본 연구 「예술적 과제로서의 ‘그림자(shadow)’표현 연구」는 연구자의 작품에 언제나 표현되는 ‘그림자’에 관한 연구이다. 미술사 측면에서 그림자는 회화의 기원과 관계있다. 고대 로마의 플리니우스(Gaius Plinius Caecilius Secundus, 1세기 전후 활동)는 선으로 그림자 윤곽을 그리는 행위인 음화(陰畫)로부터 시작하였다. 신체의 부재와 그 투영된 형상의 존재를 포함한다는 관계의 변증법으로 전개되었다. 그림자의 재현은 18세기에 들어오면서 자연의 충실한 모방의 증거이자, 이야기의 대리 전달물로서 필수적으로 요구되었다. 현대미술에서 피카소(Pablo Picasso, 1881-1973)의 경우 그림자는 신체를 ‘만드는’ 방법이자 해체하는 방식이 되었다. 그림자는 그 형태성뿐만 아니라 그 상징적 또는 인류학적 존재의미로서도 회화예술에 영향을 주었다. 예술가의 존재 그 자체를 드러내는 창조적 의미부여로서의 성찰을 지속하고 있다. 융(Carl Gustav Jung, 1875-1961)에 의하면 그림자는 심리적으로 의식 아래 잠재시킨 무의식의 내용이다. 그림자는 “자아의 무의식 측면에 있는 나의 짝(alter ego), 나의 또 하나의 어두운 형제(dark brother)”로 여겨지므로 열등한 인격이자, 어두운 측면의 자아이고, 의식에서 배제된 억압적 성격을 갖는다. 그림자를 보는 것은 ‘또 다른 자신과 만나는 것,’ 곧 자신에 대한 성찰이다. ‘그림자’표현연구의 실제적 측면은 조르조 데 키리코(Giorgio de Chirico, 1888-1978)와 게르하르트 리히터(Gerhard Richter, 1932-현재)의 회화세계로서 연구되었다. 데 키리코의 그림자 표현은 빛과의 강렬한 대비로 기묘한 심리적 암시를 드러내며 무생명의 수수께끼 기호로서 작용한다. 또한 그에게 그림자의 재현은 인간의 심리와 같은 보이지 않는 대상이다. 이는 섬뜩함과 기묘함을 암시하는 은폐된 근원의 힘을 드러내는 조형언어이다. 리히터의 그림자는 무의식을 상징하는 ‘회색이미지’로 드러난다. 그는 포토페인팅(photopainting)에 ‘블러링(blurring)’기법으로 형태를 흐려 독일사회에서 금기시되던 역사를 객관화하면서도 모호하게 다루는 표현방식을 취했다. 회색이 갖는 중립성과 함께 죽음, 영혼 등을 활용하는 그리자유(grisaille) 기법의 적용은 독일의 역사와 개인의 경험에 의한 ...
본 연구 「예술적 과제로서의 ‘그림자(shadow)’표현 연구」는 연구자의 작품에 언제나 표현되는 ‘그림자’에 관한 연구이다. 미술사 측면에서 그림자는 회화의 기원과 관계있다. 고대 로마의 플리니우스(Gaius Plinius Caecilius Secundus, 1세기 전후 활동)는 선으로 그림자 윤곽을 그리는 행위인 음화(陰畫)로부터 시작하였다. 신체의 부재와 그 투영된 형상의 존재를 포함한다는 관계의 변증법으로 전개되었다. 그림자의 재현은 18세기에 들어오면서 자연의 충실한 모방의 증거이자, 이야기의 대리 전달물로서 필수적으로 요구되었다. 현대미술에서 피카소(Pablo Picasso, 1881-1973)의 경우 그림자는 신체를 ‘만드는’ 방법이자 해체하는 방식이 되었다. 그림자는 그 형태성뿐만 아니라 그 상징적 또는 인류학적 존재의미로서도 회화예술에 영향을 주었다. 예술가의 존재 그 자체를 드러내는 창조적 의미부여로서의 성찰을 지속하고 있다. 융(Carl Gustav Jung, 1875-1961)에 의하면 그림자는 심리적으로 의식 아래 잠재시킨 무의식의 내용이다. 그림자는 “자아의 무의식 측면에 있는 나의 짝(alter ego), 나의 또 하나의 어두운 형제(dark brother)”로 여겨지므로 열등한 인격이자, 어두운 측면의 자아이고, 의식에서 배제된 억압적 성격을 갖는다. 