본 연구는 어휘 주석이 중국 내 한국어 전공자의 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미치는지, 영향을 미친다면 학습자의 숙달도를 달리 할 때 그영향이 달라지는지 알아보는 데에 목적이 있다.
제2언어 학습자들은 외국어 학습에서 필요한 모든 어휘를 명시적으로 학습하기가 불가능하다. 따라서 우연적 어휘 학습의 효과를 간과할 수 없다. 어휘 학습의 모든 정보원 중에서 가장 중요한 방법인 우연적 어휘 학습은 주로 문맥추론을 매개로 학습이 이루어진다. 또한 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 효과를 증가시킬 수 있는 것은 선행연구들을 통해서 확인할 수 있었 다. 따라서 본 연구에서는 중국 내 한국어 전공자를 대상으로 주석을 제공하는 것이 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미치는지, 영향을 미친다면 학습자의 숙달도를 달리 할 때 그 영향이 달라지는지를 밝히고자 한다.
이러한 연구 목적을 위하여 중국 A대학교 조선어학과에 재학 중인 중국인 한국어 전공자 83명을 어휘 주석의 유무와 학습자 숙달도에 따라 총 4개의 집단으로 나누어 실험을 실시하였다. 각각의 집단에게 수준이 맞는 읽기 텍스트를 제공하여 읽기 활동을 하게 한 후에 사후 1차 어휘 평가 시험을 치렀고, 그로부터 일주일 후 예고 없이 사후 2차 어휘 평가 시험을 실시하였 다. 이러한 과정을 거쳐 얻은 사후 1차 어휘 평가 결과로 우연적 어휘 학습의 ...
본 연구는 어휘 주석이 중국 내 한국어 전공자의 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미치는지, 영향을 미친다면 학습자의 숙달도를 달리 할 때 그영향이 달라지는지 알아보는 데에 목적이 있다.
제2언어 학습자들은 외국어 학습에서 필요한 모든 어휘를 명시적으로 학습하기가 불가능하다. 따라서 우연적 어휘 학습의 효과를 간과할 수 없다. 어휘 학습의 모든 정보원 중에서 가장 중요한 방법인 우연적 어휘 학습은 주로 문맥추론을 매개로 학습이 이루어진다. 또한 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 효과를 증가시킬 수 있는 것은 선행연구들을 통해서 확인할 수 있었 다. 따라서 본 연구에서는 중국 내 한국어 전공자를 대상으로 주석을 제공하는 것이 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미치는지, 영향을 미친다면 학습자의 숙달도를 달리 할 때 그 영향이 달라지는지를 밝히고자 한다.
이러한 연구 목적을 위하여 중국 A대학교 조선어학과에 재학 중인 중국인 한국어 전공자 83명을 어휘 주석의 유무와 학습자 숙달도에 따라 총 4개의 집단으로 나누어 실험을 실시하였다. 각각의 집단에게 수준이 맞는 읽기 텍스트를 제공하여 읽기 활동을 하게 한 후에 사후 1차 어휘 평가 시험을 치렀고, 그로부터 일주일 후 예고 없이 사후 2차 어휘 평가 시험을 실시하였 다. 이러한 과정을 거쳐 얻은 사후 1차 어휘 평가 결과로 우연적 어휘 학습의 단기 기억 효과를, 사후 2차 어휘 평가 결과로 우연적 어휘 학습의 장기 기억 효과를 알아보았다. 실험을 통해 수집된 시험지를 채점하고, 얻어진 정보를 t-검정을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 단기 기억에 유의미한 영향을 미쳤다. 주석을 제공받은 집단은 사후 1차 어휘 평가에서 주석을 제공받지 않은 집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 받았다. 초급 집단 간, 중급 집단 간의 사후 1차 어휘 평가 결과를 비교하였을 때 초급과 중급 모두 주석을 제공받은 집단은 그렇지 않은 집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 받았다. 이는 학습자의 숙달도에 따라 우연적 어휘 학습의 단기 기억 효과가 달라지지 않음을 보여주었다. 따라서 어휘 주석을 제공하는 것은 우연적 어휘 학습의 단기 기억에 긍정적인 영향을 미치고, 또한 학습자의 숙달도(초급, 중급)와 상관없이 어휘 주석의 효과가 모두 같은 것을 알 수 있었다.
