미국의 여론조사기관인 ‘퓨 리서치’에 따르면, 2019년 각국의 스마트폰 보유율 조사에서 한국이 전 세계 1위를 차지했다는 결과가 나왔다. 이 사실을 통해 현재 국내의 스마트 IT 기술이 얼마나 많이 사용되고 있는지 짐작할 수 있다. 또한, 현재 학교현장에서도 4차 산업혁명과 동시에 미술교과 교과 역량으로 삼고 있는 ‘창의·융합 능력’에 맞춰 초・중등 학생을 대상으로 ‘코딩교육’이 진행되고 있다. ...
미국의 여론조사기관인 ‘퓨 리서치’에 따르면, 2019년 각국의 스마트폰 보유율 조사에서 한국이 전 세계 1위를 차지했다는 결과가 나왔다. 이 사실을 통해 현재 국내의 스마트 IT 기술이 얼마나 많이 사용되고 있는지 짐작할 수 있다. 또한, 현재 학교현장에서도 4차 산업혁명과 동시에 미술교과 교과 역량으로 삼고 있는 ‘창의·융합 능력’에 맞춰 초・중등 학생을 대상으로 ‘코딩교육’이 진행되고 있다. 코딩 교육은 창의력과 논리적 사고력을 이끌어내기 위한 유익한 수업이며, 문제해결 능력도 기를 수 있어 스마트 IT 기술과 관련된 교육의 필요성이 높아지고 있다. 따라서 본 연구에서는 이와 관련된 이모티콘 디자인 수업 지도안을 현대의 사회문제로 대두되고 있는 가족 단절 현상을 개선하기 위한 가족을 주제로 수업에 적용해보고자 한다. 현대사회의 가족의 형태는 과거 대가족에서 핵가족화 되고 있으며 공동체 가족의식 보다는 개인의 공간에서 혼자만의 시간을 보내는 시간이 증가하고 있는 추세이다. 현대인이 생각하고 있는 가족의 의미는 여전히 소중하고 각별하다고 여기지만, 가족 간에도 개인의 삶이 우선하다고 생각하는 사람들이 많아지면서 가족 해체 현상이 두드러지게 나타나고 있다. 따라서 연구자는 ‘가족을 주제로 한 이모티콘 디자인 수업’을 진행하여 가족에 대해 다시 한 번 생각할 시간을 가지며 가족 간의 유대감 개선에 도움이 되고 미술교육의 융합적 지도안의 연구를 통해 학생들의 정서적 안정까지 도모할 수 있는 연구를 진행하고자 한다. 또한, 본 연구를 통해 학교현장의 교수자 중심 수업의 한계를 극복하고, 획일화 된 미술교육을 벗어나 스마트폰에서 다양하게 활용되고 있는 이모티콘 캐릭터 제작을 통해 미술교과에 대한 학생들의 흥미 유발과 미적능력 향상시키고, 창의적 사고를 함께 이끌어내고자 한다. 본 연구에서는 이모티콘 제작 수업에 앞서 본 수업의 키워드인 ‘가족’과 ‘스마트폰’의 사회적 배경과 의미에 대해 알아보고, 이모티콘의 종류, 활용 사례, 사용 현황 등을 조사하였다. 조사를 바탕으로 창의력 및 미적 능력을 향상시키는 수업을 설계하고 차시별 학습활동을 제시한 후, 학교현장에 적용하였다. 수업 효과를 알아보기 위해 수업 전·후 설문조사를 실시하여 학생들의 미술교과 흥미도, 미술활동을 통해 변화된 가족 간의 친밀도, 이모티콘 흥미도의 변화에 대해 알아보았으며 수업 진행을 통해 얻어진 학생작품을 통한 교육적 분석으로 교육현장 적용 시 기대할 수 있는 결론은 다음과 같다. 첫째, 스마트폰을 사용하는 학생들에게 교과 소재로서의 이모티콘은 미술활동에 대한 흥미를 유발시킬 수 있는 좋은 소재이다. 둘째, 이모티콘 디자인 수업을 통해 학생들이 이모티콘에 가지고 있던 편견을 벗어나 창의적이고 개성 넘치는 미술활동에 대한 자신감을 이끌어 낼 수 있었으며, 창의적 개성표현을 위한 다양한 교과 활동이 가능함을 알 수 있었다. 셋째, 가족을 이모티콘으로 나타냄으로서 가족 유대감 향상에 도움이 되었으며, 더 나아가 가족에 대한 생각을 확인 할 수 있는 계기가 되었다. 본 연구를 통해 창의적 인재를 육성하기 위해 다양한 미술교과 수업방안에 대한 연구가 적극적으로 진행되길 바라며, 창의적 사고를 위한 학습자 위주의 교육 정책 개발이 계속 연구되어야 할 것이다. 또한 실제 학교 교육현장에서 가족을 주제로 한 미술교육 수업을 활발히 진행하여 사회적 문제로 주목받고 있는 가족 단절 현상 해결에 도움이 되길 바란다. 이와 동시에 스마트 IT 기술에 관한 교육의 증가로 인해 변화하는 시대에 어울리는 수업 모형이 개발되고 활용할 수 있기를 기대해 본다.
미국의 여론조사기관인 ‘퓨 리서치’에 따르면, 2019년 각국의 스마트폰 보유율 조사에서 한국이 전 세계 1위를 차지했다는 결과가 나왔다. 이 사실을 통해 현재 국내의 스마트 IT 기술이 얼마나 많이 사용되고 있는지 짐작할 수 있다. 또한, 현재 학교현장에서도 4차 산업혁명과 동시에 미술교과 교과 역량으로 삼고 있는 ‘창의·융합 능력’에 맞춰 초・중등 학생을 대상으로 ‘코딩교육’이 진행되고 있다. 코딩 교육은 창의력과 논리적 사고력을 이끌어내기 위한 유익한 수업이며, 문제해결 능력도 기를 수 있어 스마트 IT 기술과 관련된 교육의 필요성이 높아지고 있다. 따라서 본 연구에서는 이와 관련된 이모티콘 디자인 수업 지도안을 현대의 사회문제로 대두되고 있는 가족 단절 현상을 개선하기 위한 가족을 주제로 수업에 적용해보고자 한다. 현대사회의 가족의 형태는 과거 대가족에서 핵가족화 되고 있으며 공동체 가족의식 보다는 개인의 공간에서 혼자만의 시간을 보내는 시간이 증가하고 있는 추세이다. 현대인이 생각하고 있는 가족의 의미는 여전히 소중하고 각별하다고 여기지만, 가족 간에도 개인의 삶이 우선하다고 생각하는 사람들이 많아지면서 가족 해체 현상이 두드러지게 나타나고 있다. 따라서 연구자는 ‘가족을 주제로 한 이모티콘 디자인 수업’을 진행하여 가족에 대해 다시 한 번 생각할 시간을 가지며 가족 간의 유대감 개선에 도움이 되고 미술교육의 융합적 지도안의 연구를 통해 학생들의 정서적 안정까지 도모할 수 있는 연구를 진행하고자 한다. 