본 연구는 자아이미지 일치성이 유니폼 만족도 및 서비스 지향성에 미치는 영향과 유니폼 관심도 조절효과에 대해 실증연구 및 분석을 파악하는 것이다. 따라서 호텔 종사원의 이미지와 소속 기업의 유니폼 이미지가 일치했을 때 호텔 종사원의 유니폼 만족도와 호텔 종사원의 서비스 지향성에 미치는 영향을 통해 유니폼 역할의 중요성에 기여하고자 본 연구를 통해 제시하려 한다. 본 연구는 서울 지역에 위치한 특1, 2급 호텔의 식음료 부, 객실부 등 고객접점의 호텔 서비스 일선 직원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 설문은 2019년 4월 8일부터 4월 30일까지 설문지 전체 160부를 배포하였고 부족한 응답과 이상이 있는 표본을 제거, 총 129부의 설문을 분석에 사용하였으며, 가설을 검정하기 위해 ...
본 연구는 자아이미지 일치성이 유니폼 만족도 및 서비스 지향성에 미치는 영향과 유니폼 관심도 조절효과에 대해 실증연구 및 분석을 파악하는 것이다. 따라서 호텔 종사원의 이미지와 소속 기업의 유니폼 이미지가 일치했을 때 호텔 종사원의 유니폼 만족도와 호텔 종사원의 서비스 지향성에 미치는 영향을 통해 유니폼 역할의 중요성에 기여하고자 본 연구를 통해 제시하려 한다. 본 연구는 서울 지역에 위치한 특1, 2급 호텔의 식음료 부, 객실부 등 고객접점의 호텔 서비스 일선 직원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 설문은 2019년 4월 8일부터 4월 30일까지 설문지 전체 160부를 배포하였고 부족한 응답과 이상이 있는 표본을 제거, 총 129부의 설문을 분석에 사용하였으며, 가설을 검정하기 위해 SPSS 22.0 프로그램을 사용, 분석방법은 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 위계적 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 자아이미지 일치성 5개 문항을 실제적 이미지, 이상적이미지 2문항으로 나누었고, 유니폼 만족도 12개 문항을 2개의 요인으로 추출, 서비스 지향성은 12개 문항을 3개의 요인으로 추출, 유니폼 관심도는 단일 요인으로 추출되었다. 요인분석을 통해 변수들 간의 관계를 파악하고 다음과 같이 결론 도출하였다. 첫째, 이상적 이미지는 유니폼 만족도 실용성에 유의하지 않은 것으로 나타났으며, 실제적 이미지가 유니폼 만족도 실용성, 상징성에 미치는 영향과 이상적 이미지가 유니폼 만족도 상징성에 미치는 영향을 유의한 것으로 나타났다. 즉 호텔 종사원들은 실제 본인의 이미지와 착용하는 유니폼의 이미지가 일치하였을 때 그 유니폼에 만족한다고 해석 할 수 있다. 둘째, 유니폼 만족도 2개요인 중 실용성이 서비스 지향성의 3개요인 중 권한성에만 유의한 것으로 나타났다. 즉 유니폼의 실용성이 부각될수록 서비스 지향성의 권한성이 높아져 보다 더 적극적이고 수월한 서비스가 진행 될 것이다. 셋째, 자아이미지 일치성이 유니폼 만족도에 미치는 영향은 유니폼 관심도에 따라 달라질 것인지를 검증하였다. 결과는 관심도는 유니폼 만족도에 영향을 주지 않았으며 통계적으로 유의하지 않다고 분석되어 유니폼 관심도의 조절효과를 확인할 수 없었다.
본 연구는 자아이미지 일치성이 유니폼 만족도 및 서비스 지향성에 미치는 영향과 유니폼 관심도 조절효과에 대해 실증연구 및 분석을 파악하는 것이다. 따라서 호텔 종사원의 이미지와 소속 기업의 유니폼 이미지가 일치했을 때 호텔 종사원의 유니폼 만족도와 호텔 종사원의 서비스 지향성에 미치는 영향을 통해 유니폼 역할의 중요성에 기여하고자 본 연구를 통해 제시하려 한다. 본 연구는 서울 지역에 위치한 특1, 2급 호텔의 식음료 부, 객실부 등 고객접점의 호텔 서비스 일선 직원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 설문은 2019년 4월 8일부터 4월 30일까지 설문지 전체 160부를 배포하였고 부족한 응답과 이상이 있는 표본을 제거, 총 129부의 설문을 분석에 사용하였으며, 가설을 검정하기 위해 SPSS 22.0 프로그램을 사용, 분석방법은 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 위계적 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 자아이미지 일치성 5개 문항을 실제적 이미지, 이상적이미지 2문항으로 나누었고, 유니폼 만족도 12개 문항을 2개의 요인으로 추출, 서비스 지향성은 12개 문항을 3개의 요인으로 추출, 유니폼 관심도는 단일 요인으로 추출되었다. 요인분석을 통해 변수들 간의 관계를 파악하고 다음과 같이 결론 도출하였다. 첫째, 이상적 이미지는 유니폼 만족도 실용성에 유의하지 않은 것으로 나타났으며, 실제적 이미지가 유니폼 만족도 실용성, 상징성에 미치는 영향과 이상적 이미지가 유니폼 만족도 상징성에 미치는 영향을 유의한 것으로 나타났다. 즉 호텔 종사원들은 실제 본인의 이미지와 착용하는 유니폼의 이미지가 일치하였을 때 그 유니폼에 만족한다고 해석 할 수 있다. 둘째, 유니폼 만족도 2개요인 중 실용성이 서비스 지향성의 3개요인 중 권한성에만 유의한 것으로 나타났다. 즉 유니폼의 실용성이 부각될수록 서비스 지향성의 권한성이 높아져 보다 더 적극적이고 수월한 서비스가 진행 될 것이다. 셋째, 자아이미지 일치성이 유니폼 만족도에 미치는 영향은 유니폼 관심도에 따라 달라질 것인지를 검증하였다. 결과는 관심도는 유니폼 만족도에 영향을 주지 않았으며 통계적으로 유의하지 않다고 분석되어 유니폼 관심도의 조절효과를 확인할 수 없었다.
