2015 개정 음악과 교육과정에 따른 중학교 오르간 음악 감상 지도 방안 Teaching Guidelines for the Appreciation of Organ Music by the 2015 Revised Music Curriculum in Middle School원문보기
이 연구의 목적은 중학생들이 평소 접하기 어려운 오르간 음악의 활성화를 위해서 2015 개정 교육과정에 따른 중학교 오르간 음악 감상 지도방안을 개발하는 것이다. 음악 감상 교육의 의미와 중요성과 오르간의 구조 및 특징, 오르간 음악의 대표 작곡가인 북스테후데와 바흐의 생애 및 오르간음악을 알아보고 그들의 작품을 분석한다. 2015 개정 중학교 음악교과서에 수록된 오르간 감상곡을 분석하고 이를 토대로 오르간 음악 감상 수업방안을 제시하였으며 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 오르간 구조 및 특징의 지도방안으로는 PT를 통해 도식화하여 수업하기, 피아노와 오르간 소리 비교하여 들어보기, 종이로 파이프 오르간 만들어보기를 제시한다. 둘째, 북스테후데 <프렐류드와 ...
이 연구의 목적은 중학생들이 평소 접하기 어려운 오르간 음악의 활성화를 위해서 2015 개정 교육과정에 따른 중학교 오르간 음악 감상 지도방안을 개발하는 것이다. 음악 감상 교육의 의미와 중요성과 오르간의 구조 및 특징, 오르간 음악의 대표 작곡가인 북스테후데와 바흐의 생애 및 오르간음악을 알아보고 그들의 작품을 분석한다. 2015 개정 중학교 음악교과서에 수록된 오르간 감상곡을 분석하고 이를 토대로 오르간 음악 감상 수업방안을 제시하였으며 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 오르간 구조 및 특징의 지도방안으로는 PT를 통해 도식화하여 수업하기, 피아노와 오르간 소리 비교하여 들어보기, 종이로 파이프 오르간 만들어보기를 제시한다. 둘째, 북스테후데 <프렐류드와 푸가 사단조 BuxWV 149>의 지도방안으로는 푸가 주제 선율선 그리기, 컴퓨터 프로그램을 통해 감상하기, 다양한 악기를 통해 감상하기, 북스테후데의 생애 및 특징 관련 동영상을 통해 배경지식을 지도한다. 셋째, 바흐 <토카타와 푸가 라단조 BWV565>의 지도방안으로는 푸가 주제 선율선 그리기, 영화장면을 통해 감상하기, 핸드폰 어플을 통해 감상하기, 바흐의 생애 및 특징 관련 동영상을 통해 배경지식을 지도한다. 이 연구에서 제시한 오르간 음악 감상 수업 지도 방안을 통해 실제 교육현장에서 교사들이 학생들에게 다양한 음악활동을 지도하기를 바란다. 이 연구가 중학교 음악 교과서의 서양음악 감상곡에 대한 방향을 제시하는 기초자료가 되어 향후 편찬될 음악교과서의 다양한 감상곡 선정의 기준과 학습에 도움이 되기를 바란다.
