이 연구는 중학교 체육수업의 뉴 스포츠 흥미에 대한 심리적 안녕감 및 운동지속의 관계를 규명하는 데 주된 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2018년 10월 경기도 소재의 인문계 중학교 학생을 ...
(국문초록)
중학교 체육수업의 뉴 스포츠 흥미가 심리적 안녕감 및 운동지속에 미치는 영향
단국대학교 교육대학원 체육교육 전공 이 상 헌 지도교수: 조 홍 식
이 연구는 중학교 체육수업의 뉴 스포츠 흥미에 대한 심리적 안녕감 및 운동지속의 관계를 규명하는 데 주된 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2018년 10월 경기도 소재의 인문계 중학교 학생을 모집단으로 선정하였다. 표집방법은 편의표본추출법(convenience sampling)을 사용하였으며, 최종적으로는 330명을 추출 분석하였다. 조사도구는 설문지를 사용하였으며, 통계프로그램 SPSS 22.0K를 이용하여 t-test 검증, 일원변량분석(One-way ANOVA), 사후검증(Scheffe), 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 이상과 같은 연구방법과 절차를 통하여 자료를 분석한 결과 아래와 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 개인적 특성에 따른 뉴 스포츠 흥미, 심리적 안녕감, 운동지속은 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 개인적 특성에 따른 뉴 스포츠 흥미의 차이를 검증한 결과, 성별은 유능감, 교과가치 및 노력, 체육교사, 교과내용 모두 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학년별은 체육교사가 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 나머지 유능감, 교과가치 및 노력, 교과내용은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 개인적 특성에 따른 심리적 안녕감의 차이를 검증한 결과, 성별은 삶의 목적을 제외한 자아수용, 자율성, 긍정적 대인관계, 환경지배력, 개인적 성장에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학년별은 자율성만 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 나머지 하위요인에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 개인적 특성에 따른 운동지속의 차이를 검증한 결과, 성별은 운동능력, 운동환경, 운동관심, 운동친구에서 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학년별에 따라서는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 뉴 스포츠 흥미가 심리적 안녕감에 미치는 영향을 분석한 결과, 뉴 스포츠 흥미의 하위 요인인 유능감, 교과가치 및 노력은 심리적 안녕감의 하위 요인인 자아수용, 자율성, 삶의 목적, 긍정적 대인관계, 환경지배력, 개인적 성장에 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 체육교사와 교과내용은 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 심리적 안녕감이 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 심리적 안녕감의 하위 요인인 자아수용, 자율성, 긍정적 대인관계, 환경지배력, 개인적 성장은 운동지속의 하위요인인 운동능력, 운동환경, 운동관심, 운동친구에 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 삶의 목적은 유의한 영향을 미치지 않았다. 넷째, 뉴 스포츠 흥미가 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 뉴 스포츠 흥미의 하위 요인인 유능감, 교과가치 및 노력, 교과내용은 운동지속의 하위 요인인 운동능력, 운동환경, 운동관심, 운동친구에 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 체육교사는 유의한 영향을 미치지 않았다.
주제어 : 뉴 스포츠(New Sports), 흥미, 심리적 안녕감, 운동지속
(국문초록)
중학교 체육수업의 뉴 스포츠 흥미가 심리적 안녕감 및 운동지속에 미치는 영향
단국대학교 교육대학원 체육교육 전공 이 상 헌 지도교수: 조 홍 식
이 연구는 중학교 체육수업의 뉴 스포츠 흥미에 대한 심리적 안녕감 및 운동지속의 관계를 규명하는 데 주된 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2018년 10월 경기도 소재의 인문계 중학교 학생을 모집단으로 선정하였다. 표집방법은 편의표본추출법(convenience sampling)을 사용하였으며, 최종적으로는 330명을 추출 분석하였다. 조사도구는 설문지를 사용하였으며, 통계프로그램 SPSS 22.0K를 이용하여 t-test 검증, 일원변량분석(One-way ANOVA), 사후검증(Scheffe), 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 이상과 같은 연구방법과 절차를 통하여 자료를 분석한 결과 아래와 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 개인적 특성에 따른 뉴 스포츠 흥미, 심리적 안녕감, 운동지속은 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 개인적 특성에 따른 뉴 스포츠 흥미의 차이를 검증한 결과, 성별은 유능감, 교과가치 및 노력, 체육교사, 교과내용 모두 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학년별은 체육교사가 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 나머지 유능감, 교과가치 및 노력, 교과내용은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 개인적 특성에 따른 심리적 안녕감의 차이를 검증한 결과, 성별은 삶의 목적을 제외한 자아수용, 자율성, 긍정적 대인관계, 환경지배력, 개인적 성장에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학년별은 자율성만 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 나머지 하위요인에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 개인적 특성에 따른 운동지속의 차이를 검증한 결과, 성별은 운동능력, 운동환경, 운동관심, 운동친구에서 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학년별에 따라서는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 뉴 스포츠 흥미가 심리적 안녕감에 미치는 영향을 분석한 결과, 뉴 스포츠 흥미의 하위 요인인 유능감, 교과가치 및 노력은 심리적 안녕감의 하위 요인인 자아수용, 자율성, 삶의 목적, 긍정적 대인관계, 환경지배력, 개인적 성장에 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 체육교사와 교과내용은 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 심리적 안녕감이 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 심리적 안녕감의 하위 요인인 자아수용, 자율성, 긍정적 대인관계, 환경지배력, 개인적 성장은 운동지속의 하위요인인 운동능력, 운동환경, 운동관심, 운동친구에 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 삶의 목적은 유의한 영향을 미치지 않았다. 넷째, 뉴 스포츠 흥미가 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 뉴 스포츠 흥미의 하위 요인인 유능감, 교과가치 및 노력, 교과내용은 운동지속의 하위 요인인 운동능력, 운동환경, 운동관심, 운동친구에 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 체육교사는 유의한 영향을 미치지 않았다.