또한, 본 연구를 통해 학교현장의 교수자 중심 수업의 한계를 극복하고, 획일화 된 미술교육을 벗어나 스마트폰에서 다양하게 활용되고 있는 이모티콘 캐릭터 제작을 통해 미술교과에 대한 학생들의 흥미 유발과 미적능력 향상시키고, 창의적 사고를 함께 이끌어내고자 한다. 본 연구에서는 이모티콘 제작 수업에 앞서 본 수업의 키워드인 ‘가족’과 ‘스마트폰’의 사회적 배경과 의미에 대해 알아보고, 이모티콘의 종류, 활용 사례, 사용 현황 등을 조사하였다. 조사를 바탕으로 창의력 및 미적 능력을 향상시키는 수업을 설계하고 차시별 학습활동을 제시한 후, 학교현장에 적용하였다. 수업 효과를 알아보기 위해 수업 전·후 설문조사를 실시하여 학생들의 미술교과 흥미도, 미술활동을 통해 변화된 가족 간의 친밀도, 이모티콘 흥미도의 변화에 대해 알아보았으며 수업 진행을 통해 얻어진 학생작품을 통한 교육적 분석으로 교육현장 적용 시 기대할 수 있는 결론은 다음과 같다. 첫째, 스마트폰을 사용하는 학생들에게 교과 소재로서의 이모티콘은 미술활동에 대한 흥미를 유발시킬 수 있는 좋은 소재이다. 둘째, 이모티콘 디자인 수업을 통해 학생들이 이모티콘에 가지고 있던 편견을 벗어나 창의적이고 개성 넘치는 미술활동에 대한 자신감을 이끌어 낼 수 있었으며, 창의적 개성표현을 위한 다양한 교과 활동이 가능함을 알 수 있었다. 셋째, 가족을 이모티콘으로 나타냄으로서 가족 유대감 향상에 도움이 되었으며, 더 나아가 가족에 대한 생각을 확인 할 수 있는 계기가 되었다. 본 연구를 통해 창의적 인재를 육성하기 위해 다양한 미술교과 수업방안에 대한 연구가 적극적으로 진행되길 바라며, 창의적 사고를 위한 학습자 위주의 교육 정책 개발이 계속 연구되어야 할 것이다. 또한 실제 학교 교육현장에서 가족을 주제로 한 미술교육 수업을 활발히 진행하여 사회적 문제로 주목받고 있는 가족 단절 현상 해결에 도움이 되길 바란다. 이와 동시에 스마트 IT 기술에 관한 교육의 증가로 인해 변화하는 시대에 어울리는 수업 모형이 개발되고 활용할 수 있기를 기대해 본다.
'Pew Research' a public opinion poll organization in USA, said that Korea won rank1 in the world as a result of researching 2019 smart phone retention rate. It enables to know how much smart IT technology is used in Korea. Now, 'coding education' is going along on the object of the students in ...
'Pew Research' a public opinion poll organization in USA, said that Korea won rank1 in the world as a result of researching 2019 smart phone retention rate. It enables to know how much smart IT technology is used in Korea. Now, 'coding education' is going along on the object of the students in elementary school and in secondary school, according to 'capability of creation and fusion' which the teachers in field of schools regard as fine arts subject competence at the same time of the fourth industrial evolution. Coding education is an instruction advantageous to creation and logic thoughts. In addition, it enables to promote problem solving ability. So, the necessity of the education related to smart IT technology gets higher. This paper applies the lessen plan of emoticon design related to the smart IT technology to the instruction in order to improve family severance phenomena on the rise as social problem in the modern times. The family type in the modern society changes into core family from the large family in the past, and the time respective person spends alone in the private space, rather than having community family recognition, is on the rise. The people in the modern times think that the meaning of families is valuable and particular. But many people think that the life of respective person is the more important among family members. So, the phenomena of disassembled family are peculiar. This author intends to go along a study to help