그림자를 보는 것은 ‘또 다른 자신과 만나는 것,’ 곧 자신에 대한 성찰이다. ‘그림자’표현연구의 실제적 측면은 조르조 데 키리코(Giorgio de Chirico, 1888-1978)와 게르하르트 리히터(Gerhard Richter, 1932-현재)의 회화세계로서 연구되었다. 데 키리코의 그림자 표현은 빛과의 강렬한 대비로 기묘한 심리적 암시를 드러내며 무생명의 수수께끼 기호로서 작용한다. 또한 그에게 그림자의 재현은 인간의 심리와 같은 보이지 않는 대상이다. 이는 섬뜩함과 기묘함을 암시하는 은폐된 근원의 힘을 드러내는 조형언어이다. 리히터의 그림자는 무의식을 상징하는 ‘회색이미지’로 드러난다. 그는 포토페인팅(photopainting)에 ‘블러링(blurring)’기법으로 형태를 흐려 독일사회에서 금기시되던 역사를 객관화하면서도 모호하게 다루는 표현방식을 취했다. 회색이 갖는 중립성과 함께 죽음, 영혼 등을 활용하는 그리자유(grisaille) 기법의 적용은 독일의 역사와 개인의 경험에 의한 트라우마를 드리우는 그림자 이미지로도 해석된다. 그는 모호성과 불확실성에 집중하고 이를 확장시킴으로써 개인과 집단 무의식으로서의 그림자 이미지를 드리우고 작가적 성찰을 시도했다. 이들 선행연구를 바탕으로 하여 2007년부터 2019년 현재까지 진행된 연구자의 그림자 작품 표현 연구를 정리해보면 다음과 같다. ‘그림자 투사 : 파편화된 이미지의 투영’에 의한 표현은 불확실한 그림자 이미지이다. 이는 순간순간 떠오르는 기억과 맥락 없이 파편화된 이미지들의 반복과 중첩, 잔상 같은 효과에 의한다. 현재와 연결된 과거 경험은 그림자 투사 이미지로 암시되었다. <오래된 미래> 시리즈와는 대조적으로, <The Road Less Travelled> 시리즈는 긍정적 에너지를 표현하고 있다. ‘그림자 연상 : 이질적 이미지의 결합’에 의한 표현은 내면의 본질을 들여다보고자 하는 것이다. 과거와 현재, 그리고 이 간극을 이어주는 이질적인 사진과 드로잉 이미지들을 서로 병치시킨 것들이다. 일종의 ‘낯설게 하기’이다. 내면의 그림자를 찾아가는 여정에서 <방향감각> 시리즈는 찻잔과 구두 및 현실을 밟고 서있는 이미지를 결합하였다. <찻잔에 드리워진 화해의 그림자> 시리즈는 연구자의 기억 연상을 통한 찻잔 속 드로잉과 결합하여 표현되었다. ‘그림자 보듬기 : 삶의 그림자 그리기’에 의한 표현은 타자와의 공감을 통한 치유로 나아가는 그림자 표현을 다룬 것이다. 이는 삶을 긍정적으로 대하는 태도로서 소통을 통한 에너지를 응집이다, 사회적 역할로서의 페르조나와 무의식으로 드러난 자기 성찰의 그림자와 마주한다. 자기를 찾는 여정은 타자화로부터 교감하고 삶에의 행복감을 드러내는 그림자 이미지로 표현되었다. 조형 예술적 측면에서 연구자 작품에 표현된 그림자는 이질적 시공간의 결합을 의도하였다. 연구자가 작품에서 사용하는 이미지는 과거 특정 시간과 공간의 기억이나 기록으로서의 사진, 또는 드로잉을 서로 결합·중첩·반복하여 낯선 시공간의 그림자를 재구성한 것이다. 과거의 순간을 소환하고 현재화하며 새로운 미래로의 연결을 구축하는 조형성은 원래의 시공간을 이탈하면서 낯섦을 들여놓고 감정의 카타르시스를 환기시킨다. 심리적 측면에서 연구자 작품에 표현된 그림자는 ‘또 다른 나’를 찾아 자기 성찰적 기능도 수행한다. 자기를 실현시키고 지속되는 삶에서 치우침 없는 균형잡기를 추구하는 것이다. 그림자와 페르조나를 마주하는 것은‘타자화’를 추구하는 것이다. 타자화는 두려움을 극복하고 그로부터 교감을 유도하며 공감에 의한 소통구조를 만들기 위한 것이다. 결과적으로 연구자가 그림자 표현을 통해 추구하고자 한 것은 의식세계와 무의식적 세계의 균형 잡기를 통한 마음의 치유과정으로 맥락화 할 수 있었다. 이에 따라 연구자 삶의 지향점은 ‘지속되는 삶을 위한 균형잡기’에 있다. 그림자는 계속 살펴야 할 것이고, 그림자 표현은 삶을 지속하는 한 계속 새로운 균형점을 찾아 나아갈 것이다.
