개성화란 우리가 세상에 태어날 때부터 가지고 나온 본래 자신의 정신을 남김없이 발휘하고 통합하여 온전한 내가 되는 것이다. 융은 개성화를 우리에게 주어진 개별적 숙명을 충족하는 오직 하나의 심리학적 발전과정이라 하였다. 또한, 개성화는 심리치료시 환자의 증상 치료에 관여할 뿐 아니라 개성화 과정 그 자체가 한 인간 개체의 인격 성장을 도모하는 인격발전 과정이라고 할 수 있다. 따라서 개인의 전체성 실현과 인격 성장에 의의를 두고 개성화 주제를 논의할 필요가 있다. 개성화를 위해서는 먼저 개인 무의식의 페르조나와 그림자를 인식하고 받아들여야 한다. 무의식의 개인적인 내용을 의식화하면 더 깊은 무의식의 내용인 집단 무의식을 만날 수 있다. 집단 무의식의 아니마·아니무스와 원형들을 의식화하면 자아의 범위가 확대된다. 자아가 범위를 넓히며 자기를 의식화하고 자아와 자기를 통합하면 온전한 자기가 되는 자기실현, 즉 개성화가 이루어진다. 이 논문은 융의 논문「자아와 무의식의 관계」에서 무의식, 그중에서도 특히 집단 무의식의 인식 과정을 살펴봄으로써 개성화 이해에서 어려운 지점인 아니마 인식 과정을 깊이 이해하는 것에 목적이 있다. 따라서 이 논문은 다음의 내용을 논의하고 있다. 집단 무의식의 의식화는 자아의 범위 확대와 인격 성장에 있어서 중요한과정이지만 집단 무의식에 접근한 결과가 항상 긍정적인 것은 아니다. 집단 무의식의 의식화의 부정적인 결과로 페르조나의 퇴행적 복원과 원형적 인격과의 동일시로 인한 정신적 팽창이 나타날 수 있다. 자아가 집단 무의식의 내용을 거절할 경우 인격 발전의 높은 단계로 나아가지 못하고 자신의 그릇보다 더 작은 퇴행된 페르조나를 가지게 된다. 반대로 인류의 비개인적이며 보편적인 근본 특성을 개인적 의식에 편입시키면 정신적 팽창이 일어난다. 따라서 집단 무의식을 인식하는 과정에서 자아는 집단 무의식을 인식하되 집단 무의식이 본인이 획득한 것이 아니라 유전적으로 주어진 것이라는 점을 인지해야 한다. 무의식을 인식하여 무의식과 의식의 대극이 합일되는 순간 초월적 기능이 나타난다. 초월적 기능은 무의식 인식의 긍정적인 기능으로 의식과 무의식이 합일되는 새로운 인격의 조준점이다. 초월적 기능은 적극적 명상을 통해 나타날 수 있다. 적극적 명상은 아니마 인식의 실제적인 기법으로 ...
개성화란 우리가 세상에 태어날 때부터 가지고 나온 본래 자신의 정신을 남김없이 발휘하고 통합하여 온전한 내가 되는 것이다. 융은 개성화를 우리에게 주어진 개별적 숙명을 충족하는 오직 하나의 심리학적 발전과정이라 하였다. 또한, 개성화는 심리치료시 환자의 증상 치료에 관여할 뿐 아니라 개성화 과정 그 자체가 한 인간 개체의 인격 성장을 도모하는 인격발전 과정이라고 할 수 있다. 따라서 개인의 전체성 실현과 인격 성장에 의의를 두고 개성화 주제를 논의할 필요가 있다. 개성화를 위해서는 먼저 개인 무의식의 페르조나와 그림자를 인식하고 받아들여야 한다. 무의식의 개인적인 내용을 의식화하면 더 깊은 무의식의 내용인 집단 무의식을 만날 수 있다. 집단 무의식의 아니마·아니무스와 원형들을 의식화하면 자아의 범위가 확대된다. 자아가 범위를 넓히며 자기를 의식화하고 자아와 자기를 통합하면 온전한 자기가 되는 자기실현, 즉 개성화가 이루어진다. 이 논문은 융의 논문「자아와 무의식의 관계」에서 무의식, 그중에서도 특히 집단 무의식의 인식 과정을 살펴봄으로써 개성화 이해에서 어려운 지점인 아니마 인식 과정을 깊이 이해하는 것에 목적이 있다. 따라서 이 논문은 다음의 내용을 논의하고 있다. 집단 무의식의 의식화는 자아의 범위 확대와 인격 성장에 있어서 중요한과정이지만 집단 무의식에 접근한 결과가 항상 긍정적인 것은 아니다. 집단 무의식의 의식화의 부정적인 결과로 페르조나의 퇴행적 복원과 원형적 인격과의 동일시로 인한 정신적 팽창이 나타날 수 있다. 자아가 집단 무의식의 내용을 거절할 경우 인격 발전의 높은 단계로 나아가지 못하고 자신의 그릇보다 더 작은 퇴행된 페르조나를 가지게 된다. 반대로 인류의 비개인적이며 보편적인 근본 특성을 개인적 의식에 편입시키면 정신적 팽창이 일어난다. 따라서 집단 무의식을 인식하는 과정에서 자아는 집단 무의식을 인식하되 집단 무의식이 본인이 획득한 것이 아니라 유전적으로 주어진 것이라는 점을 인지해야 한다. 무의식을 인식하여 무의식과 의식의 대극이 합일되는 순간 초월적 기능이 나타난다. 초월적 기능은 무의식 인식의 긍정적인 기능으로 의식과 무의식이 합일되는 새로운 인격의 조준점이다. 초월적 기능은 적극적 명상을 통해 나타날 수 있다. 적극적 명상은 아니마 인식의 실제적인 기법으로 기분장애를 유발하는 정감에 침잠하여 거기서 떠오르는 모든 환상과 그밖의 연상들을 글로 적음으로써 기분 상태를 최대한 의식화하는 것이다. 정감을 풍부하고 명료하게 하여 의식에서 이해할 수 있게 되면 초월적 기능의 시작, 즉 무의식적 자료와 의식적 자료의 협동이 이루어진다. 위의 과정들을 상세히 다루고 있기에 이 논문은 집단 무의식의 인식 과정 에 대한 이해를 심화하는데 도움이 될 것이다.
