revenue distribution mechanism to distribute advertisements to videos through various data of videos, and video creators can benefit from them, thereby encouraging video creators to provide high-quality videos. And took the lead in setting up a mechanism to assemble video creators and provide them with various help to maximize revenue, namely MCN(Multi Channel Network), multi-channel network mode. Based on the MCN model established in the United States, the MCN of China and South Korea is studied in terms of business methods, advertising methods, fan management, video platform, traffic realization, and copyright issues, focusing on Korea's MCN--DIA TV, Treasure Hunter and China's MCN--Magic TV, Papitube was compared. China's online video market is biased towards a multi-platform multi-channel model. MCN will develop different video content for video creators based on the characteristics of each platform and different profit methods. The Korean online video market is mainly attached to the video platform Youtube. The advertising methods are mainly video placement promotion, brand online and offline promotion, etc. Korea is not much different from China. In terms of fan management, China has a large regional area and a large difference in fan areas. It mainly uses forward lottery and live interaction to improve the solid powder capacity. In addition to online live broadcasts in South Korea, the way of SNS communication, because of the small size of the country, is more suitable for offline fans and fans to communicate closely. The video platform mainly studies the world-class video platform - Youtube and China's barrage video platform - Bilibili, both platforms will host offline large-scale video creator activities, stimulating competition among video producers, Make progress to each other. There are four ways to realize traffic flow. China is better at cooperating with e-commerce to promote drainage, and South Korea is better at using goods such as the peripherals of video producers to realize cash. Recently, knowledge payment has also been gradually taken seriously, and many MCN companies are recruiting video creators of education to create revenue. Copyright creators of video may mainly involve infringement of music, pictures, and videos. MCN not only provides copyright protection for video creator videos, but also provides copyrighted material for internal use only. The Korean MCN model can be developed from multiple platforms to reduce the risks associated with over-reliance on a single platform. And create more interesting videos on the embedded ads to enhance the viewer's acceptance. China's MCN model needs to seize a major base in a multi-platform environment and cultivate loyal fans. In general, MCN needs to constantly develop new directions, new types, and provide more traffic monetization methods to remain competitive in the fast-growing online video market.隨著信息技術的高速發展和智能手機的普及, 大眾和資本的視線逐漸由傳統媒體市場逐漸向網絡視頻媒體市場轉移, 網絡視頻成為市場主流。 並隨著web2.0時代的到來, 網絡視頻引入產銷合壹的模式, 即大眾既充當消費者又充當視頻創作者。 由於大量資本湧入網絡視頻市場, 視頻創作者數量激增。 美國視頻平臺youtube設立了廣告收益分配機制, 通過視頻的各種數據給視頻分配廣告, 視頻創作者可以從中得到收益, 由此鼓勵視頻創作者提供高質量的視頻。 並率先設立了壹種機制來集結視頻創作者, 為他們提供各種幫助以達到收益最大化, 即MCN(Multi Channel Network), 多頻道網絡模式。 基於美國設立的MCN模式, 研究中國與韓國的MCN, 分別在經營方式, 廣告方式, 粉絲管理, 視頻平臺, 流量變現, 版權問題6個方面, 著重於韓國的MCN--DIA TV, Treasure Hunter和中國的MCN--魔力TV, Papitube進行了比較。 中國的網絡視頻市場偏向於多平臺多頻道模式, 依據每個平臺的特點和不同的盈利方式MCN公司會為視頻創作者制定不同的視頻內容。 而韓國的網絡視頻市場主要依附於視頻平臺Youtube。 廣告方式主要是視頻植入推廣, 品牌線上線下推廣等, 韓國與中國並無太大差別。 粉絲管理上, 中國由於國土面積大, 粉絲地區差異大, 主要用轉發抽獎, 直播互動來提高固粉能力。 而韓國除了線上的直播, SNS交流的方式, 由於國土面積小, 更喜好準備線下粉絲會和粉絲近距離交流。 視頻平臺主要研究了世界級的視頻平臺--Youtube和中國的彈幕視頻平臺--嗶哩嗶哩, 兩個平臺都會舉辦線下大型視頻創作者活動, 刺激視頻制作者之間的互相競爭, 互相進步。 流量變現基於4種方式, 中國更擅長和電商合作進行引流推廣, 而韓國更擅長利用販賣視頻制作者的周邊等商品來實現變現。 最近知識付費也逐漸被重視, 很多MCN公司都在廣招教育類的視頻創作者來創造收益。 版權方面視頻創作者主要可能涉及音樂, 圖片, 視頻的侵權問題。 而MCN公司不僅可以提供視頻創作者視頻的版權保護, 也會提供已購買版權的素材僅公司內部使用。 韓國MCN模式可以從多平臺發展著手, 減少過度依賴單壹平臺而產生的各種風險。 並且在植入廣告上面制作出更多趣味性的視頻提高觀看者的接受能力。 中國MCN模式則需要在多平臺的環境下抓住壹個主要根據地, 培養忠實粉絲。 總體來說MCN都需要不斷地開拓新方向, 新類型, 提供更多的流量變現方式才能在快速發展的網絡視頻市場中保持競爭力。