둘째, 사후 2차 어휘 평가 결과, 주석을 제공받은 집단은 주석을 제공받지 않은 집단에 비해 유의미하게 높은 점수를 받았다. 그러나 숙달도별로 분석한 결과, 중급 집단 간의 점수 차이만 유의미한 것으로 확인되었다. 즉 중급 학습자에게 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 장기 기억에 도움이 되지만 초급 학습자에게는 도움이 되지 않았다. 따라서 학습자의 숙달도에 따라 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 장기 기억 효과에 미치는 영향은 다르다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 그동안의 한국 내 중국인 학습자를 대상으로 한 어휘 주석에 관한 연구와 달리 중국 내 한국어 전공자를 연구 대상자로 삼았고, 또한 초급과 중급의 숙달도에 따라 어휘 주석이 학습자의 우연적 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴보았다는 점에서 기존 연구들과 차별성이 있다. 특히 학습자의 숙달도를 달리 했을 때 어휘 주석의 유무가 우연적 어휘 학습의 미치는 영향이 다르다는 것을 실질적으로 분석하였다는 데에 의의가 있다. 본 연구의 결과가 중국 내 한국어 어휘 교육 현장에 조금이나마 도움이 되어 교수 자와 한국어 학습자의 효과적인 어휘 학습에 대한 연구 및 학습의 기틀이 되기를 바란다. 더 나아가 앞으로 후속 연구에서 본 연구의 한계를 보완하여 한국어 어휘 교육에서 어휘 주석에 관한 연구들이 더 많이 진행되기를 기대 한다.
본 연구는 어휘 주석이 중국 내 한국어 전공자의 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미치는지, 영향을 미친다면 학습자의 숙달도를 달리 할 때 그영향이 달라지는지 알아보는 데에 목적이 있다.
제2언어 학습자들은 외국어 학습에서 필요한 모든 어휘를 명시적으로 학습하기가 불가능하다. 따라서 우연적 어휘 학습의 효과를 간과할 수 없다. 어휘 학습의 모든 정보원 중에서 가장 중요한 방법인 우연적 어휘 학습은 주로 문맥추론을 매개로 학습이 이루어진다. 또한 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 효과를 증가시킬 수 있는 것은 선행연구들을 통해서 확인할 수 있었 다. 따라서 본 연구에서는 중국 내 한국어 전공자를 대상으로 주석을 제공하는 것이 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미치는지, 영향을 미친다면 학습자의 숙달도를 달리 할 때 그 영향이 달라지는지를 밝히고자 한다.
이러한 연구 목적을 위하여 중국 A대학교 조선어학과에 재학 중인 중국인 한국어 전공자 83명을 어휘 주석의 유무와 학습자 숙달도에 따라 총 4개의 집단으로 나누어 실험을 실시하였다. 각각의 집단에게 수준이 맞는 읽기 텍스트를 제공하여 읽기 활동을 하게 한 후에 사후 1차 어휘 평가 시험을 치렀고, 그로부터 일주일 후 예고 없이 사후 2차 어휘 평가 시험을 실시하였 다. 이러한 과정을 거쳐 얻은 사후 1차 어휘 평가 결과로 우연적 어휘 학습의 단기 기억 효과를, 사후 2차 어휘 평가 결과로 우연적 어휘 학습의 장기 기억 효과를 알아보았다. 실험을 통해 수집된 시험지를 채점하고, 얻어진 정보를 t-검정을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 단기 기억에 유의미한 영향을 미쳤다. 주석을 제공받은 집단은 사후 1차 어휘 평가에서 주석을 제공받지 않은 집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 받았다. 초급 집단 간, 중급 집단 간의 사후 1차 어휘 평가 결과를 비교하였을 때 초급과 중급 모두 주석을 제공받은 집단은 그렇지 않은 집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 점수를 받았다. 이는 학습자의 숙달도에 따라 우연적 어휘 학습의 단기 기억 효과가 달라지지 않음을 보여주었다. 따라서 어휘 주석을 제공하는 것은 우연적 어휘 학습의 단기 기억에 긍정적인 영향을 미치고, 또한 학습자의 숙달도(초급, 중급)와 상관없이 어휘 주석의 효과가 모두 같은 것을 알 수 있었다.