본 연구 「예술적 과제로서의 ‘그림자(shadow)’표현 연구」는 연구자의 작품에 언제나 표현되는 ‘그림자’에 관한 연구이다. 미술사 측면에서 그림자는 회화의 기원과 관계있다. 고대 로마의 플리니우스(Gaius Plinius Caecilius Secundus, 1세기 전후 활동)는 선으로 그림자 윤곽을 그리는 행위인 음화(陰畫)로부터 시작하였다. 신체의 부재와 그 투영된 형상의 존재를 포함한다는 관계의 변증법으로 전개되었다. 그림자의 재현은 18세기에 들어오면서 자연의 충실한 모방의 증거이자, 이야기의 대리 전달물로서 필수적으로 요구되었다. 현대미술에서 피카소(Pablo Picasso, 1881-1973)의 경우 그림자는 신체를 ‘만드는’ 방법이자 해체하는 방식이 되었다. 그림자는 그 형태성뿐만 아니라 그 상징적 또는 인류학적 존재의미로서도 회화예술에 영향을 주었다. 예술가의 존재 그 자체를 드러내는 창조적 의미부여로서의 성찰을 지속하고 있다. 융(Carl Gustav Jung, 1875-1961)에 의하면 그림자는 심리적으로 의식 아래 잠재시킨 무의식의 내용이다. 그림자는 “자아의 무의식 측면에 있는 나의 짝(alter ego), 나의 또 하나의 어두운 형제(dark brother)”로 여겨지므로 열등한 인격이자, 어두운 측면의 자아이고, 의식에서 배제된 억압적 성격을 갖는다. 그림자를 보는 것은 ‘또 다른 자신과 만나는 것,’ 곧 자신에 대한 성찰이다. ‘그림자’표현연구의 실제적 측면은 조르조 데 키리코(Giorgio de Chirico, 1888-1978)와 게르하르트 리히터(Gerhard Richter, 1932-현재)의 회화세계로서 연구되었다. 데 키리코의 그림자 표현은 빛과의 강렬한 대비로 기묘한 심리적 암시를 드러내며 무생명의 수수께끼 기호로서 작용한다. 또한 그에게 그림자의 재현은 인간의 심리와 같은 보이지 않는 대상이다. 이는 섬뜩함과 기묘함을 암시하는 은폐된 근원의 힘을 드러내는 조형언어이다. 리히터의 그림자는 무의식을 상징하는 ‘회색이미지’로 드러난다. 그는 포토페인팅(photopainting)에 ‘블러링(blurring)’기법으로 형태를 흐려 독일사회에서 금기시되던 역사를 객관화하면서도 모호하게 다루는 표현방식을 취했다. 회색이 갖는 중립성과 함께 죽음, 영혼 등을 활용하는 그리자유(grisaille) 기법의 적용은 독일의 역사와 개인의 경험에 의한 트라우마를 드리우는 그림자 이미지로도 해석된다. 그는 모호성과 불확실성에 집중하고 이를 확장시킴으로써 개인과 집단 무의식으로서의 그림자 이미지를 드리우고 작가적 성찰을 시도했다. 이들 선행연구를 바탕으로 하여 2007년부터 2019년 현재까지 진행된 연구자의 그림자 작품 표현 연구를 정리해보면 다음과 같다. ‘그림자 투사 : 파편화된 이미지의 투영’에 의한 표현은 불확실한 그림자 이미지이다. 이는 순간순간 떠오르는 기억과 맥락 없이 파편화된 이미지들의 반복과 중첩, 잔상 같은 효과에 의한다. 