주제어: 오르간, 2015 개정 음악과 교육과정, 음악감상, 지도방안
이 연구의 목적은 중학생들이 평소 접하기 어려운 오르간 음악의 활성화를 위해서 2015 개정 교육과정에 따른 중학교 오르간 음악 감상 지도방안을 개발하는 것이다. 음악 감상 교육의 의미와 중요성과 오르간의 구조 및 특징, 오르간 음악의 대표 작곡가인 북스테후데와 바흐의 생애 및 오르간음악을 알아보고 그들의 작품을 분석한다. 2015 개정 중학교 음악교과서에 수록된 오르간 감상곡을 분석하고 이를 토대로 오르간 음악 감상 수업방안을 제시하였으며 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 오르간 구조 및 특징의 지도방안으로는 PT를 통해 도식화하여 수업하기, 피아노와 오르간 소리 비교하여 들어보기, 종이로 파이프 오르간 만들어보기를 제시한다. 둘째, 북스테후데 <프렐류드와 푸가 사단조 BuxWV 149>의 지도방안으로는 푸가 주제 선율선 그리기, 컴퓨터 프로그램을 통해 감상하기, 다양한 악기를 통해 감상하기, 북스테후데의 생애 및 특징 관련 동영상을 통해 배경지식을 지도한다. 셋째, 바흐 <토카타와 푸가 라단조 BWV565>의 지도방안으로는 푸가 주제 선율선 그리기, 영화장면을 통해 감상하기, 핸드폰 어플을 통해 감상하기, 바흐의 생애 및 특징 관련 동영상을 통해 배경지식을 지도한다. 이 연구에서 제시한 오르간 음악 감상 수업 지도 방안을 통해 실제 교육현장에서 교사들이 학생들에게 다양한 음악활동을 지도하기를 바란다. 이 연구가 중학교 음악 교과서의 서양음악 감상곡에 대한 방향을 제시하는 기초자료가 되어 향후 편찬될 음악교과서의 다양한 감상곡 선정의 기준과 학습에 도움이 되기를 바란다.
The purpose of this study is to develope teaching methods for organ music by the 2015 revised curriculum. For this study, the meaning and significance of music appreciation education are presented, the structure and characteristics of the organ are investigated, and the lives of the representati...
The purpose of this study is to develope teaching methods for organ music by the 2015 revised curriculum. For this study, the meaning and significance of music appreciation education are presented, the structure and characteristics of the organ are investigated, and the lives of the representative organ music composers - Buxtehude and Bach - and their works are analyzed. In addition, organ appreciation music included in middle school music textbooks under the current 2015 revised curriculum is analyzed by publisher; based on which, a teaching method for organ music appreciation is suggested.The details of the teaching method for organ music appreciation are as follows: First, making diagrams using presentation slides, listening to the sounds of a piano and organ by comparing them and making a pipe organ with paper are suggested for teaching the structure and characteristics of an organ. Second, as for teaching by Buxtehude, drawing melody lines of the theme of the fuga, appreciation through computer programs, appreciation with various instruments, and teaching background knowledge using video clips on the life and features of Buxtehude are presented. Third, for teaching by Bach, drawing melody lines of the theme of the fuga, appreciation with movie scenes, appreciation using mobile applications, and teaching background knowledge using video clips on the life and features of Bach are presented. The teaching guidelines for the appreciation of organ music suggested in this study are expected to be used for students to perform various musical activities on the ground, to provide basic materials that suggest future directions for appreciation of western music in music textbooks for middle school, and to be helpful for selecting various appreciation music pieces to be included in future music textbooks.
keywords: Organ, 2015 Revised Music Curriculum, Appreciation, Teaching Guidelines
The purpose of this study is to develope teaching methods for organ music by the 2015 revised curriculum. For this study, the meaning and significance of music appreciation education are presented, the structure and characteristics of the organ are investigated, and the lives of the representative organ music composers - Buxtehude and Bach - and their works are analyzed. In addition, organ appreciation music included in middle school music textbooks under the current 2015 revised curriculum is analyzed by publisher; based on which, a teaching method for organ music appreciation is suggested.The details of the teaching method for organ music appreciation are as follows: First, making diagrams using presentation slides, listening to the sounds of a piano and organ by comparing them and making a pipe organ with paper are suggested for teaching the structure and characteristics of an organ. Second, as for teaching by Buxtehude, drawing melody lines of the theme of the fuga, appreciation through computer programs, appreciation with various instruments, and teaching background knowledge using video clips on the life and features of Buxtehude are presented. Third, for teaching by Bach, drawing melody lines of the theme of the fuga, appreciation with movie scenes, appreciation using mobile applications, and teaching background knowledge using video clips on the life and features of Bach are presented. The teaching guidelines for the appreciation of organ music suggested in this study are expected to be used for students to perform various musical activities on the ground, to provide basic materials that suggest future directions for appreciation of western music in music textbooks for middle school, and to be helpful for selecting various appreciation music pieces to be included in future music textbooks.
keywords: Organ, 2015 Revised Music Curriculum, Appreciation, Teaching Guidelines
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.