둘째, 사후 2차 어휘 평가 결과, 주석을 제공받은 집단은 주석을 제공받지 않은 집단에 비해 유의미하게 높은 점수를 받았다. 그러나 숙달도별로 분석한 결과, 중급 집단 간의 점수 차이만 유의미한 것으로 확인되었다. 즉 중급 학습자에게 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 장기 기억에 도움이 되지만 초급 학습자에게는 도움이 되지 않았다. 따라서 학습자의 숙달도에 따라 어휘 주석이 우연적 어휘 학습의 장기 기억 효과에 미치는 영향은 다르다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 그동안의 한국 내 중국인 학습자를 대상으로 한 어휘 주석에 관한 연구와 달리 중국 내 한국어 전공자를 연구 대상자로 삼았고, 또한 초급과 중급의 숙달도에 따라 어휘 주석이 학습자의 우연적 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴보았다는 점에서 기존 연구들과 차별성이 있다. 특히 학습자의 숙달도를 달리 했을 때 어휘 주석의 유무가 우연적 어휘 학습의 미치는 영향이 다르다는 것을 실질적으로 분석하였다는 데에 의의가 있다. 본 연구의 결과가 중국 내 한국어 어휘 교육 현장에 조금이나마 도움이 되어 교수 자와 한국어 학습자의 효과적인 어휘 학습에 대한 연구 및 학습의 기틀이 되기를 바란다. 더 나아가 앞으로 후속 연구에서 본 연구의 한계를 보완하여 한국어 어휘 교육에서 어휘 주석에 관한 연구들이 더 많이 진행되기를 기대 한다.
本研究发现对中国韩国语词汇教育具有一定的启示作用。对于教师来说, 学生如何利用韩国语读物进行词汇学习,教师可结合学生的语言水平给出具体 而有针对性的建议。对于学生而言,选择标有注释的韩国语读物,有助于学生 的自主词汇学习发展。对于韩国语阅读理解编写者来说,应重视生词注释的作 用,尝试使用注释进行生词标注。The purpose of this study was to analyze how vocabulary gloss and learners' Korean language proficiency would affect Korean language learner's incidental vocabulary learning. It may well be impossible for L2 learners learning Korean as a second language to learn about every Korean vocabulary intentionally. Accordingly, the effect of incidental vocabulary learning cannot be neglected. The most important method among all sources of vocabulary learning is incidental vocabulary learning, and it is mainly through contextual reasoning that helps learners achieve the goal of vocabulary acquisition. In addition, it can be confirmed through previous studies that vocabulary gloss can increase the effect of incidental vocabulary learning. Thus this study was aimed to clarify whether providing vocabulary gloss for Chinese domestic learners majoring in Korean language has a positive effect on incidental vocabulary learning, and whether the effect will be different depending on the learner's proficiency.
To this end, the researcher sampled 83 Chinese learners at beginner and intermediate level of command of the Korean language who were majoring in Korean language at a foreign language university in China, and thereby, divided them into 4 groups according to their Korean proficiency (beginner level and intermediate level) and providing Chinese vocabulary gloss or not. Then, each group were given some reading text with appropriate level of reading. After reading the text, they were subject to the first ex post lexical evaluation test without prior notice and a week later, they were subject to the second ex post lexical evaluation test without prior notice as well. In such procedures, their short-term memory of incidental vocabulary learning after the first ex post lexical evaluation test and their long-term memory of incidental vocabulary learning after the second ex post lexical evaluation test were measured. The data collected were analyzed by t-test using Statistical Package for the Social Science(SPSS), version 20.0 statistical program. The results of this study can be summarized as follows.
First, it was found that vocabulary glosses had significant effects on learners' short-term memory of incidental vocabulary learning. The groups given Chinese glosses received a statistically significant higher score in the first ex post lexical evaluation test than the groups with no glosses. In order to investigate whether the effects of vocabulary glosses in the short-term memory of incidental vocabulary learning differed when the learners' proficiency was different, the results of the first ex post lexical evaluation test was compared between the beginner groups, and also the intermediate groups. It showed that the groups given vocabulary glosses scored statistically significantly higher than the groups with no glosses, which means that the learners' proficiency did not affect the short-term memory effect of incidental vocabulary learning. Thus, providing vocabulary glosses positively affects the short-term memory of incidental vocabulary learning, and regardless of learners' proficiency the effects of vocabulary glosses are all the same.
Second, it was found that vocabulary glosses had some significant effects on learners' long-term memory of incidental vocabulary learning. The groups given Chinese glosses received a statistically significant higher score in the second ex post lexical evaluation test than the groups with no glosses. However, the results of analyzing the effects of vocabulary glosses depending on learners' proficiency were different. Only the intermediate group given vocabulary glosses received significantly higher scores than the group without vocabulary glosses. Which means vocabulary glosses for intermediate learners help with long-term memory of incidental vocabulary learning, but not for beginner learners. Thus, providing vocabulary glosses positively affects the long-term memory of incidental vocabulary learning, but when the learners' proficiency is different, the effect of vocabulary glosses on the long-term memory of incidental vocabulary learning is different.