개성화란 우리가 세상에 태어날 때부터 가지고 나온 본래 자신의 정신을 남김없이 발휘하고 통합하여 온전한 내가 되는 것이다. 융은 개성화를 우리에게 주어진 개별적 숙명을 충족하는 오직 하나의 심리학적 발전과정이라 하였다. 또한, 개성화는 심리치료시 환자의 증상 치료에 관여할 뿐 아니라 개성화 과정 그 자체가 한 인간 개체의 인격 성장을 도모하는 인격발전 과정이라고 할 수 있다. 따라서 개인의 전체성 실현과 인격 성장에 의의를 두고 개성화 주제를 논의할 필요가 있다. 개성화를 위해서는 먼저 개인 무의식의 페르조나와 그림자를 인식하고 받아들여야 한다. 무의식의 개인적인 내용을 의식화하면 더 깊은 무의식의 내용인 집단 무의식을 만날 수 있다. 집단 무의식의 아니마·아니무스와 원형들을 의식화하면 자아의 범위가 확대된다. 자아가 범위를 넓히며 자기를 의식화하고 자아와 자기를 통합하면 온전한 자기가 되는 자기실현, 즉 개성화가 이루어진다. 이 논문은 융의 논문「자아와 무의식의 관계」에서 무의식, 그중에서도 특히 집단 무의식의 인식 과정을 살펴봄으로써 개성화 이해에서 어려운 지점인 아니마 인식 과정을 깊이 이해하는 것에 목적이 있다. 따라서 이 논문은 다음의 내용을 논의하고 있다. 집단 무의식의 의식화는 자아의 범위 확대와 인격 성장에 있어서 중요한과정이지만 집단 무의식에 접근한 결과가 항상 긍정적인 것은 아니다. 집단 무의식의 의식화의 부정적인 결과로 페르조나의 퇴행적 복원과 원형적 인격과의 동일시로 인한 정신적 팽창이 나타날 수 있다. 자아가 집단 무의식의 내용을 거절할 경우 인격 발전의 높은 단계로 나아가지 못하고 자신의 그릇보다 더 작은 퇴행된 페르조나를 가지게 된다. 반대로 인류의 비개인적이며 보편적인 근본 특성을 개인적 의식에 편입시키면 정신적 팽창이 일어난다. 따라서 집단 무의식을 인식하는 과정에서 자아는 집단 무의식을 인식하되 집단 무의식이 본인이 획득한 것이 아니라 유전적으로 주어진 것이라는 점을 인지해야 한다. 무의식을 인식하여 무의식과 의식의 대극이 합일되는 순간 초월적 기능이 나타난다. 초월적 기능은 무의식 인식의 긍정적인 기능으로 의식과 무의식이 합일되는 새로운 인격의 조준점이다. 초월적 기능은 적극적 명상을 통해 나타날 수 있다. 적극적 명상은 아니마 인식의 실제적인 기법으로 기분장애를 유발하는 정감에 침잠하여 거기서 떠오르는 모든 환상과 그밖의 연상들을 글로 적음으로써 기분 상태를 최대한 의식화하는 것이다. 정감을 풍부하고 명료하게 하여 의식에서 이해할 수 있게 되면 초월적 기능의 시작, 즉 무의식적 자료와 의식적 자료의 협동이 이루어진다. 위의 과정들을 상세히 다루고 있기에 이 논문은 집단 무의식의 인식 과정 에 대한 이해를 심화하는데 도움이 될 것이다.