With the rapid development of information technology and the popularity of smart phones, the eyes of the public and capital gradually shifted from the traditional media market to the online video media market, and online video became the mainstream of the market. And with the advent of the web2.0 era, online video introduces a model of production and marketing, that is, the public acts both as a consumer and as a video creator. The number of video creators has soared due to the influx of capital into the online video market. The US video platform Youtube has set up an advertising revenue distribution mechanism to distribute advertisements to videos through various data of videos, and video creators can benefit from them, thereby encouraging video creators to provide high-quality videos. And took the lead in setting up a mechanism to assemble video creators and provide them with various help to maximize revenue, namely MCN(Multi Channel Network), multi-channel network mode. Based on the MCN model established in the United States, the MCN of China and South Korea is studied in terms of business methods, advertising methods, fan management, video platform, traffic realization, and copyright issues, focusing on Korea's MCN--DIA TV, Treasure Hunter and China's MCN--Magic TV, Papitube was compared. China's online video market is biased towards a multi-platform multi-channel model. MCN will develop different video content for video creators based on the characteristics of each platform and different profit methods. The Korean online video market is mainly attached to the video platform Youtube. The advertising methods are mainly video placement promotion, brand online and offline promotion, etc. Korea is not much different from China. In terms of fan management, China has a large regional area and a large difference in fan areas. It mainly uses forward lottery and live interaction to improve the solid powder capacity. In addition to online live broadcasts in South Korea, the way of SNS communication, because of the small size of the country, is more suitable for offline fans and fans to communicate closely. The video platform mainly studies the world-class video platform - Youtube and China's barrage video platform - Bilibili, both platforms will host offline large-scale video creator activities, stimulating competition among video producers, Make progress to each other. There are four ways to realize traffic flow. China is better at cooperating with e-commerce to promote drainage, and South Korea is better at using goods such as the peripherals of video producers to realize cash. Recently, knowledge payment has also been gradually taken seriously, and many MCN companies are recruiting video creators of education to create revenue. Copyright creators of video may mainly involve infringement of music, pictures, and videos. MCN not only provides copyright protection for video creator videos, but also provides copyrighted material for internal use only. The Korean MCN model can be developed from multiple platforms to reduce the risks associated with over-reliance on a single platform. And create more interesting videos on the embedded ads to enhance the viewer's acceptance. China's MCN model needs to seize a major base in a multi-platform environment and cultivate loyal fans. In general, MCN needs to constantly develop new directions, new types, and provide more traffic monetization methods to remain competitive in the fast-growing online video market.隨著信息技術的高速發展和智能手機的普及, 大眾和資本的視線逐漸由傳統媒體市場逐漸向網絡視頻媒體市場轉移, 網絡視頻成為市場主流。 並隨著web2.0時代的到來, 網絡視頻引入產銷合壹的模式, 即大眾既充當消費者又充當視頻創作者。 由於大量資本湧入網絡視頻市場, 視頻創作者數量激增。 美國視頻平臺youtube設立了廣告收益分配機制, 通過視頻的各種數據給視頻分配廣告, 視頻創作者可以從中得到收益, 由此鼓勵視頻創作者提供高質量的視頻。 並率先設立了壹種機制來集結視頻創作者, 為他們提供各種幫助以達到收益最大化, 即MCN(Multi Channel Network), 多頻道網絡模式。 基於美國設立的MCN模式, 研究中國與韓國的MCN, 分別在經營方式, 廣告方式, 粉絲管理, 視頻平臺, 流量變現, 版權問題6個方面, 著重於韓國的MCN--DIA TV, Treasure Hunter和中國的MCN--魔力TV, Papitube進行了比較。 中國的網絡視頻市場偏向於多平臺多頻道模式, 依據每個平臺的特點和不同的盈利方式MCN公司會為視頻創作者制定不同的視頻內容。 而韓國的網絡視頻市場主要依附於視頻平臺Youtube。 廣告方式主要是視頻植入推廣, 品牌線上線下推廣等, 韓國與中國並無太大差別。 粉絲管理上, 中國由於國土面積大, 粉絲地區差異大, 主要用轉發抽獎, 直播互動來提高固粉能力。 而韓國除了線上的直播, SNS交流的方式, 由於國土面積小, 更喜好準備線下粉絲會和粉絲近距離交流。 視頻平臺主要研究了世界級的視頻平臺--Youtube和中國的彈幕視頻平臺--嗶哩嗶哩, 兩個平臺都會舉辦線下大型視頻創作者活動, 刺激視頻制作者之間的互相競爭, 互相進步。 流量變現基於4種方式, 中國更擅長和電商合作進行引流推廣, 而韓國更擅長利用販賣視頻制作者的周邊等商品來實現變現。 最近知識付費也逐漸被重視, 很多MCN公司都在廣招教育類的視頻創作者來創造收益。 版權方面視頻創作者主要可能涉及音樂, 圖片, 視頻的侵權問題。 而MCN公司不僅可以提供視頻創作者視頻的版權保護, 也會提供已購買版權的素材僅公司內部使用。 韓國MCN模式可以從多平臺發展著手, 減少過度依賴單壹平臺而產生的各種風險。 並且在植入廣告上面制作出更多趣味性的視頻提高觀看者的接受能力。 中國MCN模式則需要在多平臺的環境下抓住壹個主要根據地, 培養忠實粉絲。 總體來說MCN都需要不斷地開拓新方向, 新類型, 提供更多的流量變現方式才能在快速發展的網絡視頻市場中保持競爭力。
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