This study focused on Chinese domestic learners majoring in Korean language, different from previous studies which mainly focused on Chinese learners learning Korean in South Korea. In addition, this study may well be differentiated from previous studies in that it examines the effects of vocabulary glosses on incidental vocabulary learning according to learners' proficiency(beginner and intermediate). In particular, it is significant that providing vocabulary glosses or not had different effects of incidental vocabulary learning when learners' proficiency are different. Ultimately the results of this study seek to provide an effective basis that will help Korean language teachers and learners as well as Korean vocabulary education in China. Furthermore, it is expected that further studies on vocabulary glosses in Korean vocabulary education will be carried out in the future.
本研究发现对中国韩国语词汇教育具有一定的启示作用。对于教师来说, 学生如何利用韩国语读物进行词汇学习,教师可结合学生的语言水平给出具体 而有针对性的建议。对于学生而言,选择标有注释的韩国语读物,有助于学生 的自主词汇学习发展。对于韩国语阅读理解编写者来说,应重视生词注释的作 用,尝试使用注释进行生词标注。The purpose of this study was to analyze how vocabulary gloss and learners' Korean language proficiency would affect Korean language learner's incidental vocabulary learning. It may well be impossible for L2 learners learning Korean as a second language to learn about every Korean vocabulary intentionally. Accordingly, the effect of incidental vocabulary learning cannot be neglected. The most important method among all sources of vocabulary learning is incidental vocabulary learning, and it is mainly through contextual reasoning that helps learners achieve the goal of vocabulary acquisition. In addition, it can be confirmed through previous studies that vocabulary gloss can increase the effect of incidental vocabulary learning. Thus this study was aimed to clarify whether providing vocabulary gloss for Chinese domestic learners majoring in Korean language has a positive effect on incidental vocabulary learning, and whether the effect will be different depending on the learner's proficiency.
To this end, the researcher sampled 83 Chinese learners at beginner and intermediate level of command of the Korean language who were majoring in Korean language at a foreign language university in China, and thereby, divided them into 4 groups according to their Korean proficiency (beginner level and intermediate level) and providing Chinese vocabulary gloss or not. Then, each group were given some reading text with appropriate level of reading. After reading the text, they were subject to the first ex post lexical evaluation test without prior notice and a week later, they were subject to the second ex post lexical evaluation test without prior notice as well. In such procedures, their short-term memory of incidental vocabulary learning after the first ex post lexical evaluation test and their long-term memory of incidental vocabulary learning after the second ex post lexical evaluation test were measured. The data collected were analyzed by t-test using Statistical Package for the Social Science(SPSS), version 20.0 statistical program. The results of this study can be summarized as follows.
First, it was found that vocabulary glosses had significant effects on learners' short-term memory of incidental vocabulary learning. The groups given Chinese glosses received a statistically significant higher score in the first ex post lexical evaluation test than the groups with no glosses. In order to investigate whether the effects of vocabulary glosses in the short-term memory of incidental vocabulary learning differed when the learners' proficiency was different, the results of the first ex post lexical evaluation test was compared between the beginner groups, and also the intermediate groups. It showed that the groups given vocabulary glosses scored statistically significantly higher than the groups with no glosses, which means that the learners' proficiency did not affect the short-term memory effect of incidental vocabulary learning. Thus, providing vocabulary glosses positively affects the short-term memory of incidental vocabulary learning, and regardless of learners' proficiency the effects of vocabulary glosses are all the same.
Second, it was found that vocabulary glosses had some significant effects on learners' long-term memory of incidental vocabulary learning. The groups given Chinese glosses received a statistically significant higher score in the second ex post lexical evaluation test than the groups with no glosses. However, the results of analyzing the effects of vocabulary glosses depending on learners' proficiency were different. Only the intermediate group given vocabulary glosses received significantly higher scores than the group without vocabulary glosses. Which means vocabulary glosses for intermediate learners help with long-term memory of incidental vocabulary learning, but not for beginner learners. Thus, providing vocabulary glosses positively affects the long-term memory of incidental vocabulary learning, but when the learners' proficiency is different, the effect of vocabulary glosses on the long-term memory of incidental vocabulary learning is different.
This study focused on Chinese domestic learners majoring in Korean language, different from previous studies which mainly focused on Chinese learners learning Korean in South Korea. In addition, this study may well be differentiated from previous studies in that it examines the effects of vocabulary glosses on incidental vocabulary learning according to learners' proficiency(beginner and intermediate). In particular, it is significant that providing vocabulary glosses or not had different effects of incidental vocabulary learning when learners' proficiency are different. Ultimately the results of this study seek to provide an effective basis that will help Korean language teachers and learners as well as Korean vocabulary education in China. Furthermore, it is expected that further studies on vocabulary glosses in Korean vocabulary education will be carried out in the future.
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