본 연구는 2015 개정 음악과 교육과정의 ‘성격’ 항목 중 “음악을 중심으로 한 다른 예술 영역 및 교과와의 연계는 음악이 가지고 있는 다양한 특성을 활용하여 학생들의 음악 지식을 심화시키고 흥미를 불러일으키며 학습 경험을 확장시킨다.”는 내용을 근거로 중학교 음악 수업에서 타 교과와의 연계를 통한 근·현대 음악 작품의 지도 방법을 개발하였다. 현대 음악은 과거의 전통을 바탕으로 나타난 음악적 성장의 결과이기에 우리의 과거를 이해하는데 도움을 주며, 살아가고 있는 현재의 시대적, 문화적 상황이 반영되어 있기 때문에 현재 모습을 발견하는 데 적합한 학습 내용이다. 따라서 타 교과와의 연계를 통하여 근·현대 음악 작품의 시대적·사회적·문화적 맥락을 이해하고, 음악에 대한 시각을 확장시키며 나아가 관련 과목에 대한 학습 효과를 증대시키고자 한다. 이를 위해 Ⅲ장에서는 2015개정 음악과 교육과정에 의한 14종의 중학교 음악 교과서에서 다루고 있는 근·현대 음악과 학습 활동에 대한 분석을 토대로 제재곡을 선정하였다. 중학교 음악 교과서에 많이 수록된 악곡일수록 교육적으로 가치가 있음을 시사 하기에 빈도수가 높은 존 ...
본 연구는 2015 개정 음악과 교육과정의 ‘성격’ 항목 중 “음악을 중심으로 한 다른 예술 영역 및 교과와의 연계는 음악이 가지고 있는 다양한 특성을 활용하여 학생들의 음악 지식을 심화시키고 흥미를 불러일으키며 학습 경험을 확장시킨다.”는 내용을 근거로 중학교 음악 수업에서 타 교과와의 연계를 통한 근·현대 음악 작품의 지도 방법을 개발하였다. 현대 음악은 과거의 전통을 바탕으로 나타난 음악적 성장의 결과이기에 우리의 과거를 이해하는데 도움을 주며, 살아가고 있는 현재의 시대적, 문화적 상황이 반영되어 있기 때문에 현재 모습을 발견하는 데 적합한 학습 내용이다. 따라서 타 교과와의 연계를 통하여 근·현대 음악 작품의 시대적·사회적·문화적 맥락을 이해하고, 음악에 대한 시각을 확장시키며 나아가 관련 과목에 대한 학습 효과를 증대시키고자 한다. 이를 위해 Ⅲ장에서는 2015개정 음악과 교육과정에 의한 14종의 중학교 음악 교과서에서 다루고 있는 근·현대 음악과 학습 활동에 대한 분석을 토대로 제재곡을 선정하였다. 중학교 음악 교과서에 많이 수록된 악곡일수록 교육적으로 가치가 있음을 시사 하기에 빈도수가 높은 존 케이지의 <4분 33초>, 쇤베르크의 <달에 홀린 피에로>, 스트라빈스키의 <봄의 제전>, 드뷔시의 <목신의 오후 전주곡>을 본 연구의 제재곡으로 선정하였다. Ⅳ장에서는 타 교과와 연계 수업을 위하여 존 케이지의 <4분 33초>, 쇤베르크의 <달에 홀린 피에로>, 스트라빈스키의 <봄의 제전>, 드뷔시의 <목신의 오후 전주곡>의 작곡가에 대해 알아보고, 악곡 분석을 통하여 지도 내용을 추출하였으며 타 교과와의 연계 지도가 가능한 학습 요소를 찾아내어 관련 내용을 고찰하였다. Ⅴ장에서는 제재곡으로 선정한 현대 음악을 타 교과와 연계하여 지도하기 위해 구체적인 지도 방법을 개발하였다. 