본 연구의 목적은 자유학기제 음악수업에 아츠프로펠을 적용한 한 학기 지도안을 연구, 제시하는 것이다. 현재 교육의 트랜드인 창의적인 인재양성을 위하여 아츠프로펠의 도메인 프로젝트와 포트폴리오를 적용한 음악수업지도안을 제시하였다. 학생들이 한 학기 동안 주도적이고 능동적으로 수업에 참여하도록 구성하였고, 지각·창작·반성의 과정을 단계적으로 경험할 수 있도록 지도안을 개발하였다. 연구의 내용은 다음과 같이 요약 된다. 첫째, 2015 개정 교육과정 중학교 음악교과서에 수록된 국악 중 역사적·문학적으로 가치를 지닌 3개의 제재곡을 선정하였다. 둘째, 도메인 프로젝트를 세 번 반복하여 지각·창작·반성을 반복적으로 경험할 수 있는 지도안을 작성하였다. 셋째, 계획된 17차시 중 도메인 프로젝트의 핵심내용을 잘 보여줄 수 있는 2차시, 10차시, 17차시 수업지도안을 제시하였다. 넷째, 학생들이 주체적으로 수업을 이끌어 ...
본 연구의 목적은 자유학기제 음악수업에 아츠프로펠을 적용한 한 학기 지도안을 연구, 제시하는 것이다. 현재 교육의 트랜드인 창의적인 인재양성을 위하여 아츠프로펠의 도메인 프로젝트와 포트폴리오를 적용한 음악수업지도안을 제시하였다. 학생들이 한 학기 동안 주도적이고 능동적으로 수업에 참여하도록 구성하였고, 지각·창작·반성의 과정을 단계적으로 경험할 수 있도록 지도안을 개발하였다. 연구의 내용은 다음과 같이 요약 된다. 첫째, 2015 개정 교육과정 중학교 음악교과서에 수록된 국악 중 역사적·문학적으로 가치를 지닌 3개의 제재곡을 선정하였다. 둘째, 도메인 프로젝트를 세 번 반복하여 지각·창작·반성을 반복적으로 경험할 수 있는 지도안을 작성하였다. 셋째, 계획된 17차시 중 도메인 프로젝트의 핵심내용을 잘 보여줄 수 있는 2차시, 10차시, 17차시 수업지도안을 제시하였다. 넷째, 학생들이 주체적으로 수업을 이끌어 갈 수 있도록 도와주는 포트폴리오를 각 차시에 적합하게 구성하였다. 본 연구에서 제시한 음악수업지도안은 학생들이 주도적으로 수업을 이끌어가며, 본인의 학습에 대해 스스로 사고하고 비평하는 과정을 경험하도록 구성되어 있다. 또한 매 시간 교사와 학생, 학생과 학생 간의 의사소통의 기회를 제공하여 서로의 생각과 의견을 자유롭게 교환 할 수 있도록 하였다. 따라서 본 연구가 학교현장에서 창의적이고 능동적인 인재를 길러낼 수 있는 교육적 효과를 창출하는데 도움이 되기를 기대하는 바이다.
본 연구의 목적은 자유학기제 음악수업에 아츠프로펠을 적용한 한 학기 지도안을 연구, 제시하는 것이다. 현재 교육의 트랜드인 창의적인 인재양성을 위하여 아츠프로펠의 도메인 프로젝트와 포트폴리오를 적용한 음악수업지도안을 제시하였다. 학생들이 한 학기 동안 주도적이고 능동적으로 수업에 참여하도록 구성하였고, 지각·창작·반성의 과정을 단계적으로 경험할 수 있도록 지도안을 개발하였다. 연구의 내용은 다음과 같이 요약 된다. 첫째, 2015 개정 교육과정 중학교 음악교과서에 수록된 국악 중 역사적·문학적으로 가치를 지닌 3개의 제재곡을 선정하였다. 둘째, 도메인 프로젝트를 세 번 반복하여 지각·창작·반성을 반복적으로 경험할 수 있는 지도안을 작성하였다. 셋째, 계획된 17차시 중 도메인 프로젝트의 핵심내용을 잘 보여줄 수 있는 2차시, 10차시, 17차시 수업지도안을 제시하였다. 넷째, 학생들이 주체적으로 수업을 이끌어 갈 수 있도록 도와주는 포트폴리오를 각 차시에 적합하게 구성하였다. 본 연구에서 제시한 음악수업지도안은 학생들이 주도적으로 수업을 이끌어가며, 본인의 학습에 대해 스스로 사고하고 비평하는 과정을 경험하도록 구성되어 있다. 또한 매 시간 교사와 학생, 학생과 학생 간의 의사소통의 기회를 제공하여 서로의 생각과 의견을 자유롭게 교환 할 수 있도록 하였다. 따라서 본 연구가 학교현장에서 창의적이고 능동적인 인재를 길러낼 수 있는 교육적 효과를 창출하는데 도움이 되기를 기대하는 바이다.
The purpose of this study is to research and present one semester teaching plan applying Arts PROPEL to music classes in the free semester system. In order to cultivate creative Leaders, which is a trend of the current education, the study has presented a teaching plan of music class applying a doma...
The purpose of this study is to research and present one semester teaching plan applying Arts PROPEL to music classes in the free semester system. In order to cultivate creative Leaders, which is a trend of the current education, the study has presented a teaching plan of music class applying a domain project of Arts PROPEL and a portfolio. The plan was organized for students to intentionally and positively attend classes for one semester, and developed for them to experience the process of perception, creation, and self-examination in phases. The contents of this study are summarized as follows: First, the study selected three musical pieces with historical and cultural value in Gukak contained in Middle school Music textbook of 2015 Curriculum Revision. Second, by repeating a domain project three times, it prepared a teaching plan to experience perception, creation and examination repeatedly. Third, among the planned 17 classes, it presented the 2nd, 10th and 17th teaching plans to indicate well the core contents of the domain projects. Fourth, it organized a portfolio appropriate to each class to help students autonomously lead their classes. The teaching plan of music class presented in this study is organized for students to experience the process of leading their classes and autonomously think about and criticize their learning on their own. Likewise, by providing them opportunities to communicate among the people(including teachers and students) in each class, it enabled them to freely exchange each other's thoughts and ideas. Accordingly, it is expected that the study will help create educational effects to cultivate creative and positive Korean talents at schools.
The purpose of this study is to research and present one semester teaching plan applying Arts PROPEL to music classes in the free semester system. In order to cultivate creative Leaders, which is a trend of the current education, the study has presented a teaching plan of music class applying a domain project of Arts PROPEL and a portfolio. The plan was organized for students to intentionally and positively attend classes for one semester, and developed for them to experience the process of perception, creation, and self-examination in phases. The contents of this study are summarized as follows: First, the study selected three musical pieces with historical and cultural value in Gukak contained in Middle school Music textbook of 2015 Curriculum Revision. Second, by repeating a domain project three times, it prepared a teaching plan to experience perception, creation and examination repeatedly. Third, among the planned 17 classes, it presented the 2nd, 10th and 17th teaching plans to indicate well the core contents of the domain projects. Fourth, it organized a portfolio appropriate to each class to help students autonomously lead their classes. The teaching plan of music class presented in this study is organized for students to experience the process of leading their classes and autonomously think about and criticize their learning on their own. Likewise, by providing them opportunities to communicate among the people(including teachers and students) in each class, it enabled them to freely exchange each other's thoughts and ideas. Accordingly, it is expected that the study will help create educational effects to cultivate creative and positive Korean talents at schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.