현재와 연결된 과거 경험은 그림자 투사 이미지로 암시되었다. <오래된 미래> 시리즈와는 대조적으로, <The Road Less Travelled> 시리즈는 긍정적 에너지를 표현하고 있다. ‘그림자 연상 : 이질적 이미지의 결합’에 의한 표현은 내면의 본질을 들여다보고자 하는 것이다. 과거와 현재, 그리고 이 간극을 이어주는 이질적인 사진과 드로잉 이미지들을 서로 병치시킨 것들이다. 일종의 ‘낯설게 하기’이다. 내면의 그림자를 찾아가는 여정에서 <방향감각> 시리즈는 찻잔과 구두 및 현실을 밟고 서있는 이미지를 결합하였다. <찻잔에 드리워진 화해의 그림자> 시리즈는 연구자의 기억 연상을 통한 찻잔 속 드로잉과 결합하여 표현되었다. ‘그림자 보듬기 : 삶의 그림자 그리기’에 의한 표현은 타자와의 공감을 통한 치유로 나아가는 그림자 표현을 다룬 것이다. 이는 삶을 긍정적으로 대하는 태도로서 소통을 통한 에너지를 응집이다, 사회적 역할로서의 페르조나와 무의식으로 드러난 자기 성찰의 그림자와 마주한다. 자기를 찾는 여정은 타자화로부터 교감하고 삶에의 행복감을 드러내는 그림자 이미지로 표현되었다. 조형 예술적 측면에서 연구자 작품에 표현된 그림자는 이질적 시공간의 결합을 의도하였다. 연구자가 작품에서 사용하는 이미지는 과거 특정 시간과 공간의 기억이나 기록으로서의 사진, 또는 드로잉을 서로 결합·중첩·반복하여 낯선 시공간의 그림자를 재구성한 것이다. 과거의 순간을 소환하고 현재화하며 새로운 미래로의 연결을 구축하는 조형성은 원래의 시공간을 이탈하면서 낯섦을 들여놓고 감정의 카타르시스를 환기시킨다. 심리적 측면에서 연구자 작품에 표현된 그림자는 ‘또 다른 나’를 찾아 자기 성찰적 기능도 수행한다. 자기를 실현시키고 지속되는 삶에서 치우침 없는 균형잡기를 추구하는 것이다. 그림자와 페르조나를 마주하는 것은‘타자화’를 추구하는 것이다. 타자화는 두려움을 극복하고 그로부터 교감을 유도하며 공감에 의한 소통구조를 만들기 위한 것이다. 결과적으로 연구자가 그림자 표현을 통해 추구하고자 한 것은 의식세계와 무의식적 세계의 균형 잡기를 통한 마음의 치유과정으로 맥락화 할 수 있었다. 이에 따라 연구자 삶의 지향점은 ‘지속되는 삶을 위한 균형잡기’에 있다. 그림자는 계속 살펴야 할 것이고, 그림자 표현은 삶을 지속하는 한 계속 새로운 균형점을 찾아 나아갈 것이다.
「A Study on the Shadow Expression in the Context of Artistic Task」 is a research on shadows that are frequently articulated in the researcher’s projects. In the context of Art History, shadows are related to the origin of painting. Gaius Plinius Caecilius Secundus (Active in the First Century) o...