존 케이지의 <4분 33초>는 ‘포스트모더니즘’의 영향을 받은 작품이라는 내용을 근거로 역사 교과와의 연계를 통해 1960년대 이후 포스트모더니즘 시대의 사회·문화적 특징을 파악하고자 하였고, 우연적 기법을 토대로 우연성 음악과 추상표현주의 회화가 만들어진 것을 근거로 미술 교과와의 연계 방법을 구안하였다. 쇤베르크의 <달에 홀린 피에로>는 20세기 초 표현주의 운동의 일환으로 작곡된 곡으로 당시 역사적 배경이 된 제1차 세계대전을 근거로 역사 교과와 연계하였고, 현대인의 내면세계를 밖으로 표출하고자 했던 표현주의 회화와 맥락을 같이 하기에 미술 교과와의 연계를 위한 지도 방안을 구안하였다. 스트라빈스키의 <봄의 제전>은 원시주의 음악으로, 19세기 말부터 시작되어 20세기 초까지 두드러지게 나타난 원시 시대의 예술 정신과 표현 양식을 현대 예술에 접목시키려는 원시주의 예술 운동의 일환이었던 야수주의 미술, 원시주의 무용을 근거로 미술 교과, 체육교과와의 연계를 위한 수업을 구안하였다. 드뷔시의 <목신의 오후 전주곡>은 인상주의 음악으로 인상주의 회화로부터 영향을 받은 것이기에 미술교과와 연계하였고, 상징주의 문학가 말라르메의 시 <목신의 오후>를 토대로 작곡된 것을 근거로 국어 교과와의 연계를 위한 지도 방법을 개발하였다. 오늘날 지구촌 시대에 우리에게 필요한 중요한 음악교육의 과제는 시대적·사회적·문화적 맥락에서 음악을 파악하고, 이를 토대로 인간 생활의 보편성과 음악의 특수성을 이해하고 느껴 보는 것이다. 따라서 우리가 살아가고 있는 현재의 시대적, 문화적 상황이 담겨 있는 근·현대 음악을 토대로 타 교과와 연계된 수업을 통해 음악 안의 인문·예술·사회적인 특성을 발견함으로써 음악에 대한 시각을 넓히고 문화적 소양을 기르며 인간의 삶의 가치를 이해하고 통찰하여 삶의 질을 높일 수 있기를 기대한다.
본 연구는 2015 개정 음악과 교육과정의 ‘성격’ 항목 중 “음악을 중심으로 한 다른 예술 영역 및 교과와의 연계는 음악이 가지고 있는 다양한 특성을 활용하여 학생들의 음악 지식을 심화시키고 흥미를 불러일으키며 학습 경험을 확장시킨다.”는 내용을 근거로 중학교 음악 수업에서 타 교과와의 연계를 통한 근·현대 음악 작품의 지도 방법을 개발하였다. 현대 음악은 과거의 전통을 바탕으로 나타난 음악적 성장의 결과이기에 우리의 과거를 이해하는데 도움을 주며, 살아가고 있는 현재의 시대적, 문화적 상황이 반영되어 있기 때문에 현재 모습을 발견하는 데 적합한 학습 내용이다. 따라서 타 교과와의 연계를 통하여 근·현대 음악 작품의 시대적·사회적·문화적 맥락을 이해하고, 음악에 대한 시각을 확장시키며 나아가 관련 과목에 대한 학습 효과를 증대시키고자 한다. 이를 위해 Ⅲ장에서는 2015개정 음악과 교육과정에 의한 14종의 중학교 음악 교과서에서 다루고 있는 근·현대 음악과 학습 활동에 대한 분석을 토대로 제재곡을 선정하였다. 