teachers think families in the process of 'emoticon design instruction under the theme of families' to help them lead students to emotional stability through amalgamative lessen plan for fine arts education so that the students can think of the family once more and promote family fellowship. In addition this author intends to help teachers overcome the limitation of lecturer-centered instruction at the field of schools, to help them escape from standardized fine arts education, to help them arouse students' interest and promote aesthetic ability through emoticon character production applied to smart phone in many ways, and to help them lead the students to creative thoughts. Prior to this paper production instruction of emoticons, this paper investigated the social background and the meaning of 'family' and 'smartphone' the key words of this instruction and researched the kind, use case, and use status of emoticons. On the basis of the investigation, this paper shaped the instruction to enhance creation and aesthetic ability, and applied them too the school field. With the purpose of finding out instruction effect, this paper investigated the change in intimacy among family members and interest in emoticon through interest in fine arts subject and fine arts activity of the students by performing questionnaire survey before and after instruction. After analyzing students' works attained from the instructions educationally, this paper leaded to the follows which the teachers can apply at the education field. First, The emoticon as a subject material to the students who use smart phone is a good material which can arouse interest in fine arts activity. Second, through the emoticon design instruction, this paper could draw out confidence on creative and confident fine arts activity, escaping from the prejudice about emoticons and could recognize that it was possible for the students to perform various subject activities to express their characters creatively. Third, by expressing their family members with emoticons, this instruction was helpful to enhancing family fellowship and offered a chance to help the students think of the family members. This paper wants the research on instruction method of various fine arts subject to be performed positively. This paper thinks that education policy for creative thought with the prime object of the learners must be developed continuously. In addition, this paper wants family severance under the big concernment on social problem to be solved by going forward with fine arts instruction actively on the theme of the family. At the same time, this paper expects the instruction model to be harmonious with the age changing due to the increase of IT education to be developed and used.