「A Study on the Shadow Expression in the Context of Artistic Task」 is a research on shadows that are frequently articulated in the researcher’s projects. In the context of Art History, shadows are related to the origin of painting. Gaius Plinius Caecilius Secundus (Active in the First Century) of Ancient Greece started out with negative paintings by drawing outlines of the shadow, then grew dialectically in relation to including the absence of the body and the existence of reflected shape. The representation of shadow had become essential by the 18th century as the proof of thorough imitation of nature and the substitute transmitter of stories within. In Modern Art, Pablo Picasso (1881-1973) used shadow as his means to construct and dismantle the body. Shadow has affected the art form of paintings not only with shape, but with symbolism and the significance of anthropological existence. Furthermore, shadow continues to function in order to express and reflect the sole existence of the artist. According to Carl Gustav Jung (1875-1961), shadow is the psychological content of subconsciousness, hidden below the level of consciousness. Shadow is acknowledged as “the alter-ego on the subconscious side of the ego, the other dark brother”. Thus, it is the inferior character and darker side of self that is suppressed and eliminated from consciousness. Looking at one’s own shadow is encountering the other self, an act of self-reflection. The practical dimension of the study on Shadow Expression was conducted through the painting realm of Giorgio de Chirico (1888-1978) and Gerhard Richter (1932-present). Shadow expression of De Chirico works as an inanimate puzzle, exposing strange psychological allusions in strong contrast to light. Furthermore, the representation of shadows was a formative language that reveals hidden core strength, implying revulsion and peculiarity. Richter’s shadows are expressed in grey images that symbolize subconsciousness. He took the blurring method on Photopainting, hazing shapes in order to objectify and vaguely deal with the historical taboo in German society. The neutrality of grey and the Grisaille method of utilizing death and spirit leads to interpret shadows as the trauma of both German history and individual experiences. He focused on ambiguity and uncertainty, and further expanded these concepts to eliminate shadow images as individual and social subconscious in attempt of self-examination. Based on these precedent researches, the study on ’Shadow’ Expression in the context of Artistic Task, organized from 2007 till 2019 as of now, is as follows: Expression via ‘Shadow Projection: Projecting fragmented images’ is consisted of shadow images generated with effects of repetition, overlapping and afterglow of momentary recollections and fragmented images of no specific context. Past experiences linked to the present were implied as shadow projection images. In contrast to the series, series express positive energy. Expression via 'Shadow Association: Combination of disparate images' looks at the inner essence within temporality, by juxtaposing heterogeneous photographs and drawing images of the past, present and the connecting gap in between. In the journey of searching for inner shadows as a type of defamiliarization, series is a combination of images of a teacup, shoes, and those that stand firmly on reality. On the other hand, was expressed by conjoining researcher’s own association of memories with drawings in a teacup. Expression via 'Shadow Embracing: Drawing Shadows of Life' deals with shadow works aimed to heal oneself with positive attitude towards life, with aggregating energy through communication and empathy. The journey to find oneself by facing the shadow of self-reflection revealed by unconsciousness and the persona as a social role, were expressed as shadow images revealing happiness to life and to empathizing with the otherized. In the context of Formative Art, the shadows expressed in the researcher's work intended to combine heterogeneous space and time. The image used in researcher’s work is a reconstruction of shadows from unfamiliar space and time, by combining, superimposing, and repeating drawings or recordings of memories from specific time and space in the past. The formality, which recalls past moments, currentizes, and establishes the connection to a new future, evokes the catharsis of emotions by leaving the original space and time to invite unfamiliarity. In the Psychological aspect, shadows expressed in the Researcher's work also perform self-reflective functions to accomplish self-realization, by seeking the other self and to pursue balance in life’s continuity. Facing Shadows and Persona is the pursuit of otherizing. Otherizing is to overcome fear, to induce sympathy from it and to create a communicative structure upon empathy. Consequently, what the Researcher pursued through Shadow Expressions could be contextualized into the healing process of the mind, through balancing the conscious world and the unconscious world. Thus, the Researcher's life direction lies in 'Finding balance in Life’s Continuity'. The study on shadows shall be continued, and Shadow Expressions will continue to seek new equilibrium as long as life continues on.