The Effects of New Sports Interest on Psychological Well-being and Exercise adherence in the Middle school Physical Education Classes
Lee, Sang-Heon Department of Physical Education Graduate School of Education Dankook University Advisor :...
(Abstract)
The Effects of New Sports Interest on Psychological Well-being and Exercise adherence in the Middle school Physical Education Classes
Lee, Sang-Heon Department of Physical Education Graduate School of Education Dankook University Advisor : Professor Cho, Hong-Sik
The study aims to identify the relationship between Interest of New sports, Psychological Well-being and Exercise adherence to physical education in Middle school. In order to achieve this goal, middle school students in Kyunggi-do were selected as the population in October 2018. Convenience sampling was used for the sampling method, and 330 was finally analyzed. The questionnaires were used to collect the data, and the independent t-test, One-way ANOVA, Scheffe, and multiple regression were used to analyze the data using 22.0K for SPSS. The following results were derived from the analysis of data through the following research methods and procedures. First, it was found that there are some significant differences in the level of New sports Interest, Psychological Well-being, and Exercise adherence depending on individual characteristics. As a result of verifying the difference of New sports Interest according to individual characteristics, there was a statistically significant difference in the competence, value of subject, effort, teacher and curriculum content in gender. And There was significant difference in teacher in grade. But, There was no significant difference in competence, value of subject, effort and curriculum in grade. As a result of verifying the difference of Psychological Well-being according to individual characteristics, there was a statistically significant difference in the self-acceptance, autonomy, positive relationship, control of environment and individual growth in gender without goal of life. And There was significant difference only in autonomy in grade. But, There was no significant difference in the other sub-factors in grade. As a result of verifying the difference of Exercise adherence according to individual characteristics, there was a statistically significant difference in the ability, environment, attention and friend of Exercise in gender. But, There was no significant difference in all sub-factors in grade. Second, as a result of analyzing the effect of Interest of New sports on Psychological Well-being, which are the sub-factors of Interest of New sports, have a statistically significant effect on the self-acceptance, autonomy, goal of life, positive relationship, control of environment and individual growth. But, teacher and curriculum were no statistically significant effect on Psychological Well-being. Third, as a result of analyzing the effect of Psychological Well-being on Exercise adherence, which are the sub-factors of Psychological Well-being, have a statistically significant effect on the ability, environment, attention and friend of Exercise. But, goal of life was no statistically significant effect on Exercise adherence. Fourth, as a result of analyzing the effect of Interest of New sports on Exercise adherence, which are the sub-factors of Interest of New sports, have a statistically significant effect on the ability, environment, attention and friend of Exercise. But, teacher was no statistically significant effect on Exercise adherence.
Key words : New Sports, Interest, Psychological Well-being, Exercise adherence
(Abstract)
The Effects of New Sports Interest on Psychological Well-being and Exercise adherence in the Middle school Physical Education Classes
Lee, Sang-Heon Department of Physical Education Graduate School of Education Dankook University Advisor : Professor Cho, Hong-Sik
The study aims to identify the relationship between Interest of New sports, Psychological Well-being and Exercise adherence to physical education in Middle school. In order to achieve this goal, middle school students in Kyunggi-do were selected as the population in October 2018. Convenience sampling was used for the sampling method, and 330 was finally analyzed. The questionnaires were used to collect the data, and the independent t-test, One-way ANOVA, Scheffe, and multiple regression were used to analyze the data using 22.0K for SPSS. The following results were derived from the analysis of data through the following research methods and procedures. First, it was found that there are some significant differences in the level of New sports Interest, Psychological Well-being, and Exercise adherence depending on individual characteristics. As a result of verifying the difference of New sports Interest according to individual characteristics, there was a statistically significant difference in the competence, value of subject, effort, teacher and curriculum content in gender. And There was significant difference in teacher in grade. But, There was no significant difference in competence, value of subject, effort and curriculum in grade. As a result of verifying the difference of Psychological Well-being according to individual characteristics, there was a statistically significant difference in the self-acceptance, autonomy, positive relationship, control of environment and individual growth in gender without goal of life. And There was significant difference only in autonomy in grade. But, There was no significant difference in the other sub-factors in grade. As a result of verifying the difference of Exercise adherence according to individual characteristics, there was a statistically significant difference in the ability, environment, attention and friend of Exercise in gender. But, There was no significant difference in all sub-factors in grade. Second, as a result of analyzing the effect of Interest of New sports on Psychological Well-being, which are the sub-factors of Interest of New sports, have a statistically significant effect on the self-acceptance, autonomy, goal of life, positive relationship, control of environment and individual growth. But, teacher and curriculum were no statistically significant effect on Psychological Well-being. Third, as a result of analyzing the effect of Psychological Well-being on Exercise adherence, which are the sub-factors of Psychological Well-being, have a statistically significant effect on the ability, environment, attention and friend of Exercise. But, goal of life was no statistically significant effect on Exercise adherence. Fourth, as a result of analyzing the effect of Interest of New sports on Exercise adherence, which are the sub-factors of Interest of New sports, have a statistically significant effect on the ability, environment, attention and friend of Exercise. But, teacher was no statistically significant effect on Exercise adherence.
Key words : New Sports, Interest, Psychological Well-being, Exercise adherence
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.