결혼이민자, 외국인 노동자, 유학생 등 다양한 이주민이 증가하면서 한국도 다문화사회로 변화하고 있다. 국내 체류외국인은 2백만을 넘어 섰고, 체류외국인 중 가장 많은 비중을 차지하는 것이 다문화가정의 여성결혼이민자이다. 결혼을 통해 한국사회로 들어온 이들은 새로운 사회로의 정착에 있어 언어가 미숙해 가족 간의 의사소통과 일상생활, 육아 및 자녀교육에 많은 어려움을 겪고 있고, 경제적 빈곤으로 고통을 받고 있다. 2009년부터 정부는 사회통합의 일환으로 이민자들의 안정적인 한국사회적응을 지원하기 위해 법무부 주관의 사회통합프로그램을 실시하고 있다. 그러나 현재의 사회통합프로그램은 교육의 다수 수요자인 결혼이민자 뿐만 아니라 국내 체류 여러 외국인들의 다양한 한국어학습 목적을 반영하지 못해 한국교육의 실질적 효과를 거두지 못하고 있다.
이에 본 연구에서는 광주지역에 거주하고 있으며, 지역 다문화가족지원센터와 대학기관 등에서 사회통합프로그램 한국어교육을 받고 있는 여성결혼이민자를 대상으로 요구조사를 실시하여 문제점을 찾고 개선방안을 제안하였다.
요구조사 결과를 바탕으로 현재 시행중인 사회통합프로그램 한국어교육의 개선방향을 정리하면 다음과 같다.
첫째, 사회통합프로그램과 기관에 대한 홍보가 활성화 될 수 있는 방안이 필요하다. 둘째, 사회통합프로그램 출‧결석 관리 및 중도포기자, 청강생에 대한 제도 개선이 이루어져야 한다. 셋째, 대상자별 한국어학습 목적에 맞는 교육과정 및 교재 개편이 필요하다. 넷째, 효과적인 교육을 시행하기 위해서는 사회통합프로그램 한국어교육에 대한 예산 확대가 이루어져야 한다.
본 연구는 국내 체류 외국인들 중 사회통합프로그램의 가장 많은 수요자인 여성결혼이민자를 대상으로 직접 요구조사를 실시하여 그들의 입장을 반영했다는 점에서 기존의 연구들과 차별된다. 그러나 광주지역의 사회통합프로그램에 참여하는 여성결혼이민자만을 대상으로 요구조사를 실시했다는 점에서 한계가 있다. 차후 다른 지역의 여성결혼이민자들을 대상으로 설문 및 인터뷰 조사가 진행된다면 더욱 의미 있는 결과가 도출될 수 있을 것이다.
결혼이민자, 외국인 노동자, 유학생 등 다양한 이주민이 증가하면서 한국도 다문화사회로 변화하고 있다. 국내 체류외국인은 2백만을 넘어 섰고, 체류외국인 중 가장 많은 비중을 차지하는 것이 다문화가정의 여성결혼이민자이다. 결혼을 통해 한국사회로 들어온 이들은 새로운 사회로의 정착에 있어 언어가 미숙해 가족 간의 의사소통과 일상생활, 육아 및 자녀교육에 많은 어려움을 겪고 있고, 경제적 빈곤으로 고통을 받고 있다. 2009년부터 정부는 사회통합의 일환으로 이민자들의 안정적인 한국사회적응을 지원하기 위해 법무부 주관의 사회통합프로그램을 실시하고 있다. 그러나 현재의 사회통합프로그램은 교육의 다수 수요자인 결혼이민자 뿐만 아니라 국내 체류 여러 외국인들의 다양한 한국어학습 목적을 반영하지 못해 한국교육의 실질적 효과를 거두지 못하고 있다.
이에 본 연구에서는 광주지역에 거주하고 있으며, 지역 다문화가족지원센터와 대학기관 등에서 사회통합프로그램 한국어교육을 받고 있는 여성결혼이민자를 대상으로 요구조사를 실시하여 문제점을 찾고 개선방안을 제안하였다.
요구조사 결과를 바탕으로 현재 시행중인 사회통합프로그램 한국어교육의 개선방향을 정리하면 다음과 같다.
첫째, 사회통합프로그램과 기관에 대한 홍보가 활성화 될 수 있는 방안이 필요하다. 둘째, 사회통합프로그램 출‧결석 관리 및 중도포기자, 청강생에 대한 제도 개선이 이루어져야 한다. 셋째, 대상자별 한국어학습 목적에 맞는 교육과정 및 교재 개편이 필요하다. 넷째, 효과적인 교육을 시행하기 위해서는 사회통합프로그램 한국어교육에 대한 예산 확대가 이루어져야 한다.