'Pew Research' a public opinion poll organization in USA, said that Korea won rank1 in the world as a result of researching 2019 smart phone retention rate. It enables to know how much smart IT technology is used in Korea. Now, 'coding education' is going along on the object of the students in elementary school and in secondary school, according to 'capability of creation and fusion' which the teachers in field of schools regard as fine arts subject competence at the same time of the fourth industrial evolution. Coding education is an instruction advantageous to creation and logic thoughts. In addition, it enables to promote problem solving ability. So, the necessity of the education related to smart IT technology gets higher. This paper applies the lessen plan of emoticon design related to the smart IT technology to the instruction in order to improve family severance phenomena on the rise as social problem in the modern times. The family type in the modern society changes into core family from the large family in the past, and the time respective person spends alone in the private space, rather than having community family recognition, is on the rise. The people in the modern times think that the meaning of families is valuable and particular. But many people think that the life of respective person is the more important among family members. So, the phenomena of disassembled family are peculiar. This author intends to go along a study to help teachers think families in the process of 'emoticon design instruction under the theme of families' to help them lead students to emotional stability through amalgamative lessen plan for fine arts education so that the students can think of the family once more and promote family fellowship. In addition this author intends to help teachers overcome the limitation of lecturer-centered instruction at the field of schools, to help them escape from standardized fine arts education, to help them arouse students' interest and promote aesthetic ability through emoticon character production applied to smart phone in many ways, and to help them lead the students to creative thoughts. Prior to this paper production instruction of emoticons, this paper investigated the social background and the meaning of 'family' and 'smartphone' the key words of this instruction and researched the kind, use case, and use status of emoticons. On the basis of the investigation, this paper shaped the instruction to enhance creation and aesthetic ability, and applied them too the school field. With the purpose of finding out instruction effect, this paper investigated the change in intimacy among family members and interest in emoticon through interest in fine arts subject and fine arts activity of the students by performing questionnaire survey before and after instruction. After analyzing students' works attained from the instructions educationally, this paper leaded to the follows which the teachers can apply at the education field. First, The emoticon as a subject material to the students who use smart phone is a good material which can arouse interest in fine arts activity. Second, through the emoticon design instruction, this paper could draw out confidence on creative and confident fine arts activity, escaping from the prejudice about emoticons and could recognize that it was possible for the students to perform various subject activities to express their characters creatively. Third, by expressing their family members with emoticons, this instruction was helpful to enhancing family fellowship and offered a chance to help the students think of the family members. This paper wants the research on instruction method of various fine arts subject to be performed positively. This paper thinks that education policy for creative thought with the prime object of the learners must be developed continuously. In addition, this paper wants family severance under the big concernment on social problem to be solved by going forward with fine arts instruction actively on the theme of the family. At the same time, this paper expects the instruction model to be harmonious with the age changing due to the increase of IT education to be developed and used.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.