중학교 음악 교과서에 많이 수록된 악곡일수록 교육적으로 가치가 있음을 시사 하기에 빈도수가 높은 존 케이지의 <4분 33초>, 쇤베르크의 <달에 홀린 피에로>, 스트라빈스키의 <봄의 제전>, 드뷔시의 <목신의 오후 전주곡>을 본 연구의 제재곡으로 선정하였다. Ⅳ장에서는 타 교과와 연계 수업을 위하여 존 케이지의 <4분 33초>, 쇤베르크의 <달에 홀린 피에로>, 스트라빈스키의 <봄의 제전>, 드뷔시의 <목신의 오후 전주곡>의 작곡가에 대해 알아보고, 악곡 분석을 통하여 지도 내용을 추출하였으며 타 교과와의 연계 지도가 가능한 학습 요소를 찾아내어 관련 내용을 고찰하였다. Ⅴ장에서는 제재곡으로 선정한 현대 음악을 타 교과와 연계하여 지도하기 위해 구체적인 지도 방법을 개발하였다. 존 케이지의 <4분 33초>는 ‘포스트모더니즘’의 영향을 받은 작품이라는 내용을 근거로 역사 교과와의 연계를 통해 1960년대 이후 포스트모더니즘 시대의 사회·문화적 특징을 파악하고자 하였고, 우연적 기법을 토대로 우연성 음악과 추상표현주의 회화가 만들어진 것을 근거로 미술 교과와의 연계 방법을 구안하였다. 쇤베르크의 <달에 홀린 피에로>는 20세기 초 표현주의 운동의 일환으로 작곡된 곡으로 당시 역사적 배경이 된 제1차 세계대전을 근거로 역사 교과와 연계하였고, 현대인의 내면세계를 밖으로 표출하고자 했던 표현주의 회화와 맥락을 같이 하기에 미술 교과와의 연계를 위한 지도 방안을 구안하였다. 스트라빈스키의 <봄의 제전>은 원시주의 음악으로, 19세기 말부터 시작되어 20세기 초까지 두드러지게 나타난 원시 시대의 예술 정신과 표현 양식을 현대 예술에 접목시키려는 원시주의 예술 운동의 일환이었던 야수주의 미술, 원시주의 무용을 근거로 미술 교과, 체육교과와의 연계를 위한 수업을 구안하였다. 드뷔시의 <목신의 오후 전주곡>은 인상주의 음악으로 인상주의 회화로부터 영향을 받은 것이기에 미술교과와 연계하였고, 상징주의 문학가 말라르메의 시 <목신의 오후>를 토대로 작곡된 것을 근거로 국어 교과와의 연계를 위한 지도 방법을 개발하였다. 오늘날 지구촌 시대에 우리에게 필요한 중요한 음악교육의 과제는 시대적·사회적·문화적 맥락에서 음악을 파악하고, 이를 토대로 인간 생활의 보편성과 음악의 특수성을 이해하고 느껴 보는 것이다. 따라서 우리가 살아가고 있는 현재의 시대적, 문화적 상황이 담겨 있는 근·현대 음악을 토대로 타 교과와 연계된 수업을 통해 음악 안의 인문·예술·사회적인 특성을 발견함으로써 음악에 대한 시각을 넓히고 문화적 소양을 기르며 인간의 삶의 가치를 이해하고 통찰하여 삶의 질을 높일 수 있기를 기대한다.
In this study, it was analyzed the relationship between music and other artistic areas and curriculum in the 'character' category of the revised music and curriculum of the year 2015, ‘using various characteristics of music to deepen students and to expand the learning experience’. In the middle sch...