The individuation means that a man becomes the whole selbst by entirely playing out his/her original soul that he/she brought out when he/she was born in the world. Jung explained that the individuation is only one psychologically developmental process fulfilling individual destiny given to us. In a...
The individuation means that a man becomes the whole selbst by entirely playing out his/her original soul that he/she brought out when he/she was born in the world. Jung explained that the individuation is only one psychologically developmental process fulfilling individual destiny given to us. In addition, it does not only contribute to treating symptoms of patients in a psychological therapy, but also may be the process of personality development, in which the personality growth of a human individual can be promoted. It is therefore necessary to discuss the subject of individuation by focusing on the realization of individual wholeness and personality growth. At first, it is necessary to recognize and accept the unconscious persona and shadow in individuals. If one's unconscious private factors are conscientized, he/she can encounter the collective unconsciousness, a deeper layer of it. If one's anima, animus and the archetype in the collective unconsciousness are conscientized, he/she can extend the scope of ego. If ego extends its scope, conscientizes self and the former and the latter are integrated, then the self-realization meaning that he/she becomes the whole self, the individuation is achieved. This paper aims to deeply understand how to recognize anima, a difficult issue in grasping individuation, by examining the process in which the collective unconsciousness is recognized in Jung's 'the relations between the ego and the unconscious'. This paper thus discusses following contents. Although the conscientization of collective unconsciousness is an important process for the extension of ego's scope and the growth of personality, the access to it does not necessarily result in positive outcomes. The psychological expansion, as a negative outcome derived from the conscientization of collective unconsciousness, may emerge, due to the regressive restoration of persona and the identification with archetypical personality. If ego rejects the contents of the collective unconsciousness, it cannot go forward a higher stage of personality growth but has a regressive persona smaller than its own caliber. On the contrary, the psychological expansion occurs, if non-individual and general fundamental characteristics of human beings are incorporated into individual consciousness. Ego therefore should perceive that the collective unconsciousness is not acquired but is genetically given to it, in recognizing it. When consciousness and unconsciousness are united, a transcendent function appears where unconsciousness is recognized. This function as a positive one derived from the recognition of unconsciousness is a new aiming point of personality in which consciousness and unconsciousness are united. It can emerge through active meditation. Active meditation as a realistic technique for recognizing anima is to maximally conscientize mood states by sinking in emotion causing mood disorders and writing all fantasies and other associations emerging from it. If the emotion can be consciously understand by making it affluent and clear, the transcendent function begins, so unconscious and conscious data are coordinated. This paper would contribute to deepening the understanding of the process in which the collective unconsciousness is recognized, as it elaborately deals with the processes above.
The individuation means that a man becomes the whole selbst by entirely playing out his/her original soul that he/she brought out when he/she was born in the world. Jung explained that the individuation is only one psychologically developmental process fulfilling individual destiny given to us. In addition, it does not only contribute to treating symptoms of patients in a psychological therapy, but also may be the process of personality development, in which the personality growth of a human individual can be promoted. It is therefore necessary to discuss the subject of individuation by focusing on the realization of individual wholeness and personality growth. At first, it is necessary to recognize and accept the unconscious persona and shadow in individuals. If one's unconscious private factors are conscientized, he/she can encounter the collective unconsciousness, a deeper layer of it. If one's anima, animus and the archetype in the collective unconsciousness are conscientized, he/she can extend the scope of ego. If ego extends its scope, conscientizes self and the former and the latter are integrated, then the self-realization meaning that he/she becomes the whole self, the individuation is achieved. This paper aims to deeply understand how to recognize anima, a difficult issue in grasping individuation, by examining the process in which the collective unconsciousness is recognized in Jung's 'the relations between the ego and the unconscious'. This paper thus discusses following contents. Although the conscientization of collective unconsciousness is an important process for the extension of ego's scope and the growth of personality, the access to it does not necessarily result in positive outcomes. The psychological expansion, as a negative outcome derived from the conscientization of collective unconsciousness, may emerge, due to the regressive restoration of persona and the identification with archetypical personality. If ego rejects the contents of the collective unconsciousness, it cannot go forward a higher stage of personality growth but has a regressive persona smaller than its own caliber. On the contrary, the psychological expansion occurs, if non-individual and general fundamental characteristics of human beings are incorporated into individual consciousness. Ego therefore should perceive that the collective unconsciousness is not acquired but is genetically given to it, in recognizing it. When consciousness and unconsciousness are united, a transcendent function appears where unconsciousness is recognized. This function as a positive one derived from the recognition of unconsciousness is a new aiming point of personality in which consciousness and unconsciousness are united. It can emerge through active meditation. Active meditation as a realistic technique for recognizing anima is to maximally conscientize mood states by sinking in emotion causing mood disorders and writing all fantasies and other associations emerging from it. If the emotion can be consciously understand by making it affluent and clear, the transcendent function begins, so unconscious and conscious data are coordinated. This paper would contribute to deepening the understanding of the process in which the collective unconsciousness is recognized, as it elaborately deals with the processes above.
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