본 연구는 국내 체류 외국인들 중 사회통합프로그램의 가장 많은 수요자인 여성결혼이민자를 대상으로 직접 요구조사를 실시하여 그들의 입장을 반영했다는 점에서 기존의 연구들과 차별된다. 그러나 광주지역의 사회통합프로그램에 참여하는 여성결혼이민자만을 대상으로 요구조사를 실시했다는 점에서 한계가 있다. 차후 다른 지역의 여성결혼이민자들을 대상으로 설문 및 인터뷰 조사가 진행된다면 더욱 의미 있는 결과가 도출될 수 있을 것이다.
South Korea is also changing into a multicultural society with a growing number of immigrants, including marriage immigrants, foreign workers and students studying abroad. The number of foreigners staying in Korea has exceeded 2 million, and the largest portion of foreigners staying in Korea is fema...
South Korea is also changing into a multicultural society with a growing number of immigrants, including marriage immigrants, foreign workers and students studying abroad. The number of foreigners staying in Korea has exceeded 2 million, and the largest portion of foreigners staying in Korea is female immigrants from multicultural families. Those who enter Korean society through marriage suffer from many difficulties in communicating among family members, daily life, childcare and education of their children due to poor language in settling into a new society. Since 2009, the government has been implementing a social integration program by the head of the Justice Ministry to support stable Korean social adaptation of immigrants as part of social integration. However, the current social integration program does not have the practical effect of Korean education as it does not reflect the diverse purpose of Korean language learning not only for marriage immigrants, who are the majority demanders of education, but also for many foreigners staying in the country. In this study, a demand survey was conducted on female marriage immigrants living in Gwangju and receiving Korean language education for social integration programs at local multicultural family support centers and university institutions to find problems and propose improvement measures. Based on the results of the demand survey, the following is a summary of the improvement directions for the currently implemented social integration program, Korean language education. First, there is a need for measures to boost social integration programs and publicity for institutions. Second, system improvement should be made for absenteeism management of social integration program and moderate waiver, and for the students of Qingkang. Third, it is necessary to reorganize the curriculum and teaching materials suitable for the purpose of Korean language learning by each person. Fourth, in order to implement effective education, the budget for social integration program Korean education should be expanded. This study differs from previous studies in that it reflected their position by conducting a demand survey directly on female marriage immigrants, the largest demand for social integration programs among foreigners staying in the country. However, there is a limit in that the demand survey was conducted only on female marriage immigrants who participated in the social integration program in Gwangju. More meaningful results could be produced if further surveys were conducted on female marriage immigrants in other regions.
South Korea is also changing into a multicultural society with a growing number of immigrants, including marriage immigrants, foreign workers and students studying abroad. The number of foreigners staying in Korea has exceeded 2 million, and the largest portion of foreigners staying in Korea is female immigrants from multicultural families. Those who enter Korean society through marriage suffer from many difficulties in communicating among family members, daily life, childcare and education of their children due to poor language in settling into a new society. Since 2009, the government has been implementing a social integration program by the head of the Justice Ministry to support stable Korean social adaptation of immigrants as part of social integration. However, the current social integration program does not have the practical effect of Korean education as it does not reflect the diverse purpose of Korean language learning not only for marriage immigrants, who are the majority demanders of education, but also for many foreigners staying in the country. In this study, a demand survey was conducted on female marriage immigrants living in Gwangju and receiving Korean language education for social integration programs at local multicultural family support centers and university institutions to find problems and propose improvement measures. Based on the results of the demand survey, the following is a summary of the improvement directions for the currently implemented social integration program, Korean language education. First, there is a need for measures to boost social integration programs and publicity for institutions. Second, system improvement should be made for absenteeism management of social integration program and moderate waiver, and for the students of Qingkang. Third, it is necessary to reorganize the curriculum and teaching materials suitable for the purpose of Korean language learning by each person. Fourth, in order to implement effective education, the budget for social integration program Korean education should be expanded. This study differs from previous studies in that it reflected their position by conducting a demand survey directly on female marriage immigrants, the largest demand for social integration programs among foreigners staying in the country. However, there is a limit in that the demand survey was conducted only on female marriage immigrants who participated in the social integration program in Gwangju. More meaningful results could be produced if further surveys were conducted on female marriage immigrants in other regions.
주제어
#법무부 사회통합프로그램 한국어교육 여성결혼이민자 요구조사
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.