In this study, it was analyzed the relationship between music and other artistic areas and curriculum in the 'character' category of the revised music and curriculum of the year 2015, ‘using various characteristics of music to deepen students and to expand the learning experience’. In the middle school music class, we developed a method of teaching contemporary musical works through linkage with other subjects. Contemporary music is a result of musical growth based on past traditions, which helps us to understand the past and reflects the present times and cultural situations in which we live. Therefore, through the connection with other subjects, we will understand the contemporary, social and cultural context of modern and contemporary musical works, expand the view of music, and increase the learning effect on related subjects. For this purpose, chapter 3 selected music pieces based on analysis of modern music and learning activities in 14 kinds of middle school music textbooks by 2015 revised music and curriculum In the middle school music textbooks, it is worth mentioning that many of the songs included in the music textbooks are educationally valuable, as are John Cage's with high frequency, Schoenberg's , Stravinsky's , Debussy's was selected as the trial song of the study. In Chapter IV, we learn about John Cage's , Schoenberg's , Stravinsky's , Debussy's , The contents of the teaching story were extracted through the analysis of music, and the related elements were considered by finding learning elements capable of linking with other subjects. In chapter Ⅴ, developed a concrete method of teaching to link modern music selected as the composition song with other subjects. John Cage's was based on the work of 'Post-modernism', and it tried to grasp the socio-cultural characteristics of Post-Modernism from the 1960s through linkage with history subjects. Based on the fact that contemporary music and abstract expressionism painting were created on the basis of this, developed a method of linking with artistic subject. Schoenberg's "Pierrot Lunaire" was composed as part of the expressionist movement in the early 20th century. It was linked to the history subject on the basis of the First World War that became the historical background at that time, In order to share the context with the painting, developed a guidance plan for linking with the art subject. Stravinsky's is primitive music, which was a part of the primitive art movement to combine primitive artistic spirit and expressive style, which began in late 19th century and early 20th century, with contemporary art, based on the primitive dance, designed a lesson for connecting with the arts and physical education curriculum. Debussy's was influenced by Impressionist paintings from Impressionist paintings and was linked to the arts curriculum. Based on the composition of the Symbolic poetry, Method. Today, one of the major tasks of music education in the age of globalization is to grasp music in the context of time, society and culture and to understand and feel the universality of human life and the specificity of music. Therefore, it is possible to broaden the viewpoint of music and cultivate cultural literacy by discovering the humanities, social and artistic characteristics contained in the music through the linkage with other subjects based on the contemporary music that reflects the present times and cultural situation in which we live. Hope that can improve the quality of life by understanding and appreciating the value of human life.
In this study, it was analyzed the relationship between music and other artistic areas and curriculum in the 'character' category of the revised music and curriculum of the year 2015, ‘using various characteristics of music to deepen students and to expand the learning experience’. In the middle school music class, we developed a method of teaching contemporary musical works through linkage with other subjects. Contemporary music is a result of musical growth based on past traditions, which helps us to understand the past and reflects the present times and cultural situations in which we live. Therefore, through the connection with other subjects, we will understand the contemporary, social and cultural context of modern and contemporary musical works, expand the view of music, and increase the learning effect on related subjects. For this purpose, chapter 3 selected music pieces based on analysis of modern music and learning activities in 14 kinds of middle school music textbooks by 2015 revised music and curriculum In the middle school music textbooks, it is worth mentioning that many of the songs included in the music textbooks are educationally valuable, as are John Cage's with high frequency, Schoenberg's , Stravinsky's , Debussy's was selected as the trial song of the study. In Chapter IV, we learn about John Cage's , Schoenberg's , Stravinsky's , Debussy's , The contents of the teaching story were extracted through the analysis of music, and the related elements were considered by finding learning elements capable of linking with other subjects. In chapter Ⅴ, developed a concrete method of teaching to link modern music selected as the composition song with other subjects. John Cage's was based on the work of 'Post-modernism', and it tried to grasp the socio-cultural characteristics of Post-Modernism from the 1960s through linkage with history subjects. Based on the fact that contemporary music and abstract expressionism painting were created on the basis of this, developed a method of linking with artistic subject. Schoenberg's "Pierrot Lunaire" was composed as part of the expressionist movement in the early 20th century. It was linked to the history subject on the basis of the First World War that became the historical background at that time, In order to share the context with the painting, developed a guidance plan for linking with the art subject. Stravinsky's is primitive music, which was a part of the primitive art movement to combine primitive artistic spirit and expressive style, which began in late 19th century and early 20th century, with contemporary art, based on the primitive dance, designed a lesson for connecting with the arts and physical education curriculum. Debussy's was influenced by Impressionist paintings from Impressionist paintings and was linked to the arts curriculum. Based on the composition of the Symbolic poetry, Method. Today, one of the major tasks of music education in the age of globalization is to grasp music in the context of time, society and culture and to understand and feel the universality of human life and the specificity of music. Therefore, it is possible to broaden the viewpoint of music and cultivate cultural literacy by discovering the humanities, social and artistic characteristics contained in the music through the linkage with other subjects based on the contemporary music that reflects the present times and cultural situation in which we live. Hope that can improve the quality of life by understanding and appreciating the value of human life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.