「A Study on the Shadow Expression in the Context of Artistic Task」 is a research on shadows that are frequently articulated in the researcher’s projects. In the context of Art History, shadows are related to the origin of painting. Gaius Plinius Caecilius Secundus (Active in the First Century) of Ancient Greece started out with negative paintings by drawing outlines of the shadow, then grew dialectically in relation to including the absence of the body and the existence of reflected shape. The representation of shadow had become essential by the 18th century as the proof of thorough imitation of nature and the substitute transmitter of stories within. In Modern Art, Pablo Picasso (1881-1973) used shadow as his means to construct and dismantle the body. Shadow has affected the art form of paintings not only with shape, but with symbolism and the significance of anthropological existence. Furthermore, shadow continues to function in order to express and reflect the sole existence of the artist. According to Carl Gustav Jung (1875-1961), shadow is the psychological content of subconsciousness, hidden below the level of consciousness. Shadow is acknowledged as “the alter-ego on the subconscious side of the ego, the other dark brother”. Thus, it is the inferior character and darker side of self that is suppressed and eliminated from consciousness. Looking at one’s own shadow is encountering the other self, an act of self-reflection. The practical dimension of the study on Shadow Expression was conducted through the painting realm of Giorgio de Chirico (1888-1978) and Gerhard Richter (1932-present). Shadow expression of De Chirico works as an inanimate puzzle, exposing strange psychological allusions in strong contrast to light. Furthermore, the representation of shadows was a formative language that reveals hidden core strength, implying revulsion and peculiarity. Richter’s shadows are expressed in grey images that symbolize subconsciousness. He took the blurring method on Photopainting, hazing shapes in order to objectify and vaguely deal with the historical taboo in German society. The neutrality of grey and the Grisaille method of utilizing death and spirit leads to interpret shadows as the trauma of both German history and individual experiences. He focused on ambiguity and uncertainty, and further expanded these concepts to eliminate shadow images as individual and social subconscious in attempt of self-examination. Based on these precedent researches, the study on ’Shadow’ Expression in the context of Artistic Task, organized from 2007 till 2019 as of now, is as follows: Expression via ‘Shadow Projection: Projecting fragmented images’ is consisted of shadow images generated with effects of repetition, overlapping and afterglow of momentary recollections and fragmented images of no specific context. Past experiences linked to the present were implied as shadow projection images. In contrast to the series, series express positive energy. Expression via 'Shadow Association: Combination of disparate images' looks at the inner essence within temporality, by juxtaposing heterogeneous photographs and drawing images of the past, present and the connecting gap in between. In the journey of searching for inner shadows as a type of defamiliarization, series is a combination of images of a teacup, shoes, and those that stand firmly on reality. On the other hand, was expressed by conjoining researcher’s own association of memories with drawings in a teacup. Expression via 'Shadow Embracing: Drawing Shadows of Life' deals with shadow works aimed to heal oneself with positive attitude towards life, with aggregating energy through communication and empathy. The journey to find oneself by facing the shadow of self-reflection revealed by unconsciousness and the persona as a social role, were expressed as shadow images revealing happiness to life and to empathizing with the otherized. In the context of Formative Art, the shadows expressed in the researcher's work intended to combine heterogeneous space and time. The image used in researcher’s work is a reconstruction of shadows from unfamiliar space and time, by combining, superimposing, and repeating drawings or recordings of memories from specific time and space in the past. The formality, which recalls past moments, currentizes, and establishes the connection to a new future, evokes the catharsis of emotions by leaving the original space and time to invite unfamiliarity. In the Psychological aspect, shadows expressed in the Researcher's work also perform self-reflective functions to accomplish self-realization, by seeking the other self and to pursue balance in life’s continuity. Facing Shadows and Persona is the pursuit of otherizing. Otherizing is to overcome fear, to induce sympathy from it and to create a communicative structure upon empathy. Consequently, what the Researcher pursued through Shadow Expressions could be contextualized into the healing process of the mind, through balancing the conscious world and the unconscious world. Thus, the Researcher's life direction lies in 'Finding balance in Life’s Continuity'. The study on shadows shall be continued, and Shadow Expressions will continue to seek new equilibrium as long as life continues on.
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