The purpose of this study is to The affect of image correspondence on satisfaction for the hotel uniforms and concentration on service -Focused on Moderating Effect of Interest- In this study, we propose to contribute to the importance of the role of uniforms through the influence of hotel employees...
The purpose of this study is to The affect of image correspondence on satisfaction for the hotel uniforms and concentration on service -Focused on Moderating Effect of Interest- In this study, we propose to contribute to the importance of the role of uniforms through the influence of hotel employees on the satisfaction of uniforms and service orientation of hotel employees when the image of the uniform of the hotel workers and their company match. This study surveyed hotel service front-line employees at customer contact points such as food and beverage departments and guest rooms at special first and second-class hotels located in Seoul. 160 copies of the questionnaire were distributed from April 8 to April 30, 2019, eliminating samples with unsatisfactory responses and anomalies, and using a total of 129 copies of the data for final analysis The SPSS 22.0 statistical program was used for hypothesis testing, and the analysis method was used for frequency analysis, Descriptive analysis, reliability analysis, correlation analysis, simple Regression analysis, and hierarchical session analysis. In this study, the five questions of jaI image consistency were divided into two real and ideal two questions, the 12 questions of uniform satisfaction were extracted as two factors, the 12 questions of service orientation were extracted as three factors, and the level of interest in uniform was extracted as a single factor. Based on this factor analysis, the following conclusions were drawn through the analysis of the effects between variables. First, it was shown that the ideal image was not significant in the practicality of uniform satisfaction, and that the actual image was significant in the practicality of uniform satisfaction, symbolism, and the effect of ideal image on uniform satisfaction symbolism. Hotel employees can interpret that they are satisfied with their actual image and the image of the uniform they wear when matched. Second, it was found that the practicality of the two factors of uniform satisfaction was only significant to the empowerment of the three factors of service orientation. The more practical the uniforms are, the more empowerment they have in their service orientation, the more active and easy service they will be. Third, it was verified that the impact of the sameness of the jaI image on the satisfaction of the uniform will vary depending on the level of interest in the uniform. The results showed that the level of interest did not affect the level of satisfaction with the uniform and that it was not statistically significant, so it was not possible to check the effect of adjusting the level of interest in the uniform.
The purpose of this study is to The affect of image correspondence on satisfaction for the hotel uniforms and concentration on service -Focused on Moderating Effect of Interest- In this study, we propose to contribute to the importance of the role of uniforms through the influence of hotel employees on the satisfaction of uniforms and service orientation of hotel employees when the image of the uniform of the hotel workers and their company match. This study surveyed hotel service front-line employees at customer contact points such as food and beverage departments and guest rooms at special first and second-class hotels located in Seoul. 160 copies of the questionnaire were distributed from April 8 to April 30, 2019, eliminating samples with unsatisfactory responses and anomalies, and using a total of 129 copies of the data for final analysis The SPSS 22.0 statistical program was used for hypothesis testing, and the analysis method was used for frequency analysis, Descriptive analysis, reliability analysis, correlation analysis, simple Regression analysis, and hierarchical session analysis. In this study, the five questions of jaI image consistency were divided into two real and ideal two questions, the 12 questions of uniform satisfaction were extracted as two factors, the 12 questions of service orientation were extracted as three factors, and the level of interest in uniform was extracted as a single factor. Based on this factor analysis, the following conclusions were drawn through the analysis of the effects between variables. First, it was shown that the ideal image was not significant in the practicality of uniform satisfaction, and that the actual image was significant in the practicality of uniform satisfaction, symbolism, and the effect of ideal image on uniform satisfaction symbolism. Hotel employees can interpret that they are satisfied with their actual image and the image of the uniform they wear when matched. Second, it was found that the practicality of the two factors of uniform satisfaction was only significant to the empowerment of the three factors of service orientation. The more practical the uniforms are, the more empowerment they have in their service orientation, the more active and easy service they will be. Third, it was verified that the impact of the sameness of the jaI image on the satisfaction of the uniform will vary depending on the level of interest in the uniform. The results showed that the level of interest did not affect the level of satisfaction with the uniform and that it was not statistically significant, so it was not possible to check the effect of adjusting the level of interest in the uniform.
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